Förslag till direktiv: Amnestys möjlighet att arbeta för en kriminalisering av köp av sexuella tjänster Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2006

Från: Strategigruppen Växa med Mångfald
Datum: 2005-07-05

Bakgrund
Kampanjen Stoppa Våldet mot kvinnor (SVAW) har aktualiserat det faktum att Amnesty inte tagit ställning till prostitution. Amnesty arbetar idag mot barnprostitution och trafficking, där folkrätten är tydlig. Kring andra former av prostitution finns ingen internationell samsyn och Amnesty har därför valt att inte ta upp frågan i SVAW-kampanjen. Med bakgrund i detta lyftes frågan om att ta ställning till prostitution på Amnestys årsmöte 2005 genom en motion skriven av medlemmar ur en kvinnorättsgrupp.

I diskussionen på årsmötet framhölls att Sverige är Sverige är unikt genom lagen om förbud mot köp av sexuella tjänster (1998:408), som kriminaliserar den som köper sexuella tjänster utan att kriminalisera den som säljer sexuella tjänster.Därför skulle just svenska sektionen kunna driva frågan inom Amnesty. Årsmötet ansåg att man behövde mer information för att kunna ta beslut. Kan man se prostitution som en fråga om mänskliga rättigheter? Är kriminalisering av sexköp rätt väg att gå? Har den svenska sexköpslagstiftningen gett önskat resultat?
Det svenska årsmötet 2005 beslöt
att styrelsen till årsmötet 2007, i motionens anda, utreder Amnestys möjlighet att arbeta för en kriminalisering av köp av sexuella tjänster, samt
att arbetet med utredningen (en delrapport) presenteras för årsmötet/MR-konferensen 2006.

Styrelsen beslöt vid sitt möte i juni 2005 att tillsätta en grupp att utreda frågan.

Uppdraget
Uppdraget består i att utreda och ge förslag till beslut om svenska sektionen bör verka internationellt för att Amnesty skall arbeta för en kriminalisering av köp av sexuella tjänster. En förutsättning för att Amnesty ska kunna arbeta med frågan är att köp av sexuella tjänster kan ses som en kränkning av mänskliga rättigheter.

Metoder och särskilda frågor
Gruppen ska presentera ett underlag där hänsyn tagits till Amnestys åtagande, frågor som belyses i direktivets bakgrund, diskussionen på årsmötetoch om det finns diskussioner i andra sektioner av Amnesty. Utredningen bör belysa internationella MR-dokument, sammanställa forskning kring den svenska sexköpslagstiftningen samt ta upp hur en kriminalisering av den som köper sexuella tjänster fungerar i andra delar av världen.

Uppdragsgruppen ska utgå från redan befintligt material och om nödvändigt genomföra intervjuer.

Tidsram
Uppdragsgruppen ska tillsättas senast under augusti 2005. En delrapport lämnas till styrelsen mars 2006. Gruppens slutrapport med förslag till beslut lämnas till styrelsen senast den 30 september 2006.

Budget
Kostnader för möten och resor.

Uppdragsgruppens sammansättning
En av motionärerna till motionen som ligger till grund för beslutet bör ingå i gruppen samt kunniga i folkrätt, kvinnors mänskliga rättigheter och Amnestys åtagande. Ett lämpligt antal är fyra personer.

Kontaktperson i styrelsen
Åsa Vinge.