Styrelsemöte juni 2014

Styrelsemötet ägde rum under lördagen och startade med en kort presentationsrunda eftersom samtliga styrelseledamöter inte än träffats. Eftersom det var det första ordinarie styrelsemötet diskuterades frågor kring jäv och sekretess. Dessa frågor är inte intressanta bara för de nya i styrelsen utan är bra att de regelbundet diskuteras på nytt. Grundregeln kring sekretess är att ärenden är sekretessbelagda om en inte uttryckligen vet att de kan diskuteras öppet. Ärenden kan däremot diskuteras i generella termer utan att gå in på land, organisation eller person. Vad gäller jäv är det viktigt att styrelseledamöter är öppna för att ta upp frågeställningar om de känner att de kan ha något intresse i någon fråga och det har hänt i fondens historia att någon styrelseledamot valt att inte ta del i vissa beslut.

Som en del av fondens digitala säkerhet gick en IT-kollega på sekretariatet igenom fondens säkerhetsprogram på våra datorer. Informationssäkerhet är en del som fonden lyft upp på agendan inför styrelseåret. För de nya ledamöternas skull gick styrelsen även igenom föregående års verksamhetsberättelse.

Den ena fondsekreteraren (Gunilla) hade en genomgång från sitt möte med Internationella sekretariatets biståndsansvarig samt schweiziska sektionens biståndsansvarig. Svenska sektionen och schweiziska sektionen är två profilerade sektioner inom Amnesty vad gäller bistånd och diskussioner förs hur den kunskap som finns ska kunna avlasta Internationella Sekretariatet samtidigt som det sker stora förändringar där.

En del av mötet ägnades åt att redogöra för de samtal som fonden fört med utomstående experter för att kunna få hjälp att utveckla fondens strategiska och operativa arbete. Efter att ha tagit del av många anbud har det nu beslutats vilka som kommer att stötta och driva på fonden under hösten med detta arbete. Arbetet kommer ligga i linje med de förslag till verksamhetsmål som satts upp för styrelseåret och som kommer att bearbetas och planeras inför nästa styrelsemöte där mer tid finns avsatt för diskussion och planering.

Vad gäller ansökningar redovisades ett stort antal ordförandebeslut i individärenden. Även organisationsansökningar fanns att ta ställning till men trycket har inte varit så hårt som föregående år. Trots detta kan konstateras att utbetalningarna till individer och organisationer ligger ungefär på samma nivå som vid samma tid föregående år.

Martin Johansson