Styrelsemöte Amnestyfonden den 18 april 2018

Amnestyfonden hade ett kvällsmöte som inleddes med en genomgång av föregående mötets protokoll och därefter en rapport om personalens arbete, bl.a. om en nyligen genomförd resa till El Salvador och Mexiko. Där hölls möten med organisationer som fått stöd från Amnestyfonden samt med personal från Amnestys regionkontor i Mexiko om hur MR-biståndet kan användas. Likaså redogjordes för det pågående arbetet att granska hur fondens ansökningshandlingar för MR-bistånd kan bli mer relevanta ur ett jämlikhetsperspektiv.

Fondstyrelsen planerade sitt deltagande på årsmötet i maj. Amnestyfonden kommer bland annat att delta vid ett seminarium om Bravekampanjen.

Fondens ekonomirapport per den 31 mars presenterades och diskuterades.

Arbetet med att ta fram ett nytt samverkansavtal med sektionsstyrelsen börjar nå sitt slut. Fondstyrelsen är mycket positiv till avtalet och den stärkta integreringen mellan sektionen och fonden.

Amnestyfonden antog sin nya kommunikationsplattform som arbetats fram sedan 2017. Den anger att Amnestyfonden kommunicerar i enlighet med Amnestys övergripande kommunikationsstrategi. Grundbudskapet är att:

- Amnestyfonden bidrar till en ökad effekt av Amnestyrörelsens gemensamma MR-arbete

- Amnestyfonden bidrar till MR-arbetet genom snabbt stöd till både människor som hotats och utsatts för eller riskerar att utsättas för kränkningar, organisationer som arbetar för att motverka MR-kränkningar och advokater eller andra som bistår dem

- MR-biståndet är en av Amnestys metoder för att skapa förändring

Syftet med Amnestyfondens kommunikation är att Amnestyfonden och dess grundläggande uppgifter ska tydliggöras.

Under mötet gick styrelsen igenom nio biståndsärenden, varav sju ärenden avsåg stöd till enskilda individer och två stöd till organisationer. Biståndsärendena rörde Amnesty(fonden)s mål att alla ska få utkräva sina rättigheter, att människor ska skyddas undan konflikter samt att mänskliga rättigheter och rättvisa ska åtnjutas utan diskriminering.