Styrelsemöte Amnestyfonden den 17 mars 2018

Amnestyfonden hade styrelsemöte lördagen den 17 mars på Amnestys sekretariat i Stockholm och avhandlade en rad viktiga frågor och beslut.

På förmiddagen hade fondstyrelsen en gemensam dragning tillsammans med sektionsstyrelsen om de båda styrelsernas nya samarbetsavtal. Ett utkast av samarbetsavtalet kunde presenteras och Fonden ser positivt på det nya avtalet som har större fokus på samverkan mellan Amnestyfonden och sektionen. Vissa delar av avtalet behöver ses över juridiskt innan det slutligt kanskrivas under av båda parterna menfondstyrelsen tog riktningsbeslut utifrån avtalsutkastet.

Under mötet avhandlades 16 ansökningar om MR-stöd för såväl enskilda MR-försvarare som till organisationer som arbetar för mänskliga rättigheter. Amnestyfonden står för nästan hälften av hela Amnesty Internationals MR-bistånd och under de senaste månaderna har stödet bland annat gått till stöd till säker plats för utsatta individer, rättshjälp och uppehåll för MR-försvarare som befinner sig på flykt. Även ett organisationsstöd för att driva en rättslig process för ett stort antal personer beviljades under styrelsemötet.

Amnestyfonden har under 2017 genomfört en översyn av deras nya arbetsordning i syfte att se om den har uppfyllt sitt syfte och möjliga förbättringsområden Översynen har genomförts av två ledamöter, Frida Larsson och Anna Hagvall, som på mötet presenterade sin slutrapport. Rapporten lyfte bland annat rekommendationer kring nya arbetssätt för styrelsen, utveckling av fondens lärande och uppföljningssystem och hur fonden kan arbeta med mer långsiktiga och strategiska frågor.

Verksamhetsberättelse och årsredovisning godkändes av styrelsen under mötet. Under 2017 utbetalades totalt 7,4 MSEK i MR-bistånd. Siffran avser rena utbetalningar utan att inkludera ändamålsenliga omkostnader.

• Antalet ansökningar var 131 stycken, varav 81 individansökningar, 29 organisationsansökningar och 21 ansökningar avseende asylsökande i Sverige, fördelat på närmare 50 länder samt några specialprojekt

• Organisationsansökningar omfattar i de allra flesta fall stöd till en större grupp människor medan individansökningar kan rikta sig till en enskild individ eller ibland omfatta stöd till en hel familj. Utifrån antagandet att de organisationsansökningar som inte preciserar exakt hur många stödet riktar sig till omfattar åtminstone en person, har vi under året gett stöd till minst 650 individer.

Årsredovisningen visar ett resultatet på 3,7 MSEK, vilket innebär en avvikelse på närmare 5 MSEK till följd av ett arv som kom in den 30 december 2018 samt en minskning på närmare 2 MSEK i biståndsutbetalningar. Årsredovisningen innehåller en förklarande text kring detta. Ändamålskostnader uppgår till till 70 procent efter avräkning för arvet.

Amnestyfondens nya kommunikationsplattform presenterades också under mötet samt planering inför Fondens deltagande på Amnestys årsmöte i Göteborg den 4-6 maj.

Vid pennan – Frida Larsson