Punkt: 7. Styrelsens kompetensutveckling inom internationella frågor Underlag till styrelsemöte 8-9 februari 2019

Till: styrelsen

Från: sekretariatet

Datum: 2019-01-25

Punkt: 7. Styrelsens kompetensutveckling inom internationella frågor

BESLUTSUNDERLAG

Bakgrund

För att kunna fatta relevanta beslut om sektionens strategiska arbete är det viktigt att sektionsstyrelsen har kunskap om den internationella rörelsen, de diskussioner som förs och de beslut som fattas inom rörelsen internationellt.

Styrelsen och sekretariatet har de senaste åren arbetat för att möjliggöra kompetensutveckling inom internationella frågor för styrelsen. Detta har främst gjorts genom

• att avsätta tid på styrelsemöten för fördjupning inom olika MR-frågor som har koppling till rörelsens arbete internationellt;

• att styrelseledamöter deltar på andra sektioners årsmöten;

• att styrelseledamöter deltar på Nordic+möten, det vill säga möten med generalsekreterare och förtroendevalda från de nordiska länderna samt Polen, Tjeckien och Slovenien;

• att styrelsen vartannat år har genomfört en studieresa till det internationella sekretariatet i London (2014 och 2016);

• att generalsekreteraren har en stående punkt på styrelsens dagordning om internationella frågor, kopplade till rörelsen.

Förslag om fortsatt kompetensutveckling

I år är det tre år sedan styrelsen genomförde den senaste studieresan till London. Förra året (2018) stod svenska sektionen istället värd för Nordic+mötet, där de flesta styrelseledamöter deltog och fick möjlighet att träffa representanter från flera andra sektioner. Sekretariatet har budgeterat för en studieresa under 2019, men föreslår att styrelsen istället prioriterar andra former av kompetensutveckling. Anledningen till sekretariatets förslag är

• att det internationella sekretariatet och flera andra sektioner för närvarande håller på att se över “resandet”, dels utifrån ett miljö- och klimatperspektiv, dels utifrån ett kostnadsperspektiv. I den miljöpolicy som antogs av svenska sektionsstyrelsen i december ingår bland annat att minska antalet flygresor.

• att det är resurskrävande att planera en studieresa med relevant innehåll för hela styrelsen och att det likaså är resurskrävande att genomföra själva resan då den (iallafall tidigare) har inkluderat ett styrelsemöte och ledningsgruppen har deltagit på resan.

Sekretariatet föreslår istället att kompetensutvecklingen inom internationella frågor sker genom

• webbinarium (ett eller flera) med regionkontoren i Europa (hösten 2019)

• Nordic+mötet (eventuellt videokonferens)

• seminarier om strategiskt utvalda MR-frågor på styrelsens möten, med koppling till hur den internationella rörelsen arbetar med frågorna

• möjlighet att åka på andra sektioners årsmöten

De årsmöten som skulle kunna vara relevanta för styrelseledamöter att åka på är till exempel

30-31 mars AI Finland (utifrån frågor kopplade till bl a “Us vs Them”, samtyckeslagstiftning och Brave/Individuals at Risk)

April (datum ej känt än) AI Ungern (Utifrån frågor kopplade till bl a “Us vs Them”)

27-28 april AI Danmark (Utifrån frågor kopplade till bl a “Us vs Them”, samtyckeslagstiftning och flyktingar)

Maj (datum ej känt än) AI Polen (Utifrån frågor kopplade till bl a “Us vs Them” och kvinnors rättigheter)

Styrelsen föreslås besluta

att formerna för kompetensutveckling inom internationella frågor för styrelsen  utgörs av webbinarium, nordic+, MR-seminarier och andra sektioners årsmöten.