Punkt: 2.3 Styrelsens förslag till årsmötet 2017 Underlag till styrelsemöte 9 februari 2017

Punkt: 2.3 Styrelsens förslag till årsmötet 2017

Datum: 2017-02-09

DISKUSSIONSUNDERLAG

Förslag från styrelsen till årsmötet 2017

Underlaget omfattar styrelsens förslag till årsmötet 2017

• Förslag från styrelsen om medlemsavgiftens storlek

• Förslag från styrelsen om rösträttsmodell för den internationella rörelsen (del av Governance Reform-processen)

• Förslag från styrelsen om tillägg till den internationella rörelsens stadga (del av Governance Refrom-processen)

• Förslag från styrelsen om att driva frågan om en översyn av den internationella rörelsens abortpolicy (Förslag till text presenteras på styrelsens marsmöte)

1.) Förslag från styrelsen om medlemsavgifternas storlek 2018

Bakgrund

Medlemsavgifterna i svenska Amnesty har sedan 1998 varit 240 kr/år för helbetalande och 160 kr/år för delbetalande. Sedan 2001 har sektionen medvetet satsat på att få så många medlemmar som möjligt över till autogiro. Idag rör det sig om 89 procent. De flesta medlemmarna bidrar idag med en gåva utöver avgiften (cirka 72 procent). Den lägre avgiften omfattar efter beslut på årsmötet 2005, personer under 20 år och är ett alternativ för unga som inte har möjlighet att betala via autogiro.

Årsmötet föreslås besluta

• Att den helbetalande medlemsavgiften hålls oförändrad till 240 kronor per år för 2018, samt

• Att den lägre medlemsavgiften hålls oförändrad till 160 kronor per år för 2018 och omfattar personer under 20 år.

2.) Förslag från styrelsen angående rösträttsfrågan och stadgeändring kopplat till internationella styrelsens förslag om ny styrmodell för internationella rörelsen

I sommar infaller det internationella rådsmötet (ICM) som är det högsta beslutande organet för Amnesty International. Styrelsen har lagt fram två resolutioner (det vill säga motioner) från den svenska sektionen med koppling till den internationella styrelsens förslag till ny styrmodell för den internationella rörelsen, den så kallade Governance Reformprocessen. Eftersom motionsstoppet för ICM var redan i januari har styrelsen redan lämnat in resolutionerna. Det går dock att ändra i resolutionerna eller att dra tillbaka dem om årsmötet beslutar det. Styrelsens ställningstaganden i Governance Reform-processen och förslag till resolutioner bygger på tidigare fattat årsmötesbeslut, se nedan.

Mycket kommer att hända både innan och under ICM. Det är vanligt att olika sektioner diskuterar frågor där de har liknande uppfattning och jämkar samman sina förslag inför eller under mötet. Därför ber styrelsen årsmötet om ett öppet mandat, ett inriktningsbeslut som vår delegation till ICM kan agera utifrån. Resolutionenerna som styrelsen har skickat in till ICM finns som bilaga till det här förslaget, både på engelska och på svenska. (Obs! Finns ännu ingen översättning till svenska.)

Bakgrund

På ICM 2013 fattades beslut om att ge den internationella styrelsen i uppdrag att göra en översyn av den internationella rörelsens styrmodell och att ta fram ett förslag till hur den internationella styrmodellen kan förbättras. 2014 tog den internationella styrelsen fram en vision för en förändring av den internationella styrningen, “a Governance Reform vision”, och frågan diskuterades på ICM 2015. Arbetet med att ta fram ett förslag till ny styrmodell har letts av en kommitté (the Governance Committee) och 2016 bildades fyra arbetsgrupper med representanter från olika sektioner. Arbetsgrupperna har haft i uppdrag att utveckla förslagen inom de fyra områdena; rösträtt och medlemskap, globala styrstrukturer och ansvarsutkrävning, beslutsfattande samt representation utifrån ett mångfaldsperspektiv. Förslagen har diskuterats av den internationella styrelsen och sektionerna har vid flera tillfällen haft möjlighet att inkomma med synpunkter.

Den svenska sektionen har i februari 2016 skickat in skriftliga synpunkter på de förslag som presenterades då och har därefter deltagit i diskussioner vid ordförandemötet i april 2016. Den svenska sektionens ordförande har också haft kontakt med många andra sektioner under hösten och våren samt ingått i en arbetsgrupp som har haft i uppdrag att se över hur den internationella rörelsens stadgar ska förändras för att vara förenliga med de förändringar som föreslås.

Det förslag till ny styrmodell som den internationella styrelsen har lagt fram till ICM 2017 innehåller två olika förslag till rösträttsmodell. Den ena modellen bygger på en röst per sektion, medan den andra modellen bygger på hur många individer en sektion, struktur eller nationellt kontor (“entity” inom Amnesty International) representerar. De “enheter” som representerar upp till en procent av den internationella rörelsens samlade medlemmar och aktivister ska ges en röst, medan de “enheter” som representerar fler än en procent av hela rörelsens medlemmar och aktivister ska ges två röster.

Syftet med resolutionerna

Den svenska styrelsens ställningstaganden i Governance Reformprocessen har bland annat utgått från årsmötesbeslutet 2015 som säger att den svenska sektionen ska verka för en rösträttsmodell som jämnar ut maktobalansen mellan små och stora sektioner utan att förespråka en röst per sektion. Styrelsen har valt att lägga fram två resolutioner till ICM som har kopplingar till förändringarna av styrmodellen, en som handlar om rösträttsmodellen och en som handlar om ett förtydligande i stadgarna om att makten inom rörelsen ska utgå från de individer som utgör rörelsen.

Den svenska sektionens utgångspunkt är att rösträtten inom Amnesty International bör reflektera de individer som utgör organisationen. Förslaget förespråkar att rösträtten därmed bör fördelas utifrån hur många medlemmar, aktivister, supporters, människorrättsförsvarare och/eller andra närstående personer en sektion, struktur eller annan enhet inom Amnesty representerar. Det maximala antalet röster föreslås minska från nuvarande sex röster till maximalt tre röster. Sektioner som representerar över 100 000 individer föreslås få tre röster.

Den svenska sektionen vill ytterligare tydliggöra att makten inom rörelsen ska utgå från de individer som utgör rörelsen genom att fastslå detta i stadgarna.

Styrelsen föreslår årsmötet besluta

att uppdra åt svenska sektionen att på ICM 2017 verka för att den nya rösträttsmodellen för den internationella rörelsen utgår från en representationsmodell där antalet röster bygger på hur många individer sektionen, strukturen eller annan enhet inom Amnesty International representerar;

att uppdra åt svenska sektionen att på ICM 2017 verka för att det i Amnesty Internationals stadgar tydliggörs att makten inom rörelsen utgår från de individer som utgör rörelsen.

3.) Förslag från styrelsen angående  en översyn av Amnesty Internationals abortpolicy

Den brittiska sektionen har tagit fram en resolution om att ge den internationella styrelsen i uppdrag att se över den internationella rörelsens abortpolicy. Den svenska sektionen har ställt sig bakom resolutionen, vilken också stöds av den irländska och den argentinska sektionen.

Förslag på text och beslut gällande den här resolutionen kommer att tas fram till styrelsens marsmöte.