Styrelsemöte Amnestyfonden 20 oktober 2018

Mötet hölls i anslutning till Megahelgen där Fondstyrelsen bland annat deltog i mikromöten med aktivister. Mötena upplevdes som mycket givande då Amnestyfonden ständigt arbetar med att sprida information om sitt arbete samt med att integrera sig med sektionen. Ledamöterna deltog även i de valbara seminarierna under megahelgen.

I vanlig ordning föredrogs och diskuterades biståndsärenden. Denna gång rörde det sig om 19 ärenden, varav majoriteten var ansökningar från enskilda som uppfyllde ett av Amnestyfondens mål att alla ska kunna utkräva sin rättigheter. Ansökningarna avsåg bland annat stöd till basbehov, rättshjälp samt bidrag för flykt till säker plats.

Styrelsen behandlade även ett antal frågor av verksamhetsutvecklande karaktär. Styrelsen arbetar bland annat med att ta fram rutiner för lärande och utvärdering av sitt arbete. Arbetet med detta kommer att fortsätta i form av en workshop för styrelsen vid ett nära förestående möte.

Personalen gav en lägesrapport över kommande större ansökningar från organisationer. Återkommande principiella frågor diskuterades, bland annat frågan om hur fonden kan bli bättre på att minimera riskerna för utsatta sökanden.

Vidare behandlades en ekonomisk rapport per den 30 september 2018. Slutligen tog styrelsen emot besök från valberedningen som informerade om planen för tillsättningen av styrelseledamöter vid årsmötet 2019.

Golshanak Fatahian