Revidering av verksamhetsplanen 2012-13 Underlag till styrelsemöte 1-2 oktober 2012

Datum: 19 oktober 2012

Större förändringar i samband med revidering av verksamhetsplanen 2012-13

Arbetet med att revidera verksamhetsplanen inför 2013 pågår just nu på sekretariatet och nedan anges de större förändringar som vi sett såhär långt. Då processen ännu inte är slutförd kan ytterligare förändringar av större karaktär tillkomma.

MR-MÅLEN

1) Ny “MR-portfölj”: Försvara enskilda individers rättigheter
I enlighet med de globala prioriteringarna i GPS 2013 Outlook, lägger vi till en ny MR-portfölj som innefattar vårt samlade arbete för individer. Här ingår mål för såväl gruppernas aktionsfallsarbete (IAR), beredskap att agera på så kallade profilfall (Troy Davis, Pussy Riot) samt fall kopplade till personers identitet och verksamhet såsom kvinnorätts/MR-försvarare och hbt-personer. Aktivitetsmålen innefattar exempelvis kampanjen Skriv för frihet, regelbundna webbaktioner, sms-aktivism, fall som vi lyfter med riksdagens MR-grupp, Kortkampanjen, blixtaktioner osv.

Arbetet med individer är något som ligger många Amnestygrupper nära om hjärtat. Genom den nya portföljen ges vi möjlighet att målsätta gruppernas arbete med IAR-fall (aktionsfall). Genom att inkludera mål för jämställdhetsintegrering vad gäller arbetet med individfall säkerställer vi att vårt individarbete på sikt har bättre balans. Arbetet med specifika profilfall är svårt att planera lång tid i förväg, men av portföljen följer att sektionen ska prioritera och ha beredskap för sådant arbete. Slutligen synliggörs en av de årligen återkommande och större kampanjerna vi bedriver,
Skriv för frihet .

Observera att vårt arbete för enskilda asylsökande INTE ingår här utan ligger fortsatt under portfölj
F. Flyktingars och migranters rättigheter.

2) Dignitykampanjens fjärde ben “läggs i kylskåpet”
Kampanjen Fattigdom - en rättighetsfråga består lite förenklat av fyra ben: mödradödlighet & SRR, slum & tvångsvräkningar, företags ansvarsskyldighet samt ESK-rättigheternas utkrävbarhet. Flera resultatmål kommer att strykas under de tre förstnämnda områdena medan det fjärde, som främst handlar om att från svensk sida öppna för en framtida ratifikation av tilläggsprotokollet till ESK-konventionen, helt tas bort. Det står klart att den nuvarande regeringen inte har för avsikt att ratificera protokollet under innevarande mandatperiod. De insatser som skulle krävas för att uppfylla resultatmålen står inte i paritet med förväntat utfall. Med detta sagt kan det möjligen finnas skäl att lyfta frågan igen under 2014, inför eller efter riksdagsvalet.

3) MENA: Mer fokuserat arbete på färre länder
Under 2013 fortsätter svenska sektionen att fokusera på krisen i
Syrien . Dels är det en uttalad uppmaning i GPS 2013 att sektionerna fortsatt prioriterar Syrien då MR-situationen där är katastrofal, dels är arbetet på flera sätt relevant för den svenska sektionen. Vi har upparbetade kontakter i Sverige både vad gäller lobby, andra NGO:s och bland exilsyrier. Intresset för Amnestys rapportering kring Syrien har generellt sett varit stort i svensk media. Amnestys krav om att inte tvångsvis återsända asylsökande till Syrien hörsammades i början av 2012. I förlängningen är det viktigt att regeringar som den svenska vet att deras agerande registreras av organisationer som vår. Sverige bör vara en aktiv röst för att krisen i Syrien ska få en politisk lösning.

Syrier är nu den största gruppen asylsökande i Sverige och Sverige är världens fjärde största biståndsgivare till UNHCR:s regionala program i Mellanöstern för syriska flyktingar.

Arbetet på länderna som befinner sig i en övergångsfas mellan diktatur och demokrati (transition) är mycket omfattande och utvecklingen i vart och ett av dessa länder kantas av olika bakslag. Vi väljer att fortsatt prioritera arbetet på
Egypten för att på så sätt fokusera vårt arbete. Det betyder att vi främst lyfter in Tunisien, Libyen och Jemen i den typ av aktioner/kampanjer som fokuserar på regionöverskridande MR-problem kring begränsningar av yttrandefriheten och jämställdhet/kvinnors rättigheter. Detta går hand i hand med att Landprogrammet för Nordafrika, som tidigare jobbat med såväl Egypten som Tunisien och Libyen, nyligen tappat medlemmar. Vår bedömning är att de inte kommer att kunna täcka regionen som tidigare.

Slutligen ska vi ha beredskap i det fall krisen i Syrien spiller över till grannländerna och/eller nya krishärdar uppstår i regionen (crisis response).

4) Flyktingar och migranters rättigheter - fokus på Sverige och EU
Hela delmål 2 tas bort: Diskriminering av migrantarbetare inom byggnadssektor i Persiska gulfen och inom hushållssektorn i Asien upphör. Arbetet har inte kommit igång under 2012 och lyfts bort på grund av hög arbetsbelastning.

RESURSMÅLEN

5) Mångfaldsarbetet växlas tillfälligt ner
Vi har inte lyckats med förutsättningen att göra en kartläggnning av medlemmar, aktiva och förtroendevalda under 2012. Därför kommer vi inte heller kunna jobba för att öka strategiskt viktiga gruppers representation/närvaro i organisationen med mindre än att en sådan kartläggning genomförs. Vi bedömer att vi inte har resurserna att göra en sådan kartläggning under 2013, varför detta arbete får skjutas på framtiden till nästa handlingsplan. Däremot ser vi att vi ska fortsätta arbeta för att alla som är aktiva inom organisationen ska känna till vår mångfaldspolicy och mångfaldsstrategi, bland annat genom workshops på årsmötet och aktivistseminariet 2013.

6) Inget projekt vad gäller arbete på eget land under 2013
Målet om att ha en tydlig och transparent process för dialog med de vars rättigheter har kränkts eller riskerar att kränkas och som berörs av vårt arbete (D1) förändras såtillvida att vi inte lägger resurser på att ta fram relevanta och utvärderingsbara planer för arbete på eget land (WOOC), då inget WOOC-arbete planeras under 2013. Delvis kopplat till detta är målet om att öka sektionens kunskaper om “active participation”, eftersom aktivt deltagande från rättighetsbärare förutsätter att vi bedriver ett relevant WOOC-projekt.