Sammanfattning av ICM-besluten 2013 på svenska Underlag till styrelsemöte 21-22 september 2013

Datum: 13 september 2013

Sammanfattning av ICM-besluten 2013 på svenska

Beslut 1 Ett finansiellt Amnesty
Efter att ha utvärderat beslut 18 från ICM 2011 beslutar rådsmötet (ICM) om nedanstående ändringar i just det beslutet.

Finansiell rapportering
- Alla enheter ska ingå i den globala redovisningen från och med slutet av 2015.
- Alla enheter ska implementera Global Reserves Guidlines och tillse att internationella sekretariatet (IS) får enhetens; reservnivåberäkning, riskanalys, uppgift om lägsta respektive högsta reservnivå samt en årlig rapport om hur reserverna förhåller sig till önskvärd nivå.

IS-avgifter
- Enheternas avgiftsgrundande inkomst ska inkludera alla legala strukturer inom sektionen och då även lokala grupper. Undantag kan göras i de fall en extern revisor anser att intäkterna är marginella.
- Medel som har samlats in till en annan AI enhet är inte avdragsgilla vid beräkningen av IS-avgift (om inte annat har beviljats av vår internationella generalsekreterare [SG])
- Beräkningen av IS-avgifter sker genom genomsnittlig kursberäkning.
- Efter beräkningen av IS-avgifterna tar IS alla kursrisker förutom några undantag.

Transitional arrangements
Målet för Additional Voluntary Contributions för 2014-2015 är satt till 3.5 miljoner euro.

Investeringar - Lån och bidrag
Ett stärkt och brett tillvägagångssätt för att stödja fundraising ska antas. Detta ska utvecklas till investeringsplaner av Fundraising Management Team (FMT) och relevant IS-personal och utgå ifrån fundraisings centrala roll i att uppnå våra människorättsmål. Dessa riktlinjer, Fundraising Investment Guidelines, ska godkännas av styrelsen innan slutet av 2013.

Styrelsen ska vara beslutsfattande i frågor som rör lån och bidrag över en viss nivå som ska fastställas. Beslut om lån och bidrag under den fastställda nivån ska fattas av SG.

Beslut 2 Öronmärkta gåvor
Som en globalrörelse måste sektioner stimuleras att öka deras intänkter, både öron- och omärkta. Sektioner bör investera betydande resurser på fundraising, då detta är vitalt för hela rörelsen. Det är sektioner som är ansvariga mot sina givare även när IS sköter majoriteten av människorättsarbetet.

Rådsmötet beslutar att mellan augusti 2013 till december 2014 så ska en pilot sjösättas, där ett begränsat antal sektioner ska fundraisa på major donos. Öronmärkta gåvor ska sökas för att stödja specifika projekt som ligger planerade inom Integrated Strategic Plan (ISP) och SG godkänner ansökningarna som implementerbara och där det inte redan finns givare. Under denna pilot ska öronmärkta gåvor till dessa sektioner ska begränsas till en fastställd procentandel av deras årliga inkomst.

Styrelsen, inblandade sektioner samt Fundraising Management Team ska lämna rekommendationer för beslut ska presenteras till ICM 2015. Det erkänns att det finns en relation mellan detta beslut och beslut gällande IS-avgift i beslut 1.

Beslut 3 Finansiellt ansvarsutkrävande gentemot intressenter
Den internationella styrelsen uppdras att till slutet av 2013 ta fram en omfattande informationsplan för att säkerställa att viktiga intressenter, speciellt medlemmar och givare, har tillgång till relevant information om användningen av våra globala medel och och effekterna av dem för att uppnå vår vision och mission.

Beslut 4 Internationella funktioner utfört av sektioner och strukturer
Rådsmötet erkänner att många sektioner/strukturer utför ett betydande strategiskt internationellt arbete på uppdrag av den internationella rörelsen. Dessa funktioner ska definieras och det ska specificeras vilka aktiviteter som omfattas av den internationella budgeten. Tydliga riktlinjer ska tas fram för vilka kostnader som ska täckas.

En uppdatering gällande denna process ska presenteras vid nästa Chairs Assembly (Ordförandeforum)

Beslut 5 Demokratiskt deltagande
Den internationella styrelsen ska stärka existerande mekanismer som möjliggör för sektioner och strukturer att globalt diskutera och delta i beslutsfattande. Detta genom att bland annat se till att ge nog med till för konsultation (men samtidigt inse att konsultation inte alltid är möjligt), ge all nödvändig information för att sektioner och strukturer ska kunna fatta välunderbyggda beslut samt undersöka bättre sätt att dela feedback från konsultationsprocessen inom rörelsen. Styrelsen ska också tillsammans med Chairs Forum utveckla en plan för att stärka konsultationsmekanismerna.

Beslut 6 Core Standards (“Grundstandards”)Rådsmötet antar “Core Standards”, vilka är ett antal obligatoriska standards som alla sektioner och strukturer (samt internationella styrelsen, internationella sekretariatet och SG där det passar) ska ha på plats för att kunna sköta arbetet på bästa sätt. Implementering sker i samråd med den internationella styrelsen och sektionen/strukturen. Det handlar om 29 punkter som rör:
- Stadgeenliga krav (på årsmöten, styrelsen)
- Roller och ansvar (mellan generalsekreterare (GS) och styrelsen, styrelsens arbetssätt, styrelsens möten, deltagande i internationella processer, intressekonflikter samt sekretariatets ansvarsområden)
- Policy och riktlinjer (för styrelsen, personalansvar, ansvaret för frivilliga på sekretariatet, ekonomi, riskhantering, konflikthantering, kommunikation, datahantering, arbetsmiljö och säkerhet samt miljöfrågor).

Vidare presenteras en process om hur sektioner/strukturer ska utvärdera sig själva utifrån dessa Core Standards och rapportera till rörelsen, hur en extern verifikation genom besök går till (vilket kan ske efter en självutvärdering om detta anses nödvändigt) samt vad som händer om en sektion eller struktur inte följer reglerna kring rapportering och implementering. En självrapportering ska göras vartannat år och för identifierade luckor ska man upprätta en Action Plan. Självutvärderingsrapporten och eventuell Action Plan ska gå till internationella styrelsen och till de egna medlemmarna.

Beslut 7 Styrningsreform
I ljuset av de stora organisatoriska förändringarna Amnesty International genomgått på senare år med syftet att skapa ett “One Amnesty”, ska den internationella styrelsen utveckla förslag på hur ansvarighets- och ledningssystem (accountability and governace systems) kan stärkas, framför allt med fokus på ICM. Styrelsen ska undersöka hur befintliga system lämpar sig efter omorganisationen. Undersökningen ska bland annat utreda rådsmötets roll (dess sammansättning, hur ofta, samt dess relation till exempelvis styrelsen och ordförandeforum), ansvarsskyldighet mellan rörelsens governance och management. Även stadgarna ska gås i genom, med målet att skapa mer lättförståeliga och koncisa stadgar, ta bort bestämmelser som är föråldrade, ta i beaktande de pågående förändringarna inom rörelsen.

Styrelsen ska rapportera om implementeringen av detta beslut till ordförandeforum 2014 och presentera resolutioner gällande beslutsfattning till ICM 2015, inklusive nödvändiga stadgeändringsförlag.

Beslut 8 Deadlines för nomineringar till internationella styrelsen
Rådsmötet bestämmer att göra ändringar i nomineringsreglerna gällande kandidater till den internationella styrelsen.

Nya deadline för nomineringar till kassör och övriga ledamöter är tre månader före val (jämfört med 24 timmar tidigare). Den internationella valberedningen (INC) kan dock förlänga deadlinen för att säkerställa ett urval av kandidater med nödvändiga kunskaper och erfarenhet och ICM kan acceptera nominering gjorda upptill 24 timmar innan val förutsatt att INC rådfrågats.

Deadline för övriga poster är 24 timmar innan val.

Nomineringar gjorda av sektioner måste innehålla ett uttalande där sektionen stödjer kandidaten.

Beslut 9 Förfarande för att tillämpa åtgärder gällande internationell administration, avstängning, upphörande av medlemskap enligt Amnesty Internationals internationella stadgar
Rådsmötet beslutar att ersätta det dokument som beskriver hur det i praktiken går till när den internationella styrelsen tillfälligt kan stänga en sektion och andra liknande åtgärder, samt hur processen för att överklaga sådana IB-beslut går till (utan att ändra i stadgarnas artiklar 50-53). Det nya dokumentet innebär en summering av hur varje åtgärd fungerar i praktiken, en tydlig procedur för IB:s beslutsprocess i förhållande till varje åtgärd samt en tydlig process för överklagande till Membership Appeals Committee (MAC) och tidsplan för att inkomma med överklagandedokumentation. Tiden för att inkomma med dokumentation har kortats ner, men MAC har befogenheter att förlänga tiden om det anses nödvändigt.

Beslut 10 Döpa om den internationella styrelse
Rådsmötet beslutar att döpa om den internationella styrelsen från “International Executive Committee” till “International Board” och göra nödvändiga ändringar i stadgar.

Beslut 11 Uppdateringar av stadgarna
Rådsmötet beslutar om ett antal smärre ändringar i ordalydelser i stadgarna.

Beslut 12 Hänvisningar i stadgarna till våra Core Standars
Rådsmötet beslutar om att ersätta några få delar av stadgarna med meningar som dels innehåller hänvisningar till våra kärnvärden (Core Standards) samt ersätter “International Executive Committee” och “International Board” ersätter hänvisningar till “Integrated Strategic Plan” med “strategy”.

Beslut 13 Om mänskliga rättigheten till mat, vatten och sanitet
Rådsmötet bekräftar både att alla mänskliga rättigheter är odelbara och vikten av Amnesty Internationals arbete med de Ekonomiska, sociala och kulturella rättigheterna, där rätten till mat, vatten och sanitet ingår.

Den internationella styrelsen får i uppdrag att, innan konsultationsprocessen inför nästa Strategiska plan, tillhandahålla en analys som utforskar olika möjliga metoder att stärka Amnesty Internationals arbete gällande rätten till mat, vatten och sanitet.

Denna analys ska också beskriva de mest lovande kampanjstrategierna för att hävda rätten till mat, vatten och sanitet inom nästa kampanj om de Ekonomiska, sociala och kulturella rättigheterna.

Beslut 14 Människorättskränkningar som följd av storskaliga katastrofer
Den internationella styrelsen får i uppdrag att ta fram riktlinjer för hur sektioner och strukturer ska bemöta olika typer av katastrofer (natur-, miljö-, industri- och kärnkraftskatastrofer), för distribution till hela rörelsen i slutet av januari 2014.

Beslut 15 Strategisk täckning för att förhindra tillbakagång av rättigheter
Rådsmötet beslutar att varje stats åtgärder, lagstiftning och praxis som leder till en tillbakagång från sina förpliktelser för mänskliga rättigheter ska övervakas och motverkas. Detta arbete ska införlivas i rörelsens direktiv och riktlinjer.

Beslut 16 Mänskliga rättigheter, terrorbekämpning och “Kriget mot terrorismen”
Rådsmötet är oroat över att terroristmisstänkta ställs inför militära tribunaler som inte lever upp till rättsprocessliga åtaganden och att sådana misstänkta hålls i förlängd häktning.

Amnesty International ska offentligt plädera för att internationella människorättsstandars uppfylls vid häktning och rättegång gällande terrorbekämpning. Den internationella styrelsen ska noggrant granska hur vår organisations kampanjer och research rörande terrorbekämpning kan förbättras.

Dessutom ska styrelsen se till att arbete rörande terrorbekämpning ges lämpligt utrymme i inom och bortom nuvarande ISP.

Beslut 17 Idrottsförbund
Den internationella styrelsen ska utarbeta en policy för internationella idrottsorganisationer och förebyggandet av människorättskränkningar. Fokus ska ligga på ansvarsutkrävning, planering av evenemang, deltagande, sponsoring och andra områden som sannolikt har en effekt på mänskliga rättigheter.

Dessutom ska styrelsen utarbeta en strategi som används vid bedömning av den människorättspåverkan ett stort sportevenemang kan ha. Strategin ska också innehålla lobby- och kampanjarbete för att säkerställa att internationella idrottsorganisationer främjar mänskliga rättigheter samt en bedömning huruvida FN eller andra mellanstatliga organisationer kan bidra till att hänsyn till mänskliga rättigheter tas när idrottsorganisationerna fattar beslut.

Beslut 18 Ta emot bidrag från stater, stiftelser eller institutioner
Den internationella styrelsen ska beställa en analys att använda inom rörelsen vad gäller att ta emot finansiering från stiftelser, eventuella risker med det samt att lägga fram en rapport om detta till Chairs Assembly 2014.

Baserat på detta arbete ska styrelsen ta fram tydliga riktlinjer för hela rörelsen vad gäller bidrag från stater, stiftelser och företag senast vid slutet av 2014.

Beslut 19 Utvärdering av språkpolicy
Den internationella styrelsen ska utvärdera språkpolicyn som upprättades i enlighet med ett ICM-beslut 2007 och att lägga fram förslag eller justeringar innan nästa Strategiska plan fastställs.

Beslut 20 En vision för sektioner och strukturer
Den internationella styrelsen ska bedöma effekterna av den förändrade balansen mellan utgifter och överföring av resurser på arbete för mänskliga rättigheter för de Amnestys sektioner och strukture som står för rörelsens inkomster samt att verka för att det människorättsarbete sådana sektioner och strukturer gör upprätthålls. Styrelsen ska rapportera om detta till Chairs Assembly 2014 och hur de ska motverka eventuell negativ påverkan.

I samarbete med Amnesty Internationals sektioner och strukturer, ska styrelsen utveckla en tydlig vision av den roll som som dessa sektioner och strukturer ska ha gällande sitt grundläggande människorättsarbete.

Beslut 21 Skydda våra kärnvärden
Rådsmötet bekräftar betydelsen av alla våra kärnvärden. Den internationella styrelsen ska säkerställa, i samarbete med rörelsen, att alla Amnesty Internationals enheter har en gemensam förståelse för de praktiska konsekvenserna av våra kärnvärden, särskilt vad gäller självständighet, opartiskhet och internationell solidaritet.

Beslut 22 Potentialet för MR-bistånd
Rådsmötet bekräftar den strategiska vikten av biståndsarbete som ett komplement till vårt övriga arbete för mänskliga rättigheter. Kampanjer och påverkansarbete ger bättre resultat när alla tillgängliga verktyg används på ett effektivt sätt. Decentraliseringen av IS och skapandet av hubbar i Sydamerika, Asien och Afrika skapar både möjligheter och utmaningar för användning och hantering av biståndsarbete.

Den internationella styrelsen ska erkänna betydelsen av MR-bistånd bland annat genom att på ett adekvat sätt inkludera MR-bistånd som ett verktyg i Amnesty Internationals operativa planering och genom att införliva MR-bistånd i den nya verksamhetsmodellen.

Beslut 23 Nya former av närvaro
Rådsmötet bekräftar den långsiktiga önskvärdheten av Amnesty International har starkt demokratiskt ledda och självstyrande enheter, enligt 2011 ICM beslut 8.

Vad gäller ytterligare faser för nya former av närvaro uppdras internationella styrelsen att fokusera på att analysera effektiviteten av varje form av nu närvaro utifrån Key Performance Indicators, kopplingen mellan de nya formerna och våra Core Standards samt övergången (om någon) från en form av närvaro till en annan.

Den internationella styrelsen ska även överväga vilken roll de nya formerna av
närvaro har i Amnesty Internationals ledningsstrukturer och att skriva en resolution till 2015 ICM med eventuella nödvändiga stadgeändringsförslag.

Styrelsens roll i att komma överrens om i vilka länder AI ska etablera närvaro, samt vilken typ av närvaro, bekräftas. I detta ska styrelsen väga in en finansieringsplan samt direktiv som bland annat ska innehålla status och villkor för medlemskap i landet, riskhantering och eventuella fundraisingmöjligheter.

Beslut 24 Strategiska mål
För ökad tydlighet och flexibilitet i vår övergrupande strategi, beslutar rådsmötet att göra dessa ändringar i Amnesty Internationals internationella stadgar:

- Ersätta artikel 4 med denna lydelse: “There will be at all times for AMNESTY INTERNATIONAL strategic goals to guide the international movement.” (Det kommer alltid finnas strategiska mål inom Amnesty International för att guida den internationella rörelsen).

- Ersätta alla hänvisningar till “Integrated Strategic Plan” med orden “strategic goals” (strategiska mål).

Den internationella styrelsen ska utveckla, med hjälp av konsultationer för ett gemensamt ägande inom rörelsen, ett ramverk för strategiska mål där målen ska godkännas av rådsmötet och som tar hänsyn alla andra relevanta strategier inom organisationen.

Styrelsen ska förtydliga ramverket efter ICM så att rörelsen kan ge feedback och så att styrelsen i januari 2014 kan påbörja konsultationsprocessen.

Förkortningar:

FMT= Fundraising Management Team
GS= Generalsekreterare
IB= International Board, vår internationella styrelse (Tidigare IEC= International Executive Board)
ICM= Rådsmötet
INC= International Nominating Committee, vår internationella valberedning
IS= Internationella sekretariatet
ISP= Integrated Strategic Plan
MAC= Membership Appeals Committee
SG= Secretary general, vår internationelle generalsekreterare