Styrelsemöte juni 2017

Fonden samlades till första ordinarie styrelsemöte efter årsmötet. Dagordning för detta mötet hade huvudsakligen fokus på planering av kommande styrelseår och fördelning av uppdrag i arbetsgrupperna och arbetet i dessa, utvärdering av årsmötet, budgetgenomgång, fortsatta arbetet för samarbetsavtalet med sektionen i samverkansgruppen och biståndsbeslut.

Mötet inleddes med ett varmt välkomnande av nya ”fondare” och en presentationsrunda av alla. Eftersom fonden själv väljer ordförande, vice ordförande och ekonomiskt ansvarig fördes ett samtal kring det. Beslut angående detta planerades in till slutet av mötet tillsammans med fördelning av arbetet i arbetsgrupperna.

Samverkansgruppen

En introduktion gavs om processen och var vi befinner oss nu. Aktuella frågor diskuterades, bland annat att utifrån den modell som väljs arbeta för att gemensamt stärka effekterna av sektionens och fondens arbete. Vikten av att spara dokumentation kring processen lyftes fram.

Biståndsbeslut

Under mötet gick styrelsen igenom 19 biståndsärenden. Av dessa var majoriteten individärenden med fokus på målen Utkräva rättigheter, Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering, Skydd under kriser och konflikter, Utkräva ansvar och Utkräva rättigheter. Ärendena gällde allt från stöd till basbehov och rättshjälp till medicinsk rehabilitering och flykt till säker plats. Värt att lyftas särskilt är att fonden behandlade flera ärenden som rörde sexuella och reproduktiva rättigheter.

Val

Styrelsen valde Svante Sandberg till ordförande, Golshanak Fatahian och Frida Larsson till vice ordförande, Frida Larsson till ekonomiansvarig och Hannah Laustiola till kontaktperson för sektionsstyrelsen.

Deltagare i arbetsgrupperna Policy, Kommunikation, ICM, Arbetsordningen och Samverkansgruppen utsågs.

Fondstyrelsen önskar alla en härlig sommar!

Nadia Yousri