Rapport om arbetet med enskilda fall Underlag till styrelsemöte 1-2 oktober 2012

Datum: 19 oktober 2012

Rapport om arbetet med enskilda fall

Bakgrund
Vid styrelsens junimöte i år beslutades till följd av ett årsmötesbeslut att uppdra åt sekretariatet att

”som ett första steg ta upp frågan om gruppernas ökade möjligheter till ett självständigt och långsiktigt arbete för enskilda och grupper av människor inom olika delar av Amnesty Internationals nuvarande åtagande, med IS och rapportera tillbaka till styrelsen vid septembermötet, förslag på vidare åtgärder för att stärka arbetet för individer planeras.”

Introduktion
Arbetet för enskilda individer har genomgått många förändringar sedan de första case-sheets tog fram på 60-talet. Fallen handlade enbart om enskilda individer inom det då betydligt mera begränsade åtagandet. Fallen var av två typer, dels adoptionsfall - fall där AI hade så mycket information att man visste att de var samvetsfångar, dels undersökningsfall - fall där informationen inte var tillräcklig för att fastställa om de var samvetsfångar och där gruppens uppgift var att ta reda på mer.

I början av 1990-talet ersattes case-sheets med Action Files (AF) för att ge lite mera flexibilitet i arbetet än vad case-sheets möjliggjorde. AF kunde, förutom enskilda individer - till adoption eller undersökning, ta upp tematiska områden som t ex straffrihet i Makedonien, dödsstraffet i Centralasien, fängelseförhållanden i Kenya. Under åren fram till början av 2000-talet arbetade AI för drygt 3 200 fall varje år. Sedan sjönk antalet drastiskt vilket delvis berodde på ett intersektionellt möte 1998 där man fann att grupperna hade svårt att upprätthålla arbetet för vissa typer av fall bland dem "försvinnanden", utomrättsliga avrättningar och andra "mindre populära" fall. Man noterade också en nedgång i gruppaktiviteter i större sektioner. En annan orsak var behovet att bättre integrera olika kanpanjmedoted och att AF inte alltid var den bästa formen för arbetet.

Ett av de stora problemen med AF var dels bristen på uppföljning från IS sida, dels bristen på återrapportering från grupperna. År 2003 var det mer än 80 procent av grupperna (internationellt) som inte rapporterade om sitt arbete vilket gjorde det svårt för IS att bedöma effekten av Amnestys aktiviteter. Mycket av arbetet skedde på en ad-hoc-basis. I en del fall gjordes ett fantastiskt arbete på kort sikt men i det långa loppet gjordes det inte uppföljningar för att kunna bedöma effekten av AIs arbete och inte minst eventuella negativa konsekvenser.

Ett annat av problem med vårt tidigare individarbete var bristen på samtycke, dvs att personerna vi arbetade för, och/eller deras familjer eller andra berörda, var informerade om Amnestys arbete och våra aktiviteter, samt inte minst, att deras berättelse kunde användas i vårt informations- och insamlingsarbete.

Efter en stor översyn av arbetet med Action Files, som inleddes 2005, upprättades 2007 IAR-basen där nu alla individfall som vi arbeter långsiktigt med finns samlade.

Varför ska arbetet för individer ske inom ramen för IAR-basen?

IS lyfter fram följande kriterier för arbetet med enskilda individer inom ramen för IAR:
- etiska principer
- samtycke
- kvalitet och trovärdighet
- källgranskning
- riskbedömning
- ansvarsutkrävande
- uppföljning och utvärdering

Etik
Respekten för individen är grundläggande i vårt arbete med individer. Ett oavvisligt krav är att de individer vi arbetar för och med är informerade om vad Amnesty är, hur vi arbetar och vad de kan förvänta sig av oss och om våra begränsningar. Vi måste vara mycket tydliga med att bara ge löften och komma överens om saker vi kan hålla och uppfylla.

Samtycke
En viktig princip för vårt arbete är "do no harm". Skada kan vara att Amnestys arbete skulle resultera i negtiva konsekvenser för individen, t ex hårdare behandling i fängelset eller anhöriga blir utsatta. Därför ska vi ha samtycke från individen själv eller om det inte går från anhöriga eller tredje part, tex advokat eller lokal mr-organisaation. Samtycket handlar inte bara om att vi ska arbete med individen utan också hur. Får vi använda fallet i marknadsföring, fundraising, i kampanjer osv.? Samtycke är inte heller en engångsföreteelse utan något som måste följas upp då det kan uppstå situationer där individen av olika anledningar inte längre vill att Amnesty ska arbeta för henne/honom.

Kvalitet och trovärdighet och källgranskning
Den information som finns i IAR är noga framtagen/utarbetad av utredare och kampanjare för att ge en så korrekt och bra bakgrund som möjligt. Relevanta kamapanjaktiviteter och de sektioner som tar upp fallet ska kunna lita på att informationen är korrekt. Amnesty gör dels egna utredningar på plats genom uppdragsresor men använder sig också av andra källor t ex NGOs. I dag finns det en mängd olika NGOs och andra organisationer i större delen av världens länder. Många av dem har en agenda som sammanfaller med Amnestys, medan andra kanske inte har det. God kunskap om förhållanden i ett land och de olika maktstrukturer som finns krävs för att kunna bedöma vilka källor som är trovärdiga.

Ansvarsutkrävande
Amnesty tar på sig ett ansvar för individerna när vi tar upp deras fall för aktion och måste kunna bedöma hur arbetet kan påverka dem ur många aspekter, fysiskt, psykiskt och socialt. Vem är ansvarig om en grupp på egen hand söker fall och agerar och det inträffar något som är till skada för individen och /eller individens anhöriga?

Riskbedömning
En riskbedömning måste alltid göras innan en individ blir föremål för vårt arbete. Vilka konsekvens kan det få för individen om Amnesty tar upp fallet? Hur hanteras en eventuell risksituation? Även om individen själv tycker att Amnesty borde ta upp fallet kanske det kan finnas andra bedömningsgrunder som denne inte känner till som gör det olämpligt. Det är även viktigt att ta hänsyn till vilken typ av aktiviteter som ska genomföras, brevskrivning, lobby, annat och vilka myndigheter som är bäst att vända sig till.

Uppföljning och utvärdering
Varje individ i basen följs upp var sjätte månad för att utvärdera om vi uppnått målen som är uppsatta eller om strategin behöver förändras En översyn görs också av Amnestys arbete med individen för att försäkra om att rätt och tillräckligt arbete görs. Det görs också en bedömning om större, eller ibland mindre, insatser behövs. Viktig ny information läggs in så snart som möjligt.
I IAR-basen finns idag möjlighet för de sektioner som tar upp fall att rapportera om olika aktiviteter och IAR-teamet och utredaren kan följa upp om det får några effekter och uppdatera rekommendationer för arbetet.

Hur väljs fallen i IAR-basen ut?
Amnesty får varje år tiotusentals förfrågningar om hjälp och stöd vilket är oändligt många fler än vi har möjlighet att hjälpa. Det finns flera överlappande faktorer som påverkar varför ett fall tas och vilken typ av aktion eller kampanj vi genomför.

Fallet bör vara inom ramen för en strategiskt sammanhang. Individen/gruppen har utsatts för eller riskerar att utsättas för en grov kränkning av mänskliga rättigheter inom vårt uppdrag. Då det i många länder kan finnas hundratals, ibland tusentals enskilda individer som är utsatta är det inte möjligt att göra individuella beskrivnngar för var och en. De individer/gruppen som väljs ut är representativa för ett mönster av övergrepp i ett land eller en region och där framgång med fallet kan ha en genomgripande effekt. Man tittar också på om just med det fallet finns möjlighet för påverkan. Det måste finnas tillräckligt med information för en bra bakgrundsbeskrivning och meningsfulla aktiviteter. Amnesty som organisation måste ha kapaciteten för att göra ett vettigt arbete för individen/gruppen.

Arbetet med IAR är ett långsiktigt och självständigt arbete då grupper som tar sig an ett fall inte bara förväntas agera utifrån de riktlinjer som anges i fallbeskrivningen utan även ta egna initiav för att informera om och uppmärksamma fallet där så är lämpligt. Det handlar inte bara om brevskrivning till myndigheterna och individen själv och/eller dennes familj eller annan kontakt. Det kan vara att skriva insändare, ordna utställning, brevskrivarkvällar, manifestationer på märkesdagar och på andra sätt informera och ge även andra än medlemmarna i gruppen möjlighet att agera. Grupperna kan också söka kontakt med grupper i andra sektioner, kontaktinfo tillhandahålls från sekretariatet, och utbyta idéer, material och göra gemensamma aktioner.

Behöver vi fler fall?
Idag finns det ca 230 fall i basen. Liksom tidigare kan man se att vissa typer av fall är mer populära än andra, t ex samvetsfångar och är det kända sådana är det ofta fler sektioner som arbetar med dem. Andra fall som gamla försvinnadefall i Algeriet och på Balkan är inte särskilt attraktiva och få sektioner tar upp dem.

Hur Moving closer to the ground kan komma att påverka arbetet med individer är idag svårt att säga men med en mer direkt närvaro i olika regioner är det inte omöjligt att vi får snabbare kännedom om fall och också får möjlighet till mer information om dem vilket kan leda till att det blir fler fall i basen. Å andra sidan måste man fundera på om det är önskvärt när det fortfarande finns fall som få eller ingen sektion har tagit upp.

Hur används fallen?
Arbetet med fallen varierar mycket. Det är ffa äldre sektioner i väst som fortfarande lägger ut fall till grupper. Svenska sektionen är nog den som gått längst i det fallet. Ett flertal sektioner har särskilda hemsidor där folk kan gå in och vädja. Antalet fall som är upplagda varierar mellan 5 - 20. Sektioner gör också kortare tidsbestämda aktioner t ex via utskick (exempel från vår sektionen är Kortkampanjen, veckans vädjande, Månadens aktion).

Varje år lyfts några av fallen i Letter Writing Marathon (Skriv för Frihet), en aktivitet som pågått i flera år men där svenska sektionen var med för första gången 2011. Aktionen har blivit en stor succé, även i Sverige, och vi kommer att fortsätta att vara med.

Hur kan svenska sektionen utveckla arbetet?
Idag är det en väldigt begränsad grupp människor som agerar direkt och mer långsiktigt för fallen (94 grupper, aug 2012). Kortsiktigt når vi en något större krets då fall läggs upp på hemsidan, t ex Månadens aktion eller annan webbaktion. Dessa aktioner är tyvär något svåra att leta sig fram till på hemsidan och vi når inte några större volymer av underskrifter. Vissa av fallen används till apsisutskicket och då kan vi få uppemot 4 000 underskrifter.

Vår återrapportering om vad som händer med fallen är bristfällig och där bör vi bli bättre. Det finns idag inget bra utrymme på hemsidan för detta med det skulle kunna utvecklas.

Dessa typer av aktioner kräver dock ingen större insats mer än en namnunderskrift, men jag tror det kan finnas ett intresse för att göra lite mer och en särskild sida med några utvalda fall, som kontinuerligt uppdateras med info och tips på aktiviteter skulle kunna vara en väg att ytterligare lyfta vårt arbete för individer.

Gruppernas arbete för fallen
Redan idag får grupperna ett aktivt stöd för arbetet med fallen från sekretariatet. Så snart en uppdatering kommer skickas den ut till grupperna, och i relevanta fall till samordningen. Handläggaren har en tät kontakt med IAR-teamet och med utredare och följer upp fallen. Grupperna kan närsomhelst vända sig till sekretariatet och be om hjälp med aktionsmaterial, t ex petitionslistor, bilder till utstälningar mm. Grupper som arbetar med samma fall får alltid kontaktinfo till varandra. Kontakt förmedlas till grupper i andra sektioner som arbetar med fallet. I länder där vi har många fall kontaktar sekretariatet då och då samordningen och pushar för gemensamma aktioner, dock med varierande resultat. Som alltid då det handlar om frivilligarbete är det svårt att ställa krav. Tjänsteutrymmet ger idag inte möjlighet till så mycket mer service än vad som idag ges.

Sektionens reviderade verksamhetsplan 2013
I enlighet med de globala prioriteringarna i GPS 2013 Outlook, lägger vi till en ny MR-portfölj som innefattar vårt samlade arbete för individer. Här ingår mål för såväl gruppernas aktionsfallsarbete (IAR), beredskap att agera på så kallade profilfall (exempelvis Troy Davis, Pussy Riot) samt fall kopplade till personers identitet eller verksamhet såsom hbt-personer och kvinnorätts/ MR-försvarare.

Genom den nya portföljen ges vi möjlighet att målsätta gruppernas arbete med IAR-fall (aktionsfall), som vi gärna ser ska öka. Genom att inkludera mål för jämställdhetsintegrering vad gäller arbetet med individfall säkerställer vi att vårt individarbete på sikt har bättre balans. Arbetet med specifika profilfall är svårt att planera lång tid i förväg, men av portföljen följer att sektionen ska prioritera och ha beredskap för sådant arbete. Slutligen synliggörs en av de årligen återkommande och större kampanjerna vi bedriver,
Skriv för frihe t .