Sammanställning av styrelsens förslag till årsmötet Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 1996

STYRELSENS FÖRSLAG TILL ÅRSMÖTET 1996


Förslag till ändring av § 8.2 av Stadgar för svenska sektionen av Amnesty International

Utdrag ur sektionens stadgar, den föreslagna strykningen överstruken, tillägg kursiverat.

"8.2 Varje medlem av sektionen har rätt att närvara vid årsmöte och extra medlemsmöte förutsatt att medlemmen innan kallelse utsänts anmälningstiden till mötet gått ut har erlagt medlemsavgift för innevarande eller föregående år...."

Motivering: Genom denna ändring ges även innevarande års nytillkomna medlemmar möjlighet att närvara vid årsmötet

Styrelsen föreslår årsmötet besluta

att ordalydelsen ändras enligt förslaget

Förslag till ändring av § 8.4 av Stadgar för svenska sektionen av Amnesty International

Utdrag ur sektionens stadgar, det föreslagna tillägget kursiverat.

"8.4 Vid årsmöte resp extra medlemsmöte avgörs frågor som gäller bordläggning till nästa årsmöte, ev. behandling av för sent inkomna motioner eller stadgeändring med 2/3 majoritet. Upplösning av sektionen avgörs med 4/5 majoritet av två på varandra följande årsmöten. Ordförandeval avgörs med absolut majoritet, d v s mer än hälften av avgivna röster. Övriga frågor avgörs med enkel majoritet...."

Motivering: Att vara ordförande för sektionen innebär ett stort ansvar. Ordföranden sätter i hög grad sin prägel på styrelsens arbete. Det är viktigt att han/hon har stöd av så många medlemmar som möjligt.

Det vanliga fortfarandet vid personval innebär att den som får flest röster blir vald. I en situation där det finns tre kandidater som får ungefär en tredjedel var av avgivna röster, väljs den som får flest. Men antag att tre kandidater till ordförandeposten, A, B och C, får respektive 3 5, 34 och 31 % av rösterna De ledamöter som i första hand ville ha C, skulle kanske ha föredragit B framför A. Detta har de ingen chans att visa om de inte i en andra omgång får välja mellan A och B

Styrelsen föreslår årsmötet besluta

att i stadgarna § 8.4 infoga "Ordförandeval avgörs med absolut majoritet, dvs mer än hälften av avgivna röster".

Om årsmötet beslutar enligt förslaget bör följande passus ingå i arbetsordningen för årsmötet som punkt 9.5:

"Om det finns fler än två namn föreslagna till ordförandeposten röstas i två omgångar. De två kandidater som fått flest röster i den första omgången ställs emot varandra i en andra omgång."

Styrelsen föreslår årsmötet besluta

att ovanstående passus infogas i arbetsordningen för årsmötet

Stadgeändring med anledning av beslut 3 vid ICM 1995

ICM BESLUTAR (Decision 3) att ändra paragraf 1 i stadgarna till följande lydelse:

Fjärde stycket : "To oppose grave violations of the rights of every person freely to hold and to express his or her convictions and to be free from discrimination, and of the right of every person to physical and mental integrity, and, in particular, to oppose by all appropriate means irrespective of political considerations:

a) the imprisonment, detention or other physical restrictions imposed on any person by reason of his or her political, religious or other conscientiously held beliefs or by reason of his or her ethnic origin, sex, colour, language, national or social origin, economic status, birth, or other status, provided that he or she has not used or advocated violence (hereinafter referred to as "prisoners of conscience"; AMNESTY INTERNATIONAL shall work towards the release of and shall provide assistance to prisoners of conscience);"

Svensk översättning : "att motsätta sig allvarliga kränkningar av varje människas rätt att fritt hysa och uttrycka sin övertygelse, liksom hennes rätt att inte bli diskriminerad, samt kränkningar av varje människas rätt till fysisk och psykisk integritet. Särskilt skall organisationen med alla lämpliga medel och utan politiska hänsynstaganden motsätta sig:

a) att människor fängslas eller på annat sätt får sin rörelsefrihet inskränkt till följd av sin politiska eller religiösa uppfattning eller annan övertygelse, eller på grund av sitt etniska ursprung, sitt kön, sin hudfärg, sitt språk, sitt nationella eller sociala ursprung, sin ekonomiska status, börd eller ställning i övrigt, under förutsättning att de inte har utövat eller förespråkat våld (i det följande benämns de "samvetsfångar". AMNESTY INTERNATIONAL skall verka för att samvetsfångar friges samt skall ge dem hjälp)".

Styrelsen föreslår årsmötet besluta

att svenska sektionens stadgar bör ändras till samma lydelse.

Stöd i valberedningens arbete

Årsmötet 1995 antog en motion om stöd i valberedningens arbete. För att möta de krav som utvecklingen ställer på vår växande rörelse krävs bred kunskap och kompetens inom styrelsen. Årsmötet 1995 gav styrelsen i uppdrag att identifiera de områden där dess kompetens måste säkras och att till årsmötet 1996 föreslå riktlinjer för hur detta ska gå till.

Styrelsen föreslår årsmötet besluta

att sektionens styrelse snarast efter årsmöte informerar valberedningen om på vilket eller vilka områden den följande styrelsens kunskaper ska stärkas genom tillförande av högsta möjliga kompetens,

att valberedningen ges erforderliga resurser och stöd medan förslag till kandidater för styrelseposter tas fram, vilket bör ske på bredast möjliga bas (grupper och distrikt) och i nära samarbete mellan valberedningen, styrelsen och utskotten och efter hörande med generalsekreteraren, samt

att varje årsmöte får en klar redovisning av vad nästa års ledamöter och kandidater kan och vi tillföra arbetet i sektionens styrelse.

Internationellt utskott
Amnestys styrelse har fyra huvudsakliga uppgifter: att fungera som arbetsgivare, att upprätta förslag till verksamhetsplan och budget, att planera och leda frivilligarbetet i enlighet med årsmötets beslut, samt att följa utveckling och verksamhet inom den internationella rörelsen och där framföra den svenska sektionens ståndpunkter.

Den sistnämnda uppgiften har med åren blivit alltmer omfattande. Redan att läsa in den mängd av utredningar och rapporter som produceras kräver en avsevärd tid. Det skulle därför vara en viktig avlastning för styrelsen om den till sin hjälp hade ett fast utskott som bevakade och beredde ärenden inom det här området.

Liksom finansutskottet bör det internationella utskottet väljas av årsmötet. Utskottet har endast rådgivande funktion, beslut bör även i fortsättningen fattas av styrelsen.

Det internationella utskottet föreslås bestå av fem ledamöter och två suppleanter. Kontakt mellan ledamöterna bör huvudsakligen ske per telefon, brev, fax eller datorkommunikation. Då det finns behov av muntlig föredragning bör en eller flera ledamöter beredas möjlighet att delta i styrelsens möten, men i huvudsak kan utskottet meddela sig skriftligen.

Liksom andra utskott kan det internationella utskottet bidra till att bredda underlaget då det gäller blivande styrelseledamöter och delegater till internationella rådsmötet.

Styrelsen föreslår årsmötet besluta

att tillsätta ett internationellt utskott.

Kortkampanjen

Det har visat sig att det beslut årsmötet xx fatta de om att Kortkampanjen skulle hämta sina fall från Pådraget har utfallit mindre bra. Det handlar om två arbetsmetoder som sinsemellan kräver ganska stor skillnad vad det gäller arbetsinsats. Det har också visat sig arbetsmässigt svårt att samordna arbetet med båda materialen. Pådraget vill kunna välja fall etc så sent som möjligt för att kunna vara så aktuella som möjligt och för att inte förändringar som frigivningar eller annat ska göra någon del av materialet inaktuellt. Kortkampanjens redaktör behöver å andra sidan tid för sitt arbete.

Att ytterligare integrera de bägge materialen vore olyckligt, det är bra att ha flera olika material som kräver olika mycket tid och arbete av användarna/prenumeranterna. Kortkampanjen bör i stället bli friare i sitt val av vädjandefall.

Styrelsen föreslår årsmötet besluta

att årsmötet upphäver sina tidigare beslut om angående Kortkampanjen,

att årsmötet uppdrar åt styrelsen att framgent besluta om Kortkampanjens utformning och inriktning.

Direktiv för Finansutskottet

Vid årsmötet i Borlänge 1995 beslutades att inrätta ett Finansutskott
(Beslut nr 72) för Svenska sektionen och Svenska Amnestyfonden. Val till Finansutskottet (FU) sker första gången vid årsmötet 1996.

Styrelsen föreslår årsmötet besluta

att följande direktiv skall gälla för Finansutskottets verksamhet:

Svenska sektionens och Svenska Amnestyfondens räkenskaper och förvaltning genom att

- granska att verksamheten bedrivs i enlighet med Amnestys stadgar, med intentioner och mål i handlingsplanen, med årsmötesbeslut och med övriga beslut som är styrande för verksamhetens inriktning

- granska att verksamheten löpande utvärderas och rapporteras till berörda

- granska utfallet av och eventuella avvikelser i budgeten, dess orsaker och det resultat dessa har för svenska Amnesty

- granska att verksamheten bedrivs i ändamålsenliga former och med ändamålsenliga rutiner

- granska att berörda delar av sektionen erhåller relevant information om verksamheten och den ekonomiska utvecklingen

- granska den internationella ekonomiska rapporteringen


- på styrelsens önskemål vara remissinstans i frågor inom FU:s verksamhetsområde

- skriftligen och löpande rapportera om sina iakttagelser och slutsatser till styrelsen

- skriftligen rapportera om sin verksamhet, sina iakttagelser och slutsatser till årsmötet avseende det föregående verksamhetsåret och till budgetmötet avseende det innevarande räkenskapsårets första och andra tertial. Revisionsberättelse avges av sektionens och Amnestyfondens auktoriserade revisor.

Dessutom skall FU utföra särskilda granskningar eller utredningar på uppdrag av årsmöte eller av budgetmötet.

Förslag om sektionens ungdomsarbete

Under det gångna året har en utredning gjorts angående svenska sektionens ungdomsarbete. Utredningen föreslår att ungdomsarbetet i framtiden ska utgöras av fristående grupper. Ungdomsgrupperna ska vara registrerade på sekretariatet, få ett månatligt utskick, erbjudas utbildning, delta i diskussioner och planering precis som "vanliga" arbetsgrupper.

De ska arbeta med samma uppgifter som arbetsgrupperna med undantag av aktionsfall och RAN. Ungdomsgrupper har en hög genomströmning av medlemmar och är därför inte lämpade att ta sig an våra långsiktiga åtaganden.

Medlemmar i ungdomsgrupperna ska vara medlemmar i svenska sektionen och grupperna ska betala en årlig avgift. Ungdomsgrupper ska kunna bildas av ungdomar i åldern 13-20 år. I första hand ska grupperna knytas till skolor. Tanken är att grupperna ska bli bofasta på skolorna och inte försvinna tillsammans med elever som går ut.

För att få en ordentlig skjuts på ungdomsarbetet föreslås en kampanj under hösten 1997 med målsättningen att bilda ungdomsgrupper och uppmärksamma Amnestys arbete bland ungdomar.

Fördelarna med ett starkt ungdomsarbete är många. Vi kan på ett bättre sätt utnyttja skolorna och de utmärkta möjligheterna att arbeta där. Vi kan tidigare vara med och konkurrera om ungdomars intresse. Vi får en kontinuerlig tillströmning av nya medlemmar till arbetsgrupperna, vilket kommer att leda till att vi bryter trenden med minskande gruppantal. Medlemmarna från ungdomsgrupperna kommer dessutom till arbetsgrupperna som amnestyaktivister som redan skolats in i arbetet.

Inledningsvis kommer satsningen på ungdomsarbetet att innebära en hel del arbete, men på sikt är vi övertygade om att vi också får en starkare och stabilare organisation.

Styrelsen föreslår årsmötet besluta

att inleda en långsiktig satsning på sektionens ungdomsarbete

att fastställa årsavgiften för ungdomsgrupper till 500 kronor för 1997.

Förslag om grupp- och medlemsavgifter

Gruppavgiften

Styrelsen föreslår årsmötet besluta

att gruppavgiften är oförändrad, dvs 7.000 kronor per år.

Medlemsavgiften

Styrelsen föreslår årsmötet besluta

att medlemsavgiften är oförändrad, dvs 220 kronor för helbetalande medlemmar och 140 kronor för delbetalande medlemmar (personer under 19 år, heltidsstuderande, arbetslösa samt förtids- och ålderspensionärer).