Styrelsemöte 18-19 oktober 2014

Som styrelsen tidigare rapporterat har den omorganisation som skett i den internationella rörelsen i högsta grad även påverkat strukturen och arbetssätten kring hanteringen av biståndsverksamheten. Svenska Amnestyfonden har sedan en tid tillbaka ett nära samarbete med den schweiziska sektionen när det gäller att bereda och hantera biståndsärenden för Amnesty. Allt sedan resolutionen om vikten av att säkra biståndets roll inom rörelsen antogs på ICM 2013 har diskussionerna gällande det arbetet fortgått. På oktobermötet hade vi besök av Rebecca Allenspach som arbetar som relief officer för AI Schweiz. Sverige och Schweiz står tillsammans för finansieringen av en överväldigande del av Amnestyrörelsens internationella bistånd så detta är verkligen en fråga om förenar de två sektionerna. Rebecca hade en intressant föredragning om hur de arbetar med biståndshanteringen i den schweiziska sektionen och vi diskuterade gemensamt vilka utmaningar vi ser gällande biståndets framtida roll och samordningen internationellt.

På detta möte hade vi återigen besök av konsultfirman Rightshouse som hjälper fonden med det interna utvecklingsarbetet. Konsulterna höll i en workshop med utgångspunkt i de synpunkter som lyfts fram av styrelsen och anställda under de intervjuer som genomförts i ett tidigare skede. Processen med att hitta nya arbetssätt inom Fonden för att effektivisera biståndshanteringen kommer att fortgå under resten av året.

Med anledning av det stundande 50-årsjubileet för Fonden har styrelsens ledamot Ernesto Katzenstein påbörjat arbetet med att sammanställa en bok om Amnestyfondens historia. Tanken är att göra nedslag i stiftelsens historia och ge en bild av hur arbetet med mänskliga rättigheter utvecklats under den här tiden. Ernesto har tillsammans med en journalist som kan Fonden, diskuterat projekts utformning och börjat kartlägga möjliga skribenter och intervjuobjekt. Förlag har redan nu visat intresse för att ge ut boken och förhoppningen är att den ska publiceras lagom till årsmötet 2016.

Under oktobermötet hade styrelsen i sedvanlig ordning många intressanta ansökningar att ta ställning till. Denna gång beviljades bland annat stöd till två organisationer i Kongo/Brazzaville som arbetar mot tortyr och ett fortsatt stöd till ett karibiskt nätverk som arbetar mot dödsstraffet. Styrelsen beslutade även att godkänna ett större stöd till en organisation i Guatemala. Organisationen stödjer MR-försvarare som blivit fängslade till följd av att de protesterat mot omfattande gruvbrytning som skapar stora problem med miljöförstöring lokalt och som genomförs helt utan att konsultera den lokala urbefolkningen. En konsultation som ska ske för att säkerställa deras rättigheter i enlighet med ILO-konventionen 169 (om urfolks rättigheter.)

Lisa Dahl