Styrelsemöte Amnestyfonden 12 december 2023

Amnestyfondens styrelse höll årets sista möte 12 december 2024. Mötet hölls digitalt och fokuserade på planering inför verksamhetsåret 2024.

Styrelsen fick rapport från möte med Human Rights Relief Team som anordnades i Stockholm 14-15 november. Under mötet förmedlades styrelsens beslut om attför Amnestyfondens del frysa den globala processen. Beslutet togs väl emot av chefen för det globala människorättsbiståndet, Guadalupe Marengo. Mötet var överens om att under 2024 fortsätta stärka mr-biståndets roll inom rörelsen och förankra det med ledningen på Internationella sekretariatet och i slutet av året ha en god modell för framtida styrning.

Ekonomiutskottet presenterade budget för 2024. Den föreslagna budgeten utgår ifrån en budget i balans och har därför sänkt utbetalningar i biståndet till 9 miljoner kronor i stället för 10 miljoner som tidigare år.

För att konkretisera utskottens arbete och skapa rutiner kring uppföljning hade samtliga utskott förberett årsplaneringar för sitt arbete under 2024. Dessa diskuterades på mötet och kommer inkluderas i Amnestyfondens verksamhetsplan kommande år.

Beslut som togs under styrelsemötet:

• Styrelsen beslutade att anta budget 2024 efter föredragande från ekonomiutskottet.

• Styrelsen beslutade att anta utskottens verksamhetsplaneringar för 2024..

Mötesrapporten är nedtecknad av Rebecka Mosquera Jalvemyr, fondsekreterare