Ekonomiska utfallet till och med mars 2000 Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 2000

Kommentarer till det ekonomiska utfallet till och med mars 2000

Intäkterna ligger efter tre månader drygt 1 000 tkr under utfallet efter tre månader 1999, efter två månader låg utfallet drygt 1 200 tkr under. Den absolut största avvikelseposten är medlemsavgifterna som ligger 833 tkr under förra årets utfall. Detta trots att mars månad var ca 110 tkr bättre än mars 1999.

Utfallet för intäktsslaget spontana gåvor är nästan exakt som förra året, men det är relativt stora förändringar på de konton som ingår i intäktsslaget. Postitivt är att spontana gåvor < 1 000 kr har ett utfall som är 278 tkr (142%) högre än efter mars 1999. Annat som är postitivt är att Amnesty Supporter går bättre än 1999, en anledning är två större gåvor under januari på 80 tkr resp 15 tkr och gruppavgifter som är 63 tkr bättre än motsvarande period 1999. Utdelningen från Human- och Hjälpfonden skulle vid en utdelning per sista mars ge 13 059 tkr (drygt 293 tkr mer än vad som gavs i utdelningen per sista december 1999). Antalet sparare har under mars ökat i Humanfonden med 15 st och i Hjälpfonden med 124 st.

Kostnaderna ligger efter tre månader 791 tkr högre än efter tre månader 1999. Den största ökningen jämfört med 1999 är kostnader för Wantedkampanjen som per mars har kostnader på 688 tkr. Kostnader som ligger lägre efter tre månader är bl a porto (- 130 tkr).

När det gäller kostnadsbudgeten, har hänsyn tagits till att styrelsen ännu inte har beslutat om kostnadsbudgeten i dess helhet. De delar som det fortfarande ska fattas beslut om i juni respektive september finns inte med i budgetkolumnen eller prognoskolumnen. Följaktligen ser det i resultatrapporten ut som om ett överskott på 2 756 tkr skulle vara budgeterat, vilket det egentligen inte är. Budgetramarna är balanserade, men ett beslut om start av verksamhet för 2 756 tkr har ännu inte tagits. Av dessa pengar ska 2 114 tkr beslutas om i juni och 642 tkr i september.

2000-04-17

Olle Stålberg