MR- och medlemsutbildningsstrategi 2006-2010 Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2006

Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet/Agneta Söder
Datum: 17 februari 2006

MR- och medlemsutbildningsstrategi 2006-2010

Inledning

Utbildning och information

Trots namnet på den här strategin har vi valt att både behandla vår utbildnings- och informationsverksamhet. Ett av skälen är att de båda ibland tangerar varandra. Det finns dock skillnader. Utbildning kan sägas vara processinriktad för att ge människor kunskap och färdigheter att själva kunna påverka och förändra. Naturligtvis kan information också skapa förändring men ges i första hand för att väcka intresse och ge en översiktlig orientering kring ett ämne. Information ger inte den fördjupning i ett ämne så som utbildning gör.

Det finns också en praktisk aspekt av att göra skillnad på vad som är utbildning och information, vilket diskuteras i strategin.

Utbildning i Sverige

Enligt den svenska handlingsplanen för 2004-2010 ska vi ta fram en långsiktig integrerad strategi för vårt arbete med MR- och medlemsutbildning. Utbildning är ett medel för att lyfta fram de prioriterade områdena i handlingsplanen, t.ex. att erbjuda utbildningar om dödsstraffet, Amnestys flyktingarbete och kvinnors rättigheter. Ett av våra övergripande mål är att nå ut med kunskap om de mänskliga rättigheterna och vårt arbete, vilket vi gör med hjälp av information och utbildning. Vi utbildar våra medlemmar för att de ska föra ut vårt budskap på ett engagerat och korrekt sätt. Dessutom är utbildning och vårt kampanjarbete nära sammanlänkade där en av utbildningens uppgift är att mobilisera och skapa engagemang hos människor i vår organisation. Utbildningen ska vara kraftfull och stärka och inspirera våra medlemmar.

Det är dock viktigt att påpeka att utbildning inte löser organisatoriska och strukturella problem. Däremot kan utbildning bidra till ett positivt förändringsarbete i organisationen. Indirekt kan utbildning också bidra till att vår organisation växer.

För att utbildning ska ha effekt måste man se den i ett större sammanhang. Utförandet är viktigt men än viktigare är att man gör en behovsanalys. Varför ska vi bedriva utbildning? Lika viktigt är utvärdering och uppföljning av arbetet. Vi ska skaffa oss bättre verktyg på det här området.

Utbildning av våra aktiva medlemmar har länge varit vår styrka. Nu vill vi fortsätta att utveckla vår utbildningsverksamhet och samordna allt under ett och samma tak nämligen i Amnestyakademin. Vi ska förbättra vårt utbud och marknadsföra oss mot hela vår medlemskår och nya målgrupper i samhället. Inför arbetet med den här strategin och i det förberedande arbetet med Amnestyakademin har vi också "benchmarkat" hur andra liknande organisationer bedriver utbildning dels internt men också gentemot externa målgrupper. Vi har också gjort rundringningar till ett representativt urval av både medlemmar och aktivister för att få en bild av vilka slags utbildningar som efterfrågas.

Så här långt har vi således använt utbildning som ett medel, ett verktyg för att t.ex. mobilisera människor och göra dem till goda företrädare för vår organisation. Och det ska vi fortsätta med. Men utbildning ska även vara ett mål. Vi ska vända oss till fler, till nya målgrupper, för att det ska lära sig om sina och andras rättigheter. En lärdom från arbetet på eget land, visar att kunskapen om egna och andras mänskliga rättigheter ibland är skrämmande låg också i Sverige.

Att vi nu kan ta betalt för våra externa utbildningar samt att vi kan ta emot statliga bidrag för utbildning och information ger oss nya möjligheter. Det kan handla om samarbeten och olika utbildnings- och informationsprojekt såsom Rätt ska va rätt.

Utbildning internationellt

Vi följer den internationella utvecklingen inom Amnesty när det gäller utbildning. HRE (Human Rights Education) Strategy från 2005 fungerar som förlaga till den här strategin. Idén om Amnestyakademin är hämtad från den österrikiska sektionen, och vi kommer att ha ett fortsatt erfarenhetsutbyte med dem under de kommande åren.

Vartannat år hålls ett internationellt HRE Forum, dit vi skickat representanter sedan starten 1999. Åren mellan dessa forum, hålls lokala möten, bland annat för de västeuropeiska sektionerna dit vi räknas. Även dessa möten är viktiga för erfarenhetsutbyte och utveckling på utbildningsområdet.

Utbildningsansvarig har också kontakt med HRE Team på IS i olika frågor. Ett samarbete med de övriga nordiska sektionerna skulle vara intressant och har diskuterats då vi t.ex. kan ta del av varandras material på ett enkelt sätt. Gemensam databas finns för erfarenhetsutbyte, upplägg och material för dem som är med i det internationella utbildarnätverket.

Information i Sverige

Sekretariatet
En av sekretariatets huvuduppgifter är att informera om mänskliga rättigheter, och information är en av de metoder som handlingsplanen anger för att nå ut med vårt utåtriktade arbete. Skolor, högskolor, universitet, jurister, journalister, företag, myndigheter och andra aktörer vänder sig ofta till Amnesty för att få information om mänskliga rättigheter. Förfrågningar tas framför allt hand om av sekretariatets informationsteam förutom förfrågningar angående företag som sköts av Amnesty Business Group (ABG).

Informationsteamet ansvarar också för studiebesöken på sekretariatet. Det handlar främst om informationsföreläsningar för skolklasser/studenter och enskilda som vill intervjua en Amnestyperson oftast kring något aktuellt tema.

Sekretariatspersonal eller frivilliga med specialkompetens (t.ex. landsamordnare och medlemmar i specialgrupper) håller även föredrag och workshopar på skolor, arbetsplatser, föreningar etc.

Under läsåret 2005-2006 pågår vårt informationsprojekt Rätt ska va rätt , vilket riktar sig till högstadiet, gymnasiet och högskolan.

Frivilliga informatörer
Inom varje distrikt finns ett antal frivilliga informatörer vars huvuduppgift är att informera om mänskliga rättigheter och Amnestys arbete i framför allt skolor. Under läsåret 2005-2006 samordnas dessa inom Rätt ska va rätt.

Information internationellt

Organisationen kring informationsarbetet i de olika sektionerna ser väldigt olika ut framför allt beroende på storlek. I Sverige är det ju vanligt att allmänheten vänder sig med förfrågningar till myndigheter och organisationer. Vi har ett skolsystem där vi lär eleverna kritiskt tänkande, och att själva söka sin information via olika källor. Därför är det naturligt att också Amnesty får många sådana förfrågningar och att vi har en beredskap för detta.

En titt på de europeiska sektionerna visar att de mindre inte har MR-infotjänster, och inte heller är lika kända i sina länder, dvs. de får inte så många förfrågningar från allmänheten. I de här sektionerna tar GS, pressekreterare eller växeln hand om frågorna, ibland alla de som finns på kontoret. I de större sektionerna finns mer utbyggda informationscenter. Den brittiska sektionen får illustrera: man har ett "Supporter Care Team" bestående av åtta personer som tar hand om allmänna MR-förfrågningar. Dessutom har man en "Communication Director" som gör enkla sammanfattningar av nya rapporter etc., vilka sedan kan användas som standardsvar. Trycket är förstås stort med ett medlemsantal på 270 000.

Det finns inte någon informationsenhet på det internationella sekretariatet (IS). Vi har kontakt med olika delar av IS t.ex. Pressoffice, utredare och kontaktar dem för att få svar kring internationella juridiska frågor. IS besvarar heller inte förfrågningar från allmänheten utan vidarebefordrar dessa till sektionerna.
Målsättning

Målsättningen med MR- och medlemsutbildningsstrategin är:

Utbildnings- och informationsmål

  • att erbjuda utbildning om mänskliga rättigheter i Amnestyakademin.
  • att via utbildning och information synliggöra vårt arbete för fler i det svenska samhället.
  • att via utbildning och information bidra till att öka aktivismen och mångfalden inom organisationen.
  • att via utbildning och information utveckla och stärka Amnestys kampanjarbete.
  • att via utbildning stärka vårt interna ledarskap.
  • att skapa ett nationellt informatörsnätverk.

Organisationsmål
  • att utveckla riktlinjer för hur vi ska hantera Amnestyakademins utgifter och intäkter.
  • att utveckla riktlinjer för ansökan om medel (även statliga) för utbildnings- och informationsprojekt.
  • att vidareutveckla metoder för utvärdering och uppföljning av vårt utbildnings- och informationsarbete.

Den här strategin inbegriper hela den svenska sektionens utbildnings- och informationsverksamhet. Vissa delar av vårt arbete t.ex. Amnesty Business Groups utbildningsinsatser gentemot företag, beskrivs dock inte här. Svenska Amnestyfonden har ingen egen utbildningsverksamhet, utan ingår som en del i den svenska sektionens utbildningsarbete. Fondens arbete är naturligt att ta upp i grundkurser om Amnesty men också i våra utbildningar kring flykting- och asylfrågor.

I kommande avsnitt fördjupas tankarna kring hur vi avser att bedriva vårt utbildnings- och informationsarbete de kommande åren . Amnestyakademin kommer att fungera som ett paraply för all vår utbildning på sikt, därför presenteras all utbildning för sig, och därefter kommer informationsdelen. Avslutningsvis behandlas utbildnings- och informationsprojekt samt mångfald.
1. Amnestyakademin

All utbildning ska rymmas under samma tak i Amnestyakademin. Vi vill utveckla vår utbildningsverksamhet genom att erbjuda alla våra medlemmar utbildning, inte enbart de aktiva medlemmarna, vilket varit vår styrka så här långt. Vi vill också marknadsföra oss mot nya externa målgrupper.

De planerade förändringar mot hur vi idag bedriver utbildning är:

· att erbjuda utbildningar till hela vår medlemskår, och inte bara till de aktiva medlemmarna, vilket är fallet idag. Nya målgrupper kan också bli aktuella.
· att genom en samarbetspartner få tillgång till lämpliga lokaler. Samarbetspartnern har lokaler på många orter i Sverige. Via dem når vi också nya målgrupper.
· att se över vårt utbildningsutbud för att vara aktuella och relevanta i enlighet med vår handlingsplan. Vi måste också anpassa vårt utbud efter det som efterfrågas av medlemmar och andra målgrupper.
· att ta fram en tryckt utbildningsbroschyr terminsvis för att marknadsföra utbildningarna externt samt ha en egen utbildningshemsida.
· att arvodera dem som utbildar, både de som finns inom rörelsen och externa personer, i syfte att höja kvaliteten.

Amnestyakademin kommer att sjösättas i januari 2007. Under 2006 ska en broschyr med utbildningsutbudet tas fram, vilken sedan uppdateras inför varje ny termin. Marknadsföring av utbildningarna kommer också att ske via en egen hemsida och via vår samarbetspartner. Förhoppningsvis kommer också samarbetet att mynna ut i nya utbildningar. Även samarbetspartner ska bidra med vissa av sina utbildningar i Amnestyakademin, vilka också görs tillgängliga för våra medlemmar.

Kursutbudet under 2007 ska vara begränsat. Det är bättre att börja i liten skala för att sedan successivt öka antalet utbildningar. Under 2007 kommer utbildningar att ges i Stockholm, Göteborg och Malmö, men på sikt ska utbildningar kunna ges över hela Sverige. Samarbetspartnern har lokaler på ett 40-tal orter i Sverige. Det finns dock fortfarande möjlighet att arrangera lokala utbildningar vid behov.

Inkomsterna från vår externa MR-utbildning kommer att vara nyckeln till att hålla en hög kvalitetet på utbildningarna inom Amnestyakademin. En deltagaravgift för de utbildningar vi erbjuder kommer att tas ut. Eventuellt kan man tänka sig ett system där medlemmar betalar en mindre avgift än icke-medlemmar. En budget kommer att var knuten till Amnestyakademin för bland annat personalkostnad, broschyr (kan delvis komma att täckas av intäkterna), porto m.m.

Införandet av Amnestyakademin ska kontinuerligt utvärderas och efter några år ska en genomgripande uppföljning göras.

Se även bilaga 2 för en bakgrund.

1.1 Allmänheten/externa målgrupper

1.1.1 Extern MR-utbildning

Vi har valt att definiera det som utbildning då sekretariatspersonal deltar i externa utbildningar även om gränsen för vad som är information och utbildning alltid kan diskuteras (se även inledningen). Valet är delvis av praktisk natur. Vi vet vad personalen gör, men kan inte veta vad den enskilde medlemmen gör i varje del av Sverige. Det handlar också om expertkunskap som tillhandahålls den externa målgruppen. Däremot definierar vi det som information om aktiva medlemmar deltar i någon extern utbildning. Här kan förstås undantag göras för våra landsamordnare och specialgrupper, eller andra frivilliga med liknande expertkunskap.

Vi utbildar redan idag externa målgrupper: militären via den årliga Viking-övningen; vi ger utbildning om tortyr till Migrationsverket; vi föreläser på universitet och högskolor, t.ex. Polishögskolan; på UD deltar vi i bl.a. personalutbildningar; riksdagens MR-grupp får omfattande utbildning om specifika MR-teman. Lärare utbildas att använda metoder och övningar i Födda fria och inom ramen för Sneställt/Rätt ska va rätt får lärarutbildning.

Dessa utbildningar sker mestadels ad hoc och oftast utan att vi tar betalt för dem. Under 2006 ska vi ta fram enhetliga riktlinjer för hur vi ska prissätta den externa MR-utbildningen. Det är också en förutsättning för att Amnestyakademin ska gå runt ekonomiskt (se vidare under Medlemmar). På sikt ska alla externa utbildningsuppdrag samordnas inom ramen för Amnestyakademin.

Vår externa MR-utbildning ska ha naturliga kopplingar till de prioriterade områdena i vår handlingsplan och vårt kampanjarbete.

1.2 Medlemmar

Förslag till kursutbud för Amnestyakademin för våren 2007 framgår av bilaga 3. Utbildningarna är alltid öppna för våra medlemmar och i de flesta fall för andra intresserade.

1.2.1 Frivilligledarskapsprogrammet

Syftet med frivilligledarskapsprogrammet är att fånga upp medlemmar som kan fylla en viktig funktion inom den svenska sektionen. Genom utbildning i ledarskap ska de få en grund att stå på i sitt arbete inom Amnesty. Deltagarna i programmet ska utbildas och inspireras att ta initiativ till egna aktiviteter samt lära sig hur man får med sig andra i sådana aktiviteter.

Målen är att få fler medlemmar med ledarkompetens, att öka medvetenheten om sociala faktorers betydelse för frivilligarbete samt att få en ökad kontakt mellan olika aktiviststrukturer. Ett annat mål är att få fler medlemmar som arbetar lokalt, vilket förstärker dessa strukturer. Frivilligledarskapsprogrammet ska bidra till att öka aktivismen och mångfalden i sektionen.

Resultaten från frivilligledarskapsprogrammet 2003-2005 visar:

· att deltagarna idag har en god grund för sitt fortsatta engagemang inom Amnesty.
· att programmet har skapat nya nätverk lokalt, regionalt och nationellt.
· att många av deltagarna har tagit på sig både formella och informella ledarroller på lokal och nationell nivå.
· att de fått inspiration för att arbeta vidare med våra frågor.
· att man fått en bra bas för aktivism, och kan påverka andra till ökad aktivism.

De förändringar som gjorts inför den andra omgången av programmet är att förfina projektuppgifterna samt få till stånd mentorskap på lokal nivå.

Den första omgången av programmet avslutades våren 2005 och en ny omgång har startat hösten 2005. Fr.o.m. 2007 kommer ett nytt frivilligledarskapsprogram att starta varje år. En uppföljning av deltagarna i det avslutade programmet i form av fyra djupintervjuer har genomförts med hjälp av studenter vid Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet.

1.2.2 Aktivistseminarium

För första gången kommer vi hösten 2006 att anordna ett nationellt aktivistseminarium. Aktivistseminariet finns beskrivet närmare i vår strategi för att öka aktivismen.

Till skillnad från årsmötet vars viktigaste syfte är att vara beslutandeorgan för den svenska sektionen, är aktivistseminariets främsta uppgift att inspirera och motivera deltagarna i sitt fortsatta arbete. Till årsmötet kan varje medlem åka för att uttrycka sin mening och rösta i olika frågor. Aktivistseminariet däremot kommer inte att ta upp organisations- och åtagandefrågor ur det perspektivet. Naturligtvis kommer seminariet att handla om Amnestys arbete men då på ett konkret sätt t.ex. information om det kommande kampanjarbetet, och hur man kan vara aktiv i detta på ett effektivt sätt.

Det är mycket viktigt att aktivistseminariet innehåller inslag av ny kunskap och vidareutbildning. Det kan handla om en workshop om ESK-rättigheterna. Det kan också handla om en workshop för erfarenhetsutbyte aktivister emellan. Förhoppningen är att aktivistseminariet blir en årlig plattform för fördjupning och inspiration kring Amnestys arbete och de mänskliga rättigheterna.

1.2.3 Utbildarnätverket

Sedan hösten 2004 finns ett fungerande utbildarnätverk med ca 20 interna utbildare. Därtill har vi även externa utbildare/föreläsare som kan anlitas inom olika områden. Utbildningsansvarig tillsammans med utsedda samordnare för nätverket anordnar årligen 1-2 träffar för utbildarna. Syftet med träffarna är framför allt erfarenhetsutbyte och fortbildning. Det finns en egen e-postlista och planer finns på en egen hemsida för utbildarna.

Utbildarna inom utbildarnätverket och de externa föreläsarna/utbildarna kommer fr.o.m. 2007 att arvoderas inom ramen för Amnestyakademin. Dessutom kommer utbildarna efter ingånget samarbete med extern aktör få bättre tillgång till fortbildning.

En databas ska skapas där man kan hitta kontaktuppgifter för alla våra interna och externa utbildare och föreläsare.

1.2.4 Ungdomsträffar

Ungdomar är en prioriterad målgrupp i den svenska sektionen. Varje år arrangeras 2-4 ungdomsträffar, under 2006 arrangerar vi också en nordisk ungdomsträff. Syftet med träffarna är att ge ungdomar möjlighet att träffas för erfarenhetsutbyte, utbildning och inspiration inför sitt fortsatta arbete. Ansvaret för träffarna ligger hos ungdomsrådet och handläggaren för grupper och distrikt.


2. Information om mänskliga rättigheter och Amnesty

2.1 Information utförd av medlemmar

Distrikten sköter lokal samordning av de frivilliga informatörerna, dock ska sekretariatet ha det övergripande ansvaret för att sådan samordning finns över hela landet. Det är också sekretariatets ansvar att det finns ett nationellt nätverk för informatörer. Ett sådant nätverk kan fungera på samma sätt som utbildarnätverket (se ovan). Distriktcentren har motsvarande ansvar inom sina regioner.

Utvärdering och uppföljning av Rätt ska va rätt är mycket viktig för att vi även i framtiden ska ha en fungerande informatörsverksamhet. Utbildning av informatörer ska ske inom ramen för Amnestyakademin. Det är också viktigt att tillvarata den nya kunskap som projektet givit. Det finns handledningar för informatörer samt nya informatörsmaterial både generellt (Rätt ska var rätt) och specifikt (Sneställt). Dessa ska kontinuerligt uppdateras för att vara aktuella.

2.2 Information utförd av sekretariatet

Som nämndes inledningsvis är det många om kontaktar Amnesty för att få information om vårt arbete och de mänskliga rättigheterna. Den svenska allmänheten är van vid att kunna vända sig till Amnesty och organisationen ses som en expertinstans.

Informationsteamet, och då i synnerhet MR-infotjänsterna och deras praktikanter, ska ta emot dem som vill komma på studiebesök till vårt sekretariat. Målgruppen för dessa besök är framför allt skolelever och studenter. Informationen bygger på generell information om Amnestys arbete och organisation samt mänskliga rättigheter. Djupare information där specialkompetens krävs kan endast ges i mån av tid och resurser.

Utöver studiebesöken kan också information i form av intervjuer med berörda handläggare ges.

När det gäller föredrag och liknande som sekretariatspersonal håller ska samma riktlinjer gälla som för extern MR-utbildning.


3. Utbildnings- och informationsprojekt

Under 2005-2006 pågår vårt utbildnings- och informationsprojekt Rätt ska va rätt . Projektet genomförs tack vare pengar från Allmänna arvsfonden. Det har inneburit att vi avsevärt har kunnat utöka vårt informationsarbete. Förutom vårt traditionella informatörsarbete gentemot gymnasieskolor (i synnerhet gällande mänskliga rättigheter i Sverige) har vi kunnat nå ut med frågor kring kvinnors rättigheter både på högstadie- och gymnasienivå samt inom högskolevärlden.

I och med att vi numera kan ta emot statliga bidrag gällande vårt utbildnings- och informationsarbete ger det oss i högre utsträckning än tidigare möjlighet att driva liknande projekt framöver. Projekten ska vara knutna till de prioriterade områdena i vår handlingsplan och vårt kampanjarbete, och de ska tydligt vara utbildnings- och informationsinriktade.


4. Mångfald

Utbildnings- och informationsarbetet ska genomsyras av de riktlinjer som finns i svenska Amnestys mångfaldspolicy.

Vi ska bli bättre på att marknadsföra våra utbildningar så att nya målgrupper hittar oss. Vid uppstarten av Amnestyakademin kommer en utbildningsbroschyr att tas fram vilken distribueras till alla medlemmar. Utbildning kommer att få en egen hemsida. Vår samarbetspartner kommer att marknadsföra våra utbildningar till sina målgrupper.

Vid rekrytering till vårt frivilligledarskapsprogram lägger vi stor vikt vid att få en jämn representation avseende kön och etnisk bakgrund.

I vårt informationsarbete ska vi lägga vikt vid att nå ut till grupper som underrepresenterade inom Amnesty. Det kan t.ex. handla om att ta fram material på andra språk än svenska.


Bilaga 1 Bakgrund utbildning
Bilaga 2 Amnestyakademin i Österrike - en modell för MR- och medlemsutbildning
Bilaga 3 Förslag till kursutbud 2007 Amnestyakademin

Bilaga 1

Utbildning - bakgrund

Sedan 1995 finns det en tjänst speciellt för utbildning på sekretariatet, och då i bemärkelsen utbildning för aktiva medlemmar. Det förekommer naturligtvis att även "passiva" medlemmar kommer till våra utbildningar, men vi marknadsför endast utbildningarna via våra interna kanaler (hemsidan, medlemssidorna, Grupptrycket, telefon och mail till nyckelpersoner inom aktivistkåren). Många utbildningar är också till sin natur sådana att de riktar sig till dem som har speciella funktioner inom Amnesty t.ex. gruppsekreterare och informatörer, även om vi under senare år också satsat en hel del på tematiska utbildningar parallellt. Kampanjutbildningar har också kommit att få ett allt större utrymme. Bara inom ramen för kampanjen Stoppa våldet mot kvinnor har vi under två år hållit nästan 20 utbildningar, vilka lockat knappt 400 deltagare (vissa utbildningar har varit kombinerade, t.ex. informatörsutbildning med inriktning mot SVAW).

Under perioden 1995 - 2001 deltog i snitt ca 160 personer på våra utbildningar varje år. År 2002 deltog 307 personer, 2003 469 personer och 2004 deltog hela 516 personer. Toppnoteringen gäller 2005 med nära 800 personer som genomfört utbildningar, visserligen är då grundkurserna i Göteborg, Malmö/Lund och delvis Stockholm medräknade, men de administreras centralt och ska därför med i statistiken. På årsmötet i Uppsala 2005 hade 53% av deltagarna gått Amnestyutbildningar 2002-2005 (fondstyrelsen, sektionsstyrelsen och personal ej medräknade). I jämförelse med liknande organisationer utbildar vi många människor varje år.

Förutom medlemsutbildaren/utbildningsansvarig har distriktsamordnarna i Göteborg och Malmö, övriga aktivistteamet samt vissa andra handläggare på sekretariatet utbildning inom sina tjänster. Dock ligger merparten av planering och det administrativa arbetet kopplat till utbildningarna på medlemsutbildaren och distriktsamordnarna. Sedan 2004 finns även ett utbildarnätverk bestående av ca 20 frivilliga personer.

Tyvärr har vi inte resurser att följa upp utbildningarna så som vi önskar. Under en period har vi gått ut med enkäter via e-post. Svarsfrekvensen har varit relativt låg, men har ändå gett en indikation på att det i vissa fall saknas framför allt lokal uppföljning när det gäller dem som gått utbildningarna. Tydligast har detta varit när det gäller våra informatörer. Dock har detta avsevärt förbättrats tack vare Rätt ska va rätt. Under 2005 har vi dock haft hjälp av studenter på den Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet, vilka gjort uppföljning i form av djupintervjuer av vårt första frivilligledarskapsprogram.
Bilaga 2

Amnestyakademin i Österrike - en modell för MR- och medlemsutbildning

Vi bjöd in Barbara Weber från österrikiska sektionen till årsmötet och till sekretariatet för att presentera Amnestyakademin, som är en intressant modell för MR- och medlemsutbildning. Likheterna oss emellan är slående. Vi är ungefär lika många invånare och har lika många Amnestymedlemmar. Dessutom gör vi redan idag mycket av det som görs inom ramen för deras Amnestyakademi, men det finns några saker som de gör annorlunda, och som de gör bra. Saker som vi med relativt enkla medel skulle kunna genomföra även här. Förändringarna skulle inte heller behöva belasta budgeten nämnvärt, speciellt inte om vi för utbildningar kan räkna med intäkter framöver.

Amnestyakademin i Österrike har funnits sedan 2003. Under samma tak har man samlat utbildning om mänskliga rättigheter och medlemsutbildning. Inom den svenska sektionen har vi satsat framför allt på medlemsutbildning - det gjorde man även i Österrike tills för några år sedan. Man hade samma problem som vi har, att få aktivister att delta i utbildningar. Vilka utbildningar vill aktivister och medlemmar ha? Skiljer det sig från vad andra som är intresserade av våra frågor vill ha?

Visionen är att erbjuda MR- och medlemsutbildning med inriktning att praktiskt kunna använda sina kunskaper i enlighet med Amnestys grundläggande principer. Amnestyakademin ska vara ett kompetenscenter för mänskliga rättigheter och aktivism.

De interna målen för verksamheten är
- utbilda aktivister
- stärka kunskapen om MR
- utveckla kunskap och förmågor för att engagera sig i Amnestys arbete
- stärka känslan och få folk att identifiera sig med organisationen
- främja Amnestys kampanjarbete

De externa målen för verksamheten är
- stärka kunskapen om och öka medvetenheten om MR
- öka medvetenheten och nivån på aktivismen för Amnesty
- stärka människor och öka deras förmåga att gå till handling för att försvara sina mänskliga rättigheter och andras.

Icke-mål för verksamheten
- aktiv rekrytering av nya medlemmar genom MR-utbildning (däremot inget hinder att folk aktiverar sig för att de finner våra frågor intressanta, men principen är att inte använda sådana metoder inom ramen för utbildning, då kan man inte kalla det utbildning)
- integrera människor i organisationen (något som utbildning inte kan lösa)
- öka tillförlitligheten i frivilligarbetet
- ta fram planer för arbetet inom organisationen
- ge MR-info till skolor ("engångsgig", ligger på frivilliga)
- ej vinstdrivande

Vad man bland annat gjort är
- att inleda samarbete med andra utbildningsaktörer avseende lokaler och marknadsföring av kursprogram (t.ex. proffsig broschyr och hemsida, övriga samarbetspartners kanaler).
- att ha både interna och externa utbildare som får specifik träning för att skapa enhet och kvalitet, de arvoderas dessutom.
- att anordna utbildningar som berör alla som är intresserade av mänskliga rättigheter både aktivister, medlemmar och andra målgrupper; t.ex. ger man den här våren Mänskliga rättigheter i ett filosofiskt perspektiv; Mänskliga rättigheter berör alla (flera steg); Om kvinnlig könsstympning; Flyktingsituationen i Österrike; Grundkurser om Amnestys arbete; Diskriminering p g a sexuell läggning; Aktivistträning; speciellt för unga (14-19 år): att vara amnestyaktivist. Hittills visar statistiken att av dem som deltar i utbildningarna är 20% aktivister, 33% externa personer och hela 47% medlemmar och givare.
- att föra in ett mångfaldsperspektiv i utbildningarna
- att skräddarsy MR-utbildningar för specifika målgrupper som tidigare varit svåra att nå

Effekter som Amnestyakademin haft är
- att man når ut till helt nya målgrupper. Bl a höll man 10/12 ett stort seminarium där olika yrkeskategorier fanns med t.ex. polis och vårdpersonal (gör vi ej)
- att utbildning synliggör MR-arbetet (förebyggande arbete, gör vi ej, många undrar varför vi inte har "öppna" utbildningar)
- att man når både unga och gamla
- fler som deltar i utbildningarna
- att man kan ge fler utbildningar
- att kvaliteten på utbildningarna höjts
- att man delvis kostnadstäcker verksamheten då man kan ta mer betalt från icke-medlemmar och betalt för skräddarsydda utbildningar

Det finns också en tendens till att fler blir aktiva, men det är för tidigt att säga efter 1,5 års verksamhet.

Hur skulle vi göra här? Vi har redan idag ett utbildarnätverk, men också ett stort kontaktnät av intressanta utomstående experter som skulle kunna knytas till Amnestyakademin. Vi har och kan erbjuda ett spektrum av olika utbildningar, vilka lämpar sig att erbjuda även till medlemmar och externa grupper (bestämda målgrupper om man så vill) med små justeringar. Vi lägger också upp vårt utbildningsprogram per halvår, så om något inte fungerar, byter man det till nästa omgång.

Vår befintliga MR-utbildning skulle kunna inlemmas i verksamheten. Vill Migrationsverket ha en föreläsning om Amnestys flyktingarbete beställer de en sådan och vi tar marknadsmässigt betalt för detta. Ska generalsekreteraren föreläsa för Mitthögskolan i Västerås, tar vi även hand om det under samma tak, och arvoderar på samma sätt. (Vi definierar "expertföreläsningar" som utbildning medan informatörsverksamhet gentemot skolor är information.)

Men vi skulle också för att få tillgång till bra och tillgängliga utbildningslokaler inleda samarbete med någon extern utbildningsaktör, förslagsvis något studieförbund. På sikt skulle vi kunna sprida våra utbildningar än mer geografiskt än idag, även om vi under 2004-2005 haft alla distrikt utom Gotland representerade på utbildningarna. Vi tycker att det är viktigt att vi kan erbjuda utbildningar till aktivister runt om i landet. Ett huvudmotstånd för att delta i utbildningar är att resa. Varken på sekretariatet eller på våra distriktcenter finns det idag lokaler som lämpar sig för utbildning. Vi håller givetvis utbildningar där, men det är långt ifrån ideala förutsättningar för inlärning. Vi lägger också ner mycket tid och kraft på att lösa lokalfrågan för många av våra utbildningar som inte ges i våra egna lokaler.

Som sagt, vi vill fortsätta att utifrån lokala initiativ och önskemål hålla utbildningar. I Österrike kallar man det "rent a training". Skillnaden där att man lokalt även ansvarar för att få tag på deltagare. Det skulle vara en avgörande förändring för oss att istället kunna lägga energin på andra delar än att försöka få tag på deltagare.

Sammanfattning
Sammanfattningsvis behöver vi göra detta för att ändra vår befintliga utbildningsverksamhet till en amnestyakademi:

- hitta samarbetspartner, lokaler
- arvodera utbildare
- vända oss till medlemmar, givare och externa personer (målgrupper)
- ändra så att man lokalt rekryterar deltagare till utbildningarna (frigör resurser)
- ta fram en proffsig broschyr där utbildningarna presenteras (terminsvis) samt ha en egen hemsida (erfarenheten från Österrike är att man går till hemsidan sedan man läst broschyren)

Tidplan
Start 2007.
Bilaga 3

Kursutbud Amnestyakademin våren 2007

Beräknat antal deltagare ca 350-400 (extern MR-utbildning, lokala utbildningar, ev funktionärsutbildningar ej inräknade).
    Grundkurs om Amnesty och MR (steg 1 = nuvarande grundkurs/introduktionskurs, steg 2. Fördjupning om MR och vissa Amnestyfrågor, nyhet . Kan ges som lokal utbildning på andra orter. Redan fr.o.m. våren 2006 kör vi alla grundkurser med samma material i Stockholm, Göteborg och Malmö (och Uppsala). Målgrupp: alla.

    Tematiska utbildningar i våra kärnfrågor (handlingsplanen):
· Utbildning om kvinnors rättigheter , Göteborg och Lund/Malmö. Målgrupp: alla.
· Utbildning om dödsstraffet inkl argumentationsträning , Stockholm och Lund/Malmö. Målgrupp: alla.
· Allmänna utbildningar om flykting- och asylfrågor , Stockholm. Målgrupp: alla.
· Specifika grund- och fördjupningsutbildningar i flykting- och asylfrågor, Stockholm och Göteborg. Målgrupp: flyktingombuden och intresserade medlemmar (t.ex. förvarsgrupper).
· Utbildning om sexuella och reproduktiva rättigheter (inför ICM 2007), ort ej klart. Målgrupp: medlemmar.
· (Utbildning om ESK-rättigheter (global kampanj), start beroende på när kampanjen börjar. Målgrupp: medlemmar.)
    Utbildning i kreativt kampanjarbete (jfr utbildningarna ht 2005 och vt 2006). Beskrivs, men inga datum, se hemsida. Målgrupp: medlemmar.

    Utbildning för informatörer (utgångspunkt i det nya materialet - MR - att vara informatör - om Amnesty - att bilda grupper - externa föreläsare). Ges i Stockholm. Göteborg och Malmö. Målgrupp: blivande informatörer.

    Frivilligledarskapsprogrammet , träff 6, Stockholm. Målgrupp: deltagarna i FRI.

    Utbildning på lokal nivå. På initiativ från distrikt/grupper/andra aktivister och medlemmar kan vi liksom tidigare arrangera utbildningar lokalt inom ramen för vårt utbud, men även skräddarsy efter behov. Det kan handla om gruppens arbete, rekrytering, insamling, media m.m. Dock ligger ansvaret hos arrangören att rekrytera deltagare till utbildningen. Sekretariatet kan bistå i rekrytering om resurser finns. Likaså är det distriktet som står för omkostnader för kursledare. I övrigt betalar deltagarna för boende etc. som för de övriga utbildningarna. Samordnas med sekretariatet. (Viktigt att distrikten tar ansvar för utbildningar själva. När vi har ansvarat för rekrytering och betalat för kursledare har vi också fått göra jobbet. Utbildning är faktiskt en av distriktets huvuduppgifter.) Motsvarar Österrikes Rent-a-training. Målgrupp: medlemmar.

    Extern MR-utbildning på förfrågan. Bör inlemmas i Amnestyakademin eftersom vi är beroende av de intäkterna dessa utbildningar ger. Målgrupp: allmänheten/nya målgrupper.
Funktionärsutbildningar:
    • Utbildning för nya samordnare hålls tillsvidare utanför Amnestyakademin (ansvarig handläggare: samordnare och specialgrupper). Anordnas vid behov.
    • Utbildning för nya distriktsombud hålls tillsvidare utanför Amnestyakademin (oftast i samband med årsmöte/DO-möte) (ansvarig handläggare: grupper och distrikt.). Anordnas vid behov.
    • Utbildning för gruppsekreterare/gruppmedlemmar hålls i första hand som lokala workshopar alt. att man arrangerar lokal utbildning inom ramen för Amnestyakademin (ansvariga handläggare: grupper och distrikt, distriktsamordnare, utbildningsansvarig). Vi ska ta fram ett handledningsmaterial för grupper.
    • Funktionärsutbildningar kan också anordnas som lokala utbildningar vid specifika behov både inom och utanför Amnestyakademin.