- Skriv ut
- Uppdaterad 25 Maj 2018
Punkt: 6.1 Tertialrapport 1, 2018 Underlag till styrelsemöte 8-10 juni 2018
Till: Styrelsen, Granskningskommittén
Från: Sekretariatet
Datum: 2018-05-25
Punkt: 6.1 Tertialrapport 1, 2018
RAPPORT
Ekonomisk rapport för första tertialet 2017
(3 bilagor)
Inledning
Den första tertialrapporten innehåller ekonomiskt utfall för perioden januari till och med april med jämförelser mot föregående års första tertial (visas inom parentes) samt mot budget för tertialet och med kommentarer av större avvikelser. Rapporten innehåller inte någon prognos då det så tidigt som efter fyra månader är svårt att prognostisera utfallet för hela året. En sådan prognos är till stor del beroende av hur sommarens värvning av nya medlemmar och givare faller ut. En första prognos görs i samband med den andra tertialrapporten.
Eftersom vi inte kommer att ha en sedvanlig rapportering kring verksamheten för T1 vill sekretariatet ändå lyfta några saker som har haft stor inverkan på verksamheten under perioden. Tertialet har präglats av att vissa större processer eller projekt har dragit mer resurser än beräknat. Det rör sig om bland annat interndemokratiprojekt och förberedelserna för den nya dataskyddsförordningen. Det sistnämnda har tagit tid av i stort sett alla anställda både för utbildning och rensning och förstås framförallt för projektgruppen. Detta har i sin tur haft en påverkan på andra verksamheter, kanske framförallt fundraising. Tertialet har också präglats av ett antal oplanerade händelser och sådant som behövt hanteras omedelbart. Det handlar t ex om de eventuellt kontroversiella delarna i policyerna avseende narkotikakontroll och abort. Även utvecklingen kring tiggeriförbud har krävt omställning av arbetet. Olika former av personalärenden samt förberedelser inför GA har också tagit mer tid än beräknat för vissa positioner. Sektionen har också genomfört ett, till vissa delar, nytt årsmötesformat. Detta och andra saker gör att vi ständigt arbetar med omprioriteringar mellan tidskritiska saker på kort sikt och viktiga saker på lång sikt. Arbetet med att skapa rimliga arbetssituationer för utsatta positioner är högt prioriterat.
De ekonomiska förutsättningarna
Styrelsen har hittills fattat beslut om en intäktsbudget på 129 097 tkr och en kostnadsbudget på
140 497 tkr, vilket ger ett budgeterat underskott på 11 400 tkr. På decembermötet 2017 fattade styrelsen beslut om att sekretariatet får använda 11 400 tkr av reserverna.
Sammanfattning och översikt
Resultat
-1,7 mkr | Intäkter/budget
37% | Kostnader/budget
35% |
Första tertialets intäkter uppgår till 48 123 (43 497) tkr, vilket är 37% av 2018 års budget. Kostnaderna för motsvarande period uppgår till 49 787 (56 069) tkr, vilket är 35% av 2018 års budget.
I bilaga 1 återfinns en sammanfattning statusen avseende resultatet.
Periodens intäkter
Övergripande kommentar
För det första tertialet ligger vi totalt 2 mkr under intäktsbudget. Av dessa beror 520 tkr på att intäkterna för F2F ej är periodiserade i budgetsystemet. Denna intäktskanal intensifieras under sommaren och är därför normalt sett större under det andra tertialet. Vi har i år, liksom i budgeten för 2017, en del av intäktsbudgeten oallokerad. I budgeten för 2018 är det 4 mkr. Dessa intäkter var ej specificerade vid budgeteringstillfället och är tänkta att komma från nya intäktskanaler eller nya satsningar på befintliga kanaler. Under våren har mycket tid inom fundraising lagts på arbete med GDPR och vi har inte kunnat fokusera på arbete med nya satsningar inom fundraising. Detta är den främsta orsaken till att vi inte når budgeterade intäkter för det första tertialet.
Nya medlemmar och givare
På F2F ligger vi per första tertialet på 71 % mot periodiserad budget (124 tkr av 175 tkr, 693 tkr i den ej periodiserade budgeten). Snittgåva enligt budget men antal medlemmar under (periodiserad) budget (600 medlemmar mot 1400 medlemmar). Främsta orsaker är underbemanning i Göteborg samt en senare start än beräknat i Halland. Malmö och Stockholm bra bemanning och resultat. Rekryteringarna av sommarpersonal har gått mycket bra. Vi har fler värvare inför sommaren än vad vi brukar så vi räknar med att ta igen det vi tappat under våren.
På telefundraising ligger vi lite efter på rekrytering av nya medlemmar samt lite efter på återvärvning (1500 mot 1700 medlemmar). Orsak är även här en liten underbemanning. Det går lite trögt i rekryteringen av personal. men fortfarande mycket bra vad gäller rekrytering av medlemmar! Totalt 272 % över första tertialet 2017.
WyWallet, som är vår och övriga marknadens lösning för betal-sms, läggs ner i och med GDPR, och ingen ny operatörsgemensam lösning finns. Vi har under våren ringt våra sms-givare och erbjudit dem att bli medlemmar via autogiro. För de som är kvar på sms blir den nya lösningen en länk till Swish-handel via sms tills operatörerna har bestämt sig för ny lösning.
I vårt arbete med att differentiera och bredda vår fundraising ser vi över kanaler, utvärderar och jobbar på att hitta nya lösningar. Det ger till viss del ett tapp under en period för att sedan öka mer. Dock kanske vi inte hinner kompensera fullt ut under 2018 då mycket tid under våren gått till arbete med GDPR.
Totalt befintliga medlemmar och givare 344 tkr mot budget 1 210 tkr. (373 tkr förra året)
Befintliga medlemmar och givare
Det största intäktsslaget under befintliga medlemmar och givare är intäkter från medlemsavgifter och gåvor via autogiro som uppgår till 29 951 tkr mot budget 30 307 tkr, vilket är drygt 1 % under budget. Jämfört med föregående år är det en ökning med drygt 1% men 360 tkr under budget vilket ger 1 080 tk under budget för helåret 2018. Anledningen till att utfallet är lägre än budgeterat beror på att budgeten lades i oktober 2017 och att vi under årets slutmånader inte rekryterade så många medlemmar som vi uppskattade i oktober. Ca 1500 färre än beräknat. Snittgåvan ligger på 83,99 kr mot budget 84 kr.
På telefundraising ligger uppgraderingar enligt budget. Lika bra som motsvarande period förra året.
Givarbrev planerade för april och juni har prioriterats bort pga arbetet med GDPR. Totalt 800.000 kr i minskade intäkter. Vi planerar hämta hem detta med större utskick under hösten.
Totalt befintliga medlemmar och givare 32 271 tkr mot budget 32 533 tkr. (30 739 tkr förra året)
Övrig fundraising
Testamenten ligger 30 % över budget (2 574 tkr mot 1 984 tkr) tack vare ytterligare intäkt från den stora testamentesgåvan 2017. Totalt övrig fundraising 19 967 tkr mot budget 20 932 tkr. Se ovan under övergripande kommentar.
Amnestyfondens andel av insamlade medel
Denna post avser den del av insamlade medel som enligt avtalet om gemensam insamling tillfaller Amnestyfonden och uppgår till 4 753 (4 393) tkr, 39% av 2018 års budget och redovisas som en minskning av intäkterna i resultatrapporten. Amnestyfondens andel överstiger budget på grund av att basstödet från Postkodlotteriet betalades ut i februari och budgeten för Amnestyfonden periodiserades linjärt.
I bilaga 2 återfinns en detaljerad redovisning av intäkterna.
Periodens kostnader
De totala kostnaderna uppgår efter första tertialet till 49 787 (56 069) tkr.
Nedan kommenteras varje kostnadsområde i den ordning som de följer i resultatrapporten.
Kostnaderna fördelas på följande mål och områden:
Mål 1: Alla känner till och kan utkräva sina rättigheter;
Mål 2: Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering;
Mål 3: Människor är skyddade under konflikter och förföljelse;
Mål 4: De som kränker mänskliga rättigheter ställs till svars
Mål 5: Amnesty International är en större och starkare rörelse, samt på
Övrigt arbetet för Mänskliga Rättigheter utanför de fem strategiska målen, utvecklingskostnader, stöd till arbetet för Mänskliga Rättigheter, gemensamma kostnader och Internationella Rörelsen
Mål 1 - 4
Det totala utfallet för mål 1 - 4 är 4 295 (3 963) tkr, 1 522 tkr under budget. Det är framföralllt mål 2, Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering, som understiger budget vilket beror på att merparten av kostnaderna inom området under 2018 är kopplade till aktiviteter som sker under sommar och höst 2018.
Mål 5:
Kostnaderna för det första tertialet för mål 5 ligger på 9 300(8 257) tkr, vilket är 3 128 tkr under budget. Det är främst kostnaderna för det ena delområdet inom mål 5: fundraising 8 576 (7 493) tkr, som understiger budget med 2 383 tkr. Detta beror till stor del på att personalkostnaderna är budgeterade linjärt och att den största delen av personalkostnaderna för Face-to-Face, F2F, uppträder under sommarhalvåret.
Kostnaderna för det andra delområdet inom inom mål 5, Total Growth and Mobilisation, 1 635 (1 522) tkr, ligger under budget med 674 tkr. Underskridandet av budget beror på att fler aktiviteter kommer att ske under hösten än i början av året.
Övrigt arbete för Mänskliga Rättigheter utanför de fem strategiska målen
Under denna rubrik återfinns de svenska kostnaderna som uppstår i samband med olika specialprojekt som de PKL-finansierade specialprojekten Alt click och Stoppa tortyr. Det ackumulerade utfallet
Utvecklingskostnader och kostnader till stöd för arbetet med mänskliga rättigheter
Under denna rubrik ligger bland annat kostnaderna för kommunikation som ej är kopplad till enskilda kampanjer, Amnesty Press och Årsrapporten. Kostnadsgruppens totala kostnader per sista april uppgår till 3 813 (4 612) tkr, vilket är 765 tkr under budget. Detta beror till stor del på att utförda tjänster faktureras i efterhand.
Gemensamma kostnader
De gemensamma kostnaderna uppgår för perioden till 8 255 (6 979) tkr, 31% av budget. Här bokförs kostnader till stöd för organisationen som till exempel kostnader för ekonomifunktionen, styrelsen, årsmötet, lokaler med mera. Området som helhet ligger 396 tkr under budget för första tertialet.
Styrelsens kostnader för det första tertialet ligger under budget.
Internationella rörelsen
Här återfinns alla transaktioner inom organisationen. I budgeten finns obligatoriska bidraget till internationella sekretariatet, bidraget till Amnestys EU-kontor och de utländska kostnaderna för specialprojekt som finansieras med hjälp av öronmärkta medel. Utfallet för första tertialet är 24 017(32 185) tkr, vilket är 54% av 2018 års budget. Att de totala kostnaderna för internationella rörelsen redan uppgår till 54% av budget beror dels på av att två av de fyra delbetalningarna av det obligatoriska bidraget redan är kostnadsförda och dels på att den första delbetalningen är något högre än de tre andra eftersom basstödet från Postkodlotteriet betalas ut under det första kvartalet. Enligt Distribution Model görs beräkningen av storleken på de två första delbetalningarna av det obligatoriska bidraget enligt budget, beräkningen av storleken på de två nästkommande delbetalningarna baseras på prognostiserat utfall. När det granskade årsresultatet rapporterats till det Internationella Sekretariatet görs en justering av det betalade obligatoriska bidraget enligt faktiskt utfall.
I bilaga 3 återfinns en detaljerad redovisning av kostnaderna.
Bilagor: