Styrelsemöte 13-14 juni 2015

Mötet kombinerades med introduktionsutbildning för nya styrelsemedlemmar och det hela gick av stapeln i Stockholm.

Styrelsemötet var det första med fondens nya arbetsordning, vilken i grova drag innebär att styrelsen mera ska ägna sig åt övergripande, strategiska frågor och mindre åt detaljer och ansökningar som rör lägre summor, det senare ska fondens anställda, Joakim Olsson och Gunilla Odin, kunna fatta beslut om. Styrelsen är dock hela tiden ansvarig för alla beslut som rör inkomna ansökningar.

Mötet gick igenom vad som krävs av personerna som väljs till ordförande, vice ordförande och ledamöter med olika särskilda ansvar, innan Anneli von Wachenfeldt valdes till ordförande och Nadia Yousri till vice ordförande för Svenska Amnestyfonden 2015/2016. Marie Henners valdes till kontaktperson mot sektionsstyrelsen och Eva Chinapah till ledamot med särskilt ansvar för ekonomin, för samma period.

Fonden har bland annat beslutat att betala borgen för fyra personer i ett afrikanskt land som arresterats för att de demonstrerat fredligt för att protestera mot arresteringen av andra MR-försvarare i landet.  Ett annat stöd har gått till att betala basbehov för en familj till en tidigare dödsdömd person i ett land i Mellanöstern. Vidare har stöd beviljats för att kartlägga främlingsfientliga övergrepp på migranter och flyktingar i ett utomeuropeiskt land. Fonden stödjer även tortyrskadeutredning för två asylsökande i Sverige, samt bekostar rättshjälp till en kvinna som står åtalad för hädelse i ett asiatiskt land.

Bland Svenska Amnestyfondens beslut på detta möte finns även fortsatt stöd till en familj på flykt vars familjeförsörjare försvunnit, samt stöd till personer från afrikanska hbt-organisationer som ska delta i en Pride-festival i Europa.

Svenska Amnestyfonden har ännu inte fått besked om den får delta med en observatör på det internationella rådsmötet (ICM) i augusti.

Samtalen mellan Amnestyfonden och svenska sektionen om framtida samarbetsformer fortsätter.

Hans-Åke Henriksson