Styrelsemöte Amnestyfonden 18 mars 2017

Till mötesordförande utsågs Eva Bergman Chinapah och Marie Henners. Justerare och mötesrapportör Anders Rosén

I utvärderingen av föregående möte konstaterades att det var ett effektivt möte där mycket diskuterades på den förhållandevis korta tiden. Mötet innehöll diskussioner, beslut och besök av valberedningen. Den tydliga ekonomiska redovisningen uppskattades. En synpunkt var att i fortsättningen undvika besök av valberedningen i samband med de komprimerade styrelsemötena.

Rapport från samverkansgruppen

Svante redogjorde för mötet med samverkansgruppen den 22 februari angående det nya avtalet mellan sektionsstyrelsen och fondstyrelsen om hur medel och kostnader ska fördelas mellan de båda aktörerna. Samverkansgruppen ska träffas igen den 19 april. Målet är att vara överens om det nya avtalet till årsmötet. Vid Fondstyrelsens möte framfördes bland annat att det nya avtalet ska leda fram till ett närmare och bättre samarbete mellan sektionen och fonden, samt vikten av en kommunikationsstrategi för Fondstyrelsen.

ICM

Svante redogjorde för sitt möte om ICM i enlighet med beslutet på styrelsemötet den 28 januari. I nuläget är det inte aktuellt med en plats för Fonden i den svenska delegationen. det beslutades att tillsätta en arbetsgrupp för att gå igenom ICM-materialet inför styrelsemötet i juni.

Rapport från sektionsstyrelsen

Marie redogjorde för sektionsstyrelsens arbete och deras besök i London.

Personalens rapport

Gunilla och Teresia redogör kortfattat för de organisationsansökningar som är på gång men som inte är beslutade. De har även varit möten med Mellanösterngruppen då Afghanistan researcher Horia Mosadiq från AIS var i Stockholm på besök. Eventuellt möte med Swedbank med anledning av fortsatta svårigheter med betalningar via Moneygram. Avslag på ansökan till Radiohjälpen. Det är dock möjligt att söka på nytt nästa år.

Rapport från London

Gunilla och Teresia redogör för deras möte i London. Bland annat om behovet av att tydliggöra Fondens roll gentemot Human Rights Relief Team. Gunilla, Teresia och Svante förbereder ett möte med Guadalupe M. inför hennes besök på årsmötet.

Årsredovisning 2016

Verksamhetsintäkter, verksamhetskostnader, biståndsutbetalningar och ränteintäkter har gått ned något jämfört med året innan. Samtidigt hanterade vi 2016 en större mängd ansökningar än tidigare år. Beslutades att godkänna årsredovisningen för 2016.

Budget och verksamhetsplan 2017

Verksamhetsplanen uppfattas av styrelsen som tydlig. Beslutades att anta Fondens verksamhetsplan för 2017. Budgeten håller ramarna. Diskussion om vilken nivå budgeten ska ligga på och om vi ska budgetera utifrån strategiska mål. Beslutades att bordlägga beslut om antagande av budget 2017 till styrelsemötet den 11 april.

Valberedningens förslag till ny styrelse

Kristina Lindqvist och Helena Landelius presenterade valberedningens förslag till ny styrelse för nästa verksamhetsår.

Granskningskommittén

Granskningskommitténs preliminära rapport för 2016 föredrogs.

Policyfrågor

Svante föredrog arbetsgruppens förslag om den fortsatta processen med policydokumentet. Beslutades att anta formuleringen: "Fonden ska endast undantagsvis och i väl motiverade fall betala böter, skatter eller andra avgifter som uppenbarligen utkrävs av en myndighet i syfte att underminera eller trakassera.  Fonden bör däremot i regel stå för kostnader för rättshjälp och liknande stöd i syfte att förhindra, motverka, eller överklaga beslut om och faktisk utmätning av böter, skatter och andra avgifter som uppenbarligen syftar till att underminera och trakassera."

Uppdragsbeskrivning utvärdering

Diskussion om hur utvärderingen ska göras och vad som ska ingå. Beslutades att arbetsgruppen jobbar vidare med underlaget till styrelsemötet den 11 april.

Övriga frågor

Årsmötet 5-7 maj i Stockholm – det är bra om så många av oss som möjligt är med och anmäler sig så snart det går. Svante, Gunilla och Teresia presenterar på styrelsemötet 11 april förslag till fondens aktiviteter under årsmötet.

Biståndsbeslut

Under mötet gick styrelsen igenom 21 biståndsärenden. Av dessa var de flesta individärenden med fokus på flykt till säker plats, rättshjälp, stöd till basbehov samt stöd till tortyrskadeutredning i ett asylärende. Styrelsen diskuterade även tolkning av arbetsordning gällande beloppsgräns avseende individansökningar och kom fram till att tillsvidare tolka beloppsgräns avseende individansökningar per ansökan och inte per individ. Vid behov av brådskande beslut kontaktas ordförande för beslut per capsulam som avgör om hela styrelsen bör kopplas in.