Punkt: 8. Planeringsförutsättningar inför 2019 Underlag till styrelsemöte 8-10 juni 2018

 

Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 2018-05-25

Punkt: 8. Planeringsförutsättningar inför 2019


BESLUTSUNDERLAG

 

Inledning

 

Sekretariatet ska, inom ramen för planeringsprocessen, till junimötet lägga fram förslag till områden som särskilt bör beaktas eller som kan kräva omprioriteringar eller resursförstärkningar i samband med att verksamhetsplanerna tas fram under hösten. På styrelsens junimöte 2016 lade sekretariatet fram en plan för hur delar av det stora testamente Amnesty fick 2015 skulle kunna komma till bäst nytta. Vid samma tillfälle gav styrelsen sekretariatet i uppdrag att till styrelsens junimöte 2017 återkomma med en uppdatering och eventuella förslag på hur resterande pengarna från kapitalöverskottet skulle kunna användas. Samma uppdrag gavs därefter även vid junimötet 2017, det vill säga att sekretariatet skulle återkomma till junimötet 2018. Under de aktuella åren har inga medel ur reserverna behövt användas tack vare gynnsamma intäktsflöden. Reserverna har tvärtom förstärkts eftersom sektionen visat överskott. I detta dokument föreslår sekretariatet ytterligare satsningar och investeringar samt några utgångspunkter för den kommande planeringen.

 

Förlängd planeringsperiod

Den innevarande fyraåriga planeringsperioden är tänkt att sträcka sig över åren 2016-2019. Det innebär att det under det kommande GA i juli skulle ha beslutats om mål för den kommande perioden. AIS har dock under våren meddelat att de avser föreslå att den nuvarande perioden förlängs med ett år och alltså innefattar även 2020. Sekretariatet vill då, i linje med detta, föreslå att samma förlängning görs för den svenska sektionens plan (förutsatt att GA beslutar i enlighet med förslaget). En förlängning innebär dock att sekretariatet ser ett behov av att se över en del av de nuvarande målen och återkomma med eventuella justeringar av dessa under hösten.

 

Förslag kring användande av reserven

 

Sektionens reserver har under ett antal år vuxit tack vare gynnsamma intäktsflöden vilka resulterat i årliga överskott. Detta har varit en resultat av såväl några större testamentsgåvor som att fundraisingarbetet nått de uppsatta målen. Det betyder i sin tur att de beslut som fattats om att överbudgetera (använda medel från reserverna) inte har behövt nyttjas. Reserverna är nu i storleksordningen 80-90 msek. Sekretariatet har redan i uppdrag att ta fram en policy för reservernas storlek till detta möte. Eftersom mer akuta och viktiga saker har prioriterats har detta inte skett och vi föreslår istället att detta underlag kommer till decembermötet 2018. I avvaktan på detta föreslås en hantering enligt nedan.

 

Lån till den internationella rörelsen (FIF)

 

Den internationella rörelsen efterfrågar medel bland annat för att möjliggöra uppfyllelse av mobiliseringsmålen. Det är rimligt att den svenska sektionen bidrar till denna utveckling. Sektionen har 2014 lånat ut 2,2 msek till den så kallade FIF-strömmen (Fundraising Investment Fund). Detta lån ska återbetalas i slutet av 2019. Sekretariatet föreslår att sektionen återigen bidrar och denna gång med max 20 msek. De mer detaljerade villkoren behöver utredas och diskuteras med AIS. Vi ser t.ex behov av olika tidslängd på lånen. Genom att låna ut pengar skapar sektionen möjlighet att dels tillgängliggöra resurser som behövs väl i vår internationella rörelse samtidigt som den svenska sektionen i ett senare skede kan utvärdera om medlen behövs i den egna reserven eller ej.

 

Behov av medel för fortsatt utveckling

 

I dagsläget bedriver sekretariatet ett stort antal utvecklingsprocesser parallellt som berör stora delar av organisationen. Därutöver pågår mycket utvecklingsarbete hos de olika grupperna på sekretariatet. Detta är en del av vår nuvarande verksamhetsplan. Vår bedömning är att dessa processer är nödvändiga för att vi ska stärka svenska Amnestys förmåga att uppnå våra mål, framförallt på sikt, samt för att minimera risker. Samtidigt är det en utmaning att bedriva ett så omfattande utvecklingsarbete under en längre tid och det finns nu en viss trötthet i organisationen kring att vissa av dessa inte slutförs. Ledningsgruppen för därför kontinuerliga diskussioner om hur en bäst prioriterar och vad som är möjligt att prioritera ned i tid eller ambition.

 

På junimötet 2017 fattade styrelsen beslut om att 9,4 msek skulle kunna användas av reserverna under 2019. I syfte att slutföra eller fortsätta mycket av det arbete som är påbörjat ser sekretariatet behov av att det avsätts ytterligare 5,8 msek för satsningar på flera av de befintliga verksamhetsområdena det kommande året. Den exakta fördelningen av dessa måste föregås av en mer omfattande prioriteringsdiskussion. Sekretariatet avser återkomma med detta i samband med höstens planering och budgetering.  

 

Internationell strategi

 

Bakgrund

Vi har i flera år pratat om att se över vad AI Sverige ska prioritera i förhållande till vår internationella rörelse för att på så sätt öka samsynen och identifiera gemensamma prioriteringar i den svenska organisationen, och mellan den svenska och internationella delen av vår organisation. Strategin skulle inkludera både det som vi kan bidra med och vad vi kan lära av andra (se Långsiktiga Riktningen). Processen med en internationell strategi har skjutits på framtiden till förmån för högre prioriterade frågor.

 

När nu den internationella rörelse sannolikt förlänger den innevarande strategiska planeringsperioden (2016-2019) till 2020 så behöver vi i Sverige se över hur det påverkar vårt eget planerande. Sekretariatet föreslår därför att vi delar upp den internationella strategin för att dels titta på vilka frågor som vi vill integrera under innevarande period och dels titta på vilka frågor och processen som leder fram till nästa strategiska period.

 

Förslag

Vi har nyligen slutit ett nytt avtal om vikten av biståndet och hur mycket resurser som Amnestyfonden ska ha framgent. Utifrån det avtalet kan vi konstatera att detta är det ekonomiskt mest prioriterade MR-området för sektionen. I den löpande budgeten finns ett begränsat utrymme för andra eventuella satsningar. Sektionen har dock tillgång till ett reservkapital men det är ännu inte beslutat hur det ska användas (finns i detta underlag).

 

Sekretariatet föreslår därför att vi i första hand prioriterar att utveckla detta arbete gemensamt. Detta arbete ska förstås ske i nära samarbete med den internationella rörelsen och förslagsvis även AI Schweiz eftersom de är den andra stora aktören. Sekretariatet föreslår att biståndet blir det område som vi prioriterar i vårt samarbete med den internationella rörelsen under innevarande planeringsperiod.

 

Sekretariatet föreslår också att vi lägger in arbetet med att analysera vad vi ska bidra med/lära av den internationella rörelsen som en del i arbetet när vi utvecklar nästa strategiska period. Sekretariatet avser att göra en så enkel process som möjligt för att begränsa antalet stora processer. Vad det innebär ber vi att få återkomma med.

 

Förslag till beslut

 

Styrelsen föreslås besluta;

 

att ge sekretariatet i uppdrag att beakta dessa planeringsförutsättningar i höstens planeringsarbete inför 2019;

 

att ge sekretariatet i uppdrag att ta fram ett förslag till budget för 2019 med en högsta överbudgetering om 15,2 mkr och presentera detta på styrelsens decembermöte;

 

att beslut om en reservpolicy flyttas till styrelsens decembermöte;

 

att ge sekretariatet i uppdrag att till styrelsens junimöte 2019 återkomma med en uppdatering
och eventuella förslag på hur resterande pengarna från kapitalöverskottet ska användas;

 

att den svenska sektionen i första hand prioriterar ett gemensamt arbete med Amnestyfonden för att bidra till den internationella rörelsen under innevarande strategisk period;

 

att fortsatta analyser och beslut kring vilka frågor Amnesty i Sverige ska bidra med/lära av den internationella rörelsen integreras som en del i arbetet när vi tar fram vår verksamhetsplan för nästa strategiska period;

 

att ge sekretariatet i uppdrag att utreda och komma överens med AIS om villkoren kring och därefter bidra till den internationella rörelsen om max 20 msek i så kallade FIF-lån.