Diskussionsunderlag inför EU-föreningens årsmöte 6-7 juni 2009 Underlag till styrelsemöte 1-2 april 2009

Datum: 17 april 2009

Diskussionsunderlag inför EU-föreningens årsmöte 6-7 juni 2009

Den stora frågan på EU-föreningens årsmöte kommer att bli det förslag på omorganisation av EU-föreningen och EU-kontorets organisation, finansiering och arbete som tagits fram av IEC:s arbetsgrupp för "European Regional Space" och som presenterats i ett s.k. Memorandum of Understanding (MoU).

Den svenska sektionen har kommenterat MoU:n i sitt svar till IEC och detta svar ger redan en del underlag för hur sektionens representant på EU-föreningens årsmöte, Robert Tolonen, bör gå vidare i diskussionerna. Svaret är ganska öppet hållet och ger möjlighet för sektionens representant att kunna fatta självständiga beslut på plats, något som kan bli nödvändigt beroende på hur diskussionen går. För att helt gå på MoU:ns förslag krävs en del förändringar av EU-föreningens stadga, vilket i sin är avhängigt belgisk lag, eftersom EU-föreningen, bland annat som arbetsgivare, lyder under denna. Analysen av exakt vilka förändringar som behövs och vilka som är möjliga är inte färdiga ännu men kommer att skickas ut i god tid innan EU-föreningens årsmöte i juni.

De ekonomiska förändringar som föreslås i MoU:n är inte så stora. Amnestys sektioner inom EU förväntas fortfarande betala merparten av kostnaden för EU-kontoret medan andra europeiska sektioner som inte ingår i EU men blir medlemmar av det nya European Regional Space, som föreslås ersätta EU-föreningen, skall betala en mindre del och IS föreslås bidra med en mindre del.

I sektionens kommentarer till IEC gällande MoU:n tar vi upp frågan om finansiering utan formella beslutsmöjligheter, något som varit en knäckfråga för många av EU sektionerna som betalar för EU-föreningen/EU-kontoret. En parallell har dragits till uttrycket "taxation without representation", dvs, sektionerna har ifrågasatt varför man skall ge upp sin möjlighet att styra EU-föreningen trots att man betalar för hela kalaset. Denna fråga kommer säkert att komma upp även på detta årsmöte.

Sedan det svenska svaret gällande MoU:n skrevs har den svenska sektionen stärkt sin hållning gällande EU-föreningens placering i organisationen, genom diskussioner som fördes på Directors Forum och Chairs Forum i Marrakesch. Svenska sektionen sällar sig till gruppen av sektioner som anser att det för närvarande är problematiskt att EU-kontoret underställls IS. Anledningen till detta är främst att EU:s institutioner arbetar på ett sätt som kräver snabba beslut och stor flexibilitet. det kräver förstås att EU-kontoret behöver vara flexibelt för vara så effektivt som möjligt. Och det kan bli problematiskt om EU-kontoret ska in under IS med den relativt tröga beslutsgång som råder där.

Amnestys EU-kontor har ett mycket gott rykte i Bryssel tack vare att man har kunnat vara flexibel och snabb i de aktuella frågorna i EU:s ständigt växlande agenda. EU-föreningens pressmeddelanden har kunna komma ut snabbt och vara relevanta, och lobbybrev har kunnat skickas med mycket kort varsel. detta arbetssätt passar för närvarande inte in i de rutiner som gäller på IS. Ju fler personer som måste se, godkänna och ha synpunkter på innehåll, desto längre handläggningstid. De ansvariga på EU-kontoret är sakkunniga på sina områden och besitter en expertkunskap gällande EU, att det är ett litet kontor som underställts enbart sin chef (Director) och EU-föreningens styrelse har varit en styrka, inte en svaghet.

Av dessa skäl anser vi att det är en fördel om EU-kontoret bibehåller den organisering som gällt hittills. En annan fråga som varit föremål för översyn har varit samarbetet mellan EU-kontoret och IS. Det samarbetet är mycket viktigt och det har förbättrats avsevärt och fungerar på det hela mycket bra nu, något som bör uppmuntras och uppmärksammas. Detta samarbete ska naturligtvis fortsätta.