Punkt 3.2 Budget 2016 Underlag till styrelsemöte 29-30 januari 2016

Till: Styrelsen

Från: Sekretariatet

Datum: 2016-01-15

Punkt: 3.2 Budget 2016

 

BESLUTSUNDERLAG



Förslag till budget 2016

(3 bilagor)

 

Bakgrund

Styrelsen antog på oktobermötet en tidsplan för budgetarbetet som skiljer sig från de senaste åren. Styrelsen gav sekretariatet i uppdrag att återkomma med en övergripande budget till decembermötet och därefter återkomma med en mer detaljerad budget till styrelsemötet i januari 2016.

 

Inledning

Sekretariatets budgetförslag bygger på:

- Beslut om verksamhetens inriktning.

- Styrelsens direktiv från decembermötet.

- De begränsningar som ges av Svensk Insamlingskontroll.

- De reservkrav som styrelsen beslutat om.

 

Verksamhetens inriktning

Den svenska sektionens verksamhet bygger på de strategiska mål som det fattades beslut om på internationella rådsmötet i augusti 2015 samt de strategier och prioriteringar som internationella sekretariatet har arbetat fram. Styrelsen fick i juni ta ställning till övergripande prioriteringar 2016 och i december presenterades en övergripande verksamhetsplan för 2016. Sekretariatet fick i uppdrag att fortsätta arbetet med verksamhetsplanen utifrån det underlaget.

Styrelsens direktiv från decembermötet

På styrelsens decembermöte presenterades en övergripande budget för 2016. Styrelsen beslöt att  intäkterna 2016 ska beräknas till 114 miljoner kronor (mkr) och att 4 mkr får tas från reserverna för att göra strategiska investeringar 2016. Dessutom har styrelsen tidigare fattat beslut om fyra nummer av Amnesty Press och sektionens avgift till Amnestys europakontor.

 

Svensk Insamlingskontroll

Svensk Insamlingskontroll avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt deras regler måste minst 75% av en 90-kontoinnehavares insamlade medel gå till organisationens ändamål och omvänt får alltså som mest 25% av insamlade medel gå till insamlings- och administrationskostnader. Svensk Insamlingskontroll gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna. Budget 2016 tar hänsyn till Svensk Insamlingskontrolls regler.

 

Reserver

Prognosen för helåret 2015 visar att den utgående reserven 2015 kommer att uppgå till 75,8 mkr. Det budgeterade underskottet 2016 är 4 mkr, vilket ger en utgående reserv 2016 om 71,8 mkr. Reserverna kommer att överstiga reservkravet och under 2016 kommer det att beslutas om hur reserverna ska användas och hur de ska fördelas mellan svensk och internationell verksamhet.

 

Alla tal inom parentes i efterföljande text avser prognosen för helåret 2015.



INTÄKTER

(Bilaga 2)

Intäkterna beräknas till 124 mkr, vilket blir 114 mkr efter Amnestyfondens andel. Budgeterade intäkter 2015 uppgick till 106,5 mkr och jämfört med budget 2015 så ökar intäkterna 2016 med 7%. Jämfört med prognosen för 2015 så minskar intäkterna eftersom sektionen fick ett osedvanligt stort arv 2015, som vid bouppteckningstillfället uppgick till drygt 46 mkr.

 

Intäkternas uppställning följer den uppställning som anges i den internationella kontoplanen Cocoa. Nedan följer en uppställning av de olika intäktsgrupperna med korta kommentarer.

 

Kall rekrytering

Till största delen är rekrytering av medlemmar och givare så kallad kall rekrytering  som innebär värvning av medlem/givare där ingen känd tidigare relation finns de senaste tre åren. Den kalla rekryteringen sker främst via face-to-face (F2F), men även via web och telefundraising (TF). En ny värvningskanal som ökar jämfört med 2015 är digital to conversion, vilket innebär att kontaktuppgifter som erhålles  via t ex underskrifter från olika kampanjer konverteras till medlemmar via TF. Dessutom kommer ett nytt försök med rekrytering via door-to-door att göras under 2016. I budgeten 2016 beräknas intäkterna från intäktsgruppen kall rekrytering till 5 921 (3 563) tkr.

 

Varm rekrytering

Den varma rekryteringen är marginell och sker främst via TF och intäkterna beräknas till 242 (215) tkr.

 

Pågående givande

Intäkterna från det pågående givandet beräknas till 86 584 (84 366) tkr. Gåvor och medlemsavgifter via autogiro är det största intäktsslaget och beräknas till 77 722 (76 660) tkr vilket ger en mindre ökning än tidigare år och anledningen är en stagnering i medlems- och givarutvecklingen under 2014-2015 som även påverkar 2016. Uppgradering av gåvor via TF beräknas öka 2016 jämfört med prognosen för 2015 och budgeteras till 3 356 (2 574) tkr.

 

Övrig fundraising

Övrig fundraising budgeteras till 30 245 (73 399) tkr. Testamenten budgeteras till 2 445 (48 749) tkr, vilket är genomsnittet av de senaste sju årens utfall borträknat det högsta resp lägsta utfallet. Investment funds budgeteras till 4 000 (5 300) tkr och är försiktigt budgeterad enligt principen 75% av prognosen för utfallet den sista april. Det generella bidraget från Postkodlotteriet som brukar budgeteras till senast kända utfall budgeteras försiktigt till 10 000 (13 000) tkr eftersom signaler har kommit  från Postkodlotteriet om att bidragen kan komma att sänkas. Under restricted income återfinns ändamålsbestämda medel främst i form av specialprojekt från Postkodlotteriet och som till största delen ska vidarebefordras till internationella sekretariatet. Budgeten för restricted income uppgår till 11 000 (3 000) tkr.

 

Försäljning

Intäkter från försäljning beräknas till sammanlagt 673 (395) tkr. Intäktsökningen beror på att det under året kommer att genomföras en satsning på att sälja annonser i Amnesty press.

 

Övriga intäkter

Under övriga intäkter återfinns räntor och arvoden. Intäkterna beräknas till 110 (155) tkr.

 

Amnestyfondens andel av insamlade medel

Amnestyfondens andel är den del av insamlade medel som enligt avtalet om gemensam insamling tillfaller Amnestyfonden. 2016 beräknas Amnestyfondens andel till 9 569 (14 690) tkr.




KOSTNADER

(Bilaga 3)

 

Kostnaderna uppgår till 118 miljoner kronor (mkr). Kostnaderna ökar med nästan 13 mkr jämfört med prognosen för 2015.

 

De internationella strategiska målen i handlingsplanen för 2016 har förändrat hur kostnaderna ställs upp enligt den internationella kontoplanen. Förändringarna har inneburit att det inte alltid finns jämförelsetal för föregående år.



Strategiska mål 1-5 och allt övrigt arbete för mänskliga rättigheter

Hela budgeten för det prioriterade arbetet inom de strategiska målen uppgår till 57 571 tkr. Eftersom strukturen har ändrats går det inte att göra en direkt jämförelse för varje enskilt strategiskt mål men i en jämförelse med de strategiska målen 1-5 samt allt övrig arbete för mänskliga rättigheter ser man att kostnaderna ökar med 7 754 tkr jämfört med prognosen för 2015.

 

Strategisk mål 1, Reclaiming Freedoms

Under mål 1 återfinns alla kostnader för utbildning inom mänskliga rättigheter samt arbetet med Civic space and Human Rights defenders. Det inkluderar också budgeten för Amnestys arbete för individer, “Skriv för frihet” samt planeringen av den kommande kampanjen Shrinking Space. Som en strategisk investering 2016 bekostad av arvet har en projekttjänst inom Amnesty i skolan lagts in i budgeten. Syftet med tjänsten är att utvärdera och utveckla verksamheten. Kostnaderna för strategiskt mål 1 uppgår till 4 721 tkr.

 

Strategiskt mål 2, Securing equal rights for all

Här återfinns främst arbetet mot diskriminering och i budgeten ligger en strategisk investering i form av en projekttjänst som sakkunnig inom mänskliga rättigheter. Kostnaderna för strategiskt mål 2 beräknas till 1 229 tkr.

 

Strategisk mål 3, Responding to crisis

Här budgeteras hela arbetet med flykting och migration, people affected by conflict och Crisis response. Budgeten inkluderar också kostnaderna för den globala kampanjen Protection of People on the move. I budgeten ligger en projekttjänst som sakkunnig och även del av en projekttjänst för kampanjarbetet inom flykting. Hela budgeten för mål 3 uppgår till 3 576 tkr.

 

Strategiskt mål 4, Ensuring accountability

Under strategiskt mål 4 ligger främst arbetet med företagsansvar, men här återfinns även kostnader kopplade till folkrätt och ansvarsutkrävande. Budgeten uppgår till 1 033 tkr.

 

Strategiskt mål 5, Maximising our resources and engagement

Här återfinns allt fundraising- och mobiliseringsarbete. Totalt uppgår kostnaderna för mål 5 till  

31 447 tkr. Fundraisingkostnaderna ökar med närmare 3 miljoner kronor jämfört med prognosen för 2015. Ökningen beror på att det har blivit dyrare att rekrytera nya medlemmar och givare och för att det i budgeten finns med en projekttjänst med syfte att rekrytera värvare för F2F ochTF för att säkerställa jämn bemanning. Dessutom finns det i budgeten en projekttjänst inom fundraising som ska förstärka avdelningen under en period då vi är mitt under en utvecklingsfas av CRM och har ett starkt behov av att se över vår uppföljning och rapportering och samtidigt fortsätta utveckla nya metoder för insamling.

 

Under mobilsering finns ytterligare en strategisk projekttjänst under 2016 med syfte att utveckla aktivismen under strategisk mål 5.

 

Allt övrigt arbete för mänskliga rättigheterna

Under rubriken ligger stödet till MR-arbetet, utvecklingskostnader samt fortsättningen av det globala kampanjarbetet för “Stoppa tortyr” och “Min kropp, mina rättigheter”. I budgeten finns en strategisk satsning i form av en kommunikatör/skribent och kostnaderna för den återfinns dels här och dels under kampanjarbetet. Kostnaderna för allt övrigt arbete för mänskliga rättigheter beräknas till 15 564 tkr.



Organisationsstöd och styrning

Stödet till organisationen delas in i organisationsstöd, styrning och övriga kostnader. Kostnaderna för hela området uppgår till 17 890 tkr, att jämföra med 16 998 tkr som är prognosen för 2015.

 

Organisationsstöd

Under gemensamma kostnader ligger bland annat alla kostnader för sekretariatet och löner för sekretariatsgemensamma tjänster. Budget 2016 ligger på 14 247 (13 564) tkr. Ökningen består främst av lönekostnader för arbete med CRM-system och ny hemsida.

 

Styrning

Kostnaderna för styrning beräknas till 2 444 (2 634) tkr. I budgeten finns ett utökat tjänsteutrymme i form av en projekttjänst för analys av större årsmötesfrågor som en del i Governance Reform-processen.

 

Övriga kostnader

Under övriga kostnader återfinns avskrivningar. Budget 2016 är 1 200 (800) tkr. Anledningen till ökningen är att delar av kostnader för CRM-system och nya amnesty.se kommer att aktiveras.



Internationella rörelsen

Under internationella rörelsen återfinns alla transaktioner inom rörelsen. I budgeten för 2016 finns det obligatoriska bidraget till internationella sekretariatet, bidraget till Amnestys EU-kontor samt de öronmärkta medlen i form av specialprojekt från Postkodlotteriet.

 

På internationella rådsmötet i augusti 2015 togs beslut om en ny beräkningsmodell, Distribution model, för beräkning av sektionernas obligatoriska bidrag till den internationella rörelsen. Enligt beslutet ska beräkningen 2016 ske enligt en övergångsregel som säger att bidraget ska räknas fram 50/50, det vill säga 50% av bidraget ska beräknas enligt den gamla modellen och 50% enligt den nya modellen. Det obligatoriska bidraget enligt övergångsregeln blir 32,1 mkr. En beräkning helt enligt Distribution model hade inneburit att det obligatoriska bidraget hade blivit 34,6 mkr. Sektionen kommer under 2016 att erhålla 11 mkr som öronmärkta medel för specialprojekt (främst från Postkodlotteriet). Av dessa kommer 9,3 mkr att skickas till internationella sekretariatet, vilka är utövare av projekten. Avgiften till Amnestys EU-kontor (EIO) ökar 2016 till 1,29% av beräkningsgrundande intäkter.

 

Totalt uppgår bidraget till den internationella rörelsen till 42 743 (38 626) tkr.

 

Fast och disponibel verksamhet

Budgeten kan delas upp i fast och disponibel del. De disponibla delarna får användas först när styrelsen fattat ett sådant beslut.

 

Sekretariatet föreslår att det inte läggs in någon disponibel budgetdel i budgeten för 2016 eftersom det stora arv som sektionen tog emot 2015 har inneburit att sektionen har väldigt stora reserver.



Fördelning 80:20

Enligt beslut på internationella rådsmötet 2015 ska kostnaderna fördelas enligt en 80:20 princip som innebär att 80% av resurserna, utöver kostnaderna för organisationsstöd och styrning, ska användas för arbete inom de strategiska målen och 20% ska användas till allt övrigt arbete för mänskliga rättigheter utanför de strategiska målen. Beräkningen som gjordes i samband med att den övergripande budgeten togs fram visade på att 80:20 fördelningen inte skulle klaras. Sent i december kom en ny version av Cocoa där en stor del av mobilisering av aktivister har flyttats till mål 5, och fördelningen i budgeten 2016 blir enligt den 79:21.



SAMMANFATTNING

(Bilaga 1)

 

Sekretariatet budgetförslag innefattar intäkter på 114,2 mkr och kostnader på 118,2 mkr, vilket ger ett underskott om 4 mkr. Styrelsen har fattat beslut om att 4 mkr får tas från reserverna för att göra strategiska investeringar 2016.



Bilagor:

  1. Budget 2016, sammanfattning
  2. Budget 2016, intäkter

  3. Budget 2016, kostnader



Styrelsen föreslås besluta

 

att godkänna budgeten för 2016.