Punkt 3. Uppförandekod Underlag till styrelsemöte 16 september 2017

Datum: 2017-09-01

Punkt: 3. Uppförandekod

BESLUTSUNDERLAG

Förändringar gällande svenska sektionens uppförandekod

(1 bilaga)

Bakgrund

Uppförandekoden har flera syften, ett av dem är att sektionen vid rekrytering ska kunna få till en diskussion med den som eventuellt kommer att ta anställning, gällande att vara aktiv i föreningar/organisationer som direkt motverkar Amnestys åtaganden/mål/värderingar. Idag måste alla som erbjuds anställning läsa igenom uppförandekoden innan de signerar sitt anställningsavtal.

Inledning

Sekretariatet har nyligen haft ett exempel på anställd som var aktiv i organisationer som anses vara problematiska utifrån definitionen ovan. Det var med anledning av det som sekretariatet såg ett behov av att göra vissa förändringar i koden och förstärka den.

Problemformulering

Det finns ingen arbetsrättslig påföljd (eller annan påföljd) om en anställd är aktiv i en förening/organisation som direkt motverkar Amnestys åtaganden, men i och med att sekretariatet lyfter frågan inför en anställning ges personen tillfälle att tänka ett varv till om Amnesty verkligen är en arbetsplats för hen. Samtidigt möjliggör koden en eventuell diskussion mellan den som ska anställas och Amnesty som arbetsgivare om olika organisationer och vilka konflikter den som ska anställas kan komma att stå inför. Om den som ska anställas dessutom signerar och bekräftar att hen har läst, förstått och samtycker till koden så blir skyddet för Amnesty än starkare.

Sekretariatet är i stort nöjd med uppförandekoden som den är idag, men vissa stycken har varit föremål för diskussion sedan dess att koden togs fram. Sekretariatet föreslår därför att stycket som handlar om att anställda ska “ange” sina kollegor om de misstänker att kollegan är aktiv i förening/organisation som direkt strider mot Amnestys åtaganden stryks.

Förändringarna

Sekretariatet föreslår följande förändringar:

• Lägga till att alla skriver under koden före anställning

• Lyfta ut angiveristycket

• Uppdatera rena felaktigheter

• Ta bort förteckning över sekretariatets dokument

Med dessa mindre förändringar anser sekretariatet att koden är tillräckligt bra. Om styrelsen vill göra större förändringar kräver det en större diskussion och förankring med såväl personal som styrelse. Det är ett mer omfattande arbete och sekretariat menar att arbetsinsatsen inte i dagsläget skulle vara i paritet med den förändringen som vi skulle åstadkomma och föredrar därför att prioritera andra saker.

Styrelsen föreslås besluta

attstyrelsen antar de förändringar sekretariatet föreslår i uppförandekoden.

Uppförandekod för svenska sektionen av Amnesty International
(Först i dokumentet uppförandekoden med borttagen text överstryken och ny text skriven i grönt. Efter det förslaget till reviderad uppförandekod med införda ändringar.)