2.1 Rapport om per capsulam-beslut Underlag till styrelsemöte 16 september 2017

Punkt: 2.1 Rapport om per capsulambeslut

RAPPORT

Per Capsulambeslut gällande val av årsmötesort 2018

I juni lade sekretariatet fram ett underlag med förslag gällande årsmötesort för 2018 i styrelsens forum. I underlaget framgick att sekretariatet har mottagit intresseanmälningar från två distrikt; Gästrikland Dalarnas distrikt och Göteborgs distrikt. Det framgick också att Gästrikland Dalarnas distrikt var lite osäkra på om de i nuläget har tillräckligt många intresserade medlemmar för att ansvara för ett årsmötesarrangemang. Underlaget redogjorde också för att distriktsstyrelsen i Göteborgs distrikt har diskuterat frågan och framhållit att de har 25 aktiva grupper med skilda intressen, bakgrund och åldrar samt nio ungdomsgrupper. Göteborgs distrikt har svarat sekretariatet att de är motiverade att arrangera ett årsmöte med “aktivism, demokrati och fest kombinerat” och har uppgett förslag på möjliga lokaler och boenden.

När styrelsen utvärderade årsmötet 2017 framhöll styrelsen bland annat att de på nästa årsmöte vill att medlemmarnas engagemang och aktiviteter på ett tydligare sätt ska genomsyra nästa arrangemang. Utifrån styrelsens viljeyttring, att arrangera ett årsmöte med medlemmarnas engagemang i fokus förslog sekretariatet styrelsen att välja Göteborgs distrikt som årsmötesort för 2018.

Styrelsens beslut 2017-08-22

Att årsmötet 2018 hålls i Göteborg.

Per Capsulambeslut gällande styrelsens utskott 2017/2018

På styrelsens junimöte diskuterade styrelsen hur de ska arbeta i olika utskott. Det var en styrelseintern punkt och styrelsen beslutade att ordförande skulle lägga upp utskottsindelningen för beslut i styrelsens forum tillsammans med styrelsens kontaktpersoner för valberedningen, Amnestyfonden, Granskningskommitten, Ungdomsrådet och Amnesty internationella kommitté. Utskottsindelningen baseras på de frågor som är prioriterade under styrelseåret 2017/2018.

Styrelsens beslut 2017-08-22

Att utskottsindelningen för 2017/18 är som följer:

Interndemokratiöversynen (IÖ) - Lars, Ulrika

Fondavtalet (FA) - Anders, Nina