- Skriv ut
- Uppdaterad 06 Okt 2017
Punkt: 7. Verksamhetsplanering 2018 Underlag till styrelsemöte 21-22 oktober 2017
Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 2017-10-07
Punkt: 7. Verksamhetsplanering 2018
BESLUTSUNDERLAG
Direktiv för verksamhets- och budgetarbetet 2018
(1 bilaga)
Detta är sekretariatets förslag till riktlinjer för den fortsatta verksamhetsplaneringen och budgetarbetet avseende år 2018.
Riktlinjerna avser:
Verksamhetens inriktning
De ekonomiska förutsättningarna
Process för verksamhetsplanering och budgetarbete
Verksamhetens inriktning
Grunden för budgeten 2018 kommer att vara den internationella rörelsens strategiska mål, den långsiktiga riktningen för den svenska sektionen, den verksamhetsplan för 2017-19 som styrelsen beslutade i december 2016 samt “Prioriteringar/planering inför VP” som styrelsen beslutade i juni 2017.
Inför de resterande två åren i innevarande strategiska period, dvs 2018-2019, har ledningen på Internationella Sekretariatet (Senior Leadership Team) bett alla anställda på Internationella Sekretariatet att prioritera att (fritt översatt):
lyfta fram vårt arbete med ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter
utöka arbetet med att integrera analyser kring gender och diskriminering i alla projekt
utveckla planer som stödjer våra mobiliseringsambitioner såsom det står skrivet i Strategic Goal 5
På European Directors Forum diskuterades prioriteringar för Europa och Centralasien inför 2018-2019. Fortsatta diskussioner kommer att ske under hösten men det var tydligt att det som prioriteras i regionen, under det övergripande Politics of Demonisation and the “Rights Roll Back” är:
Stort stöd och högprioriterat arbete kring människorättsförsvarare, det minskade utrymmet för NGOs och media, samt underminering av demokratiska institutioner, och därmed den globala kampanjen BRAVE. Fokus på Turkiet, Polen, Ungern och Ukraina
Fortsatt arbete kring den globala kampanjen om flyktingar och migranter, framför allt stor enighet kring fokus på externalisering, dvs avtal med länder utanför Europa om att stoppa flyktingar.
Det var också en stor samsyn kring vikten av att högprioritera hur Amnesty kommunicerar för att göra rättigheter relevanta för bredare grupper och öka viljan till engagemang (detta ligger väldigt nära det målgruppsarbete som görs i Sverige).
Andra områden som låg näst i tur i prioriteringsordning var kvinnors rättigheter och ESK-rättigheter.
Även detta kommer att tas i beaktande i verksamhetsplaneringen och budgeteringen.
De ekonomiska förutsättningarna
De ekonomiska förutsättningarna för budgeten bestäms av hur stora intäkterna beräknas bli under budgetåret samt om budgeten ska vara balanserad eller inte. Om budgeten är balanserad är de budgeterade intäkterna lika stora som kostnaderna. Vissa år kan det vara lämpligt att ta av sektionens ekonomiska reserver, sparade medel, och därmed låta kostnaderna vara större än intäkterna, medan det andra år kan vara lämpligt att välja att bygga upp sektionens reserver och därför låta de budgeterade intäkterna vara större än kostnaderna.
Intäkter
Intäktsprognosen för 2018 bygger på den intäktsplan som styrelsen beslutade i juni 2016. Prognosen har därefter bearbetats men har samma mål för de totala intäkterna som intäktsplanen. Intäktsprognosen är dock fortfarande preliminär. Intäkterna 2018 beräknas bli 145 711 (149 151) tkr innan avdrag för Amnestyfondens andel, som beräknas uppgå till 12 301 (13 195) tkr, inklusive specialprojekt på 9 425 (4 400) tkr. Intäktsbudgeten för 2017 är 149 151 tkr innan avdrag för Amnestyfonden andel inklusive specialprojekt på 4 400 tkr. Efter avdrag av Amnestyfondens andel, uppgår de budgeterade intäkterna för 2018 till 133 410 (135 956) tkr.
Det bör beaktas att det i både budget 2017 och intäktsprognos 2018 ingår öronmärkta medel (restricted income), vilka främst avser specialprojekt där Internationella sekretariatet är utförare och medlen därför ska överföras till dem. Öronmärkta medel 2018 ökar med 4 025 tkr jämfört med budget 2017.
Det bör även noteras att detta är en prognos som fastställts innan budgetarbetet är färdigt.
Sekretariatet bedömer att intäktsprognosen för 2018 samt de redan av styrelsen beslutade satsningarna för 2018 möjliggör för sektionen att bedriva verksamhet i utökad omfattning jämfört med 2017.
Nedan redogörs för några av de viktigaste inslagen i förslaget.
Nyrekrytering
Här återfinns intäkterna från värvningsåret från sektionens nyrekrytering av medlemmar och givare. Intäkterna för intäktsgruppen beräknas till 5 744 tkr.
Pågående givande
Under pågående givande finns intäkter från sektionens medlemmar och givare. Intäkterna beräknas uppgå till 104 595 tkr
Övrig fundraising
De största enskilda posterna under övrig fundraising är basstödet från Postkodlotteriet (PKL) som budgeteras, enligt PKLs nya fördelningsmodell, till 15 000 tkr samt öronmärkta medel på 9 425 tkr. Intäkterna för intäktsgruppen som helhet beräknas uppgå till 34 912 tkr.
Försäljning och övriga intäkter
Intäkterna från försäljning och övriga intäkter, som till exempel föreläsningsarvoden prognostiseras till 460 tkr.
Bidrag till den internationella rörelsen
Bidraget beräknas bli ca 45 000 tkr.
Process för verksamhetsplanering och budgetarbete
Grunden för planeringen och budgeteringen 2018 kommer att vara internationella rörelsens strategiska mål, den långsiktiga riktningen för den svenska sektionen, den verksamhetsplan för 2016-19 som styrelsen beslutade i december 2016 samt “Prioriteringar/planering inför VP” som styrelsen beslutade i juni 2017. Förra hösten infördes en ny modell för planeringen inom sektionen. Eftersom modellen utvecklades parallellt med den faktiska planeringen kommer planerna att ses över och föreslås revideras där så är lämpligt. Budgeteringen för 2018 görs med utgångspunkt i den internationella kontoplanen Coco.
Sekretariatet föreslår att styrelsen på oktobermötet fastställer allmänna riktlinjer för verksamhetsplanering och det fortsatta budgetarbetet och på decembermötet tar beslut om den slutgiltiga verksamhetsplanen och budgeten.
Styrelsen föreslås besluta
att intäkterna 2018 tillsvidare beräknas till 133 410 tkr efter Amnestyfondens andel, men inklusive öronmärkta medel;
att kostnadsbudgeten inte får överstiga 143 810 tkr , vilket inbegriper styrelsens beslut av användingen av reserven på junimötet 2017 samt en kostnadsbuffert på 3 miljoner då insamlingsmålen för 2018 är något ambitiösa;
att arbetet bedrivs i enlighet med den föreslagna tidsplanen;
att följande verksamheter ska ingå i budget 2018: Amnesty Press med minst 4 nr samt avgift till Amnestys EU-kontor.
Bilaga: