Ekonomisk kvartalsrapport 2, 2013 Underlag till styrelsemöte 21-22 september 2013

Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 13 september 2013


Andra ekonomiska kvartalsrapporten 2013
(3 bilagor)


Inledning
Ekonomiska kvartalsrapporter tas fram fyra gånger per år och bygger på det ackumulerade utfallet per 31/3, 30/6, 30/9 och 31/12.Till den andra och den tredje kvartalsrapporten bifogas en prognos för helårsutfallet. Prognosen tas fram i samarbete med de anställda på sekretariatet som har budgetansvar.

Rapporterna finns tillgängliga för alla medlemmar på www.amnesty.se

Om inte särskilt anges, redovisas alla belopp i tusental kronor. Uppgifter inom parentes avser föregående år.

De ekonomiska förutsättningarna
Styrelsen har hittills fattat beslut om en intäktsbudget på 101 165 tkr. På kostnadssidan är den beslutade budgetramen 97 009 tkr och därutöver finns en disponibel budgetdel om 4 156 tkr för beslut senare under året, vilket tillsammans ger en total kostnadsbudget på 101 165 tkr.

Verksamhetsplan
Budget och sekretariatets verksamhet är baserade på målen i sektionens verksamhetsplan och de prioriteringar styrelsen beslutat om. Detta är en ekonomisk rapport och beskriver framför allt hur budgeten följts. I en separat halvårsrapport till styrelsens septembermöte beskrivs hur sektionens mål har uppnåtts.

Sammanfattning
(Bilaga 1)

Intäkterna till och med juni månad uppgår till 51 273 tkr (48 925 tkr), föregående års utfall inom parentes. Utfallet är 51% av helårsbudgeten. Prognosen för helåret hamnar på 102 772 tkr (efter Amnestyfondens andel), vilket är 1 607 tkr över budget. En högre prognos än budget visar främst Humanfonden och testamenten. 

Kostnaderna till och med juni månad uppgår till 47 383 tkr, 47% av budget. Helårsprognosen hamnar på 99 303 tkr, 98% av budget. Det är främst arbetet för mänskliga rättigheter som är överbudgeterat. 

Prognostiserat resultat är 3 469 tkr.

Ack utfall t o m juni
Budget helår 2013
Utfall i % av budget
Prognos 2013
Prognos i % av budget
Utfall 2012
INTÄKTER
51 273 tkr
101 165 tkr
51%
102 772 tkr
102%
95 040 tkr
KOSTNADER
47 383 tkr
101 165 tkr
47%
99 303 tkr
98%
92 785 tkr
RESULTAT
3 889 tkr
0
3 469 tkr
2 255 tkr



Intäkter
(Bilaga 2)

Helårsprognosen för intäkterna hamnar på 102 772 tkr (95 040 tkr). Årets prognos inkluderar 4 320 tkr som avser medel beviljade av Postkodlotteriet till ett specialprojekt Kvinnors liv – kvinnors hälsa som internationella sekretariatet är utförare av. Intäktsökningen jämfört med föregående år är 8% om medlen för specialprojektet räknas med, och 4% om dessa exkluderas. Prognosen för antal medlemmar vid årets slut är beroende av hur rekryteringen av nya medlemmar har gått under året samt på avhoppsfrekvensen. Prognosen visar på drygt 101 000 medlemmar 31/12-2013. 

Intäkterna är uppdelade på olika intäktsgrupper; kall respektive varm rekrytering, pågående givande, övrig fundraising, försäljning och övriga intäkter. Till rekrytering räknas intäkterna från värvningsåret, följande år räknas de till det pågående givandet. Intäktsgrupperna motsvaras av samma indelning av fundraisingkostnader, vilket underlättar jämförelser och nyckeltalsberäkningar. 

Nedan kommenteras alla intäktsgrupper.

Kall rekrytering, (Donor acuisitions, cold recruitment) 
Utfallet till och med juni för den kalla rekryteringen är 931 tkr (745 tkr), vilket är 22% av budget. Den kalla rekryteringen sker till stor del under sommaren via F2F, vilket ger ett sent utfall. Hittills har värvningen via F2F gått mycket bra men projektet med värvning via door-to-door (D2D) har ställts in denna sommar. Övrig kall rekrytering har i stort sett följt budget. 

Helårsprognosen för den kalla rekryteringen är 4 496 tkr, vilket är 310 tkr över budget. Utfallet 2012 var 3 318 tkr.

Varm rekrytering, (Donor aquisitions, warm recruitment)
Intäkterna från varm rekrytering uppgår till 134 tkr (229 tkr), 48% av budget. Rekryteringen via telemarketing går bra och beräknas komma att överstiga budget. Anledningen är att medgivanden vid rekrytering via telefundraising (TF) har börjat spelas in i stället för att skickas med post, vilket ger en bättre svarsfrekvens. 

Prognosen för helåret är 463 tkr, 185 tkr över budget. Föregående år var utfallet 763 tkr. Anledningen till att utfallet var högre då är främst att SMS-intäkter då ingick i intäktsgruppen.

Pågående givande (Donor continuing)
För intäktsgruppen är intäkterna 39 298 tkr (36 613 tkr), vilket är 50% av budget. De största intäkterna kommer från regelbundna gåvor, främst via autogirosom uppgår till 35 644 tkr. Prognosen för de regelbundna gåvorna är på 68 912 tkr, vilket är 6 117 tkr högre än utfallet förra året och motsvarar en ökning med närmare 10%. Uppgraderingen via TF har visat sig ha svårt att nå budget och anledningen är avsaknaden av telefonnummer till våra medlemmar och givare. 

Helårsprognosen för hela intäktsgruppen är 77 373 tkr, 777 tkr under budget. Utfallet förra året var 72 128 tkr.

Övrig fundraising (Other fundraising)
Intäkterna från övrig fundraising till och med juni uppgår till 15 250 tkr (15 702 tkr), 58% av budget. Humanfonden, som budgeteras lågt, beräknas komma att överstiga budget med 1 360 tkr. Prognosen för testamenten hamnar på 2 370 tkr, vilket är 1 049 tkr över budget. 

Helårsprognosen hamnar på 28 450 tkr, 2 029 tkr över budget. Föregående år var utfallet 26 571 tkr.

Försäljning (Merchandise)
Till försäljning räknas intäkter från Amnestybutiken, Kortkampanjen och prenumerationer på Amnesty Press. 

Prognosen för helåret landar på 490 tkr (429 tkr), vilket är något under budget. Intäkterna frånAmnestybutiken blir lägre än budgeterat på grund av svårigheter att få fram produkter som lever upp till våra krav på acceptabla produktions- och distributionsvillkor, exempelvis levnadslöner. 

Övriga intäkter (Other income)
Intäkter från Amnestyakademin och andra deltagaravgifterberäknas till 200 tkr och räntor till 500 tkr.

Amnestyfondens andel av intäkterna är en avgående post från intäkterna i enlighet med avtalet om gemensam insamling. Prognosen för Amnestyfondens andel uppgår till 9 200 tkr (8 822 tkr).


Kostnader
(Bilaga 3)

Kostnaderna indelas i huvudgrupperna fundraising, arbetet för mänskliga rättigheter, gemensamma kostnader och transaktioner inom organisationen. Totala kostnader till och med juni är 47 383 tkr, 47% av budget. I kostnaderna ingår även personalkostnader för de personer som arbetar inom området.

Prognosen för helåret är 99 303 tkr, 1 862 tkr under budget. Föregående år var totala kostnader (inklusive obligatoriska och frivilliga bidrag till internationella rörelsen) 92 785 tkr.

Fundraising (Fundraising)
Totala kostnader för fundraising till och med juni är 7 624 tkr (8 443 tkr), 37% av budget. Prognosen för helåret är 20 233 tkr, 597 tkr under budget. Förra året var kostnaderna för fundraising 18 102 tkr.

De nya internationella riktlinjerna för redovisning medger inte att kostnader fördelas mellan t ex kommunikation, information och insamling vilket medför att kostnaderna för huvudgruppen fundraising kommer att bli högre i redovisningen enligt Cocoa jämfört med årsredovisningen och redovisningen till Svensk Insamlingskontroll.

Fundraisingkostnaderna följer samma indelning som motsvarande intäkter. 

Kostnaderna för kall rekrytering (donor aquisition, cold recruitment) är 4 341 tkr (3 875 tkr), 37% av budget. Prognosen för helåret är 11 796 tkr (9 041 tkr), vilket är 75 tkr under budget. Eftersom rekrytering via F2F har gått mycket bra så har resurser omfördelats från i första hand rekrytering via D2D som ställdes in i år. Prognosen för kall rekrytering via TF ligger lägre än budget och resurserna är omfördelade till varm rekrytering. 

Varm rekrytering (donor aquisition, warm recruitment) har till och med juni ett utfall på 590 tkr (1 708 tkr), 75% av budget. Prognosen för helåret är 1 222 tkr (3 302 tkr), 433 tkr över budget. Ytterligare resurser har tilldelats rekrytering via TF som har gått mycket bra. Förra årets höga kostnader berodde på större satsningar på TF samt att kostnaderna för sms-gåvor då räknades hit.

Det pågående givandet (donor continuing) har hittills kostat 1 486 tkr (1 475 tkr), 39% av budget. Prognosen för helåret uppgår till 3 474 tkr, 385 tkr under budget. 

Utfallet för övrig fundraising (other fundraising) är 401 tkr (160 tkr), 34% av budget. Prognosen för helåret är 1 019 tkr (534 tkr), 162 tkr under budget. Anledningen till att kostnaderna är högre i år beror främst på projekttjänsten inom stora gåvor som tillsattes under senare delen av förra året.

Stöd till fundraising (fundraising support) uppgår till 1 602 tkr (1 968 tkr), 36% av budget. Prognosen är 4 045 tkr (3 486 tkr), 458 tkr under budget. Välkomstaktiviter har varit för högt budgeterade och kostnader för annonsering har i stället placerats på respektive kampanj.

Kostnaderna för försäljning (merchandise) beräknas hamna enligt budget på 377 tkr.


Arbetet för mänskliga rättigheter (Human Rights work)
Arbetet för mänskliga rättigheter delas in i prioriterat MR-arbete (critical pathways), ej prioriterat MR-arbete (non critical pathways), utvecklingskostnader (operational enabler expense) och stöd till MR-arbetet (human rights support). Utfallet till och med juni för hela arbetet för mänskliga rättigheter uppgår till 12 030 tkr (12 682 tkr), 44% av budget. 

Helårsprognosen för arbetet för mänskliga rättigheter är 26 321 tkr, 1 132 tkr under budget. Förra året var helårsutfallet 23 997 tkr.

 


Prognos för resursfördelning inom arbetet för mänskliga rättigheter 


För det prioriterade MR-arbetet (Critical Pathways) hamnar prognosen något under budget. Kostnaderna för kampanjerna Skriv för frihet, MENA och Stoppa tvångsvräkningar beräknas bli lägre än budgeterat. Utfallet är 3 584 tkr (3 284 tkr) och prognosen är 7 455 tkr vilket är 571 tkr under budget. Föregående år var kostnaderna 6 043 tkr.

Till det ej prioriterade MR-arbetet (Non critical pathways) hör främst utbildning inom mänskliga rättigheter. Utfallet t o m juni är 1 413 tkr (1 496 tkr) och prognosen för helåret är 3 241 tkr, 293 tkr under budget. Utfallet 2012 var 2 840 tkr.

För utvecklingskostnader inom MR-arbetet (Operational enabler expense) är utfallet 775 tkr (495 tkr) och prognosen 1 819 tkr (1 121 tkr), vilket är 68 tkr över budget. Den största posten är One Digital Amnesty.

Stöd till arbetet för mänskliga rättigheter (Human Rights support) är det största arbetsområdet inom arbetet för mänskliga rättigheter. Den största budgetposten är stöd till medlemmar, aktivister och grupper (members, activists and groups support) som har en budget på 5 061 tkr. Utfallet för hela stödet till arbetet för mänskliga rättigheter till och med juni uppgår till 6 258 tkr (7 407 tkr). Helårsprognosen är 13 723 tkr, vilket är 335 tkr under budget. Förra året var helårsutfallet 13 992 tkr.

Gemensamma kostnader (Organisational support)
Till gemensamma kostnader räknas organisationsstöd (sekretariatskostnader), styrning (styrelsen) och övriga kostnader (främst avskrivningar). Totala utfallet för gemensamma kostnader till och med juni uppgår till 8 870 tkr (8 220 tkr), 54% av budget. Helårsprognosen är satt till 16 264 tkr, 116 tkr under budget. Föregående år var helårsutfallet 15 372 tkr.

Transaktioner inom rörelsen (Intercompany transactions)
Utfallet är 18 860 tkr, 52% av budget. Förutom det obligatoriska bidraget till Internationella sekretariatet (IS) så har ett frivilligt bidrag på 9 000 tkr skickats till den internationella rörelsen. Utöver det så finns ytterligare ett extra frivilligt bidrag på 4 156 tkr som en disponibel budgetdel för beslut senare under året. Prognosen efter andra kvartalet visar på att detta kommer att kunna överföras till den internationella rörelsen. I samband med att IS under hösten redovisar specialprojektet Kvinnors liv – kvinnors hälsa kommer även dessa medel från Postkodlotteriet att kostnadsföras. Prognosen för helåret är 36 485 tkr. Föregående år var utfallet 35 314 tkr. Värt att notera i jämförelsen är att det i utfallet för föregående år inte ingick öronmärkta medel beviljade av Postkodlotteriet. 


Eget kapital/reserver
Amnesty har valt att dela in det egna kapitalet i två delar; en budgetbaserad reserv och en resterande del (kallad "överreserven"). Humanfondsreserven är fr o m 2010 avskaffad. Den budgetbaserade reserven räknas enligt styrelsebeslut från maj 1998 fram som 75% av budgeterade personalkostnader och 25% av budgeterade sekretariatskostnader inkluderande avskrivningar. 

Den utgående reserven 2013 blir, om det prognostiserade överskottet behålls, 31 mkr. Enligt befintlig reservpolicy bör den budgetbaserade reserven uppgå till 21 mkr. Den s k ”överreserven” blir då 10 mkr. 


Svensk Insamlingskontroll
Svensk Insamlingskontroll avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt deras regler måste minst 75% av en 90-kontohavares insamlade medel gå till organisationens ändamål och omvänt får alltså som mest 25% av insamlade medel gå till insamlings- och administrationskostnader. Svensk Insamlingskontroll gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna.

Prognosen för nyckeltalen 2013 visar på att nyckeltalet för ändamålsuppfyllelse preliminärt hamnar på 75% och nyckeltalet för insamling och administration strax under 21%. Eftersom prognosen innehåller ett överskott så summerar det inte till 100%.



Bilagor:
Resultatrapport juni 2013, sammanfattning
Resultatrapport juni 2013, intäkter
Resultatrapport juni 2013, kostnader