Styrelsemöte Amnestyfonden 11 februari 2023

Den 11 februari hölls Amnestyfondens första styrelsemöte för 2023. De flesta styrelsemedlemmar samlades i Amnesty Sveriges lokaler i Stockholm och ett fåtal medverkade digitalt under detta hybridmöte. Mötet markerade en produktiv start på det nya året och styrelsen var glad att kunna ses fysiskt för första gången på länge.

Diskussion om utskottens roller

Styrelsen avsatte en del av mötet till att fokusera på utskottens olika roller. I dagsläget består Amnestyfondens styrelse av fyra utskott; verksamhetsutskottet, ekonomiutskottet, kommunikationsutskottet och det internationella utskottet. Diskussionen berörde i första hand vilket mandat de olika utskotten har samt huruvida detta är tydligt för alla. Vi pratade även om utskottens styrkor, svagheter och vad som kan förbättras. Ett konkret förslag var att uppgifter som dyker upp under styrelsemöten i första hand ska diskuteras och beslutas direkt på styrelsemöten för att undvika spretiga uppdrag och merarbete för utskotten. Ytterligare ett förslag var att, i de fall vi inte fattar beslut under styrelsemöten, delegera nödvändiga uppgifter direkt till relevant utskott snarare än att starta nya arbetsgrupper för olika frågor. Syftet med denna omställning är att göra utskottens arbete så effektivt och tydligt som möjligt.

Amnestyfondens ekonomi

Kalenderåret 2022 innebar mer än en dubblering av Amnestyfondens MR-bistånd – det största någonsin i Amnestyfondens historia. Totalt beviljades 21 miljoner kronor i bistånd, jämfört med 2021 då 9,8 miljoner kronor beviljades i bistånd. De huvudsakliga anledningarna till ökningen är ett mycket stort antal beviljade ansökningarna från Myanmar, Afghanistan och Ryssland (Ukraina) i och med stora kriser och en försämrad situation för de mänskliga rättigheterna i dessa länder. Över hälften av det totala biståndet gick till Afghanistan som är det land som står för den största ökningen. Ytterligare en anledning till den större budgeten är att den internationella rörelsen bidrog till MR-biståndet i större utsträckning än tidigare.

Fördelning av stöd i världen

Målet är att öka antalet beviljade ansökningar, vilket också skett under 2022. Dock beror detta i första hand på att MR-biståndet fått en stor roll i krisarbete (se ovan). När det kommer till MR-biståndet har Sverige gjort ett hästjobb under året och av de totalt 574 beviljade ansökningarna som kommit in i till hela rörelsen har Svenska Amnestyfonden handlagt 401.

Den största avvikelsen som presenterades under mötet rör Afrika där antalet ansökningar, och således beviljade ansökningar, minskat markant. Detta har tidigare varit den region med flest ansökningar men det är alltså inte längre fallet. Bland förklaringarna till denna avvikelse är omsättning av personal under året, färre val i regionen under året samt att man även sökt egna medel för bistånd från andra givare.

Teams och Microsoft 365

En del av mötet ägnades åt att gå igenom Microsoft 365 och Teams i och med att Amnesty bytt IT-miljö. Detta gäller även styrelsen som nu fick en bredare insikt i hur vi ska arbeta på ett strukturerat sätt i det nya systemet samt vilka förändringar vi kan vänta oss.

Amnestys arbete med jämlikhet

Personal från Amnestyfonden presenterade Amnestys jämlikhetsarbete. Detta är ett arbete som pågått i flera år men där det hela tiden händer nya saker. Bland annat har det startats ett jämlikhetsforum som leds av Amnestys jämlikhetsstrateg. Styrelsen fick även en genomgång av hur man hittar relevanta dokument, föreläsningar och verktyg om jämlikhetsarbetet i Sharepoint. Styrelsen diskuterade även att det vore intressant att gemensamt diskutera materialet och föreläsningen allteftersom på våra kommande styrelsemöten.

Under den senare delen av mötet ägnade styrelsen tid åt diskussion kring hur Amnestyfonden kan bli bättre i sitt jämlikhetsarbete. Vi fokuserade särskilt på hur vi kan stärka detta arbete internt och hur vi kan få bättre representation i styrelsen, hur vi kan nå ut bättre med Amnestyfondens arbete och hur vi vill synas externt, samt hur vi arbetar med jämlikhet och integrerar allas perspektiv i det globala biståndsarbetet.

Följande beslut fattades under styrelsemötet:

● Mellan decembermötet och februarimötet tog styrelsen ett per capsulam-beslut att anta föreslagen budget för 2023. Styrelsen hade tidigare beslutat om möjligheten till per capsulam-beslut i denna fråga. Deadline för beslut var 28 december och styrelsens godkännande var enhälligt. Under styrelsemötet i februari beslutade vi att lägga detta till handlingarna.

● Styrelsen beslutade att ha som mål att i större utsträckning försöka komma till beslut i en viss typ av frågor redan under de styrelsemöten de dyker upp. Detta för att undvika att delegera uppgifter till utskotten när det kan anses onödigt. Vidare beslutades att utskottets roller ska göras tydligare genom en beskrivning av utskotten som läggs upp i Sharepoint.

● Styrelsen beslutade att vi ska ha ett informationsbord på Årsmötet i maj.

● Styrelsen beslutade att Amnestyfonden ska om möjligt ha ett miniseminarium på Årsmötet samt att kommunikationsutskottet tar vidare frågan om ämne/inriktning.

Mötesrapporten nedtecknad av Louise Myrseth, ledamot i Amnestyfondens styrelse