Workshop om mångfaldsarbetet i svenska sektionen Underlag till styrelsemöte 16 september 2017

Från: Sekretariatet/konsult Barakat Ghebrehawariat

Datum: 2017-09-01

INFORMATIONSUNDERLAG

Bakgrund

Sekretariatet har anlitat en konsult - Barakat Ghebrehawariat - som kommer att facilitera  workshopen. Nedan text kommer ifrån honom.

Mångfaldslabb

I den här labben som kommer att genomförs i interaktivt workshopformat och utifrån en processinriktad metod som heter “ideation” (idéskapande processer) är tanken att vi ska samarbeta fram en road map (hur:et), ett end game (målet) och gemensamt bygga någonting. Mer ingående innebär en sådan processledning att en mångfaldsrelaterad “produkt“ ska levereras i slutet av labben, t.ex. ett embryo till en enhetlig mångfaldsdefinition.

För oss är det viktigt att deltagarna är med och bidrar till den erfarenhetsbank som ska utgöra grunden till det förändringsarbete som i en anda av co-creation ska mejslas fram. ”Labbandet” ska vara kreativt och interaktivt så att det finns en dimension av teambuildning i processen. Samtidigt är det ett tacksamt läge för oss att extrahera information om deltagarnas åsikter, kunskaper och känslor. Något som kommer att vara ovärderliga byggstenar i det fortsatta inkluderingsarbetet och görandet av mångfald som med nödvändighet måste ske i vardagen och i verksamheten.

Mångfaldslabben kommer även att innehålla inslag av mer traditionellt snitt, i form av mikroföreläsningar som fokuserar på normkritisk kommunikation och jämlikhetsdata i praktiken.

Teman att resonera kring:

• Vad är mångfald?

• Varför är mångfald är viktigt?

• Vad är ”mångfaldskompetens”?

• Hur mäter vi mångfald?