Etappmål 2009 - rapport maj - augusti Underlag till styrelsemöte 1-2 oktober 2009

Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 16 oktober 2009


Etappmål 2009 - rapport maj - augusti

Några reflektioner om arbetet under perioden

Perioden omfattar till stor del sommarmånaderna och det får förstås konsekvenser för aktivitetsnivån. Men det har inte varit semester för alla. I juni lanserade vi, på en välbesökt presskonferens i Brussel, Amnestys krav på det svenska ordförandeskapet som startade den 1 juli. Vi tog bland annat upp ett förslag till diskrimineringsdirektiv som förhandlas nu inom EU, romernas situation i delar av Europa och asyl- och migrationspolitiken inom EU. Ett omfattande kampanjande har pågått under sommaren för ett antagande av EU:s diskrimineringsdirektiv och vi har samlat in tusentals namnunderskrifter dels på gigantiska vykort och dels på vanliga kort som ska överlämnas till tyska ambassaden under hösten.

I anslutning till aktioner och kampanjer har face-to-face värvat nya medlemmar och värvningen har gått väldigt bra under perioden och har bidragit till att vi redan 2009 kommer att nå 2010 års etappmål på 80 000 medlemmar och 85 000 personer som stödjer Amnesty. Värt att notera är också att i den internationella benchmarking som genomfördes inom Amnesty där de flesta större sektionerna med fundraisingverksamhet deltog hamnar svenska sektionen "Best in class" när det gäller avhopp och att behålla medlemmar över tid. Det visar att vårt arbete med att förhindra avhopp och behålla de medlemmar vi värvat har varit framgångsrikt.

En annan framgång att notera är att Sveriges restriktiva inställning gällande Euroaprådskonvention om våld mot kvinnor har ändrats efter påtryckningar från Amnesty med flera organisationer. Sverige ansluter sig nu till majoriteten av länder som vill ha en konvention som har ett brett tillämpningsområde när det gäller våld mot kvinnor.

Och som ni vet lanserades kampanjen "Fattigdom - en rättighetsfråga" i maj och 35 orter deltog i aktionsdagen den 30 maj. Aktioner har pågått under sommaren till stöd för kampanjen att minska mödradödligheten i Sierra Leone.

Vi har i denna rapport valt att redovisa Synnovateundersökningen "Organisationsindex" ganska utförligt. Den visar på fortsatt hög kännedom om Amnesty och attityd att vår verksamhet är viktigt. Specialfrågorna om fattigdom indikerar att majoriteten intämmer i att fattigdom är en fråga om mänskliga rättigheter. Viktigt är att vi också får information om de grupper som inte känner till Amnesty. Det är grupper som vi pekat ut i vår mångfaldsplan, män och ungdomar, och denna information är ett viktigt underlag för vårt arbete med att nå nya grupper.

Slutligen är det roligt att notera att vi får in allt fler förfrågningar om uppdragsutbildningar gentemot skolor inom ramarna för Amnestyakademin.

Lise Bergh
Generalsekreterare


Etappmål 2009 - rapport maj-augusti, 2:a tertialet

5.1 Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet

Dödsstraffet

Allt fler stater avskaffar dödsstraffet i lag och/eller i praktiken. Under etappmålsperioden ska vi följa upp FN:s beslut om ett globalt moratorium för avrättningar samt fokusera arbetet till ett utvalt antal länder.

Etappmål 2009-2010

5.1.1: Vi ska verka för att dödsstraffet mot särskilt utsatta grupper såsom minderåriga, personer med psykisk funktionsnedsättning och HBT-personer avskaffas.
5.1.2: Vi ska under 2009 prioritera de länder som uppmärksammas på den internationella dagen mot dödstraffet den 10 oktober 2008 med målet att de ska ha avskaffat dödsstraffet i praktiken år 2010.
5.1.3: Vi ska under 2010 prioritera de länder som uppmärksammas på den internationella dagen mot dödsstraffet den 10 oktober 2009 med målet att de ska ha avskaffat dödstraffet i praktiken år 2011.

Målstyrning:

5.1.1: I urvalet av individuella fall och aktioner gällande dödsstraffet ska vi prioritera minderåriga, personer med psykisk funktionsnedsättning och HBT-personer.
5.1.2: Under 2009 kommer sektionen att utöva påtryckningsarbete på ambassaderna för Vietnam, Sydkorea, Japan, Indien, Taiwan och Pakistan och vi kommer att genomföra medlemsaktioner och aktioner på webben för att uppnå målet.
5.1.3: Under 2010 kommer sektionen att utöva påtryckningsarbete på ambassaderna för de länder som prioriteras i samband med den internationella dagen mot dödsstraffet 2009 och vi kommer genomföra medlemsaktioner och aktioner på webben för att uppnå målet.

Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2009:

5.1.1
Den 6 maj hade vi en minnestund på Sergels torg med anledning av Delara Darabis avrättning i Iran. Lise Bergh höll tal, petitionslistor fanns till hands och dessa lämnades senare över till Irans ambassad.

Riksdagens MR-grupp tagit upp fem dödsstraffsfall (sommaruppehåll med gruppen så färre möten denna period) rörande Somalia, Irak, Saudiarabien, Palestinska myndigheten och USA.

5.1.2
Dödsstraffet i Taiwan uppmärksammades genom Månadens aktion i juni. Gotlands museum har haft en utställning om dödsstraffet där vi, liksom tidigare i Linköping, hade Amnestymaterial om dödsstraffet. Vykort med vädjande för Hakamada Iwao fanns tillgängliga för besökare. Kortkampanjen i maj tog upp dödsstraffet i Vitryssland.

Möte med Indiens ambassad 18 maj där bl a dödstraffet togs upp med anledning av den rapport om dödsstraffet i Indien som kom förra året. Ambassadören föreföll förvånad över rapportens slutsatser. Vi skickade rapporten som uppföljning för att ambassadören skulle sprida den.

Tortyr

Under etappmålsperioden 2007-2008 har sektionen haft ett starkt fokus på uppluckringen av det internationella tortyrförbudet i samband med "kriget mot terrorismen". Dessvärre återstår mycket arbete för att uppnå vårt mål att återställa respekten för det absoluta tortyrförbudet. Vi kommer därför att fortsätta arbetet mot tortyr bland annat inom ramen för "kriget mot terrorismen" och inom ramen för arbetet i Europa.

Etappmål 2009-2010

5.1.4: Vi ska arbeta för att tortyr är kriminaliserat i svensk lagstiftning senast år 2010.
5.1.5: Vi ska utföra lobbyarbete gentemot riksdagen såväl som inom EU och Europarådet för att stoppa "renditions" och användningen av diplomatiska försäkringar.
5.1.6: Vi ska fortsatt ha ett starkt fokus på individen i arbetet mot tortyr.

Målstyrning:

5.1.4: Under perioden ska frågan om tortyr i svensk lagstiftning drivas gentemot riksdagens MR-grupp samt berörda ministrar. Vi ska samordna arbetet med juristgruppens ICC-grupp då kriminalisering av tortyr är förbunden med en svensk implementering av Romstadgan (se mål 5.4).
5.1.5: Frågan om ett avskaffande av renditions och diplomatiska försäkringar kommer att tas upp i EU- och Europarådssammanhang, särskilt med EU-parlamentariker och Europarådet. Med anledning av det svenska ordförandeskapet i EU 2009 ska en kampanj genomföras på EU-nivå där "kriget mot terrorismen" och därmed frågan om renditions och diplomatiska försäkringar blir centrala inslag.
5.1.6: Vi ska konsekvent fortsätta att lyfta fram individuella fall om tortyr på webben och lyfta fram minst 30 individuella fall gällande tortyr med riksdagens MR-grupp.

Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2009:

5.1.5
Ett seminarium om Uzbekistan hölls 18 maj i Stockholm. Lobbyansvarige deltog och pratade bl a om lobbyarbetet inom EU mot tortyr i Uzbekistan.

I samband med Almedalsveckan arrangerades ett samtal med riksdags- och Europaparlamentsledamöter, "EU - efter kriget mot terrorismen", i vilket Henrik von Sydow (M), Carina Hägg (S), Carl Schlyter (MP) samt Abir al Sahlani (C) medverkade.

Frågan om renditions och diplomatiska försäkringar togs upp i de individuella samtal med 13 svenska kandidater till Europaparlamentsvalet som aktivister genomförde under perioden (se även 5.1.7).

I samband med världsdagen mot tortyr 26 juni lanserades en aktion på webben riktad till Sverige som ordförandeland i EU. Aktionen pågår fortfarande och bedrivs samtidigt av flera andra sektioner. Amnesty lyfter bl a upp krav på full kompensation till offer för kränkningar av mänskliga rättigheter och utkrävande av ansvar för alla som gjort sig medskyldiga till sådana kränkningar i samband med EU:s medhjälp vid USA-ledda renditionsprogram.

5.1.6
Riksdagsgruppen tog upp sex fall gällande tortyr under perioden.

Diskriminering

Området diskriminering finns som ett genomgående tema i flera av etappmålen och blir centralt inte minst inom ramen för vårt arbete för ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter och genom kampanjen Human Dignity samt 2009 års EU-kampanj.

Etappmål 2009-2010

5.1.7: Vi ska verka för att EU.s diskrimineringsdirektiv antas under Sveriges ordförandeskapsår i EU 2009.
5.1.8: Vi ska verka för att EU granskar tillämpningen av relevanta EU-direktiv i nationella lagstiftningar samt utarbetar en strategi för att möta social exkludering och diskriminering som drabbar romer.

Målstyrning:

5.1.7:
- Vi ska driva frågan om att regeringen prioriterar diskrimineringsdirektivet i sitt arbetsprogram för det svenska ordförandeskapet gentemot riksdagens MR-grupp och berörda ministrar.
- Vi ska genomföra en kampanj inför och under Sveriges ordförandeskap i EU 2009 där diskriminering blir en central fråga vid sidan av rättighetsinskränkningar till följd av "kriget mot terrorismen" samt asyl- och migrationsfrågor.
5.1.8: Vi ska prioritera aktioner som berör diskriminering av romers ESK-rättigheter i ett antal europeiska länder.

Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2009:

5.1.7
Lobbyansvarige deltog i panelen på ett seminarium i Göteborg den 6 maj om hbt-personer och anti-diskrimineringsdirektivet tillsammans med bland annat Martin Andreasson (FP) och Tasso Stafilides.

Den 23 juni lanserades Amnestys EU-memorandum i Bryssel, mycket välbesökt. Diskriminering togs upp både vad gäller diskrimineringsdirektivet och romers rättigheter i Europa.

Almedalsveckan 28 juni-4 juli: Under tre dagar hade vi tält med ett interaktivt spel om diskrimineringsdirektivet. Vi samlade in namnunderskrifter på tre stora vykort (1.25m x 2.5m) adresserade till den tyska regeringen.

Under Almedalsveckan hölls 1 juli seminariet "Diskriminering - kan EU enas om ett skydd för alla?". Medverkade gjorde Luciano Astudillo, riksdagsledamot (S), Martin Andresson, riksdagsledamot (FP), Sören Juvas, ordförande RFSL, samt Maria Johansson, förbundsordförande DHR.

PrideStockholm 27 juli-2 augusti: Aktivister använde samma interaktiva spel om diskrimineringsdirektivet som användes i Almedalen. Nio stora vykort fylldes med namnunderskrifter.

Way Out West 14-15 augusti: Det interaktiva spelet om diskrimineringdirektivet användes för att informera och samla in namnunderskrifter. Fem stora vykort fylldes med namnunderskrifter.

Kontakter har tagits med den tyska ambassaden beträffande samtal om diskrimineringsdirektivet samt överlämning av de stora vykorten.

Under perioden avslutades en aktivitet där aktivister genomförde 13 samtal med svenska kandidater till Europaparlamentet i vilka vi lyfte behovet av att diskrimineringsdirektivet antas under det svenska ordförandeskapet.

5.1.8
Månadens aktion i maj tog upp situationen för romer i Italien, ytterligare aktioner gällande romer planeras under hösten.

Under perioden fördes flera samtal med enskilda tjänstemän och politiker gällande diskrimineringsdirektivet, bl a 19 maj på möte hos UD, men även under Almedalsveckan och i kontakter med riksdagens MR-grupp.

Arbete för enskilda individer

Sektionen har under flera år varit drivande i arbetet för enskilda individer och givit ekonomiskt stöd till det internationella arbetet för "Individuals at risk". Detta arbete har fortsatt hög prioritet.

Etappmål 2009-2010

5.1.9: Vi ska säkerställa att grupper och medlemmar och övriga på ett enkelt sätt kan arbeta med enskilda fall.
5.1.10: Vi ska fortsätta lyfta fram MR-försvarares arbete.

Målstyrning

5.1.9:
- Externa aktörer, t ex riksdagens MR-grupp, ska ges fortsatt möjlighet att agera för individuella fall.
- Vi ska lyfta fram individuella fall i samband med ambassadbesök.
- Vi ska fortsätta lyfta fram individuella fall på webben, t ex Månadens aktion och Veckans vädjande.
- Vi ska fortsätta ha en god översikt på den internationella Individual at risk-databasen och kontinuerligt föra ut fall till grupper i sektionen.
- Vi ska ta fram metoder som underlättar för ungdomsgrupper att arbeta för enskilda fall.
5.1.10:
- I urvalet av individuella fall ska vi särskilt uppmärksamma kvinnliga MR-försvarare.
- Genom fortsatt samverkan med andra sektioner och IS ska vi säkerställa att MR-försvarare kommer till Sverige på besök.

Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2009:

5.1.9

Nio fall (varav en kvinna) har placerats ut till 13 grupper. Två av fallen var tidigare aktionsfall som nu förts över till IAR-basen. En text i Insats i augusti resulterade i att fler grupper hörde av sig och ville ha fall. Två fall (varav en kvinna) har varit föremål för Månadens aktion. Kortkampanjen har under perioden tagit upp sex individfall, varav två mr-försvarare.

I maj besökte vi Azerbajdzjans ambassad och tog då upp de fall sektionen arbetar med.

Bruce Springsteen skrev under ett vädjande för Dawit Isaak i samband med konserten i Stockholm 7 juni.


5.2 Slå vakt om kvinnors rättigheter

Arbetet för att slå vakt om kvinnors rättigheter fokuseras på diskriminering av och våld mot kvinnor. Svenska sektionen deltar även fortsättningsvis i den globala kampanjen Stoppa våldet mot kvinnor, samt i kampanjen Human Dignity, som kommer att lyfta fram flera aspekter av kvinnors rättigheter.

Etappmål 2009-2010

5.2.1: Vi ska under Sveriges ordförandeskap i EU 2009 bidra till att sexuella och reproduktiva rättigheter (SRHR) lyfts upp på dagordningen.
5.2.2: Tidigare ställda rekommendationer till regeringen och svenska myndigheter inom ramen för kampanjen Stoppa våldet mot kvinnor ska implementeras, exempelvis Amnestys rekommendationer i den nordiska rapporten om våldtäkt.
5.2.3: Arbetet för kvinnors rättigheter ska tydligt integreras i sektionens löpande arbete. Vi ska även arbeta för att ett jämställdhetsperspektiv genomsyrar sektionens arbete.

Målstyrning:

5.2.1: Fram till och under Sveriges ordförandeskap i EU 2009 kommer en kampanj att genomföras för att SRHR ska bli en prioriterad fråga under det svenska ordförandeskapet. Inom ramen för Amnestys medverkan i 09-nätverket ska under perioden en rad aktiviteter genomföras, t ex seminarier, uppvaktningar och direkt påverkansarbete gällande SRHR.
5.2.2: Vi kommer under perioden att bedriva lobby och annat påverkansarbete gentemot ansvariga ministrar samt riksdagspolitiker för att säkerställa att ställda rekommendationer till regeringen och svenska myndigheter implementeras.
5.2.3:
- Antalet grupper som arbetar tematiskt för kvinnors rättigheter ska öka. Kvinnors rättigheter ska genomsyra det löpande kampanjarbetet bl a genom att belysa hur olika MR-kränkningar specifikt drabbar kvinnor. Kvinnors rättigheter kommer särskilt att belysas inom ramen för den globala Human Dignity-kampanjen, bland annat genom projektet om mödradödlighet och andra aspekter av SRHR, samt hur diskriminering av och våld mot kvinnor i slumområden förvärrar situationen för de mest fattiga och marginaliserade kvinnorna.
- Vi ska börja med att utbilda sekretariatet i jämställdhetsintegrering och därefter upprätta en plan för hur detta arbete ska implementeras i sektionens verksamhet. Implementeringen ska påbörjas under 2009.
- Vi ska understödja nätverket av Sneställt-informatörer och genomföra en nationell träff under 2009.

Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2009:

5.2.1
Amnesty deltog i en debatt om EU och sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR) som anordnades på Stadsteatern i Göteborg. Kandidater till Europaparlamentet deltog i panelen, liksom riksdagsledamöter.

Under perioden har Amnesty samarbetat intensivt med 09-nätverket i syfte att SRHR prioriteras under ordförandeskapet, bl a arrangerades ett gemensamt mingel under Almedalsveckan.

Utöver detta har grupper och aktivister bedrivit en namninsamling gällande SRHR och EU:s ansvar att prioritera frågor om mödradödlighet. Drygt 5 000 namnunderskrifter är insamlade. Kontakt har tagits med EU-minister Cecilia Malmström för ett möte och överlämning.

5.2.2
Ett löst samarbete inleddes med ett antal organisationer för att gemensamt försöka påverka regeringen i frågor som rör våldtäkt och sexuellt våld. Utgångspunkten är de rekommendationer som angavs i Amnestys rapport "Case Closed" ("Fallet nedlagt"). I maj skickades ett brev till Nyamko Sabuni och Beatrice Ask med krav om att bland annat inrätta en granskningskommission samt anta en särskild handlingsplan mot sexuellt våld. Brevet skrevs under av Amnesty, RFSU, Sveriges Kvinnolobby, Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund (SKR), Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige (ROKS), UNIFEM Sverige, Team för våldtagna kvinnor samt RFSL. Brevet besvarades i juli av jämställdhetsminister Sabuni.

Amnesty har också tillsammans med flera andra organisationer tillskrivit jämställdhetsministern och justitieministern angående Sveriges restriktiva inställning gällande omfattningen av en kommande konvention mot våld mot kvinnor inom Europarådet. Brev skickades i april och maj. En debattartikel i frågan publicerades i DN i maj. En enskild riksdagsledarmot som vi har kontakt med ställde en skriftlig fråga till ansvarig minister. Den svenska delegationen har även bearbetats av Amnestys representant från IS som närvarat på mötena i Europarådet. Vårt gemensamma arbete har haft effekt och Sverige har ändrat inställning i frågan och accepterar nu att konventionen ska omfatta många typer av könsbaserat våld. Våra brev besvarades i september. Amnesty hade redan tidigare lyft frågan under hösten 2008 då generalsekreteraren och kampanjsamordnaren hade ett möte med jämställdhetsministern.

5.2.3
Författarna till den gemensamma våldtäktsrapporten "Fallet nedlagt" träffades i maj i Helsingfors för att utvärdera processen kring detta arbete, samt diskutera Demand Dignity-kampanjen ur ett genusperspektiv. Detta resulterade i att vi i juni skickade ett brev till Senior Managers och andra berörda på IS om våra farhågor gällande avsaknaden av ett genusperspektiv och gender mainstreaming i den nya kampanjen. Flera sektioner delar våra farhågor och AIUK arrangerade ett möte i juli, som kampanjsamordnaren närvarade vid, för att diskutera gender mainstreaming i Amnestys framtida arbete med ISP. Mötet föranledde sedan ett arbete inom nationella ICM-delegationer i flera sektioner. Vid ICM beslutades att gender mainstreaming ska vara ett av fem kärnområden i kommande ISP.

Arbetet med jämställdhetsintegrering kommer att återupptas under hösten.

Stöd till nätverket av Sneställtinformatörer sker löpande. Amnesty medverkade som samtalsledare i samband med lansering av projektet "Killnorm" som drivs av SKR, ROKS och Män för jämställdhet. Amnesty har kontakt/samverkar med projektet via Sneställt.


5. 3 Skydda flyktingars rättigheter

Vi ska fortsätta arbeta för allas rätt till en rättssäker asylprocess i Sverige samt fokusera vårt arbete till den harmoniseringsprocess av flykting- och migrationsfrågor som pågår inom EU.

Etappmål 2009-2010

5.3.1: Vårt arbete ska bidra till att de som söker asyl i Sverige får tillgång till en rättssäker asylprocess samt beviljas skydd i de fall man vid en avvisning eller utvisning riskerar att utsättas för allvarliga kränkningar av sina mänskliga rättigheter.
5.3.2: I syfte att stärka allas rätt till en rättssäker asylprocess ska vi öka kunskapen om asyl- och folkrätt såväl som landkunskapen hos myndigheter, domstolar och offentliga biträden.
5.3.3: I nästa fas av av EU:s harmoniseringsarbete gällande flykting- och migrationsfrågor ska de skydds- och rättighetsbaserade frågorna ges ett större fokus och de kontrollerande åtgärderna ett mindre utrymme.

Målstyrning:

5.3.1: Vi ska fortlöpande ge asylsökande stöd i form av relevant landinformation, juridisk rådgivning eller information i asylprocessen. Detta arbete sker i samverkan med Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar.
5.3.2: Vi ska arrangera minst två utbildningar årligen för offentliga biträden och andra relevanta aktörer inom asylprövningen.
5.3.3:
- Vi ska genomföra en kampanj inför och under Sveriges ordförandeskap i EU 2009 där asyl- och migrationsrättsliga frågor blir centrala vid sidan av rättighetsinskränkningar till följd av "kriget mot terrorismen" samt diskriminering.
- Inför det svenska EU-ordförandeskapet kommer samtliga flyktingombud att ges en specialiserad utbildning i EU:s asyl- och migrationsrättsliga frågor i syfte att kunna agera stöd till medlemmarna samt sprida Amnestys synpunkter vidare.
- I relation till det svenska EU-ordförandeskapets fokus på den fortsatta harmoniseringen av ett gemensamt europeiskt asylsystem samt flera migrationsrelaterade frågor kommer vi, tillsammans med andra organisationer, att genomföra minst ett seminarium om migration och dess konsekvenser för mänskliga rättigheter.
- Under det svenska EU-ordförandeskapet kommer vi, utifrån den oficiella dagordningen, att anordna ett seminarium fokuserande på skyddaspekterna i det fortsatta harmoniseringsarbetet efter Haag.

Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2009:

5.3.1
Fortsatt arbete med ett stort antal enskilda ärenden där vi i vissa fall har utfärdat individuella yttranden, i andra bistått med relevant landinformation. I enlighet med årsmötesbeslut har vi påbörjat ett arbete för att särskilt granska asylansökningar från romer i syfte att undersöka huruvida det föreligger generella rättssäkerhetsbrister i asylprövningen för denna grupp. Samarbete med Rådgivningsbyrån och andra frivilligorganisationer fortgår. Vi deltog under våren i flera diskussioner och debatter med företrädare för bl a Migrationsverkets verksledning och även från Justitiedepartementet. Stort mediaintresse för dessa frågor.

5.3.2
Vi har deltagit i samtal tillsammans med Migrationsverkets generaldirektör Dan Eliasson och även med Migrationsverkets personal kopplat till teaterpjäsen "Asylshopping". Samtalen rörde sig kring asylprövning i stort och även rättssäkerheten kring prövningen i förhållande till bl a landkunskap och kunskapen om asylrätt och folkrätt. Samtal pågår med UNHCR gällande rollfördelning och ansvar för utbildningar för offentliga biträden.

5.3.3
Vi har deltagit i ett seminarium anordnat av Justitiedepartementet där bl a även migrationsministern presenterade sin syn på Stockholmsprogrammet. Vi har deltagit i flera panelsamtal/debatter med fokus på EU och asyl och migration, bl a med Migrationsverkets generaldirektör samt vid annat tillfälle dess rättschef. Vi medverkade i ett panelsamtal med Dan Eliasson och Anders Lagos om en solidarisk asylpolitik inom EU. Under Almedalsveckan hölls ett seminarium som planerats av Amnesty och Röda korset: "Vägen till Europa - om migranters och flyktingars rättigheter". Medverkande var Tobias Billström och Bjarte Vandvik, generalsekreterare för ECRE (European Council of Refugees and Exiles). Mycket media kring frågorna under perioden.


5.4 Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet

Frågan om straffrihet är en kärnfråga för Amnesty och kommer under etappmålsperioden vara en central fråga inom ramen för Human Dignity-kampanjen samt för juristgruppens ICC-grupp och andra specialgrupper.

Etappmål 2009-2010

5.4.1: Vi ska verka för att Romstadgan implementeras i svensk lagstiftning.
5.4.2: Sektionen ska, i enlighet med den internationella strategin, fortsatt verka för att Thailand, Filippinerna, Nepal och Indien ratificerar ICC-stadgan.
5.4.3: Vi ska verka för att straffriheten minskar i de länder där sektionen har landprogram.

Målstyrning:

5.4.1: Svenska sektionen ska under perioden genomföra ett flertal olika påverkansaktiviteter som seminarier, debattartiklar, lobbyarbete gentemot riksdagsledamöter samt skriva brev till Sveriges justitieminister och ha löpande kontakter med Justitiedepartementet för att förmå den svenska regeringen att implementera Romstadgan i nationell rätt.
5.4.2: Jurisgruppens ICC-grupp kommer via webbaktioner, samarbete med IS och alliansbyggande i berörda länder arbeta för att Thailand, Filippinerna, Nepal och Indien ratificerar ICC-stadgan.
5.4.3: Aktioner som behandlar straffrihet ska prioriteras inom ramen för landprogram och specialgrupper.

Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2009:

5.4.1
Generalsekreteraren och lobbyansvarige hade ett möte med UD 19 maj, inför ordförandeskapet, där frågan om Romstadgan togs upp.

ICC-gruppen har begärt möte med relevanta UD-handläggare om frågan, men detta har skjutits upp till efter ordförandeskapet efter mailväxling med tjänstemännen.

Den 15 juni träffades delar av sektionens ICC-grupp i Stockholm för möte med representanter för ICC-Coalition.

5.4.2
En webbaktion gällande Nepals ratificering av Romstadgan låg ute en period under sommaren. De svenska namnen fanns med bland de totalt 13 800 namn som Amnesty Nepal lämnade över till Nepals utrikesminister 25 juli.

5.4.3
Vi har deltagit i förberedande arbete kring en nordisk folkrättskonferens om kriget i Gaza som ska äga rum i januari 2010. Konferensens syfte är att bidra till att få till stånd en internationell prövning av eventuella krigsbrott. Deltagande organisationer är, förutom Amnesty, Diakonia, FN-förbundet, LO, OPIC och Rädda barnen. Även TCO är inblandade i arbetet.

Den 9 juni uppvaktades Mozambiques ambassad om ratificering av Romstadgan, vilket var en uppföljning av ett långsiktigt arbete gentemot Mozambique.


5.5 Arbete för ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter

Arbetet med ESK-rättigheter ska fortsätta inom ramen för kampanjen Human Dignity och aktioner inom kampanjen ska ges högsta tänkbara prioritet.

Etappmål 2009-2010

5.5.1: Vi ska arbeta för att vända debatten om mänskliga rättigheter till en betoning på de mänskliga rättigheternas odelbarhet och ömsesidiga beroende.
5.5.2: I syfte att bedriva en framgångsrik kampanj och öka vårt genomslag i dessa frågor ska vi utöka samarbetet med andra organisationer.
5.5.3: Vi ska fortsätta stärka kompetensen internt om ESK-rättigheter och om hur kränkningar av dessa och andra rättigheter relaterar till fattigdom, vilket är Human Dignity-kampanjens centrala tema.
5.5.4 Vi ska prioritera de kampanjprojekt som handlar om mödradödlighet och SRHR, slum/informella bosättningar samt ansvarsutkrävande för stater, företag och internationella finansiella institutioner.
5.5.5: Vi ska verka för att Sverige och andra stater ratificerar ESK-konventionens tilläggsprotokoll.
5.5.6: Vi ska understödja och konsolidera organisationsformer för aktivister som vill arbeta med ESK-rättigheter.

Målstyrning:

5.5.1:
- För att vända debatten om MR i Sverige till förmån för de mänskliga rättigheternas ömsesidighet och odelbarhet ska bl a en offentlig MR-konferens på temat Human Dignity arrangeras, därutöver ska den 17 oktober (internationella dagen mot fattigdom) prioriteras som en nationell aktionsdag. Ett specifikt mediafokus ska finnas i detta arbete.
- Vi ska lyfta frågor inom Human Dignity-kampanjen i 2010 års valrörelse.
5.5.2: Vi ska bygga upp ett nätverk tillsammans med organisationer som arbetar med ESK-rättigheter och under 2009 ska minst två nätverksträffar genomföras.
5.5.3: Minst tre kampanjutbildningar kopplade till Human Dignity-kampanjen ska genomföras under 2009.
5.5.4: Vi ska delta i de aktioner som handlar om mödradödlighet och SRHR, slum/informella bosättningar samt ansvarsutkrävande för stater, företag och internationella finansiella institutioner.
5.5.5: Gemensamma lobbyinsatser med IS och andra organisationer ska genomföras, t ex uppvaktningar, seminarier och regelbundna kontakter med svenska myndigheter.
5.5.6: Vi ska ge fortsatt stöd till specialgruppen för ESK-rättigheter syftande till att den under 2009 finns representerad i fyra städer. Vi ska få till stånd en ökad samverkan mellan specialgrupper samt mellan specialgrupper och landprogram som utifrån sina specifika ämnesområden arbetar med Human Dignity-kampanjen.

Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2009:

5.5.1
MR-konferensen Human Dignity har av tidsskäl skjutits fram till april 2010.

5.5.2
Under perioden har nätverksarbete bedrivits på två områden:
- Gällande SRHR-rättigheter inom ramen för 09-nätverket.
- Gällande svenska ratifikationen av ESK-konventionens tilläggsprotokoll med FIAN och Action Aid.

5.5.4
Kampanjen "Fattigdom - en rättighetsfråga" lanserades 28 maj. Chefen för Opinion & påverkan och kampanjsamordnaren träffade statssekreterare Gustaf Lind och lämnade över ett brev och kampanjmaterial. Vi arrangerade sedan en installation på Mynttorget där informationsmaterial delades ut, namnlistor skrevs under och kampanjsamordnaren höll ett tal.

35 orter deltog i en nationell aktivitetsdag 30 maj på temat mödradödlighet inom kampanjen "Fattigdom - en rättighetsfråga". Namnunderskrifter samlades in på protestblock riktade till regeringen i Sierra Leone och till den svenska regeringen i egenskap av ordförandeland i EU.

Under sommaren arrangerade tio grupper utåtriktade aktiviteter på temat mödradödlighet. Informationsmaterial om kampanjen delades ut och namnunderskrifter samlades in. Flera fantasifulla aktiviteter anordnades, bl a "Sätt ner foten mot mödradödlighet" i Båstad och "Cykla mot mödradödlighet - Bjäre runt".

Peace & Love-festivalen 22-27 juni: Lokalgruppen var med under tre dagar, informerade och samlade in namnunderskrifter till Sierra Leone och Sverige.

Kulturgruppen ordnade 27 juni ett musikevenemang på Medborgarplatsen i Stockholm med gruppen Baquetum i samband med kampanjen "Fattigdom - en rättighetsfråga". Informationmaterial om kampanjen delades ut och namnlistor skrevs under.

Informationsmaterial delades ut och namnunderskrifter samlades in till Sierra Leone och Sverige om mödradödlighet under Almedalsveckan. Den 2 juli hölls även ett seminarium, "Ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter - mindre viktiga?", i vilket Annika Beijbom (FP); Bodil Ceballos (MP) och Lena Klevenås, ordförande FIAN, medverkade. Lobbyansvarige deltog 2 juli i en utfrågning om ESK-rättigheter på Östersjötorget arrangerad av FIAN.

Arvikafestivalen 2-4 juli: Lokalgruppen informerade och samlade in namnunderskrifter till Sierra Leone om mödradödlighet.

Namnunderskrifter om mödradödlighet till Sierra Leone samlades även in under PrideStockholm och Way Out West.

U2-konserter 31 juli-1 augusti: Som en del av ett internationellt Demand Dignity-projekt togs bilder på människor med "Nu vet du"-skyltar och namnunderskrifter samlades till Sierra Leone.

Malmöfestivalen 17 augusti: Vi delade tält med Gatans Röst och Ansikte. En alternativ catwalk ordnades med inslag av kampanjen med en kvinna som dör i minuten, information delades ut och namnunderskrifter samlades in till Sierra Leone och Sverige.

Under periden har ca 5 000 namnunderskrifter till Sverige och 8 000 till Sierra Leone samlats in.


5.6 Arbeta för företags efterlevnad av de mänskliga rättigheterna

I en globaliserad värld, där ekonomiska aktörer får allt större inflytande på samhället, riskerar svenska företag att medverka till kränkningar av mänskliga rättigheter där de är verksamma. Genom dialog och kampanjer ska vi bidra till att svenska företag får ökad kännedom om de risker för medverkan till kränkningar som de kan ställas inför samt att de vidtar åtgärder för att hantera dessa risker. Vi ska också arbeta för att öka möjligheten till ansvarsutkrävande av företag vilket är en central del inom Human Dignity-kampanjen.

Etappmål 2009-2010

5.6.1: Vi ska arbeta för starkare regelverk på nationell och regional nivå avseende företag och mänskliga rättigheter. Vi ska exempelvis ställa krav på nationella riktlinjer som anger svenska företags ansvar för mänskliga rättigheter och som kräver konsekvensanalyser av företag, samt uppmana svenska representanter att arbeta för detsamma på regional nivå.
5.6.2: Vi ska arbeta för att Sveriges människorättsförpliktelser utanför nationsgränsen beaktas vid användningen av statliga medel. Här prioriteras Exportkreditnämnden (EKN) och vårt mål är att mänskliga rättigheter integreras i myndighetens policies och garantigivning.
5.6.3: Vi ska arbeta för att minska företags (framförallt de i råvaru-, energi- och säkerhetsbranscherna) negativa inverkningar på mänskliga rättigheter.
5.6.4: Vi ska understödja och konsolidera organisationsformer för aktivister som vill arbeta med frågor som rör företag och mänskliga rättigheter.

Målstyrning:

5.6.1: Vi ska bedriva lobbyarbete gentemot beslutsfattare på nationell och regional nivå. Vi ska identifiera och i dialog bearbeta cirka 15 progressiva svenska företag för 'allianser' inom arbetet med bindande regler och ramverk. Denna dialog kommer inbegripa utbildning. För dessa och andra företag kommer vi anordna seminarier, eventuellt tillsammans med andra organisationer i Sverige som driver den här frågan.
5.6.2: Vi ska föra en regelbunden dialog med EKN och revelevanta departement. I samverkan med andra sektioner inom BERN-nätverket kommer vi genomföra internationella kampanjer riktade mot myndigheter eller motsvarande med ansvar för kreditgivning gentemot företag.
5.6.3: Vi ska föra en kontiunerlig dialog med samt erbjuda utbildning till företag inom branscherna i Sverige samt med dem som har leverantörer eller kunder i dessa branscher. Vi ska också arbeta med påverkan gentemot kapitalförvaltare för att förmå dem att ställa krav på dessa företag. Utifrån våra strategiska bedömingar bedömer vi att vi kommer att föra en djupare och varaktigare dialog med cirka 15 företag per år. Vi ska också anordna seminarier och konferenser. En större konferens om råvaruindustrins påverkan på mänskliga rättigheter och miljö kommer arrangeras tillsammans med Forum Syd och Svenska Naturskyddsföreningen under 2009.
5.6.4: Vi ska ge fortsatt stöd till specialgruppen Amnesty Business Group (ABG) syftande till att den under 2009 finns representerad i fyra städer. Minst en nationell träff för grupperna inom ABG ska ordnas årligen.

Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2009:

5.6.1
Under Almedalsveckan höll Amnesty Business Group (ABG) ett seminarium för att diskutera frågan om starkare regelverk på EU-nivå avseende företag och mänskliga rättigheter. I samband med seminariet anordnades också en vykortsaktion riktad mot näringslivskommissionären i EU där starkare regelverk i EU krävdes, både för prevention och för ansvarsutkrävande.

Vi har bedrivit lobbyarbete gentemot den svenska regeringen där vi krävt att den som en del av EU-ordförandeskapet ska arbeta för en avsiktsdeklaration som stöder universella människorättsstandarder för företag som vägen framåt för EU. Detta har bl a skett genom möten med relevanta tjänstemän på UD.

Ett Business Forum anordnades under perioden på temat korruption och mänskliga rättigheter i Ryssland. Ett 30-tal företag närvarade.

5.6.2
Vi har under perioden arbetat med ett av IS samordnat projekt som syftar till starkare lagstiftning nationellt avseende exportkreditinstitutioner. Under perioden har dialog förts med svenska Exportkreditnämnden vid ett flertal tillfällen.

Vi har under perioden också arbetat med en aktion gentemot Världsbanken avseende deras informationsskyldighet. Vi ingår nu också i en koalition av NGOs i Sverige som arbetar gentemot Världsbanken och IMF. I koalitionen ingår, förutom Amnesty, Forum Syd, Svenska kyrkan, Action Aid, Diakonia, Afrikagrupperna och Naturskyddsföreningen.

Amnesty har under perioden tagit initiativ till ett NGO-nätverk som kommer att arbeta med frågan om utomterritoriella förpliktelser. I nätverket ingår Amnesty, FIAN, ActionAid, Forum Syd och Latinamerikagrupperna.

5.6.3
Under perioden har dialog förts med fem företag. Vi har också träffat ett flertal kaptialförvaltare för att diskutera de oljebolag som är verksamma i Nigeria apropå Amnestys rapport om oljeutvinning i landet. Vi har också haft en webbaktion riktad mot Shell och mot den nigerianska regeringen.

Vi har fört dialog med svenska bolag och kapitalförvaltare avseende två fall inom utvinningsindustrin som Amnesty arbetar med inom andra programområden. Möten med kapitalförvaltare har också genomförts tillsammans med andra NGOs i andra frågor.

Handläggaren för ekonomiska aktörer höll ett föredrag med fokus på människorättskränkningar inom råvaruindustrin för MBA-studenter på Handelshögskolan i Stockholm.

ABG har arbetat med en kampanj gentemot IT-industrin i Sverige, med syftet att få fler företag att anta en policy för mänskliga rättigheter. Som en del i den kampanjen har möten och föreläsningar hållits dels med enskilda företag och dels med branschföreningen.

5.6.4
Under perioden har sekretariatet träffat både ABG Göteborg och ABG Stockholm vid ett flertal tillfällen och stöd getts löpande. Det första mötet för alumninätverket anordnades och genomfördes under perioden.


5.7 Ett aktivt och synligt Amnesty med mångfald

Utåtriktade aktiviteter

För att kunna påverka och skapa opinion för de mänskliga rättigheterna krävs att vi är aktiva och syns på externa arenor. Det gör vi på många olika sätt; genom utåtriktade aktiviteter i samband med våra kampanjer, i en mängd olika kommunikationskanaler där vi riktar oss till specifika målgrupper som t ex medlemmar och givare eller till en bred allmänhet, genom att synas i media och genom våra utbildningssatsningar. Amnesty ska vara och uppfattas som en aktiv organisation som är tillgänglig för alla och präglad av mångfald, därför prioriteras under perioden utvecklingen av aktivismen samt att nå nya målgrupper enligt mångfalds- och ungdomsstrategierna.

Etappmål 2009-2010

5.7.1: Vi ska fortsätta att prioritera utåtriktat arbete utfört av aktivister och sekretariat innebärande minst 120 utåtriktade aktiviteter per år under 2009 och 2010.

Målstyrning

5.7.1: Med utåtriktad aktivitet avses och kommer mätas:
a) Antal utåtriktade aktiviteter inom ramen för prioriterade kampanjer, t ex globala kampanjer, EU- eller sommarkampanj.
b) Utåtriktade aktiviteter i samband med aktivitetsdagar som t ex 8 mars (internationella kvinnodagen), 17 oktober (internationella dagen mot fattigdom) och 10 december (MR-dagen).
c) Utåtriktade aktiviteter genomförda av specialgrupper och landprogram.

Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2009:

5.7.1 a)
- Kampanjlansering av "Fattigdom - en rättighetsfråga" på Mynttorget i Stockholm 28 maj.
- Tio sommarevents av grupper inom kampanjen.
- Sju övriga sommarevents inom EU-kampanjen och "Fattigdom - en rättighetsfråga": Almedalsveckan, Pride, Peace & Love, Arvikafestivalen, U2 i Göteborg, Way Out West samt Malmöfestivalen.

5.7.1 b)
Aktionsdag 30 maj "Fattigdom - en rättighetsfråga" på 35 orter.

5.7.1 c)
Kulturgruppen i Stockholm musikevenemang 27 juni.

Summa: 54 utåtriktade aktiviteter

Kommentar: Det bör påpekas att statistiken rymmer ojämförbara storheter. Vissa evenemang som Way Out West, Almedalsveckan och Pride innebär flerdagarsevenemang och flera olika aktiviteter, men för att möjliggöra jämförelse bakåt i tid samt undvika svåra definitionsfrågor kvarstår denna mätmetod.

Kommunikation

Vi ska genom kommunikation stärka vårt varumärke och ge allmänheten ökad kännedom och kunskap om vår verksamhet. Den nya internationella grafiska profilen ger Amnesty en tydlig identitet och vi kommer att arbeta vidare med att implementera och kontinuerligt upprätthålla den i organisationen. Vi kommer att utveckla vår webbplats till att bli en central kanal i kommunikationsarbetet.

Etappmål 2009-2010

5.7.2: Vi ska öka allmänhetens kännedom om Amnesty och det arbete vi bedriver.
5.7.3: Vi ska förbättra vår kommunikation med medlemmarna och allmänheten via vår webbplats www.amnesty.se och öka antalet besökare.
5.7.4: Vi ska fortsätta utveckla våra medlemssidor och intranät och öka antalet användare.
5.7.5: Vi ska samordna kommunikationen i Amnestys kanaler och skapa synergieffekter mellan olika kanaler för att våra budskap ska få största möjliga effekt.
5.7.6: Vi ska göra vår information tillgänglig för fler grupper i samhället.

Målstyrning:

5.7.2: Genom vår kommunikation vill vi öka allmänhetens kännedomen om Amnesty och genom riktade aktiviteter vill vi öka kännedomen i specifika målgrupper utifrån mångfalds- och ungdomsstrategin. För att mäta kännedom och attityder ska vi årligen delta i Synnovate Organisationsindex eller motsvarande undersökning.
5.7.3: Vi ska regelbundet mäta trafiken på vår webbplats samt vilka områden som är mest intressanta för besökaren.
5.7.4: Vi ska regelbundet mäta trafiken på medlemssidorna samt i högre grad marknadsföra dessa gentemot våra medlemmar.
5.7.5: Vi ska under perioden se över våra nuvarande kommunikationskanaler och skapa strukturer för samordning mellan dessa. Vi ska ta fram en ny kommunikationsplan som styr vårt kommunikationsarbete. Vi ska fortsätta implementera den grafiska profilen i rörelsen under 2009 och därefter kontinuerligt arbeta för att upprätthålla den.
5.7.6:
- Vi ska tillhandahålla basinformation om Amnesty på www.amnesty.se på lättläst svenska och se över möjligheten att även tillhandalhålla information på engelska, teckenspråk och andra språk.
- www.amnesty.se ska tillgänglighetsanpassas.

Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2009:

5.7.2
Arbetet med att förbereda för den större profileringskampanj inom ramarna för "Fattigdom - en rättighetsfråga" som börjar i oktober har varit det som legat helt i fokus på detta område. Kampanjen kommer synas i magasin, men även utomhus och på webben.

I juli fick vi resultatet av årets Synnovate Organisationsindex-undersökning. Amnesty har regelbundet (2001-2003, 2005-2009) deltagit i undersökningen för att mäta kännedom och attityd samt position gentemot andra organisationer. I år innehöll undersökningen både de standardfrågor som ingår i "Organisationsindex" men även några specialfrågor som vi ställde kopplade till "Fattigdom - en rättighetsfråga". Kännedomen om Amnesty är oförändrad - 82 procent av samtliga anger att de känner till Amnesty International. Det är långt över genomsnittet för samtliga organisationer som ingår i Organisationsindex (82 mot 69 procent). Grupper som sticker ut gällande kännedomen är främst kvinnor 45+ med högre utbildning som i större grad känner till organisationen medan däremot personer 16-29 år i högre utsträckning uppger att de aldrig hört talas om organisationen.

Av de som hört talas om/känner till Amnesty anser 85 procent att organisationens verksamhet är mycket eller ganska viktig. Även detta är över snittet (85 mot 68 procent). Grupper som i högre utsträckning tycker så är kvinnor med högre utbildning mellan 45-59 år. Män med lägre utbildning i åldrarna 16-44 uppger oftare än andra att verksamheten är ganska eller mycket oviktig.

75 procent av de som hört talas om/känner till Amnesty har en mycket eller ganska positiv uppfattning om organisationen (75 mot 54 procent). Personer med högre utbildning samt offentliganställda anger oftare att de har en mycket eller ganska positiv uppfattning om organisationen.

Specialfrågorna var till för att stämma av uppfattningen hos allmänheten att fattigdom är en fråga om mänskliga rättigheter. De flesta ansåg att brist på mänskliga rättigheter och politiska beslut har stor betydelse för att det råder fattigdom. Faktorer som enskilda inte kan påverka har störst betydelse. De flesta ansåg att rent vatten och rätten att uttrycka sina tankar och åsikter är en mänsklig rättighet. Amnesty International är mest känt för arbetet för mänskliga rättigheter och mot tortyr och dödsstraffet. Vi kommer att stämma av dessa frågor i samma undersökning 2010.

5.7.3
Vi har under perioden arbetat aktivt med att snabbt uppdatera nyheter i "snurran" på den externa webbsidan. Inom ramarna för kommunikationsrådet pågår också ett arbete att se över strukturen och navigationen på den externa sajten för att göra den mer tillgänglig för användaren.

Antal besök 2009
Maj: 24 023
Juni: 14 403
Juli: 12 598
Augusti: 17 162

Genomsnittlig längd i tid per besökare:
Maj: 4min 10s
Juni: 3min 54s
Juli: 3min 43s
Augusti: 3min 39s

Sidor per besökare:
Maj: 5,9
Juni: 6,5
Juli: 6,6
Augusti: 6,5

De sidor som under andra tertialen 2009 legat i topp på besöksstatistiken är

Om mänskliga rättigheter (1, 2, 6, 5)
Akivism (2, 1, 1, 1)
Om Amnesty (3, 5, 8, 8)
Jobb (4, 4, 3, 7)
Medlemskap & Gåvor (5, 3, 2, 2)
Lokala sidor (8, 6, 4, 6)
Kampanj (11, 7, 5, 10)

Siffra inom parantes är vilken plats i ordningen per månad. Alltså Aktivism låg 2:a i maj och sen 1:a juni, juli och augusti.

5.7.4
Unika besökare (IP-adresser) på Amnestys medlemssidor under perioden:

Startsidan
maj: 1101
juni: 961
juli: 779
augusti: 983
Totalt: 1 771

(Totalen ovan anger antalet unika besökare för hela perioden och är mindre än summan av de enskilda månaderna, vilket beror på att varje månad i sig är en begränsad mätperiod.)

Ser man till antalet unika besökare på medlemssidornas huvudingångar så blir rankingen följande (nummer 1 har flest besökare, placering förra tertialet inom parentes):

1. Organisation (1)
2. Aktivism (2)
3. Aktuellt (3)
4. Material (4)
5. Kontakt (6)
6. Sekretariatet (5)
7. Utbildning (7)
8. Forum (8)
9. Styrelsen (10)
10. Mångfald (9)
11. Kalendarium (11)

5.7.5
Under perioden har ledningsgruppen haft två workshops tillsammans med vår reklambyrå IK Stockholm för att lägga grunden för projektet att ta fram en kommunikationsplan. Vi har landat i att det är en kommunikationsplattform vi kommer att ta fram som måste fungera som en grund för alla övriga strategier gällande fundraising, kampanj, media m fl. Kommunikationsplattformen måste också vara nära knuten till den nya handlingsplanen för att kunna fungera som en grund till allt som Amnesty kommunicerar. Det är viktigt att den inte bara blir en angelägenhet för "kommunikatörer" utan för alla som kommunicerar på något sätt i Amnestys namn. IK Stockholm höll också en föreläsning om kommunikation/varumärke under planeringsdagarna för all personal. Under kommande period kommer en arbetsgrupp arbeta vidare med framtagandet av kommunikationsplattformen i nära samarbete med ledningsgruppen och kommunikationsrådet. Personalen på sekretariatet och troligtvis även andra inom organisationen kommer att bli konsulterade i processen där IK Stockhholm kommer att fungera som konsult/bollplank.

Arbetet med att implementera den grafiska profilen sker på löpande basis genom all den grafiska produktion som tjänsten i projektet stödjer andra tjänster med, bl a genom framtagning av foldrar, flygblad, affischer, inbjudningar, annonser, banners och så vidare. Vi har under perioden också tagit fram tygväskor och gnuggtatueringar till vår samling av give-aways för att användas vid Amnestyarrangemang av olika slag. Genom central samordning av varumärket och den grafiska profilen lyckas vi hålla en enhetlig linje i vår grafiska produktion.

5.7.6
Vi har nu äntligen satt igång det försenade arbetet med att uppdatera vår externa webbsida med lättläst text utifrån mångfaldsstrategin. Vi börjar med att lyfta fram Lättläst på svenska tydligare på första sidan och strukturera upp texten med navigering, kortare texter och bilder. När den lättlästa texten är klar kommer vi att fortsätta med att lägga upp en kortare informationstext på engelska om den svenska sektionen innan man skickas till amnesty.org.

Utveckla aktivismen

För att utveckla aktivismen, öka mångfalden och nå ut till unga behöver vi finna nya mötesformer och arbetsmetoder på nya arenor.

Etappmål 2009-2010

5.7.7: Vi ska utveckla sektionens arbete med ICT (Information Communication Technology) i syfte att skapa redskap för påverkan och mobilisering samt öka vår närvaro på webbaserade communities och attrahera nya målgrupper.

Målstyrning:

5.7.7:
- Vi ska marknadsföra Amnestyfilmer på hemsidan och göra dem tillgängliga för aktivister och utåtriktade aktiviteter.
- Vi ska utveckla nya metoder för mobilisering inför aktioner via sms och webben.
- Vi ska ge större möjlighet att delta i Amnestys påverkansarbete på olika forum på internet som MySpace, Facebook m fl.
- Vi ska undersöka möjligheten att erbjuda utbildningar och workshops via internet.

Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2009:

5.7.7
Till följd av omprioriteringar och personalskäl utfördes inget arbete under perioden.

Mäta aktivismen

Sektionen använder sig sedan ett par år av nyckeltal för aktivismen. Dessa behöver utvecklas i relation till det internationella arbetet med Key Performance Indicators (KPI) avseende resultat och effekt av aktivism.

Etappmål 2009-2010

5.7.8: Vi ska utveckla effektivare former för att mäta resultat och effekter av vårt arbete för mänskliga rättigheter.

Målstyrning:

5.7.8: Vi ska utvärdera våra nyckeltal för aktivismen och vid behov utveckla nya. Detta arbete ska integreras med det internationella arbetet med KPIs avseende aktivism.

Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2009:

5.7.8
1. Nationella utbildningar: Inga nationella utbildningar hölls under perioden.
- ungdomsträffar
- aktivistseminariet
- kampanjutbildning
- samordning/specialgruppsutbildningar
- DO-utbildning
- FLO-utbildning
- mångfaldsutbildning
2. Antal besök i skolor (inom ramen för sekretariatets och distriktskontorens verksamhet): Stockholm: 9 besök i 9 skolor, Malmö: 4 besök i 2 skolor, Göteborg: 12 besök i 7 skolor, totalt: 25 (9)
3. Antal besök i skolor för Sneställt (nationellt): 1 workshop för tio medlemmar i lärarförbundet (4)
4. Antal pressklipp om medlemsaktivism (pressklipp, inklusive insändare): 47 (60)
5. Antal underskrivna vädjanden på nätet, veckans vädjande: 2 653 (2 371)
6. Antal underskrivna vädjanden på nätet, månadens aktion: 773
7. Antal prenumeranter på Kortkampanjen: maj: 3 010, juni: 2 982 , juli: 2 967, augusti: 2 989
8. Antal prenumeranter på e-nytt: 3 100
9. Antal SMS-aktivister: maj: 3 034, juni: 3 054, juli: 3 066, augusti: 3 094
10. Antal arbetsgrupper: 148 (155)
11. Antal ungdomsgrupper: 28 (29)
12. Antal specialgrupper: 9, ESK-grupperna ihopslagna (11)
13. Antal distriktsgrupper (definition: grupper som är verksamma på distriktsnivå): 13 (19)
14. Antal landsamordnare: 45 samordnare som täcker 30 länder + en region (EU), varav 11 landprogram.
15. Antal grupper anslutna till landprogram: 94, några av grupperna är med i flera landprogram
16. Antal events och seminarier anordnade av landsamordnare och specialgrupper: 1
17. Antal deltagande orter på aktionsdagar: 35

Inför år 2009 reviderades nyckeltalen, så att endast de mest relevanta finns kvar. I förekommande fall anges motsvarande siffra för andra tertialet 2008 inom parentes. Ett nyckeltal som kommit till är nyckeltalet för nationella utbildningar. Genom det nyckeltalet kommer vi kunna få en bild av hur många som utbildas internt inom Amnesty på nationella träffar och utbidlningar.

Nyckeltalet 2 och 3, antal besök i skolor, innebär besök på högstadier, gymnasier, högskolor/universitet samt folkhögskolor.

Media

Vi ska ha fortsatt stor synlighet i massmedia (radio, tv och press) för våra frågor och de aktiviteter vi genomför. Media kan vara en oerhört kraftfull kanal för att kommunicera vårt budskap och närvaron i media stärker vårt varumärke.

Etappmål 2009-2010

5.7.9: Vi ska öka antalet prenumeranter på våra dagliga pressnotiser från dagens 1 200 till 1 500.
5.7.10: Vi ska via media nå ut till nya målgrupper som till exempel unga, fackliga organisationer, pensionärer och invandrade personer och även öka vår satsning att nå ut i nya medier framför allt på webben. 5.7.11: Vi ska öka antalet pressklipp per år från nuvarande ca 2 800 till 3 000 pressklipp år 2010.
5.7.12: Det lokala mediaarbetet ska förstärkas och antalet insändare från aktivister ska öka från dagens snitt på sex per månad till tio per månad.

Målstyrning:

5.7.9: Vi ska via utskick under år 2009 marknadsföra pressnotiser till minst fem nya kanaler, t ex facktidsskrifter, invandrarredaktioner, universitet och högskolor.
5.7.10-11:
- Vi ska aktivt kontakta redaktioner som publicerar artiklar och program för olika målgrupper, genom att skicka utvalda Amnestyrapporter och pressmeddelanden från IS inom lämpliga ämnesområden.
- Vi ska skriva insändare till tidningar och tidskrifter som ges ut på andra språk (t ex kurdiska, farsi och arabiska).
5.7.12:
- Vi ska genomföra minst fem lokala mediautbildningar under perioden.
- Vi ska integrera mediautbildning i sektionens interna utbildningar.
- Vi ska uppmuntra specialgrupper, samordnare och lokala Amnestygrupper att skriva insändare.

Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2009:

5.7.9
En annons för att marknadsföra pressnotiser är införd i nr 4 av Amnesty Press. Satsningen på facktidsskrifter och invandrarredaktioner har av tidsskäl ännu inte genomförts.

5.7.10-11
Dessa två etappmål har inte kunnat genomföras under perioden på grund av bristande personella resurser.

5.7.12
Ingen utbildning har genomförts under sommaren, men två mediautbildningar är inplanerade under hösten. Dels en kampanjutbildning den 31 oktober med fokus på lokalt mediaarbete och dels en utbildning för samordningar och specialgrupper den 7 november som kommer att inriktas på att skriva insändare.

Mångfald

Vi ska i vårt interna mångfaldsarbete arbeta med alla diskrimineringsgrunder och andra olikheter, t ex utbildning och social bakgrund. I vårt externa mångfaldsarbete ska vi framför allt lägga fokus på att öka andelen aktiva medlemmar med utländsk bakgrund.

Etappmål 2009-2010

5.7.13: Vi ska öka andelen aktiva medlemmar med utländsk bakgrund.
5.7.14: Frivilligledarskapsprogrammet ska utveckas och bli mer inriktat på att utbilda unga ledare inom Amnesty utifrån ett mångfaldsperspektiv.
5.7.15: Vi ska öka vår mångfaldskompetens i sektionen.

Målstyrning:

5.7.13:
- År 2010 ska antalet aktiva medlemmar med utländsk bakgrund och antalet gruppsekreterare med utländsk bakgrund ha ökat.
- Vi ska utföra riktad aktivistrekrytering med hjälp av Amnestyambassadörer. Metoden består i att utbilda ett antal Amnestyambassadörer ur vald målgrupp, till exempel i miljonprogramsområden, och ge dessa ett riktad stöd att komma igång med aktivism. Aktivismen ska vara inom Amnestys prioriterade områden.
5.7.14: Frivilligledarskapsprogrammet ska utveckas så att det blir 35 platser inom programmet. Målet är att hälften av deltagarna ska vara unga personer med utländsk bakgrund.
5.7.15:
- Minst 10 aktiva medlemmar och förtroendevalda ska genomgå skräddarsydda utbildningar för att öka mångfaldskompetensen inom Amnesty. Utbildningarna ska ge praktiska verktyg och övningar för att arbeta med mångfald lokalt och regionalt.
- Riktlinjer för hur man jobbar med aktivism med mångfaldsperspektiv ska distribueras till alla aktiva medlemmar.
- Utbildningspass om mångfald ska ges vid ungdomsträffar, aktivistseminariet, distriktsmöten, årsmötet och andra träffar där aktiva Amnestymedlemmar samlas.

Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2009:

5.7.13
Efter rekryteringsmötet i Malmö den 19 mars erbjöds alla deltagare att gå en gratis grundkurs. I samband med den ställdes också frågor om personernas eventuella utländska bakgrund. På grundkursen den 4 april var det 34 anmälda, varav 21 personer hade anmält sig till kursen till följd av rekryteringsmötet. Av dem dök fyra personer inte upp. I utvärderingen var det 25,9% som uppgav att de var födda utomlands. Eftersom många engelsktalande varit på rekryteringsmötet anordnades också en kortare engelskspråkig introduktion till Amnesty den 8 april. Fem personer var med på introduktionen.

Utvärderingen från rekryteringsmötet i Malmö färdigställdes i juni. Utvärderingen bestod både av telefonintervjuer med de personer som kom på rekryteringsmötet samt med Amnestygrupperna som deltog. Cirka tio gymnasieelever utvärderade också marknadsföringen inför rekryteringsmötet utifrån deras perspektiv, då inga personer under 20 år kommit till rekryteringsmötet.

Sammanlagt intervjuades 36 av 40 personer som skrivit upp sig för att bli aktiva i samband med rekryteringsmötet. Av de 40 personer som skrivit upp sig var könsfördelningen 23 kvinnor och 17 män. Telefonsamtalaen visade att åldersfördelningen varit följande bland dem: 13 personer var 20-25 år, 13 personer var 26-30 år, fem personer var 31-35 år, tre personer var 41-50 år och två personer var äldre än 51 år. Av de 36 personerna som varit på rekryteringsmötet hade 19 personer varit på ett eller flera gruppmöten och uppgav att de trivdes i sina nya grupper. Resterande 17 personer hade inte varit på några gruppmöten och endast fem av dem planerade att i framtiden engagera sig i Amnesty.

Gymnasieeleverna som utvärderade marknadsföringen hade både positivt och negativt att säga om upplägget. De viktigaste lärdomarna från deras utvärdering var att ordet "rekryteringsmöte" inte förstås av alla samt att materialet som används vid marknadsföringen bör vara mer ungdomligt och innehålla fler bilder. De kom också med rekommendationer om att använda fler nya medier i marknadsföringen som t ex Spotify.

Utifrån slutsatserna i utvärderingen (som finns att läsa i sin helhet på www.amnesty.se/mangfald) utbildades den 26 maj delar av distriktsstyrelsen samt distriktsamordnaren i Göteborg inför deras planerade rekryteringskampanj under hösten. Planering inleddes också inför rekryteringsmöten i höst i Malmö, Lund och Stockholm.

Ungdomsarbete

Vi ska fortsatt stödja och utveckla vårt ungdomsarbete i linje med vår ungdomsstrategi.

Etappmål 2009-2010

5.7.16: Vi ska fortsätta att anordna ungdomsträffar på nationell och regional nivå.
5.7.17: Vi ska utveckla vårt rekryteringsarbete bland unga.
5.7.18: Vi ska öka kontakterna mellan unga i svenska Amnesty och unga i andra Amnestysektioner.
5.7.19: Vi ska öka vår kunskap om ungas levnadsvillkor i Sverige.

Målstyrning:

5.7.16: Två nationella ungdomsträffar ska årligen anordnas under 2009 och 2010 samt en nationell ungdomsträff i samband med årsmötet. Minst tre regionala ungdomsträffar per år ska anordnas vid distriktskontoren i Stockholm, Göteborg och Malmö.
5.7.17: En särskild aktionsdag ska anordnas för ungdomar och studenter i början av hösten 2009 och 2010 med inriktning på rekrytering, som samordnas av ungdomsrådet och arbetsgrupper knutna till högskolor. Detta ska medföra aktivitet i minst 10 städer.
5.7.18:
- Vi ska uppmuntra ungas deltagande på nordiska, europeiska och internationella Amnestymöten samt att vara med i planeringen av en nordisk ungdomskonferens i Norge 2009 och Danmark 2010.
- Vi ska följa utvecklingen internationellt inom Amnesty om nya metoder för unga aktiva att kommunicera med varandra och uppmana unga aktiva inom svenska sektionen att använda sig av dessa metoder.
5.7.19: Vi ska under aktivistseminariet 2009 erbjuda en workshop om ungdomar och ungdomstrender samt utbilda personal på sekretariatet om ungdomstrender vid minst ett tillfälle årligen under 2009 och 2010.

Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2009:

5.7.16
En regional ungdomsträff genomfördes i Göteborg 6 maj med 10 deltagare.

5.7.18
Den svenska sektionen deltog på den nordiska ungdomskonferensen den 3-6 augusti i Oslo. De svenska deltagarna bestod av ungdomsansvarige, en styrelserepresentant samt åtta aktiva ungdomar. Den ungdomsansvarige deltog också i en internationell planeringsgrupp bestående av ungdomssamordnare från olika länder samt den internationella ungdomssamordnaren. Den internationella planeringsgruppen ansvarade för framtagandet av ett aktionscirkulär till den internationella ungdomsaktionsveckan (International week of youth action, IWYA) i oktober 2009. Anton Lidström från sektionsstyrelsen höll även en presentation om IWYA på ungdomsdagen under ICM 2009. IWYA syftar bland annat till att engagera fler unga aktiva i kampanjen "Fattigdom - en rättighetsfråga", samt öka kontakten mellan unga aktiva i olika länder.

Utbildning

I vårt uppdrag ligger att öka medvetenheten i det svenska samhället om FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Amnestyakademin är ett samarbete med studieförbundet Sensus där vi erbjuder grundläggande utbildningar om de mänskliga rättigheterna. Vi ska under perioden även utveckla vår uppdragsutbildning gentemot företag och myndigheter samt utbildningssamverkan med andra organisationer, exempelvis Riksidrottsförbundet.

Etappmål 2009-2010

5.7.20: Vi ska upprätthålla hög kvalitet i de folkbildande kurser som ges inom ramen för Amnestyakademin samt öka antalet kurser.
5.7.21: Vi ska stärka vårt utbildningsarbete i existerande målgrupper men också nå ut till nya målgrupper.
5.7.22: Samarbetet med Sensus inom Amnestyakademin ska leda till att Amnesty blir en känd folkbildnings- och utbildningsaktör inom området mänskliga rättigheter.
5.7.23: Vi ska utveckla vårt arbete med uppdragsutbildning gentemot företag och myndigheter.
5.7.24: Vi ska ha utbildningssamverkan med Riksidrottsförbundet (RF).

Målstyrning

5.7.20: Vi ska upprätthålla en hög kvalitet på kurserna genom att kontinuerligt ge pedagogisk fortbildning till kursledarna. Under 2009 ska vi hålla 45 kurser med 585 kursdeltagare och under 2010 ska vi hålla 50 kurser med 650 kursdeltagare.
5.7.21: Vi kommer att marknadsföra utbildningarna gentemot Amnestys medlemmar med syfte att öka deras kunskap om MR och knyta dem närmare organisationen. Specifika målgrupper för 2009-2010 är lärare och närbesläktade yrkeskategorier, som ska nås via lärartidningar och -förbund samt olika typer av skolarrangemang. Vi kommer även se över möjligheten till utökat samarbete med Angeläget utifrån mångfalds- och ungdomsstrategin.
5.7.22: Vi ska marknadsföra Amnestyakademin i vårt eget utåtriktade arbete och i gemensam marknadsföring med Sensus.
5.7.23: Under perioden ska vi sälja uppdragsutbildningar till företag och myndigheter utifrån den framtagna intäktsmodellen. Vi ska utveckla kurser anpassade för respektive målgrupp
5.7.24: Under 2009 kommer vi att ta fram ett grundläggande utbildningsmaterial om mänskliga rättigheter. Materialet kommer att användas inom ramen för SISU:s (RF:s bildningsverksamhet) verksamhet, vilken riktar sig till ledare och aktiva på olika nivåer inom de förbund som är medlemmar i RF.

Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2009:

5.7.20
Nyrekrytering av kursledare till lärarkurserna har skett, och nu finns en bra bas. En uppdragsutbildning mot skolor (genus och MR) genomfördes i augusti. Vi får in fler förfrågningar om sådana uppdrag.

5.7.21
Amnestyakademin: Kursbroschyr utkom med Amnesty Press runt midsommar då även databas för hantering av administrationen hos oss var färdig. Annonsering i lärartidningarna samt närvaro på relevanta skolsajter. Diskussion pågår om att smala av målgrupperna. Vi vill främst satsa på medlemmar och pedagoger. Vi kommer att erbjuda en grundkurs om Amnesty till lågt pris i välkomstsamtal till nya medlemmar under hösten.

Angeläget: I maj utvärderades Angelägets dokumentärfilmsprojekt för 2008/2009. Återigen får Angeläget mycket höga betyg av både ungdomar och pedagoger. Samtliga ungdomar tycker att dokumentärfilmsprojektet är mycket bra eller bra. Nästintill samtliga pedagoger anser att arbetet med dokumentärfilm ökat ungdomarnas engagemang för mänskliga rättigheter och alla vill medverka 2009/2010. I utvärderingen framkom också förslag på hur vi kan utveckla verksamheten.

Angeläget har under sommaren producerat en dvd i 3 000 ex med tolv dokumentärer gjorda av unga filmskapare 2008/2009. Filmerna tar bland annat upp ämnen som hbt-frågor, våld mot kvinnor och barn, utvisning av flyktingar, våldtäkt, prostitution, civilkurage och mobbning. Filmerna distibueras via Amnesty, Svenska Filminstitutets nätverk och landets AV/Media-centraler. Många filmer beställs också direkt från pedagoger som undervisar på högstadiet och gymnasiet. Till dvd:n finns en lärarhandledning med en kort beskrivning av filmerna samt 10-15 diskussionsfrågor till varje film. Handledningen är gratis att ladda ner från webbplatsen.

Två av dessa filmer visades som förfilmer till Pedro Almodóvars senaste film ”Brustna omfamningar” och ”Broder Daniel Forever”, när dessa visades på Kulturkalaset som arrangerades av Göteborgs Filmfestival.

I Angelägets regionala satsning i Västsverige är målet att Angelägetfestivaler ska arrangeras på fem gymnasieskolor. Flera skolor har redan i augusti tackat ja till att ingå ett samarbete för läsåret 2009/2010.

Angeläget marknadsförs nationellt via olika organisationers nyhetsbrev, samt banners och annonsering på lektion.se och Skolporten.

5.7.23
En utbildning hos Polisen i Skåne genomfördes 5 juni.

Arbetet med att utveckla uppdragsutbildningarna har under perioden främst bestått i kontakter med företag för att marknadsföra våra utbildningar. Tid har lagts på att söka fram företag och kontaktpersoner. Fram till midsommar och från mitten på augusti har företag kontaktats via mail och telefon.

Möten har genomförts med TeliaSonera, Svensk Handel, Clas Ohlson, Atlas Copco, CSR Sweden, SOG samt Svenska Institutet för att diskutera deras behov av utbildningar i mänskliga rättigheter. Samtliga är intresserade och tre av företagen har uttryckt att de önskar genomföra kurser under hösten. Offerter skickade, men inget är klart. För att diskutera samarbetsmöjligheter med Sida och Exportrådet, och nå ut till de företag de arbetar med, har möten bokats i september.

Under sommaren har nytt material tagits fram till en grundkurs i mänskliga rättigheter och företags ansvar. Dessutom finns material om olika länder för att lätt kunna anpassa kurserna till de länder företagen har verksamhet i.

I början på juni hölls ett Business Forum om mänskliga rättigheter i Ryssland. Där presenterades vår utbildningsverksamhet riktad till företag för 50-talet närvarande.

5.7.24
Under sommaren tog vi ännu ett initiativ gentemot Riksidrottsförbundet (RF) genom ett brev som generalsekreteraren skrev under om att få igång diskussioner kring samverkan. Ett möte är planerat under hösten.

5.8. Växa med mångfald

Sektionen ska fortsätta växa, både i antal medlemmar och ekonomiskt. Vi ska fortsätta satsningen på våra basområden men kommer att satsa mer på utveckling av nya områden, målgrupper och kanaler. Vi ska bedriva arbetet i enlighet med vår fundraisingstrategi för perioden 2004-2010.

Etappmål 2009-2010

5.8.1: Vi ska vara 85 000 personer som stödjer Amnesty som medlemmar eller bidragsgivare vid utgången av 2010, varav 80 000 ska vara medlemmar.
5.8.2: Vi ska bibehålla en låg avhoppsnivå bland medlemmar och bidragsgivare.
5.8.3: Vi ska öka sektionens årliga intäkter från 2007 års utfall på 53 620 tkr till 66 420 tkr 2010.
5.8.4: Vi ska växa med ett mångfaldsperspektiv enligt sektionens mångfaldspolicy och -strategi. Vi ska öka andelen medlemmar och bidragsgivare med utländsk bakgrund.

Målstyrning:

5.8.1: Vi ska öka antalet medlemmar och bidragsgivare 2009-2010 genom en fundraisingmix baserad på face-to-face, telemarketing och direktmarknadsföring, där arbetet med att hitta nya värvningskanaler, värvningstekniker och målgrupper får högre prioritet. Nyckeltal över medlemmar och bidragsgivare redovisas liksom tidigare månadsvis.

5.8.2: Vi ska sträva efter att bibehålla 2008 års avhoppsnivå även under 2009 och 2010, bland annat genom fortsatt satsning på nyvärvning via autogiro, överföring från inbetalningskort till autogiro, medlems- och givarvård samt att aktivt bearbeta avhoppade medlemmar. Vi ska arbeta med högsta kvalitet i alla aktiviteter för att främja bibehållandet av medlemmar och givare.

5.8.3: För att nå intäktsmålet under perioden kommer vi att prioritera följande tre områden:

1. Bibehållande av aktivitetsnivån inom face-to-face, telemarketing och direktmarknadsföring för att upprätthålla en fortsatt intäktsökning från våra basområden i fundraisingstrategin. I detta arbete ingår att hitta nya värvningskanaler för att bredda fundraisingarbetet. Vi kommer även att rikta oss till nya målgrupper utifrån mångfalds- och ungdomsstrategierna.

2. Utvecklingsområdet stora gåvor från individer samt samarbeten med nya målgrupper som t ex stiftelser/fonder. I detta ingår samarbetet med Postkodlotteriet som innebär ökade intäkter till Amnestys verksamhet, ökad synlighet i grupper som vi normalt inte når med vår kommunikation, men också aktiviteter från Amnestys sida för att marknadsföra samarbetet. Området företagssamarbeten kommer att tonas ner utifrån Amnestys riktlinjer för samarbete med företag.

3. Fortsatt satsning på stödområdena i fundraisingstrategin genom att prioritera "brandingarbetet" (One Amnesty) och att stärka vårt varumärke genom att ännu tydligare än tidigare samla kommunikationen under ett tak. Dessutom vill vi intensifiera arbetet med utvecklingen av internet och annan digital teknik för att nå nya målgrupper men också underlätta för människor att skänka en gåva eller bli medlem.

5.8.4: Vi ska fortsätta att ta fram kunskap om hur vår medlemskår ser ut, för att veta vilka insatser som kan göras för att bli mer attraktiva för olika grupper i samhället. Vi kommer varje år göra en mätning av medlemsdatabasen på individnivå. Under perioden vill vi öka antalet medlemmar med utländsk bakgrund.


Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2009:

5.8.1
Per den sista augusti 2009 stödjer 84 529 personer Amnesty som medlemmar och bidragsgivare (samma period förra året var vi 78 050). Av dessa är 79 652 medlemmar och 4 877 är givare (samma period förra året var vi 72 183 medlemmar och 5 867 givare). I dagsläget betalar 68 185 medlemmar (85%) via autogiro. Vi beräknar att sluta året på 86 176 medlemmar och givare, varav 81 169 är medlemmar och 5 007 är givare, och där 69 642 medlemmar betalar via autogiro (85%). Detta skulle betyda att vi når 2010 års mål redan 2009.

5.8.2
Den 31 augusti 2008 hade vi 72 183 medlemmar. Den 31 augusti 2009 hade 6 541 av dessa hoppat av, vilket motsvarar 9%. Då avhoppen av autogiromedlemmar ökade i i augusti jämfört med samma tidsperiod förra året beslutade vi att göra en avhoppsundersökning bland de medlemmar som hoppat av under augusti månad för att ta reda på orsaken till avhoppen. 78% angav att ekonomiska orsaker var anledningen till att man hoppade av. Det kan vara så att den pågående lågkonjunkturen inte visar sig i antalet vi rekryterar, men kommer att ge utslag på avhoppen. Trots att avhoppsfrekvensen efter detta tertial är lägre än etappmålet på 11,5% finns det anledning att fortsätta bevaka avhoppen, eftersom det under året legat högre än föregående år samt att det har påverkat medelbeloppet då personer som hoppat av i medel gett ett aningen större bidrag än den övriga medlemsstocken. När det gäller medlemmar på inbetalningskort förnyar cirka 79%. Vi gjorde ett test under sommaren som visar att en andra påminnelse mer än dubblade förnyelsen i testgruppen. Därför inför vi en andra påminnelse på alla medlemmar på inbetalningskort.

Vi beräknar att årets avhoppsfrekvens av autogiromedlemmar kommer att sluta på ca 0,82% per månad, något högre än det budgeterade 0,7% . Ett totalt avhopp på 0,82% för 2009 är ändock en låg nivå jämfört med andra sektioner inom Amnesty och även andra organisationer och något vi ska vara nöjda med. I den internationella benchmarking som företaget Pareto har genomfört och där de större insamlingssektionerna inom Amnesty deltar är svenska sektionen "Best in class" när det gäller avhopp, men också när det gäller att behålla medlemmar över tid, vilket visar att vårt arbete med att förhindra avhopp och behålla de medlemmar vi värvar har varit framgångsrikt.

5.8.3
Intäkterna t o m augusti är 37 957 tkr (2008: 34 453 tkr), vilket innebär en intäktsökning med 3 504 tkr jämfört med samma period förra året (OBS! Innan besked om årets utdelning från Postkodlotteriet). Intäktsprognosen för 2009 är 67 687 tkr och därför kommer vi sannolikt även här uppnå 2010 års mål redan i år. Värt att nämnas är att face-to-face har gått oväntat bra trots lågkonjunkturen och vi räknar med att kunna värva ca 10 500 nya medlemmar i stället för de 7 500 vi budgeterat för. Den största anledningen till att face-to-face gått så bra i år är att vi har haft lätt att rekrytera och behålla bra personal inom verksamheten. Även vår telemarketingverksamhet har gått mycket bra under året och detta tillsammans har vägt upp det faktum att avhoppen har varit något högre än tidigare under perioden samt att medelgåvan sjunkit något i hela medlemsbasen.

Glädjande nog har vi även brutit den nedåtgående trenden för givarbreven och når i år budget. Anledningen till detta är att vi i och med den nya fundraisingtjänsten har haft möjlighet till mer grundlig och systemastisk segmentering av vår givarbas, ett arbete som kommer att fortsätta. Vi ser också att intäktsslaget övriga insamlingsaktiviteter går bättre och även Humanfonden har hämtat sig och ligger över budget. Däremot kommer vi inte som det ser ut nu att nå budget för testamenten och ospecificerade gåvor, två intäktsslag som till sin natur är svåra att budgetera.

5.8.4
Årets kartläggning mot SCB för att mäta mångfalden i medlemsdatabasen kommer att ske i december när vi har fått in merparten av nya medlemmar och givare.

Vi har beslutat att försiktigt testa att rekrytera fler medlemmar med utländsk bakgrund i våra befintliga kanaler för att lära oss mer om vad som fungerar och vad som inte fungerar. Vi vill inte lägga för stora budgetresurser på aktiviteter som inte ger något utslag. Vi känner att vi måste lära oss mer om denna målgrupp, om hur de ser på Amnesty och deras intresse av att vara medlemmar i Amnesty. I oktober 2009 skickar vi ut ett brev för att värva nya givare. Då har vi köpt adresser till en testgrupp som är personer med utländsk bakgrund för att se vad resultatet är mot denna målgrupp jämfört med vår huvudmålgrupp.

Inom face-to-face jobbar vi kontinuerligt med att rekrytera medlemmar med utländsk bakgrund genom att värva i områden där denna målgrupp är överrepresenterad. Vi har funnit att värvning i dessa områden går lika bra som i andra områden. När det gäller arbete enligt ungdomsstrategin så har vi under året haft flera lyckade aktiviteter där vi samarbetar med kampanjteamet när de är ute på skolor och talar om mänskliga rättigheter. Rekryterarna inom face-to-face har följt med och värvat bland dem som är över 18 år. De som är under 18 år hänvisar vi till vår hemsida för att bli delbetalande medlemmar på inbetalningskort.