Styrelsemöte Amnestyfonden 11-12 november 2023

Amnestyfondens styrelse sammanträdde den 11-12 november. Styrelsemötet genomfördes på Globala gymnasiet i Stockholm i samband med Aktivistseminarium 2023 som hölls av Svenska Amnestysektionen. Detta gjorde det möjligt för Amnestyfonden, förutom att hålla ett fysiskt möte över två dagar, att träffa aktivister inom Amnesty samt informera om Amnestyfondens arbete under helgen.

Förutom att genomföra styrelsemötet fick styrelsen också möjlighet att ha ett samtal med Amnesty Sveriges generalsekreterare Anna Johansson. Detta samtal centrerade sig kring Amnesty Sveriges nuvarande prioriteringar och hur Amnestyfondens arbete länkade sig samman med dessa. Diskussionen centrerade sig också kring förväntade beslut under Amnestys globala kongress under 2024 och hur dessa kan komma att påverka den svenska sektionen. Slutligen blev fondstyrelsen informerade om projektet LUMEN som ser över styrningsformerna för Amnesty, främst ur ett rättighetsperspektiv.

Även Amnesty Sveriges valberedning besökte styrelsemötet där de informerade om sitt arbete och den behovsanalys som kommer att ligga till grund för deras framtida arbete.

Sammanfattning av informations- och diskussionspunkter

Narrativ rapport för tertial 2: Amnestyfonden har under tertial 2 för 2023 förmedlat stöd till 95 individer och 15 organisationer, med en total räckvidd på 540 personer. Generellt är efterfrågan på människorättsbiståndet högt, vilket förstärker den trend som började skönjas 2022, med resultatet att bidragen från Amnestyfonden inte har kunnat täcka behoven för andra året i rad. Detta har gjort att stöd från andra Amnestysektioner har varit nödvändiga för att täcka upp dessa behov. Styrelsen noterar att en starkare ekonomisk planering är nödvändig för att säkra tillräckligt med intäkter för människorättsbiståndet med god framförhållning. Inom det globala teamet för människorättsbistånd har tertialet inneburit en uppstart för att etablera en gemensam databas för de fall som stöds av teamet. Ansökningsformulären har också uppdaterats och tillgängliggjorts.

Ekonomirapport för tertial 2: Biståndsutbetalningarna har hittills under året uppgått till 8,676 miljoner kronor, vilket är över den satta budgeten, med intäkter på 7,384 miljoner kronor, vilket är strax under budgeten. Detta kan leda till ett underskott för fonden i slutet på året, beroende på hur intäkterna kommer att se ut från andra sektioner och från Amnestys internationella sekretariat. Som tidigare är det framförallt Asien-regionen som har fått det största stödet från Amnestyfonden, och den vanligaste formen av stöd är för Flykt till säker plats, dit 3,9 miljoner kronor har allokerats i stöd.

Budget 2024: Tidigare års budgetarbete har utgått från en situation där efterfrågan för människorättsbiståndet har varit i fas med Amnestyfondens budget eller strax under budget. Detta ändrades under 2022, vilket gjorde att Amnestyfonden behövde använda tidigare åsidosatta medel för att täcka upp utgifterna. Detta gör att de fria medel som tidigare funnits för Amnestyfonden har begränsats, och att fonden därmed inte klarar av lika stora budgetavvikelser som tidigare. Styrelsen gav utifrån detta som medskick till ekonomiutskottet att budgetera lågt på de olika intäktsposterna för 2024 och att i detta skede inte räkna med additionella intäkter från den globala rörelsen, samt att försöka skapa en budget i balans.

Jämlikhetsarbete i styrelsen: Varje utskott inom styrelsen hade inför mötet fått i uppgift att titta på de åtgärdspunkter som skapats för varje utskott utifrån en jämlikhetsworkshop som hölls i styrelsen i början av 2023. Dessa punkter presenterades för styrelsen samt hur de kommer att arbetas med framöver.

Workshoppar under styrelsemötet

Under styrelsemötet genomfördes två separata workshoppar:

Workshop om ärenden att prioritera för Amnestyfonden: Amnestyfonden har de senaste två åren märkt att budgeten för fonden inte räcker för att täcka de ansökningar som inkommer till fonden. Styrelsen tog därför tidigare i år beslut om att genomföra en workshop där vägledning för hur Amnestyfonden ska prioritera de ärenden som fonden för stötta i första hand. För workshoppen fick styrelsen i uppdrag att i grupper analysera tre olika fall, där de fick rangordna dem utifrån vilka som borde prioriteras och därefter presentera detta i helgrupp. Workshoppen visade ur komplex denna fråga är då samtliga grupper presenterade olika förslag utifrån olika motiveringar såsom relevans utifrån fondens stadgar och övriga styrdokument. Workshoppen resulterade i en vägledning att försöka minska tolkningsutrymmet och öka harmoniseringen av rådande styrdokument (inklusive checklistor) för att säkerställa att det går att göra tydliga prioriteringar för vilka ärenden som fonden stöttar i slutändan.

Workshop om värdegrund: Styrelsen hade fått i uppdrag av Svenska Amnestysektionen att genomföra en workshop för att identifiera utmaningar och önskade beteenden för att Amnesty ska ha en trygg, respektfull och tillitsfull kultur utifrån ledorden mod, tillit, gemenskap, trygghet, inkludering och respekt. Utifrån detta skrev styrelsen ner möjliga åtgärder inom dessa områden och utvecklade dessa genom diskussioner rörande varje ledord.

Beslut

Styrelsen tog ett flertal beslut under mötet. Dessa inkluderade:

· Att bifalla två separata där Amnestyfondens arbetsordning krävde styrelsens godkännande.

· Att mål- och aktivitetsplaner för varje utskott beslutas om under decembermötet, samt att de implementeras från och med 2024.

· Att inrätta en årlig utvärdering inför första styrelsemötet 2025, samt att inrätta en rutin om uppföljning inför varje tertialrapport från och med 2024.

· Att varje utskott till kommande styrelsemöte (december) ska sätta ihop en plan för 2024 där utskottens mål, syfte och aktiviteter för 2024 framgår.

Styrelsen tog även ett beslut kopplat till den globala process om människorättsbiståndet som pågått sedan hösten 2022. Internationella utskottet hade inför mötet tagit fram ett flertal scenarier på hur processen skulle kunna arbetas med, där styrelsen beslutade att stötta scenariot som innebär att processen fryses i väntan på att andra processer som kan komma att påverka Amnestyfondens position ska slutföras. Styrelsen kommer inom 12 månader eller efter att dessa processer är färdiga att återuppta den globala processen för att se om det år att ta något annat beslut i frågan.

Mötesrapport sammanställd av Julle Bergenholtz-Foglander, ordförande