Styrelsemöte Amnestyfonden 15 oktober 2022

Den 15 oktober hölls Amnestyfondens tredje styrelsemöte sedan årsmötet. Mötet skedde i hybridform och ungefär hälften av styrelsen deltog digitalt medan resten samlades i Amnesty Sveriges lokaler i Stockholm. Efter mötet tackades den tidigare styrelsen av och nya styrelsemedlemmar fick en möjlighet att träffa tidigare ledamöter.

En stor del av styrelsemötet lades på att prata om den stora volymen ansökningar från Afghanistan samt hur stor del av budget som kan gå till dessa ärenden. Fokus lades även på frågor rörande ärendeprioritering, förberedelser inför Joint Forum i november samt fondens ekonomi.

Sammanfattning av större diskussionspunkter

Ansökningar och avvikelser

Fonden har just nu rekordmånga ansökningar och utbetalningar. Det beror till största delar på den ökade mängden ansökningar från Afghanistan. Övriga avvikelser inkluderar att antalet ansökningar från engelsktalande delen av Afrika har halverats i jämförelse med tidigare år. Fondens anställda kommer att undersöka vad detta beror på. Ansökningarna har dock gått upp i övriga delar av Afrika, vilket gör att det totala biståndet till kontinenten ligger i linje med tidigare år. I Amerika har både ansökningarna och utbetalningarna nästan fördubblats jämfört med föregående år. Amnestyfondens styrelse ser detta som positivt eftersom vårt mål är att öka nyttjandet av fonden och är ett resultat av stärkt samarbete. Ytterligare en avvikelse som vi arbetar vidare med är obalansen i hur biståndet fördelas mellan kön. Majoriteten av stödet går i dagsläget till män.

Vidare tittade vi närmare på hur många som nås av biståndet. Antalet ansökningar har ökat med 268 % samtidigt som att fonden når färre individer med sitt stöd. Detta beror på att det är fler individansökningar och färre organisationsansökningar än tidigare. Styrelsen påbörjade en diskussion kring huruvida vi bör räkna på ett mer rättvisande sätt, dock med betoning på att det är viktigt att fokusera på kvalitet mer än kvantitet, även om volymen inte är obetydlig. Vidare lyftes att det fortsatt är viktigt att vi kan kvalitetssäkra de ansökningar vi får. Styrelsen menar att det även är viktigt att nå enighet inom Relief Team och beslutade att denna fråga bör diskuteras vidare inom verksamhetsutskottet.

Ärenden kopplade till Afghanistan

Den stora mängden ansökningar och utbetalningar till Afghanistan fortsätter och är synlig i Amnestyfondens budget för 2022. Styrelsen är överens om att det är viktigt att stödet till Afghanistan kan fortsätta men att vi samtidigt behöver ta beslut om storleken på fondens underskott och huruvida vi kan fortsätta göra så stora utbetalningar till ett enskilt land. Styrelsen landade i att vi bör hålla oss till den budget som är lagd och inte ta av reservfonderna, dock med tillägget att om en annan kris skulle uppstå så får styrelsen ta ett Per Capsulam-beslut i samband med det. Därmed ges flexibilitet i möjlighet till ändring av budget om så skulle krävas. Vidare tog styrelsen beslut om att för resten av 2022 sätta ett tak på 127 000 KR/ 10 000 pund per månad till ärenden som rör Afghanistan.

Joint Forum, 28 november

Styrelsen ägnade en stor del av mötet åt förberedelser inför Joint Forum – ett möte mellan Amnestyfonden, den schweiziska biståndskommitteen och representanter för människorättsbiståndet inom Amnestys internationella sekretariat. Det internationella utskottet föredrog kring olika ingångar till detta möte och bad om styrelsens medskick. Amnestyfondens styrelse hade gärna velat använda dessa möten åt att diskutera vision och gemensam väg framåt, medan det är tydligt att Schweiz och AIS finner det mer relevant att diskutera den organisatoriska styrningsfrågan och governance bodies. Mot slutet av mötespunkten tog styrelsen beslut om att det internationella utskottet ska återkomma med ett förslag på ingång som Svenska Amnestyfonden ska ha i diskussionerna inom ramen för Joint Forum. Detta mandat ska godkännas av styrelsen inför mötet som ska äga rum i slutet av november.

Riktlinjer för ärendeprioritering

Styrelsen diskuterade om huruvida det behövs ett förtydligande kring fondens ärendeprioriteringar i de fall då fonden kan komma att behöva prioritera. Styrelsen beslutade om att tillsätta en mindre arbetsgrupp som ska kunna arbeta flexibelt med denna fråga. Huvuduppdraget blir att se över fondens kriterier för ärendeprioritering.

Följande beslut fattades under styrelsemötet:

• Fastslå den budgeten med underskott på 2 miljoner för 2022, dock med tillägget att styrelsen per capsulam kan ta beslut i ärenden som leder till att vi överstiger budgeten.

• Sätta ett tak på 10 000 pund / 127 000 SEK per månad till Afghanistanärenden under resten av 2022.

• Tillsätta en arbetsgrupp med fokus på riktlinjer för ärendeprioritering för att se över våra kriterier.

• Amnestyfondens fondplaceringar ska göras i enlighet med svenska sektionens placeringskommitté. Amnestyfonden ska inte ha en egen representant i placeringskommittén.

• Internationella utskottet ska formulera förslag på mandat inför Joint Forum 28 november. Förslaget ska godkännas av styrelsen innan mötet.

• Be IT-avdelningen specificera eventuella risker med vår nuvarande databas.

Mötesrapporten nedtecknad av Louise Myrseth, ledamot i Amnestyfondens styrelse