Punkt 3.1 Tertialrapport 2 2017, ekonomi Underlag till styrelsemöte 21-22 oktober 2017

Datum: 20171006

Punkt: 3.1 Tertialrapport 2 2017, ekonomi

RAPPORT

Ekonomisk rapport för andra tertialet 2017

(3 bilagor)

Inledning

Ekonomiska rapporter tas fram tre gånger per år och bygger på det ackumulerade utfallet per 30/4, 31/ 8 och 31/12. Till den andra tertialrapporten bifogas en prognos för helårsutfallet. Prognosen tas fram i samarbete med de anställda på sekretariatet som har budgetansvar.

Om inget särskilt anges, redovisas alla belopp i tusental kronor. Uppgifter inom parentes avser föregående år.

De ekonomiska förutsättningarna

Styrelsen har på decembermötet 2016 fattat beslut om en intäktsbudget på 135 956 tkr, exklusive Svenska Amnestyfondens andel på 13 195 tkr, och en kostnadsbudget på 133 998 tkr. Då målen för sektionens insamling är något ambitiösa valde sektionen att budgetera med en viss buffert.

Verksamhetsplan

Budgeten och sekretariatets verksamhet är baserade på målen i sektionens verksamhetsplan och de prioriteringar styrelsen beslutat om. Detta är en ekonomisk rapport och beskriver framför allt hur budgeten följts och hur den slutgiltiga prognosen för 2017 ser ut.

(Bilaga 1)

De totala intäkterna till och med augusti månad uppgår till 84 877 (76 102) tkr, vilket är ca 57% av budget. Intäkterna prognostiserats för helåret till 149 049 tkr. Amnestyfondens andel av de totala intäkterna uppgår till och med augusti till 7 549 (6 610) tkr.

Kostnaderna till och med augusti månad uppgår till 96 462 (73 003)  tkr, 72% av budget. Helårsprognosen för kostnaderna landar på 138 133 tkr, vilket är 4 136 tkr över budget.

Prognosen för helåret visar på ett underskott på  -2 328 tkr, jämfört med ett budgeterat överskott på 1 959  tkr. Erfarenhetsmässigt brukar det dock visa sig att den bedömning som görs i början av hösten avseende hur mycket medel som förväntas hinna förbrukas ofta är optimistisk.

Avvikelser från budget kommenteras nedan under respektive rubrik.

Intäkter

(Bilaga 2)

Helårsprognosen för sektionens andel av intäkterna är 135 805 tkr. Helårsutfallet föregående år var 114 922 tkr, vilket ger en prognostiserad intäktsökning jämfört med föregående år på 18%.

Intäktsökningen beror till stor del på att det stora arv, där sektionens andel vid bouppteckningstillfället värderades till 20 000 tkr, beräknas skiftas före årsskiftet .

Intäkterna är uppdelade på olika intäktsgrupper; nyrekrytering, pågående givande, övrig fundraising, försäljning och övriga intäkter.

Nyrekrytering

Utfallet till och med augusti för nyrekryteringen är 1 304 (1 429) tkr, vilket är 35% av budget. Helårsprognosen för nyrekryteringen är nedreviderad till 2 622 tkr, vilket är 1 155 tkr under budget. Utfallet 2016 var 2 932 tkr.

Intäktsmässigt ligger nyrekrytering av medlemmar och givare under budget, men när det gäller antal nyrekryterade medlemmar per medarbetare följer nyrekryteringen budget. Nyrekrytering via Face-to-Face (F2F)  ligger under budget på grund av för låg bemanning. Nyrekrytering via Telefundraising (TF) följer i stort sett budget.

Pågående givande

Intäkterna från pågående givande uppgår per sista augusti till 61 444 (58 631) tkr. Helårsprognosen för intäktsgruppen är höjd till 92 767 tkr, vilket är en ökning om 4 160 tkr jämfört med budget. De största intäkterna kommer från regelbundna gåvor, främst via autogiro, som uppgår till 55 406 (53 939) tkr. Helårsprognosen för de regelbundna gåvorna är 82 002 tkr, vilket är

1 783 tkr över budget. Ökningen beror på att medelgåvan från de medlemmar som betalar via autogiro stigit. Medelgåvan från medlemmarna som betalar via autogiro var 2016

76 kr/månad, under 2017 har denna ökat till 79 kr/månad. Ökningen har skett tack vare att nyrekryteringen under 2016 har skett till ett högre belopp och på grund av att uppgraderingen av befintliga givare under 2016 gått mycket bra.

Uppgradering går även under 2017 mycket bättre än budgeterat. Utfallet per augusti är 2 204 (863) tkr. Prognosen för helåret är höjd till 5 070 tkr, en ökning med 2 068 tkr jämfört med budget.

Övrig fundraising

Intäkterna från övrig fundraising till och med augusti uppgår till 21 646 tkr, 40% av budget. Att intäktsgruppen ligger något under budget beror främst på att det tidigare nämnda stora arvet på ca 20 000 tkr inte har skiftats ännu. Andra bidragande orsaker är att intäkterna från Humanfonden inte intäktsförs förrän i december och att redovisningen för Specialprojekten, som finansieras av öronmärkta medel, inte har erhållits hittills och således inte har kunnat intäktsföras.

Helårsprognosen pekar på 52 798 tkr, 1 502 tkr under budget.

Försäljning

Till försäljning räknas intäkter från Amnestybutiken och prenumerationer på Amnesty Press.

Intäkterna till och med augusti uppgår till 105 tkr, 18% av budget. Prognosen för helåret är sänkt till 202 tkr.

Övriga intäkter

Övriga intäkter beräknas stiga till 660 tkr, vilket till främst beror på att sektionen erhåller kostnadsersättning från Försäkringskassan.

Amnestyfonden

Amnestyfondens andel av intäkterna visas som en avgående post från intäkterna och överförs månadsvis i enlighet med avtalet om gemensam insamling. Prognosen för Amnestyfondens andel uppgår till 13 244 tkr.

Kostnader

(Bilaga 3)

Kostnaderna fördelas på följande mål och områden;

• Mål 1: Alla känner till och kan utkräva sina rättigheter;

• Mål 2: Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering;

• Mål 3: Människor är skyddade under konflikter och förföljelse;

• Mål 4: De som kränker mänskliga rättigheter ställs till svars

• Mål 5: Amnesty International är en större och starkare rörelse, samt på

• Icke strategiska mål för arbetet för Mänskliga Rättigheter, utvecklingskostnader och kostnader till stöd för arbetet med mänskliga rättigheter, gemensamma kostnader och Internationella Rörelsen.

De totala kostnaderna till och med augusti uppgår till 96 462 (73 003) tkr, 72% av budget. I kostnaderna ingår även personalkostnader för de personer som arbetar inom respektive område. Det höga kostnadsutfallet beror främst på att sektionen redan har betalat den budgeterade kostnaden för det obligatoriska bidraget till det Internationella Sekretariatet.

Prognosen för helåret är 138 133 tkr, 4 136 tkr över budget. 2016 uppgick de totala kostnaderna till 112 300 tkr.

Totalt: Mål 1 - 4:

Utfallet för mål 1 - 4 är till och med augusti 8 155 tkr, vilket är 57% av budget. Helårsprognosen för mål 1 -4  är 948 tkr högre än budget.

Mål 1: Alla känner till och kan utkräva sina rättigheter

Utfallet till och med augusti är 3 279 tkr, 59% av budget. Helårsprognosen är 420 tkr högre än budget, bland annat tack vare att den globala kampanjen BRAVE startar även i Sverige under november månad.

Mål 2: Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering

Utfallet på 1 218 tkr ligger över budget, och prognostiserats att landa 20% över budget som en följd av utredningsarbetet om utsatta EU-medborgare.

Mål 3: Människor är skyddade under konflikter och förföljelse

Kostnaderna för Mål 3 på 3 162 tkr ligger något över budget och helårsprognosen är justerad uppåt något i jämförelse med budget.

Mål 4: De som kränker mänskliga rättigheter ställs till svars

Det ackumulerade utfallet till och med augusti är 496 tkr vilket är i linje med budget. Även helårsprognosen för Mål 4 är justerad uppåt något jämfört med budget

Mål 5: Amnesty International är en större och starkare rörelse

Totala kostnader för Mål 5 uppgår till och med augusti till 18 885 (19 181) tkr, 59% av budget. Prognosen för helåret sänks till 30 961 tkr, vilket är 1 198 tkr under budget.

Fundraisingkostnaderna ingår i Mål 5 och följer samma indelning som motsvarande intäkter. Utfallet för de totala Fundraisingkostnaderna är 17 502 (17 307) tkr, vilket är under budget. Prognosen för helåret har därför skrivits ned med 1 162 tkr.

Kostnaderna för nyrekrytering till och med augusti är 11 076 (12 151) tkr och i linje med budget. Prognosen för helåret är 16 611 tkr, vilket är 410 tkr under budget.

Det pågående givandet har hittills kostat 3 610 (2 905)  tkr, 63% av budget. Prognosen för helåret uppgår till 5 324 tkr, vilket är något under budget.

Utfallet för övrig fundraising är 482 (413) tkr, vilket är 24% av budget. Prognosen för helåret är 1 784 tkr, vilket är något under budget. Minskningen är relativt låg trots det låga utfallet eftersom sekretariatet räknar med att en stor del av de planerade aktiviteterna ändå kommer att hinna genomföras innan årets slut.

Utfallet för kostnaderna för Stöd till fundraising uppgår till 2 334 (1 838)  tkr, 52% av budget. Prognosen är sänkt med 114 tkr jämfört med budget.

Kostnaderna för försäljning beräknas landa något under budget.

Total Growth and Mobilisation Expense inom mål 5

Inom detta område ligger bland annat kostnaderna för medlemmar, aktivister och Amnestygrupper. De ackumulerade kostnaderna uppgår till 2 877 (3 183) tkr, vilket 9% under budget. Prognosen för helåret ligger kvar i nivå med budget.

Icke strategiska mål för arbetet för Mänskliga Rättigheter

Inom detta område kostnadsförs sektionens kostnader i samband med specialprojekt, som finansieras med öronmärkta medel.

De ackumulerade kostnaderna för området ligger långt under budget. Dock kommer en planerad aktivitet i samband med avslutandet av Specialprojektet Alt Click ske under hösten, vilket gör att prognosen ligger kvar på samma nivå som budget.

Utvecklingskostnader och kostnader till stöd för arbetet med mänskliga rättigheter

Utfallet för kostnadsgruppen är 8 469 (7 240)  tkr och ligger i linje med budget. Prognosen för helåret är dock höjd till 14 974 tkr, vilket är 1 687 tkr över budget.

Stöd till arbetet för mänskliga rättigheter är det största arbetsområdet inom arbetet för mänskliga rättigheter, utfallet per den sista augusti är 6 512 (4 984) tkr. Den största  posten inom detta kostnadsslag är Amnesty Press. Kostnaden för Amnesty Press prognostiserats till 5 121 tkr, vilket är  i linje med vad som budgeterats. I den tidigare uppställningen av ekonomimodellen har även stödet till aktiva medlemmar, Members, activists and groups support, redovisats under detta kostnadsslag. I den ekonomimodell som gäller för perioden 2016  till 2019 ligger stödet till aktiva medlemmar under Mål 5: Amnesty International är en större och starkare rörelse.

Gemensamma kostnader

Till gemensamma kostnader räknas organisationsstöd (sekretariatskostnader), styrning (styrelsen) och övriga kostnader (främst avskrivningar).  Det totala utfallet för kostnadsgruppen uppgår per sista augusti  till 13 445 (12 841) tkr, vilket är i linje med budget. Helårsprognosen ligger kvar på samma nivå som budget.

Kostnaderna för organisationsstöd uppgår till 10 162 (10 529) tkr, vilket är något under budget, prognosen för helåret är därför sänkt något jämfört med budget. En av de bidragande orsakerna till att kostnaderna ligger under budget är att kostnaderna för SRM-utvecklingen har aktiverats i utfallet och i prognosen, men ej i budget.

Kostnader för styrning uppgår till och med sista augusti till 2 683 (1 712) tkr, vilket är något över budget. Kostnaderna prognostiseras landa i linje med budget. Kostnadsökningen jämfört med föregående år beror till största delen på kostnaden för årsmötet, som i år hölls i Stockholm.

De prognostiserade kostnaderna för avskrivningar ökar något i jämförelse med budget då produktionssättningen av det nya SRM-systemet, Mima, planeras att ske under hösten och avskrivningarna av utvecklingskostnaderna kan ske enligt plan.

Internationella rörelsen

Utfallet är 47 362 (26 382) tkr, vilket motsvarar 93% av budget. Helårsprognosen är dock reviderad uppåt dels på grund av att prognosen av de avdragsgilla fundraisingkostnaderna är lägre än budgeterat och dels på grund av  att sekretariatet inte dragit av Amnestyfondens del av fundraisingkostnaderna i beräkningsmodellen av det obligatoriska bidraget till det Internationella Sekretariatet vid budgeteringstillfället.

Utfallet motsvarar 93% av budget beroende på att det obligatoriska bidraget baserat på budget är betalt. Övriga kostnader inom kostnadsgruppen Internationella rörelsen är kostnader för specialprojekt som utförs utav andra sektioner, men finansieras av den svenska sektionen med hjälp av öronmärkta medel.

Eget kapital/reserver

Prognosen för den utgående reserven 2017 är 78 649 tkr.

Svensk Insamlingskontroll

Enligt sekretariatets beräkningar på helårsprognosen kommer sektionen att klara Svensk Insamlingskontrolls nyckeltal om att minst 75% av insamlade medel ska gå till organisationens ändamål.

Bilagor:

1. Resultatrapport augusti 2017, sammanfattning