Sektionens handlingsplan 2010-2016 Underlag till styrelsemöte 1-2 oktober 2009

Datum: 20 oktober 2009

Sektionens handlingsplan 2010-2016

Bakgrund

Vad gäller den svenska sektionens handlingsplan 2010-2016 beslutade styrelsen på styrelsemötet i september att ett "detaljerat förslag kring den övergripande strukturen samt processen för medlemsinflytande" skulle tas fram senast till styrelsens oktobermöte.

I och med att diskussionen om Amnestys globala prioriteringar pågår i skrivande stund och att de tillsammans med IS operativa plan 2010-2011 ska fastställas i slutet av 2009, kommer den svenska sektionens årsmöte 2010 inte kunna påverka planen för de två första åren. Medlemmarna kan däremot fatta beslut om sektionens långsiktiga inriktning fram till 2016. Handlingsplanegruppen har valt att nedan presentera ett förslag till övergripande struktur som består av fyra delar, varav specifikt en del blir föremål för årsmötets beslut.

Begrepp och terminologi

Sektionen har sedan 1990-talet tagit fram fleråriga (i början 4-åriga, sedan 6-åriga) handlingsplaner utifrån den internationella rörelsens integrerade strategiska planer (ISP), den senaste fastställdes av årsmötet i Hallunda 2004 och gäller för perioden 2004-2010. Begreppet "handlingsplan" har därför kommit att avse den sexåriga övergripande planen för sektionens arbete. Vi använder tillsvidare begreppet "handlingsplan" för hela det "paket" för perioden 2010-2016 som redovisas nedan och som vi föreställer oss kommer att finnas i ett sammanhållet dokument. Vad gäller den övriga terminologin vill vi i dagsläget inte låsa fast oss vid vare sig gamla eller nya begrepp, utan är medvetna om att dessa i den slutliga versionen måste väljas med omsorg och så långt som möjligt överensstämma med internationella planeringsdokument som ISP 2010-2014, Global Priorities Statement (GPS), European Priority Statement (EPS) och IS operativa planer (ISOP).

Förslag till övergripande struktur

1. Inledning

I inledningen bör följande tas upp:

- Den förändring som One Amnesty, ISP 2010-2016 och A2D innebär för AI och vilken roll den svenska sektionen spelar i denna förändringsprocess.
- Kort beskrivning av de viktigaste förutsättningarna för vårt arbete utöver ISP, d v s processen med tvååriga globala prioriteringar (GPS och EPS) och IS tvååriga operativa planer (ISOP).
- Den svenska planens struktur med tre stycken tvååriga planer.

2. ISP-kartan

ISP-kartan ska finnas med översatt till svenska. (Själva ISP 2010-2016 kommer också att översättas till svenska, men kommer inte att vara en del av dokumentet "Handlingsplan 2010-2016").

3. Långsiktiga strategiska mål - "Vision 2016"

I denna del kommer styrelsen att formulera förslag till långsiktiga målsättningar (fram till 2016) för sektionen inom ett antal områden där ISP inte ger anvisningar för sektionens arbete och där det finns alternativa vägval att göra. Det rör sig främst om områdena tillväxt/fundraising, aktivism och sektionens deltagande i det globala Amnestyarbetet. Även fler områden kan bli aktuella för långsiktig målsättningar.

Årsmötet 2010 kommer att ges möjlighet att ta ställning till denna "vision" och styrelsen ska redogöra för vilka strategiska överväganden som ligger bakom förslaget till inriktning.

4. Planen 2010-2011

Planen kommer att bygga på de globala prioriteringar (GPS) som kommer att slås fast i slutet av 2009 och som bildar grunden för den första internationella operativa planen, ISOP1. Dessutom kommer prioriteringarna i Europaarbetet (EPS) påverka innehållet.

Planen föreslås innehålla övergripande mål som anknyter till ISP och GPS/ISOP1, beskrivning av målområden, samt mål och målstyrning inom dessa målområden. Den operativa strukturen för detta är inte helt färdig, här behöver vi tänka till ytterligare.

Planen för 2010-2011 antas av styrelsen, liksom de kommande tvååriga planerna för 2012-2013 och 2014-2015. Medlemmarna har naturligtvis löpande möjlighet att motionera till årsmötet och årsmötesbeslut kommer att kunna åtgärdas inom ramen för systemet med tvååriga planer. Rent konkret innebär det t ex att ett årsmötesbeslut 2011 kan implementeras i den kommande planen för 2012-2013.

Tidsplan

Vad gäller punkterna 1, 2 och 4 ovan bör styrelsen fatta beslut om dessa senast på styrelsemötet i januari 2010. Givet att besluten om de globala prioriteringarna (GPS och EPS) fattas först i slutet av år 2009, ser vi det som mycket svårt att fatta beslut om den tvååriga planen (punkt 4.) redan i december i år.

Det förslag till verksamhet och budget 2010 som presenteras för budgetmötet och styrelsen i oktober utgår tillsvidare dels från etappmålen för 2010 (inom ramen för den nuvarande handlingsplanen 2004-2010), dels ISP 2010-2016. Vi ser att år 2010 i planeringshänseende blir något av ett "övergångsår", då den gamla handlingsplanen fasas ut och en ny fasas in.

Beslut om "Vision 2016" kan fattas på styrelsemötet i mars 2010 då styrelsen sammanställer övriga förslag till årsmötet. Detta skulle innebära att hela det dokument som tentativt kallas "Förslag till handlingsplan 2010-2016" skulle vara klart i mars 2010.

Förslag till beslut

att anta förslaget till övergripande struktur för den svenska sektionens handlingsplan 2010-2016 inklusive de möjligheter till medlemsinflytande via årsmötet som förslaget innebär, samt

att anta tidsplanen för det fortsatta arbetet.