Styrelsemöte september 2014

Amnestyrörelsen befinner sig i en förändringsprocess. Denna förändring märks på flera områden. Det Internationella Sekretariatet omorganiseras och det har medfört att många funktionärer har bytts ut och de nya kollegerna är ofta inte bekanta med att det finns en biståndsverksamhet. Därför har antalet ansökningar om biståndsprojekt minskat i omfattning. Ett arbete pågår med att föra ut kunskapen om biståndet till de nya strukturerna och de nya kollegerna, för att motverka denna nedgång. Vi är – tyvärr – övertygade om att behovet av biståndsinsatser inte har gått ned, med tanke på alla de krishärdar som finns i världen idag.

Kopplat till detta pågår ett arbete som syftar till att ändra Amnestyfondens roll i hanteringen av biståndsärendena, i ett närmare samarbete med den schweiziska sektionens bistånd. Denna fråga diskuterades på styrelsemötet.

På detta möte startade vi också det interna förändringsarbetet med hjälp av två externa konsulter som anlitats av styrelsen. Avsikten är att finna nya former och mandat för personal och styrelse i arbetet med Amnestys bistånd.

Amnestyfonden fyller snart 50 år och för att uppmärksamma detta har Ernesto börjat förbereda en antologi som på olika sätt skall belysa fondens arbete under de gångna 50 åren.

Under styrelsemötet bekräftades också en rad beslut som fattats av ordföranden mellan styrelsemötena. Sådana beslut gäller ofta akuta ärenden. Det kan handla om stöd till organisationer som på olika sätt arbeta för att stödja flyktingar både ute i världen och vid vår egen dörr.

Vi fattade också beslut att ekonomiskt stödja arbetet mot dödsstraff i Asien genom att stödja bildandet av ett betydelsefullt närverk av asiatiska organisationer.

Vi ställdes också inför en ansökan från två MR-organisationer i ett afrikanskt land som bekämpar tortyranvändningen på polisstationer, i häkten och fängelser.

Arbetet i Amnestyfonden har en direkt koppling till Amnestys olika arbetsområden. Det handlar också om att stödja de goda krafter som finns i olika organisationer som motverkar brott mot mänskliga rättigheter på de flesta områden. Efter avslutat möte är min slutsats att det känns vettigt att delta i Amnestyfondens arbete och att vi ger ett betydelsefullt bidrag.

Bodil Hansson