Punkt 2.4 Onlineval för förtroendevalen Underlag till styrelsemöte 9 februari 2017

Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 2017-02-09
Punkt: 2.4 Inför årsmötet

 

DISKUSSIONSUNDERLAG



Onlineval för förtroendevalen

På styrelsens decembermöte 2016 beslutade styrelsen att behålla förtroendevalen online i en liknande form som infördes 2015.

 

Vid årsmötet 2016 uppdagades att onlinevalen, såsom de var uppsatta att fungera, inte skulle gå att genomföra om det tillkom kandidater utöver valberedningens förslag, och som ville kandidera till mer än en post. Det vill säga kandidater som i första hand ville kandidera till posten som ordinarie ledamot och i andra hand till posten som suppleant. För att åtgärda detta inför förtroendevalen 2017 behöver onlinevalen delas in i två efterföljande tidsintervall. Detta beskrivs mer utförligt i underlaget 8.5 Onlineröstning, som sekretariatet lade fram till styrelsens decembermöte.

 

I sektionens stadgar står det att förtroendevalen ska förrättas med absolut respektive enkel majoritet. För att kunna påvisa att så skett behöver de som röstar ha möjlighet att rösta avslag, vilket ej varit fallet i onlinevalen 2015 och 2016. Detta är en principiell fråga obereonde av onlineval, men då det ger implikationer på den tekniska lösningen för onlinevalen har sekretariatet valt att lägga fram den här. I underlaget 8.5 Onlineröstning, som sekretariatet lade fram till decembermötet finns en utförligare förklaring till varför sekretariatet föreslår att införa möjligheten att rösta avslag i förtroendevalen.

 

Med detta som utgångspunkt föreslår sekretariatet att förtroendevalen 2017 delas upp i två tidsintervall, vilka i god tid före årsmötet kommuniceras till alla årsmötesdeltagare samt till alla medlemmar som anmält att de vill delta i förtroendevalen online. Vid avsaknad av kandidater utöver valberedningens förslag anser sekretariatet att det av pedagogiska och informationsmässiga skäl ändå är lämpligt att behålla de två tidsinterallen då det är vad medlemmarna har förberett sig för.  

 

Styrelsen föreslås fatta ett formellt beslut om hur onlinevalen ska förrättas i styrelsens forum.

 

Styrelsen föreslås besluta

 

att ge sekretariatet i uppdrag att organisera förtroendevalen online i två efterföljande tidsintervall, där det första tidsintervallet avser val av ordinarie ledamöter och det andra tidsintervallet avser val av suppleanter;

 

att ge sekretariatet i uppdrag att införa möjligheten att rösta “avslag” i förtroendevalen online.