Styrelsemöte 6-7 december 2014

Human Rights Watch ska etablera sig i Sverige och en idé bland flera är att organisationen ska hyra in sig i Amnestys lokaler på Alsnögatan i Stockholm.

Styrelsemötet diskuterade ett förslag till avtal mellan Svenska Amnestyfonden och Amnesty-sektionen i Schweiz angående att Amnestyfonden ska täcka upp för en schweizisk handläggare under dennes halvårslånga tjänstledighet 2015. Fonden är positiv till samarbetet men detaljer i avtalet behöver justeras.

Amnestyfondens ordförande Anneli von Wachenfeldt och Svenska sektionens ordförande Sofia Halth har träffats för diskussioner om bland annat insamlingsavtalet mellan organisationerna. Samtalet fortsätter där öppenhet är ett ledord.

På von Wachenfeldts och Halths möte diskuterades även Amnestyfondens önskar att kunna ha en representant på Internationella rådsmötet 2015. En öppning för dagen kan vara en observatörsplats.

Svenska Amnestyfonden har genom Anneli von Wachenfeldt och handläggarna Gunilla Odin och Joakim Olsson träffat en rad kolleger på Internationella Sekretariatet, viket skedde i London 13 november. Från samtalen framkom bland annat att IS tror att efterfrågan på bistånd kommer att öka i framtiden.

Svenska Amnestyfonden vill öka sin information utåt gentemot medlemmar och allmänhet utan att nödvändig sekretess i ansökningsförfaranden äventyras. En del i detta arbete är att försöka förbättra fondens tillgänglighet på Amnestys hemsida. Målet ska vara att kunna ge mera innehållsrik information om stöden i sig dock utan att riskera säkerheten för enskilda individer/organisationer. En rad förbättringsåtgärder diskuterades.

Svenska Amnestyfonden har stått som värd för ett möte med nordiska MR-fonder där erfarenheter delades. Även inbjudan till seminarier delades.

Översynen av fondens arbete via MR-konsulterna Righthouse fortsätter och närmar sig målsnöret. Översynen ska resultera i ny arbetsordning för fonden och utvecklad arbetsbeskrivning för fondens två anställda.

Inriktningen för dagen är att de anställda i ökad grad ska kunna fatta beslut om bistånd men att styrelsen alltid är ansvariga för besluten och alltid ska delges beslut. Förändringen med en ökad delegering diskuteras dock vidare i bland annat två arbetsgrupper och kommande styrelsemöte ihop med Righthouse. Gräsrotsperspektivet beaktas i de fortsatta diskussionerna.

Fonden fattade under mötet ett flertal beslut om bistånd/informerades om fattade ordförandebeslut. Bland besluten återfinns stöd till personer som jobbar mot våld mot kvinnor, stöd till ny asylansökan för hbt-person, stöd till bostadsaktivist som angripits, stöd till tortyrskadeutredning, stöd till rättshjälp för personer som utsatts för polisbrutalitet, stöd till påverkansarbete, samt stöd till MR-dagar

Hans-Åke Henriksson