6.1 Rapport ekonomi Underlag till styrelsemöte 9-11 juni 2017

Ekonomisk rapport för första tertialet 2017

(3 bilagor)

Inledning

Den första tertialrapporten innehåller ekonomiskt utfall för perioden januari till och med april med jämförelser mot föregående års första tertial (visas inom parentes) samt mot linjär budget för tertialet och med kommentarer av större avvikelser. Rapporten innehåller inte någon prognos då det så tidigt som efter fyra månader är svårt att prognostisera utfallet för hela året. En sådan prognos är till stor del beroende av hur sommarens värvning av nya medlemmar och givare faller ut. En första prognos görs i samband med den andra tertialrapporten.

De ekonomiska förutsättningarna

Styrelsen har hittills fattat beslut om en intäktsbudget på 135 956 tkr och en kostnadsbudget på

133 998 tkr, vilket ger ett överskott på 1 958 tkr. Det budgeterade överskottet är följden av att det testamente på ca 20 mkr som under budgeteringen initialt bedömdes utfalla under 2016 inte gjorde så utan istället inkluderades i budgeten för 2017 med de följdeffekter det fick avseende det obligatoriska bidraget till Internationella sekretariatet, Amnestyfondens andel med mera.

Sammanfattning och översikt

-12,6 mkr

Intäkter/budget

32%

Kostnader/budget

42%

Första tertialets intäkter uppgår till 43 497 (40 468) tkr, vilket är 32% av 2017 års budget. Kostnaderna för motsvarande period uppgår till  56 069 (38 406) tkr, vilket är 42% av budget. Det höga utfallet på kostnadssidan beror på att två av de fyra delbetalningarna av det obligatoriska bidraget till det Internationella Sekretariatet redan kostnadsförts.

I bilaga 1 återfinns en sammanfattning statusen avseende resultatet.

Periodens intäkter

Totalt sett följer intäkterna budget, dock med en del varianser inom olika intäktsslag. Störst positiv avvikelse mot budget har pågående givande, Total Donor Continuing, med ett utfall på 35% av årsbudgeten. Detta beror dels på att snittgåvan från nyrekryterade medlemmar 2016 var högre än snittgåvan för de medlemmar som lämnat Amnesty dels på att de som fortsätter att vara medlemmar ger en högre snittgåva än de som lämnar.

Intäkterna och kostnaderna från Nyrekryterade medlemmar och givare redovisas som kall respektive varm rekrytering. Kall rekrytering innebär värvning av medlemmar och givare som inte sedan tidigare har någon anknytning till organisationen, medan varm rekrytering innebär bearbetning av personer som på något sätt har visat sitt intresse för organisationen. Intäkter från värvningsåret räknas till rekrytering och efterföljande år räknas intäkterna som pågående givande.

Nyrekrytering av medlemmar och givare sker främst via Face-to-Face (F2F), som ligger långt under budget, detta beror på att den största delen av nyrekryteringen sker under sommarhalvåret.

Bearbetning av Befintliga medlemmar och givare sker främst vi Telefundraising (TF), som ligger i linje med budget.

Intäkterna från pågående givande överträffar budget och uppgår till 30 740 (29 673) tkr, 35% av budget.

Intäkterna från övrig fundraising uppgår till 16 657 (14 208) tkr, vilket är 2 449 tkr högre än för samma period föregående år. Detta beror delvis på att den största intäktskällan under övrig fundraising, basstödet från Stiftelsen Postkodlotteriet (PKL), blev 5 000 tkr högre än föregående år. Förra året införde PKL en ny beräkningsmodell för basstödet vilket innebar att sektionens intäkter kom över nästa  trappsteg i modellen.

Testamenten ligger under budget och uppgår till 1 041 (3 282 tkr). Sektionen förväntar att det tidigare nämnda arvet på 20 mkr snart kommer att skiftas då större delen av bouppteckningen är klar.  En annan stor intäktskälla inom intäktsgruppen är utdelningen från Humanfonden, vilken ligger under budget beroende på att beskedet om utdelningens storlek ges först i slutet av året.

Intäkterna för Specialprojekt/Restricted income, har ännu ej erhållits och kan ej intäktsföras förrän sektionen erhållit redovisning från respektive specialprojekt.

Försäljning och övriga intäkter

Här återfinns Amnestybutiken, prenumerationer och övriga intäkter som arvoden och ränteintäkter. Utfallet uppgår till 120 (96) tkr, vilket är 19% av budget.

Amnestyfondens andel av insamlade medel

Denna post avser den del av insamlade medel som enligt avtalet om gemensam insamling tillfaller Amnestyfonden och uppgår till 4 393 (3 992) tkr, 33% av budget och redovisas som en minskning av intäkterna i resultatrapporten .

I bilaga 2 återfinns en detaljerad redovisning av intäkterna.

Periodens kostnader

De totala kostnaderna uppgår efter första tertialet  till 56 069 (38 406) tkr. Huvudorsaken till att kostnaderna redan uppgår till 42% av den totala kostnadsbudgeten är att två av de fyra delbetalningarna obligatoriska  bidraget till det Internationella sekretariatet redan är kostnadsförda.

Nedan kommenteras varje kostnadsområde i den ordning som de följer i resultatrapporten.

Kostnaderna fördelas på följande mål och områden

• Mål 1: Alla känner till och kan utkräva sina rättigheter;

• Mål 2: Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering;

• Mål 3: Människor är skyddade under konflikter och förföljelse;

• Mål 4: De som kränker mänskliga rättigheter ställs till svars

• Mål 5: Amnesty International är en större och starkare rörelse, samt på

• Övrigt arbetet för Mänskliga Rättigheter utanför de fem strategiska målen, utvecklingskostnader, stöd till arbetet för Mänskliga Rättigheter, gemensamma kostnader och Internationella Rörelsen

Mål 1 - 4

Det totala utfallet för mål 1 - 4 är  3 963 (2 745) tkr, något under budget, vilket till stor del beror på att de externa kostnaderna kommer med viss fördröjning.

Mål 5:

Kostnaderna för det första tertialet för mål 5 ligger på 8 257 (7 430) tkr, vilket även det är något under budget. Detta beror delvis på att den största delen av personalkostnaderna för F2F uppträder under sommarhalvåret och att sekretariatet inte har sjösatt en del av de planerade nyrekryteringsinsatser av medlemmar som var tänkta i samband med Flyktingkampanjen.

Övrigt arbete för Mänskliga Rättigheter utanför de fem strategiska målen

Under denna rubrik ligger bland annat de svenska kostnaderna som uppstår i samband med olika  specialprojekt som de PKL-finansierade specialprojekten  Alt click och   Hälsa - Nätverk mot tortyr i Nigeria samt det av Radiohjälpen finansierade Education against HIV/AIDS in Zimbabwe. Kostnadsgruppen ligger under budget.

Utvecklingskostnader och kostnader till stöd för arbetet med mänskliga rättigheter

Under denna rubrik ligger bland annat kostnaderna för kommunikation som ej är kopplad till enskilda kampanjer, Amnesty Press och Årsrapporten. Kostnadsgruppens totala kostnader per sista april uppgår till 4 612 (3 560) tkr, vilket är något över budget.

Gemensamma kostnader

De gemensamma kostnaderna uppgår för perioden till 6 979 (7 174) tkr, 31% av budget. Här bokförs kostnader till stöd för organisationen som till exempel kostnader för utveckling av det nya SRM-systemet, utveckling av den nya hemsidan, ekonomifunktionen, styrelsen, lokaler med mera.  Några kostnader som avviker i förhållande till budget är till exempel kostnaderna för ekonomifunktionen, vilket beror på att kostnaderna för revisorernas granskning av årsredovisningen redan är betald  och kostnaderna för utvecklingen av den nya externa hemsidan eftersom aktiveringen av dessa kostnader görs först vid årsskiftet.

Styrelsens kostnader för det första tertialet ligger under budget.

Internationella rörelsen

Här återfinns alla transaktioner inom organisationen. I budgeten finns obligatoriska bidraget till internationella sekretariatet samt bidraget till Amnestys EU-kontor. Utfallet för första tertialet är

32 185 (16 678) tkr, vilket är 63% av budget. Orsaken till att de totala kostnaderna för internationella rörelsen redan uppgår till 63% av budget är som tidigare nämn att två av de fyra delbetalningarna av det obligatoriska enligt Distribution Model redan är kostnadsförda. Distribution Model som infördes under 2016 gäller från och med 2017 fullt ut, vilket gör att det totala obligatoriska bidraget blir högre än tidigare år. Beräkningen av de två första delbetalningarna görs enligt budget,  de andra två delbetalningarna baseras på prognostiserat utfall. När det granskade årsresultatet rapporterats till det Internationella Sekretariatet görs en justering av det betalade obligatoriska bidraget enligt faktiskt utfall.

I bilaga 3 återfinns en detaljerad redovisning av kostnaderna.

Bilagor:

1. Resultatrapport första tertialet 2017, sammanfattning