Brev från grupp 9 i Hörby - 000501 Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 2000

Höör 00 05 01

Till Styrelsen för Amnesty International, svenska sektionen.

Ref. till telefonsamtal mellan Henrik Zetterquist och Carl-Erik Johansson 00 04 26.

Vår nya fastighet för second-hand försäljning, det gamla mejeriet i Hörby,
    köpte vi för 195 000 kr
    Vi har hittills renoverat för 130 000 kr
    Vi har för närvarande skulder (bl.a. till privat person) på c:a 70 000 kr
    Med inkomster från försäljningen på Handlingen har vi alltså redan betalat 255 00 kr

Vi skall nu i sommar investera i bl.a. en golvvärmeanläggning med borra,värmepump,isolering,slangar m.m. för c:a 450 000 kr
    Detta belopp behöver vi låna eftersom installationen skall betalas inom 10 veckor.
    Sammanlagda lånebehovet är alltså 450 000 kr + 70 000 kr = 520 000 kr

Vår gamla fastighet, värderad till 500 000 kr, hoppas vi få såld så snart som möjligt efter inflyttningen. (Vi är dock tveksamma till om vi får ut så mycket som 500 000 kr)
    Så snart fastigheten är såld kan vi betala tillbaka motsvarande summa. Skulle försäljningen av gamla fastigheten dröja, kan vi ändå amortera ett eventuellt lån med
    100 000 kr per år.
    Vi beräknar att få in minst 5000 kr per vecka från försäljningen på Handlingen. Det är tungt nu att driva det gamla och samtidigt renovera det nya. Vi har hittills lagt ner c:a 4500 obetalda arbetstimmar på renoveringsarbetena.

När vi flyttat in i de nya lokalerna räknar vi med att kunna öka årsnettot på försäljningen till 200 000 kr, som skall gå till AI, svenska sektionen eller AI-fonden.

Vi kan finansiera reparationsarbetena och värmeinstallationen själva med ett banklån till 5,5 - 6 % ränta med inteckningar i båda fastigheterna som säkerhet. Men vi vill att det skall bli så billigt som möjligt ur ränte- och lånekostnadssynpunkt, så att över-skottet från vår försäljning blir det högsta möjliga till Amnesty.

Frågan är alltså, vem skall vi låna av för att få högsta netto till Amnesty International, svenska sektionen? Det får ni i styrelsen för AI, svenska sektionen avgöra.

Med hoppfulla hälsningar från AI grupp 9 i Hörby
    genom