Revidering av etappmål 2008 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2007

Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 16 november 2007


Revidering av målstyrningsbilagan till etappmålen 2008

Inledning

På styrelsens oktobermöte presenterade sekretariatet ett antal förslag på revideringar av etappmålens målstyrningsbilaga inför 2008 och uppdrogs att återkomma till styrelsens decembermöte med ett slutgiltigt förslag.

De föreslagna revideringarna nedan föreslås gälla fr o m 1 januari 2008.

Föreslagna revideringar

5.2 Slå vakt om kvinnors rättigheter

5.2.4:
- Vi ska följa upp resultaten av vårt arbete kring kommunernas ansvar att tillhandahålla adekvat stöd och skydd till våldsutsatta kvinnor. Vi kommer att följa utvecklingen gällande en ny lag som tydligt klargör kommunernas ansvar, samt andra föreslagna åtgärder.
Om vi finner att det finns skäl, kan vi återigen lyfta frågan om brister i kommunernas ansvar genom att exempelvis peka på brister i enskilda kommuner.
- Vi ska följa upp vårt arbete kring bristande implementering av lagstiftningen på områden som är relevanta, däribland gällande våldtäkt och sexuellt våld.
(Ny formulering)
- Vi ska svara på remisser på området.
- Vi ska, i samråd med IS, bidra till FN:s CEDAW-kommitté med en skuggrapport om våld mot kvinnor, i samband med att svenska regeringens periodiska rapport granskas av kommittén under 2007/2008.


Kommentar
Målstyrningen gällande arbete på eget land är för snäv. Vi har följt utvecklingen vad gäller kommunernas ansvar under lång tid, men nu när propositionen är antagen måste tid passera innan vi kan se vilken effekt de föreslagna åtgärderna, däribland förtydligande av socialtjänstlagen, haft. Vi menar att det inte kommer att bli aktuellt att följa upp arbetet i enskilda kommuner under handlingsplaneperioden (även om ett par grupper fortfarande är i kontakt med "sin" kommun och bidrar till att utveckla kvinnofridsarbetet lokalt).

Vi har sedan slutet av våren lyft "gamla" krav såsom nationell handlingsplan, förbättrad tillämpning av lagstiftningen. Det nordiska projektet kring våldtäkt kan ses som ett led i detta. Det faktum att vi inte kan bidra i någon större utsträckning till skuggrapporten till CEDAW, har möjliggjort det nordiska projektet. Vi föreslår därför ovanstående tillägg och strykningar i målstyrningen.

5.5 Arbete för ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter

5.5.1:
- Vi ska skapa organisationsformer för aktivister som vill arbeta med ESK-rättigheter vilket innebär bildande av minst en specialgrupp för ESK-rättigheter samt tre lokala kampanjgrupper.
- Minst sex nationella ESK-utbildningar ska genomföras under perioden.
- En nationell kampanjstrategi samt kampanjplan ska ha upprättats innan kampanjstart.

Kommentar
Så här i den förberedande fasen är det framförallt internutbildning, både inom ESK-gruppen och andra berörda specialgrupper/landprogram som är aktuellt, men även utbildning för styrelse, personal o s v, samt kortare dragningar på t ex distriktsombudsmötet, distriktsmöten, m m. Därför är det olyckligt att det står "nationella ESK-utbildningar" i målstyrningen. Det innebär att utbildningar som den i oktober 2007 inte kommer att "platsa" och heller inte återspeglas som ett mycket viktigt moment i förberedelserna av en kampanj av den här storleken.

5.6 Arbeta för företags efterlevnad av de mänskliga rättigheterna

Eftersom målstyrningsdelens mål uppfyllts så vill ABG föreslå ett ytterligare mål inför nästa period. Anledningen till varför man valt rapportering och transparens för detta ytterligare mål är för att det är det mål ABGs styrelse tagit fram.

5.6.3: Vi ska öka andelen företag som transparent och systematiskt redogör för arbetet med att motverka kränkningar den egna verksamheten.

5.6.3: Vi ska öka andelen företag som redogör för arbetet med att motverka kränkningar av MR i den egna verksamheten på ett transparent, systematiskt och trovärdigt sätt (dvs genom att publicera en externt reviderad hållbarhetsredovisning), till över 15%. Idag gör 8% det. (Ny formulering)

5.8 Växa med mångfald

Under detta mål är etappmål och målstyrning så gott som identiska. Vi föreslår därför här en revidering av både själva etappmålet och målstyrningsformuleringarna utifrån att antalet medlemmar och bidragsgivare samt de totala intäkterna ökar mer än förväntat.

Etappmål 2008

5.8.1 Vi ska vara 73 500 78 000 personer som stödjer Amnesty som medlemmar eller bidragsgivare vid utgången av 2008.
5.8.2 Det årliga bortfallet av medlemmar ska minska till 11,5% år 2008.
5.8.3 Antalet aktiva medlemmar ska öka i samma takt som totala antalet medlemmar enligt det nya sätt att mäta aktivismen som nämns i 5.7.2.
5.8.4 Vi ska öka sektionens årliga intäkter från 2005 års utfall på 44 133 000 kr till 54 000 000 61 300 000 kr 2008.
5.8.5 Vi ska växa med ett mångfaldsperspektiv enligt sektionens mångfaldspolicy.

Målstyrning:

5.8.1:
Vi ska öka antalet medlemmar och bidragsgivare 2007-2008 genom ett program baserat främst på face-to-face och telemarketing i egen regi. Programmet utarbetas med start hösten 2006. Nyckeltal över medlemmar och bidragsgivare redovisas liksom tidigare månadsvis. Av 73 500 78 000 personer ska 70 000 72 000 vara medlemmar vid utgången av 2008. Vi ska ta fram en medlemsvärvningsfolder på lätt svenska.

5.8.4: Som etappmål för 2008 föreslås att sektionens intäkter ökas från 2005 års utfall på 44 133 000 kr till 54 000 000 61 300 000 kr 2008.

Kommentar
5.8.1: Under 2007 har en ny medlemsvärvningsfolder tagits fram som ersätter de tidigare. Den nya är språkligt förenklad och mer lättillgänglig.

5.8.4: Intäktsprognosen för 2007 är på drygt 54 mkr. Förslag till etappmål för 2008 är 61,3 mkr, vilket motsvarar intäktsbudgeten 2008.

Förslag till beslut

att uppdra åt sekretariatet att göra ovanstående revideringar i målstyrningsbilagan till etappmålen 2008.