Styrelsemöte 6 september 2015

Detta endagsmöte hölls på Amnesty-sekretariatet i Stockholm.

Fondens nya praktikant, Karin Danelius, presenterade sig för styrelsen och styrelsen ledamöter fick också tillfälle att kort presentera sig själva. Elisabeth Axetorn hälsades också välkommen till detta sitt första styrelsemöte.

Styrelsens åtgärdslista behandlades. Fondens personal lyfte några frågor i sin rapport som styrelsen bör diskutera vidare vid kommande möten, bland annat en förfrågan om huruvida Fonden kan stödja en ansökan från svenska Sameförbundet gällande ett ungdomsutbyte med en urfolksnation i Kanada. Det beslöts att ta upp frågan med sekretariatet. Vidare behandlades ICM-mötet och de beslut som berör biståndet. Det konstaterades att Fondens ansökan om observatörsstatus på ICM hade avslagits. Slutligen lyftes frågan om hur Fondens biståndsarbete skulle kunna påverkas av rörelsens beslut i sexarbetarfrågan. Styrelsen beslutade att utse Elisabeth Axetorn till kontaktansvarig för Lundagrupperna.

Den ekonomiska rapporten föredrogs av Fondens personal. Eva Bergman Chinapah berättade om att hon haft ett kortare möte med Gunilla Odin gällande rutiner för ekonomisk hantering och rapportering. Styrelsen beslutade att inför nästa möte hålla en mer utförlig genomgång av Fondens ekonomi och formaten för den ekonomiska rapporteringen.

Arbetsgruppen som har till uppgift att förbättra hemsidan lade fram sitt förslag till arbetsplan som styrelsen godtog. Gunilla Odin rapporterade från sin resa till Nigeria för att bevista ett seminarium hos den lokala samarbetsorganisationen.

Därefter vidtog rapporteringen om de beslut i biståndsärenden som fattats sedan senaste styrelsemötet. Anneli von Wachenfeldt redogjorde för de beslut som hon fattat i egenskap av ordföranden. Vidare protokollfördes de beslut som styrelsen tagit per capsulam. Det rörde sig om totalt 4 beslut från framförallt att asiatiskt land gällande kvinnors rättigheter. Fondens anställda redovisade beslut som de fattat enligt den nya arbetsordningen, bland annat till en organisation i ett afrikanskt land som arbetar med rättshjälp. Slutligen avrapporterades den avtalade hanteringen av AI-Schweiz biståndsarbete gällande perioden 1 mars – 31 augusti, som slutförts.

Styrelsen godkände en slutrapport från en samarbetsorganisation i ett latinamerikanskt land gällande bekämpning av straffrihet. Vidare föredrogs en ansökan från ett annat latinamerikanskt land gällande fabricerade åtal och tortyr mot en individ samt efterföljande skadeståndsprocess. Fonden beslutade att avvakta besked från Internationella Sekretariatet, innan slutligt beslut om stöd till skadeståndsarbetet fattas.

Nya ansökningar har inkommit om stöd till en lokal koalition i ett latinamerikanskt land som arbetar för kvinnors sexuella och reproduktiva rättigheter. Styrelsen fattade beslut om att stödja ansökan efter noga övervägande samt att viss ytterligare information ska inhämtas. Ansökningar har även inkommit från att asiatiskt land, gällande bistånd till en före detta samvetsfånge.

Styrelsen beslutade slutligen att tillsätta en jubileumskommitté som ska dryfta hur Fondens 50-årsjubileum skulle kunna uppmärksammas. Kommittén består av Elisabeth Axetorn, Anastasia Lundqvist och Hans-Åke Henriksson. Styrelsens vice ordförande Nadia Yousri ska tillfrågas; de anställda ska även inbjudas att delta.

- Noterat av Eva Bergman Chinapah.