Förslag att ta fram riktlinjer för direkta och indirekta statliga bidrag för utbildning Underlag till styrelsemöte 1-2 april 2009

Från: Styrelsen
Datum: 8 april 2009

Inledning
Med anledning av ett inlägg från Sofia Halth i styrelseforumet om pengar från studieförbund 13 februari 2009, vill vi föreslå att styrelsen uppdrar åt sekretariatet att ta fram riktlinjer för indirekta och direkta statliga bidrag för utbildning.

Nuvarande riktlinjer
Det som reglerar indirekta och direkta statliga bidrag för utbildning i svenska sektionen idag är:

1. Riktlinjer för indirekt statligt stöd, antagna av sektionsstyrelsen 2002:
”De internationella riktlinjerna tillåter sektionerna att acceptera direkta statliga bidrag till MR-undervisning och bistånd.”

2. Fundraisingstrategin 2004-2010:
”Statliga medel
De internationella riktlinjerna för fundraising gör det möjligt att bedriva mr-utbildning med vissa former av statligt stöd. Det kan handla om kostnadsersättning för utbildning till myndigheter och andra statliga organ som Amnesty står för eller stöd till materialproduktion för t ex utbildningsmaterial om mänskliga rättigheter i skolan. Till denna kategori räknas även statliga myndigheter som förvaltar medel som kommer från allmänheten, t ex Allmänna arvsfonden. Även om sådana former av statligt stöd i första hand inte innebär rena intäkter, kan de i stor utsträckning bidra till en ökad tillväxt genom att mångfaldiga storleken på Amnestys externa utbildningsverksamhet vad gäller mänskliga rättigheter.”

3. MR- och medlemsutbildningsstrategin 2006-2010:
”Att vi nu kan ta betalt för våra externa utbildningar samt att vi kan ta emot statliga bidrag för utbildning och information ger oss nya möjligheter. Det kan handla om samarbeten och olika utbildnings- och informationsprojekt såsom Rätt ska va rätt.”

Amnestyakademin och samverkan med Sensus
Amnesty har idag ett samverkansavtal (2009) med Sensus gällande Amnestyakademin där vi köper in tjänster från Sensus för administration och lokaler. I avtalet säger vi även att ”Samarbetet ska bidra till utveckling av respektive organisation och därför ska initiativ till samverkan utöver Amnestyakademin uppmuntras.”

Samarbetet så här långt har gett en hel del spin-off effekter utanför själva kursutbudet i Amnestyakademin, dvs sådant som kan tolkas som initiativ utöver samverkan i Amnestyakademin. Bland annat har vi fått låna lokaler för vår f2f-verksamhet, olika ledarskapsutbildningar har köpts in från Sensus, samverkan i Almedalen har skett tillsammans med Sensus. Vi planerar även för ett utökat samarbete lokalt främst gällande det nya frivilligledarskapsprogrammet, vilket startar hösten 2009.

Sensus vill gärna att våra aktivister ska kunna registrera sina möten som ”studiecirklar” hos dem. Att det här gynnar Sensus är uppenbart, men vi ser inga direkta vinster för våra aktivister eller Amnesty i stort. Det skulle i så fall gälla endast i de fall vi har samverkan med Sensus, dvs i Stockholm, Göteborg och Skåne/Blekinge. I de här områdena har aktivisterna redan tillgång till lokaler samt väl fungerande organisation. Vi skulle behöva ta ställning till vilka möten som klassas som utbildning (eftersom vårt definition av utbildning är smalare än Sensus). Eftersom bidragen till studieförbunden från kommunerna varierar, skulle ”vinsten” tillbaka till Amnesty se olika ut beroende på ort. Hur kommunicerar man ut till dem som inte får ta del av ett sådant bidrag? Dessutom tillkommer administration kring ett sådant förfarande som någon måste ta hand om.

Vi vill gärna ha fortsatt lokal samverkan med Sensus, men så som hittills skett, där initiativet har varit sekretariatets och där vi tydligt kan avgöra att det handlar om utbildning samt att det är något som Amnesty också vinner på.

Mer information:
Revised Proposed Guidelines for the Acceptance of Funds and Fundraising by Amnesty International, AI Index: FIN 21/03/99
Strategy för Human Rigths Education, ICM 2005/AI Index: POL 32/006/2005
Decisions of the 2005 ICM (gällande POL 32/006/2005). AI Index: ORG 52/003/2005
Protecting Impartiality, AI Index: FIN 21/004/2001

Förslag till beslut

att sekretariatet får i uppdrag av styrelsen att ta fram tydliga riktlinjer för svenska sektionen gällande indirekta och direkta statliga bidrag för utbildning.