Förslag till extra bidrag till den internationella rörelsen Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2007

Datum: 16 november 2007

Förslag till extra bidrag till den internationella rörelsen

Bakgrund
Den prognos för 2007 som upprättats efter årets andra tertial pekar på att sektionen gör ett överskott på drygt 4 mkr i år. För att uppnå SFIs nyckeltal avseende ändamålskostnader på 75% skulle dock ca 2 mkr av detta överskott behöva läggas på ändamålskostnader 2007. Eftersom styrelsen fattade beslut om ett extra bidrag till Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar på 200 tkr i oktober, återstår ca 1,8 mkr i ytterligare ändamålskostnader.

Sekretariatets förslag
Styrelsen diskuterade hanterandet av ett eventuellt överskott på sitt möte i oktober och den allmänna meningen var då att ett extra bidrag skulle gå till den internationella fond inom Amnesty, International Mobilization Trust (IMT), som stödjer utvecklingsarbetet i små sektioner och strukturer. Sekretariatet föreslår därför att sektionen 2007 bidrar till IMT med en summa som motsvarar det som återstår för att sektionen ska komma upp i 75% ändamålskostnader.

Förslag till beslut

att sektionen 2007 ger ett extra ekonomiskt bidrag till IMT. Storleken på bidraget bestäms av hur mycket sektionens ändamålskostnader behöver öka för att nå erforderlig nivå i förhållande till SFIs nyckeltal.