Punkt: 3.1 Inför ICM 2017 Underlag till styrelsemöte 9 februari 2017

Datum: 2017-02-09
Punkt: 3.1 Inför ICM 2017

DISKUSSIONSUNDERLAG

Förslag på tidsplan för förberedelser, deltagande och uppföljning ICM - Internationella rådsmötet 2017

Bakgrund
I augusti 2017 är det dags för Amnesty Internationals nästa rådsmöte, vilket äger rum i Rom.Rådsmötet (ICM) är Amnestys högsta beslutande organ. Styrelsen har ett ansvar, både gentemot den svenska sektionen och den internationella rörelsen, att delta aktivt i både förberedelserarbetet och under själva mötet. Förslag till process, förberedelser, deltagande och uppföljning utgår från tidigare års planering.

I tidsplanen för process och förberedelser inför ICM 2015 står det att resolutionerna ska läggas upp på en ICM-webb som ska kopplas till medlemsforum. Det som avses med ICM-webb är undersidor på medlemssidorna under fliken “Internationellt” i huvudmenyn. 2013 gjordes inlägg i medlemsforum angående resolutionerna, men diskussion uteblev. 2015 lades de olika cirkulären inför ICM upp på medlemssidorna men det gjordes inga inlägg om resolutionerna i medlemsforum. Då medlemsforum inte har använts aktivt de senaste åren föreslår sekretariatet att det inte görs några inlägg om resolutionerna i medlemsforum i år heller utan att medlemssidorna uppdateras med information om ICM på motsvarande sätt som 2015.

Sekretariatet har i uppdrag att se över återrapporteringen från ICM och ska lägga fram ett förslag till struktur för rapportering på styrelsens junimöte.

Planering

NÄR OCH VAR

VAD

VEM

Höst och vår

Kontakter. Besök på andra sektioners årsmöten med möjligheter att knyta nya kontakter och stärka gamla.

Enskilda ledamöter

November

Information. Information om nomineringar till den internationella rörelsen läggs upp på medlemssidorna och informeras om i Insats.

I Insats informeras också om möjligheten att delta på ICM som volontär.

Sekretariatet/ Internationella utskottet

November/december

Resolutioner. Styrelsen och sekretariatet identifierar och presenterar förslag på ämnen för resolutioner. Beslut på styrelsens decembermöte.

Sekretariatet/ Internationella utskottet

December/januari

Resolutioner. Förslag till resolutioner läggs upp i styrelsens forum. Beslut fattas i styrelsens forum.

Styrelsen/

Januari
(Deadline 11 jan.)

Resolutioner. Svenska sektionens resolutioner och förslag till workshops skickas till internationella sekretariatet. Deadline 11 januari.

Januari/februari

Delegation. Styrelsen fattar beslut om delegationens sammansättning och gör en översyn av planering och förberedelser.

Förslag från ordförande

Februari/mars

Medlemssidorna. Mer information om ICM läggs upp på medlemssidorna.

Förberedelser. Det förberedande arbetet kring att läsa in sig på och diskutera resolutioner startar mer formellt för delegationen.

Konsultation. Styrelsen identifierar vilka ICM-frågor som skall tas upp på årsmötet.

AIK

Mars

Nomineringar. Styrelsen identifierar och fattar beslut om eventuella personer att nominera till Audit Committe, Internationella styrelsen, ICM Chair, INC, MAC och ev. övriga internationella förtroendeuppdrag.

(Nomineringar till internationella styrelsen deadline 11 maj 2017)

(Nomineringar till andra förtroendeposter deadline 11 juni.)

Internationella utskottet

Delegation. Delegationen anmäls och resor bokas.

Maj

(Deadline 11 maj)

Nomineringar. Eventuella nomineringar till den internationella styrelsen, deadline 11 maj 2017.

Ordförande/

Generalsekreterare

(All submissions (International Board positions and all other internationally elected positions) must be made by the section or structure chair or director, who must also complete the section / structure supporting statement on the ‘Nominations for International positions’ (appendix 1). Please send all submissions to [email protected] (Circular 2)

Maj

Konsultation/beslut. På Amnestys årsmöte presenteras ICM-delegationen och de stora frågor som kommer att behandlas under ICM. Inlämnade resolutioner behandlas under påverkanstorgen.

April-juni?

Kontakter. Nordiskt möte

Berörda ledamöter.

(Ännu ej klart vilket datum mötet hålls eller vilken sektion som ska stå värd för årets möte. Ev kan det förläggas i samband med ECA Regional Forum i april.)

Juni

(Deadline 11 juni)

Nomineringar. Eventuella nomineringar till förtroendeposter (ej internationella styrelsen), deadline 11 juni 2017

Ordförande/

Generalsekreterare

Juni

Resolutioner. På styrelsemötet i juni diskuterar styrelsen de viktigaste resolutionerna och övriga ICM-frågor.

Juni alt. augusti

Delegation. Delegationens förberedande möte.

ICM- delegationen

Augusti

Delegation. Slutspurt i förberedelsearbetet samt finslipning av eventuellt ”position paper”.

Augusti

Mötet pågår 11-15 augusti.

ICM. Delegationen är på plats i Rom minst en dag innan rådsmötet börjar för att göra de sista förberedelserna, bekanta sig med platsen samt inleda kontakter med andra delegater. Under mötet lägger delegaterna upp rapporter i dagboksform på medlemssidorna.

September

Uppföljning och implementering. Rapport till styrelsen samt rapport att lägga upp på medlemssidorna. Diskussion och beslut kring hur relevanta rådsmötesbeslut ska förankras och implementeras i sektionen. Överlämning till Internationella utskottet för långsiktig uppföljning.

ICM-delegationen, Internationella utskottet
Sektretariatet

September

Förankring. Sammanfattning av beslut och bilder läggs ut på medlemssidorna samt sammanfattande text och bilder i Insats.

Förkortningar

ICM International Council Meeting (rådsmötet)

INC International Nomination Committee (internationella valberedningen)
MAC Membership Appeals Committee (överklagande-kommitté)

Styrelsen föreslås fatta ett formellt beslut om att fastställa förslag på tidsplan för förberedelser, deltagande och uppföljning ICM i styrelsens forum.

Styrelsen föreslås besluta

att fastställa förslag på tidsplan för förberedelser, deltagande och uppföljning av ICM.