Granskningskommitténs rapport Underlag till styrelsemöte 1-2 oktober 2009

Granskningskommitténs rapport till budgetmötet 2009 Svenska sektionens budget för 2010

Enligt styrelsens direktiv för budgetarbetet skall intäktsbudgeten för 2010 ligga på nivå 74 Mkr, vilket utgör en ökning mot 2009 på 9,1%. Detta är en ökning utöver vad handlingsplanen upptar som genomsnittlig ökning per år. Ökningen känns ändå inte oroande hög med tanke på stigande antal medlemmar, i budgetsammanhanget nytt intäktsslag i form av Postkodlotteiet samt att en återhämtning av aktie- och finansmarknaden senaste halvåret kan konstateras.

Granskningskommittén ser därför, till skillnad från fler tidigare år, årets budgetförslag som realistiskt. Det ökande medlemsantalet samt att allt fler medlemmar betalar med autogiro vilket också medför en mer trogen medlemskår och som ovan nämnts bidraget från Postkodlotteriet inger stora förhoppningar om god ekonomisk tillväxt.

Antalet sparare i Humanfonden fortsätter dock att minska, men då fonden nu börjar vissa god tillväxt igen och Swedbank Robur Fonder AB aviserar satsning på fonden finns även här positiva tecken för tillkommande sparare och därmed ökat bidrag från fondspararna.

Det ekonomiska läget för sektionen bedöms nu bättre och stabilare än på länge, man får för den del inte tro att alla ekonomiska problem är borta, det kommer på nytt svårare tider som kräver återhållsamhet.

Ekonomisk rapport för andra tertialet 2009 Sekretariatets prognos för intäkter 2009 är 72,1 Mkr och för kostnader 65,5 Mkr enligt andra tertialrapporten vilket ligger på intäktssidan 4,2 Mkr över budget samt för kostnaderna ca. 0,4 Mkr under budget. Gåvor via autogiro, som fortsätter att öka, och dessa tillsammans med bidrag från regelbundna givare blir detta det absolut största intäktsslaget (44%), om man till detta läger även bidragen från Humanfondens sparare och Postkodlotteriet ger dessa sammantaget en stabil ekonomisk plattform. Granskningskommittén konstaterar med tillfredställelse att styrelse och sekretariat har fortsatt fokus på SFI:s regler med god uppföljning.

Granskningskommittén rekommenderar med tanke på det förväntade goda resultatet och därmed storleken på överreserven för 2009 att till IS utbetala extra bidrag att använda ex.v. till Amnestys utveckling i tredje Världen så att 75 % gränsen för ändamål uppnås.

Svenska Amnestyfondens budget för 2010

Fondens budgetsiffror är preliminära, de mer detaljerade och antagna siffrorna presenteras på budgetmötet.

Intäkter: 7 Mkr.

Kostnader: 2, 54 Mkr

Kvarstående för ev. utdelning som bidrag 4,946 Mkr vilket är i samma storleksordning som förväntas för 2009. (Utbetalat t.o.m. 090930 2,327Mkr samt planerat för resterande del av 2009 2,106 Mkr. Vilket ger totalt 4,433 Mkr).

Granskningskommittén kan konstatera att den det ekonomiska läget är även för fonden tillfredsställande.

Svenska sektionens Granskningskommitté, i oktober 2009.

Gill Widell

Jan Nygren