Punkt 3.3 Intäktsprognos 2017-2021 Underlag till styrelsemöte 29-30 januari 2016

Till: Styrelsen

Från: Sekretariatet

Datum: 2016-01-15

Punkt: 3.3 Intäktsprognos 2017-2021

 

INFORMATIONSUNDERLAG

Intäktsprognos 2017-2021

(1 bilaga)

Bakgrund

Vid styrelsens möte i maj 2002 fattades beslut om att en intäktsprognos över fem år ska biläggas budgeten.

 

Förutsättningar

Verksamheten syftar till att sträva mot det globala strategiska mål 5 - att maximera våra resurser och skapa engagemang (Goal 5: Maximizing our resources and engagement). Även om fundraising skapar engagemang så är nedan verksamhet fokuserad på finansiell tillväxt.

 

I den globala strategin ska vi till 2020:

    • vara 25 miljoner människor som agerat för mänskliga rättigheter

    • ha fått finansiellt stöd från fyra miljoner människor (medlemmar och givare)

    • ha intäkter till rörelsen som totalt motsvarar 400 miljoner euro.

 

I verksamhetsplanen för 2016 är resultatmålet för fundraising formulerat som ”Vi ska vid slutet av 2016 ha 110 000 medlemmar/givare (genom att ha rekryterat 15 000 nya och begränsat avhoppen till 9 %). I varje enskild fundraisingkanal ska vi bevaka och uppfylla våra långsiktiga mål för ‘medelgåva’ och ‘Life Time Value’. Vidare ska vi underhålla en långsiktigt sund fördelning avseende olika intäktsslag (den så kallade fundraisingmixen). Den samlade intäkten 2016 ska uppgå till 114 mkr (inklusive budgeterade “Övriga intäkter”).

När den långsiktig riktningen, som sträcker sig fram till år 2027, är antagen av årsmötet kommer viatt ta fram en fundraisingplan i syfte att nå strategimål 5.

 

Tillväxt

Fundraisingavdelningen har tagit fram en intäktsprognos för åren 2017-2021. Prognosen har sin utgångspunkt i den föreslagna budgeten för 2016. Tillväxten för perioden är 21%, vilket är rimlig utefter dagens resurser och påverkan från de större avhoppen under 2015. Vi befinner oss i en mellanperiod vad det gäller strategisk riktning i och med att globala mål och strategier inte är beslutade efter 2016.

 

Nedan följer en kort kommentar till prognosen för varje intäktsområde:

Kall rekrytering

Prognosen för den kalla rekryteringen utgår ifrån en långsam tillväxt och ökar något varje år. Snittet ligger runt 14 000 nya medlemmar/givare varje år. Vi kommer framöver testa fler kanaler som kan hjälpa de traditionella kanalerna, F2F/TF. Därför satsar vi mer på digital kallrekrytering t ex digital to conversion där vi samlar in leads digitalt som vi sedan konverterar via TF. Andra satsningar inom det här affärsområdet är DRTV (direct respons TV) och D2D (door to door).

 

Varm rekrytering

På varm rekrytering har vi ett stort tapp mot tidigare långsiktsprognonser och ser utmaningar i att fortsätta på liknande nivåer som tidigare med behållen lönsamhet. Vi kommer satsa på SMS för att motverka svårigheter för TF som tidigare varit den stora inkanalen inom varm rekrytering. Vi ligger på ett snitt på 500 nya medlemmar/givare per år.

 

Pågående givande

Störst tillväxt sker även i fortsättningen inom pågående givande. På grund av de större avhoppen under 2015 ser vi inte lika stor positiv utveckling som vid tidigare långsiktsprognonser av det här kostnadsstället.

 

Vi investerar medvetet i att vårda befintliga medlemmar och givare. Med ökat antal i medlemsbasen och en kontinuerlig ambition att höja medelgåvan (utan fler avhopp) ökar intäkterna successivt. Här ligger också de som vi lyckas återvärva som en gång varit medlemmar och kommer tillbaka. Vi räknar med ca 1 300 reaktiverade medlemmar 2017 men som sen ökar då även avhopp i någon mån följer det totala medlemsantalet.

 

Övrig fundraising

Övrig fundraising prognostiseras utan någon större ökning. Här ligger alla övriga intäktsslag som testamenten, stora gåvor, fonder och stiftelser samt företag. Det är en försiktig prognos då inriktning och satsningar är beroende av vägval inför den nya strategiska perioden och policybeslut, t ex rörande statligt stöd, som påverkar den möjliga tillväxten.





Bilaga:


1. Långtidsprognos 2017-2021 - Intäkter