Styrelsemöte Amnestyfonden 3 juni 2023

Amnestyfondens styrelse hade sitt första möte med den nyvalda styrelsen från Amnestys årsmöte den 3 juni 2023. Mötet hölls i Amnestys lokaler på Alsnögatan 11 i Stockholm. Fokus för detta styrelsemöte låg på att introducera den nya styrelsen i Amnestyfondens arbete, diskutera den pågående processen inom Human Rights Relief Team samt genomgång av årets första tertialrapport.

Beslut

Styrelsen tog ett flertal beslut under mötet. Dessa inkluderade:

• Beslut om tre handläggningsärenden som enligt Amnestyfondens arbetsordning krävde ett godkännande av styrelsen
  • Beslut om att anta Amnestyfondens åtgärdslista för jämlikhetsarbete samt att varje utskott ser över åtgärdslistan till mötet i oktober
  • Beslut om att anta årshjulet för 2023/2024
  • Beslut om ordförande, vice ordförande och ledamöter till styrelsens olika utskott
  • Beslut om teckningsrätter inom Amnestyfonden

Sammanfattning av diskussionspunkter

Introduktion av nya styrelsen och styrelsens arbetsformer

Styrelsen började sitt första möte för styrelseåret med en presentationsrunda där varje person berättade sitt namn samt vad de tar med till styrelsearbetet utifrån kompetenser, erfarenheter och vad de vill arbeta med i styrelsen. Den nya styrelsen introducerades också i hur strukturen för styrelsemöten ser ut, både när det är fysiska och digitala möten. Styrelsen introducerades även till de utskott som finns i Amnestyfondens styrelse (verksamhet, kommunikation, ekonomi och internationella) samt deras ansvarsområden, och hur dessa kompletterar Amnestyfondens styrelsemöten.

Styrelsens arbetsordning och årshjul gicks igenom av den nyvalda styrelsen, där punkter bland annat om ansvarsfördelningen mellan styrelsen och fondsekreterare samt vad hur beslut kring biståndsinsatser fungerar. Några mindre korrigeringar av arbetsordningen diskuterades vilka kommer att tas vidare under hösten.

Genomgång av tertialrapportering för Tertial 1

Från tertialrapporten noterades det att antalet ansökningar som handlagts under perioden ligger lite under budget i jämförelse med planen, vilket är i linje med hur verksamhetsår för Amnestyfonden brukar inledas (med undantag för 2022 då antalet ansökningar var betydligt högre till följd av Afghanistan-krisen). Asien fortsätter att vara den dominerande regionen för fondens insatser, med Mellanöstern och Nordafrika som andra största region efter att stadigt ha ökat sina ansökningar under det senaste året (samt att Amnestyfonden tagit större ansvar för Mellanöstern-ärenden inom Human Rights Relief-team). Rapporter som kommit in under året indikerar att Amnestyfondens stöd har varit av stor vikt för att individerna som stötts har kunnat fortsätta med sitt människorättsarbete. Det noteras dock att fonden fortsatt har en skev fördelning när det kommer till fördelningen mellan män och kvinnor som stöttas av MR-biståndet.

Internationell process inom Human Right Relief-team

Det internationella utskottet gick igenom förändringsarbetet inom det globala programmet för människorättsbistånd, Human Rights Relief. Syftet är att arbeta mot en mer sammanhållet och mindre nordcentrerat program. Amnestyfonden vill främja mål om inkludering av sydsektioner, en solid och hållbar finansering samt en transparent och enhetlig uppföljning av människorättsbiståndet. Fortsatta möten om denna process kommer att ske under sommaren, inklusive förhoppningsvis ett samtal i samband med Amnesty Global Assembly i Bryssel. Internationella utskottet fick i uppdrag att fortsätta koordineringen i denna fråga och återkoppla till styrelsen regelbundet i frågan.

Hantering av ärenden i MR-biståndet

Fondsekreterarna föredrog de redan beslutade ärendena, där styrelsen bekräftade besluten om de ärenden som tagits sedan föregående styrelsemöte. De flesta besluten låg inom Prioritet 1 rörande yttrandefrihet och det offentliga rummet där de flesta insatserna som hade blivit beslutade om konstaterades vara i Asien-regionen.

Rapport sammanställd av Julle Bergenholtz-Foglander, ordförande