Styrelsemöte Amnestyfonden 21 april 2022

Amnestyfondens styrelse hade sitt sista ordinarie möte för verksamhetsåret den 20 april 2022. Mötet hölls på distans.

På dagordningen stod dels sedvanliga formaliteter såsom godkännande av dagordning och föregående mötesprotokoll och val av mötesordförande, justerare och mötesrapportör, dels ett antal besluts- och informations/diskussionspunkter.

Styrelsen fattade beslut i följande ärenden:

- MR-bistånd till specialprojekt

Styrelsen fattade beslut om MR-bistånd till ett specialprojekt Afrika, EUR 89 000 för två år. Ärendet togs upp i styrelsen för beslut då det översteg beloppsgränsen för fondsekretaren att ta beslut. Mer information än så kan inte delas eftersom de berörda befinner sig i en mycket utsatt situation.

- Reviderad arbetsordning

Arbetsordningen behövde uppdateras, bland annat utifrån granskningskommitténs rekommendationer. De större förändringarna rör främst  tillägg avseende arbetet med jämlikhet: Styrelsen ansvarar för att ett jämlikhetsperspektiv ska genomsyra hela verksamheten och att styrelsens beslut ska fattas utifrån ett intersektionellt perspektiv. Styrelsen ska agera för jämlikhet och styrelsens ledarskap ska präglas av inkludering. Vidare ingår ett förtydligande av fondsekreterarnas roll och en ny bilaga med Amnestyfondens årshjul/möteskalender.

- Utskottens roller samt styrelsens utvärdering

Under det senaste styrelseåret har utskottens roller - och hur de ska vara organiserade - diskuterats av styrelsen i bland annat en workshop och genom diskussioner mellan och under styrelsemöten. Verksamhetsutskottet har även fått i uppdrag att borra i hur Amnestyfonden ska arbeta med styrelseutskott. En del ledamöter har pekat på att utskottens roller och funktion är otydliga och kan skifta ganska mycket i karaktär. Det har också funnits reflektioner att utskotten behöver tydligare riktning och planering för att säkerställa att de arbetar effektivt utifrån dels verksamhetsplanens inriktning, dels kanslipersonalens perspektiv.

Styrelsen enades om att uppdra åt verksamhetsutskottet att förtydliga sitt förslag, inklusive syftet med förändringarna (effektivitet? kvalitetshöjning? annat?) att lägga till  en mall för utskottens uppdragsbeskrivning och arbetsplan. En sådan mall skulle kunna diskuteras vid första mötet efter sommaren för att eventuellt beslutas då. En utvärdering av utskottsarbetet ska utgöra ett första steg: vilka utskott finns och varför? vilka kompetenser behövs?

- Givas kvalitetskod- intern kontroll och styrning

En hel del av kraven i kvalitetskoden följs redan av Amnesty Sverige, som ju Amnestyfonden är en del av. Styrelsen såg inte någon anledning att dubblera information som redan finns på hemsidan och/eller är hanterat av sektionsstyrelsen, om sådant som hur tillsättning av styrelser går till eller en placeringspolicy. Annat rör mindre justeringar/tillägg av information, såsom styrelseledamöternas utbildning. Styrelsen ansåg att riskanalys knappast behövs. De frågorna kommer naturligen in i utskottsarbetet.

Redan beslutade ärenden rörande MR-biståndet:

I genomgången av den ekonomiska rapporten och redan beslutade ärenden visar det sig att fonden hittills i år fått in närmare 80 ansökningar. Årets tre första månader har präglats av en mycket ojämn fördelning av biståndet som främst fördelats på ett fåtal länder. Det handlar om Afghanistan, följt av Mexiko och Myanmar. Behov kopplade till krisen i Ukraina förväntas öka markant under året.

Biståndsutbetalningarna uppgår hittills till lite mer än 3 miljoner kronor vilket är ökning med 2 miljoner kronor jämfört med samma period år 2021. Den största ökningen har skett för ärenden som rör dels enskilda individer - främst journalister, dels mål 2, Jämlikhet och lika i värdighet och rättigheter (icke-diskriminering) följt av mål 1, Yttrandefrihet och det offentliga rummet. Målet Flexibla arbetsområden, inklusive dödsstraff och kampen mot tortyr har hittills haft få ärenden.

Rapport från arbetsgrupper och utskott:

Styrelsens utskott delade med sig av lägesrapporter. Ekonomiutskottets har förberett en diskussion om hur vi ska kunna hantera våra internationella överföringar som blir allt svårare att få igenom. Verksamhetsutskottet har arbetat med arbetsordningen. Inget att rapportera den här gången från kommunikationsutskottet. Internationella utskottet har arbetat med att ta kontakt med AIS och Schweiziska kommittén för att knyta ett närmre samarbete för strategiska diskussioner inom Human Right Relief, styrelser emellan. Detta är ett arbete som kommer fortsätta under kommande styrelseår.

Mötesrapport nedtecknad av Helena Bjuremalm, vice ordförande i Amnestyfonden