Punkt: 4. Reviderad guidelines Global Fundraising Policy Underlag till styrelsemöte 8-9 februari 2019

Till: Styrelsen

Från: Sekretariatet

Datum: 2019-01-25

Punkt: 4. Reviderad guidelines Global Fundraising Policy (Koppling till tidigare diskussion om statligt stöd)

 

RAPPORT



Sammanfattning av revideringar av Global Fundraising Policy Guidelines

(Bilaga 1: Global Fundraising Guidelines Oct 2018).

(Bilaga 2: Global Fundraising Guidelines Summary Oct 2018)

 

Inledning

Enligt öppna beslut § 98 - principdiskussion om statligt stöd - ska sekretariatet återrapportera om
resultatet av översynen av global fundraising policy när den är avslutad. Reviderade fundraising guidelines skickades ut oktober 2018. Denna rapport sammanfattar förändringarna.

Bakgrund

Amnesty Internationals Global Fundraising Policy godkändes och implementerades januari 2016. Själva policyn kompletteras av omfattande riktlinjer, Global Fundraising Guidelines. Det bestämdes att se över riktlinjerna vartannat år för att säkerställa att de är ändamålsenliga. Under 2018 har synpunkter inhämtats från intressenter (sektioner med insamling) i den globala organisationen samt på internationella sekretariatet. Utifrån konsultationen har ett antal förbättringar gjorts av riktlinjerna.

 

Främsta förändringar

  • Riktlinjerna har förenklats.

  • Ansvar för att ta emot gåvor har förenklats.

  • Screeningnivåerna har förtydligats (men inte ändrats).

  • Screeningmallen har setts över för att vara enklare att använda.

  • Processen för statligt stöd har formats om (se nedan).

 

Förändring av riktlinjer och ansvar

  • Tidigare fanns gränsvärden för hur stor andel av en sektions intäkter som fick bestå av öronmärkta pengar. Dessa gränsvärden har tagits bort.

  • Tidigare fick max 25 procent av en sektions intäkter komma från följande källor sammantaget: fonder och stiftelser, företag, fackförbund, NGOs samt stater. Detta har ersatts av regeln att om en sektions intäkter till mer än 50 procent kommer från dessa källor så måste godkännande inhämtas från Regional Director.

  • Konceptet med överberoende har introducerats: Ingen Amnesty-enhet får vara överberoende av en specifik källa till öronmärkta pengar (speciellt inte företag, fond/stiftelse eller stat). Överberoende definieras här som oförmågan (för en sektion eller struktur) att fortsätta jobba enligt sin kärnagenda för MR-arbetet om den enskilde givaren bestämmer sig för att sluta stödja Amnesty International.

 

Processen för statligt stöd för Human Rights Education

De två främsta förändringarna är:

  • Ansvaret för processen (som tidigare helt låg hos HRE Programme) delas nu mellan Human Rights Education Programme och Global Fundraising and Engagement Team enligt följande:

Global Fundraising and Engagement Team ansvarar för fokus på fundraisingdelarna samt screening av gåvor. HRE Programme ansvarar för HRE-kriterier samt risker för Amnesty-enheten när det gäller att ansöka om statligt stöd.

  • Den andra större förändringen gäller godkännande. Hittills så har det legat hos International Board oavsett belopp. Nu är det Senior Director Campaigns and Communications som godkänner den slutliga HRE screeningen och Senior Global Fundraising Director som godkänner de slutliga screening av givaren. Både dessa sitter i SLT, Senior Leadership Team. Vår globala generalsekreterare godkänner bidrag som överstiger 400.000 euro.

 

Statlig stöd framöver

 

Finns det risk för att detta öppnar upp för att det blir enklare att söka statligt stöd inom Amnesty International? Enligt Julie Verhaar, Senior Global Fundraising Director, så kan dessa förändringar ses som ett steg mot en ytterligare begränsning av statligt stöd inom Amnesty. 2016 begränsades möjligheten att söka statligt stöd till Human Rights Education. Tidigare fanns möjligheten även för biståndet (Relief). Julie Verhaar bedömer att vår globala organisation inte vill ta emot statligt stöd för MR-arbetet. Med nuvarande utveckling i vår omvärld så finns ingen indikation på att vi skulle vilja gå mot mer statligt stöd, snarare tvärtom. Fokus ligger på att stärka de kanaler som finns i vår strategiska plan: individuella givare, fonder och stiftelser, stora givare och testamenten.

 

 

BILAGOR

Bilaga 1: Global Fundraising Guidelines Oct 2018

 

Bilaga 2: Global Fundraising Guidelines Summary Oct 2018