Sekretariatets kommentarer på rekommendationerna från utredningen om de lokala gruppernas utveckling inom Amnesty Underlag till styrelsemöte 1-2 oktober 2012

Datum: 17 oktober 2012

Sektionens arbete med aktivism - lägesbeskrivning
Sektionens verksamhet ska bidra till att uppnå organisationens MR-mål som satts upp internationellt. Aktiva handlingar och engagemang från många människor,
aktivism , ökar möjligheten att uppnå dessa mål. Aktivism bygger på frivillighet och syftar till att, tillsammans med andra, nå förändring. Aktivism är en central del av Svenska Amnesty 2016 vad gäller satsning på ungdomar, icke-medlemmar och långsiktiga medlemsstrukturer.

Idag finns på sekretariatet ett “aktivistkluster” som består av sex tjänster som på olika sätt arbetar med att öka aktivismen och stödja aktivster, grupper och distrikt: tre kampanj- och distriktssamordnare (Göteborg, Stockholm och Skåne/Blekinge), en ungdomssamordnare, en projektsamordnare/aktivism samt en tjänst som arbetar med aktivism och sociala medier.

Även i andra tjänster ingår stöd till aktivister och grupper, exempelvis handläggare som bistår grupperna i deras arbete med IAR-fall, stöd till landprogram, specialgrupper och lokala flykting & migrationssamordnare. Vårt kampanjarbete både förutsätter och bidrar till aktivism och flera personer inom kampanj arbetar med att möjliggöra aktivisters deltagande i våra kampanjer. Även andra projekt, t ex MR-skolor, innefattar aktivismrelaterade mål såsom att skapa fler ungdomsgrupper.

Mycket av vårt kommunikationsarbete handlar om att nå ut till människor för att få dem att engagera sig och göra en insats i de MR-frågor vi arbetar med. Individer inom och utanför Amnesty nås i dag genom en rad olika kanaler och aktionsformer, däribland hemsidan och dess webbaktioner, sms-aktivism, blixtaktioner, Kortkampanjen, e-postutskick, Facebook, E-nytt, givarbrev och det nyligen uppstartade
Nätverket för att stoppa tvångsvräkningar (rapid response).

Under senare år har vi satsat mycket på att utveckla ett proaktivt stöd till aktivister. Det består bland annat av lokala rekryteringsmöten, ledarskapsprogram, projektledarutbildningar, aktivistseminarium och kampanjutbildningar. Den här typen av satsningar grundas i organisationens behov av att våra aktivister arbetar med prioriterade MR-mål. Ett annat syfte är att få in fler personer som på sikt kan fungera som pådrivande initiativtagare lokalt, på grupp- och distriktsnivå samt i det lokala kampanjarbetet och andra projekt. Våra utbildningar och program syftar således till att både möta organisationens behov och aktivisters individuella behov av att utvecklas och stärkas i sin Amnestyroll. I bägge fallen handlar det om att stärka och öka aktivismen för att på så sätt bedriva ett strategiskt kampanj- och påverkansarbete. Det senaste året har vissa satsningar gjorts vad gäller stödet till distriken, exempelvis distriktsworkshops.

Uppdragsgruppens rekommendationer
Uppdragsgruppen som gör utredningen om de lokala gruppernas utveckling inom Amnesty består av erfarna och engagerade aktivister som har lagt ner mycket tid på uppdraget. Uppdragsgruppens medlemmar har med öppet sinne provat sig fram vad gäller att testa och utvärdera vad som gynnar den lokala aktivismen. Projekten som bedrivits har syftat till att öka aktivismen på lokal nivå. Huvuddelen av projekten har handlat om att starta nya grupper, varav flera på “vita fläckar”, samt att via olika kanaler och arenor få människor utanför organisationen att intressera sig för vårt arbete (se
Rapport om utredning om de lokala gruppernas utveckling inom Amnesty ). Uppdragsgruppens arbete har engagerat andra delar av rörelsen, vilket märktes på gruppens seminarium på årsmötet 2012.

En av de slutsatser som uppdragsgruppen dragit är att aktiva och fungerande distrikt är av betydelse för den lokala aktivismen. Samtidigt konstaterar man att nya lokala grupper måste bildas innan man börjar jobba med distriktsfunktionen.

Rekommendation 1: Att fördela sekretariatets resurser så att aktivistklustret kan leda detta arbete (uppdragsgruppens fortsättning) under 2013.

Sekretariatets kommentar:
Sekretariatet är positiv till rekommendation 1, med förbehållet att detta bör ske inom nuvarande tjänsteutrymme inom aktivistklustret. Uppdragsgruppens uppdrag avslutas i juni 2013 och vi ser fram emot att få del av deras slutsatser och metoder som många andra grupper och distrikt också kan ha stor nytta av.

Rekommendation 2: Att nämnda förändring läggs in i sektionens Plan 2012-2013 och att det andra målet tas med i Plan 2014-2015.

År 2013 ska alla kommuner med mer än 30.000 invånare och alla landskap ha minst en grupp.
År 2014 skall alla kommuner med mer än 20.000 invånare och alla landskap ha minst en grupp.

Sekretariatets kommentar:
Rekommendationen tar sikte på att starta nya grupper och bearbeta “vita fläckar” i kommuner och landskap där sådana saknas idag. Förslaget skulle uppskattningsvis kräva minst 40% i tjänsteutrymme för att genomföra år 1. Bearbetning av landskap (år 2) skulle sannolikt kräva än större resurser i form av tjänsteutrymme. Sekretariatet bedömer att det inte är möjligt att omfördela våra resurser så att det kan rymmas inom befintliga tjänster.

Intentionen i förslaget är bra och det är lovvärt att man försökt sätta upp kriterier och mätbara mål för de stasningar som föreslagits. Sekretariatet ser dock vissa problem med rekommendation 2 av följande skäl. Ett mål som baseras på kriterier om storlek på kommun, snarare än en analys av vilka förutsättningar som finns för att lyckas ser vi som problematiskt. Vi menar att den här typen av satsningar bör föregås av en ordentlig bedömning av vad som talar för respektive emot att satsningen kan lyckas i en specifik kommun. En sådan bedömning bör väga in befintlig kunskap om vilka våra aktivister är, vilken metod som lämpar sig bäst samt baseras på en “omvärldsanalys” (vad finns på orten/i staden? En högskola? En MR-skola? Många stödjande medlemmar? Några lokalt förankrade eldsjälar?) osv.

Målen är dessutom högt satta vilket skulle innebära att betydande resurser i form av tjänsteutrymme skulle krävas, samt att vi förbinder oss att under flera år bedriva en satsning som vi inte vet vad den kommer att resultera i. Vidare ser vi att rekommendationen i första hand tar fasta på att starta grupper snarare än att öka aktivismen. Själva gruppen i sig är inte nödvändigtvis det enda eller mest effektiva sättet att arbeta (även om det nästan alltid krävs någon form av organisering). För att nya grupper ska leva kvar och ha livaktig aktvitet, är en förutsättning, som vi idag är organiserade, att det finns ett aktivt distrikt som stödjer och utvecklar grupperna och dess medlemmar.

Rekommendation 3: Att säkertställa att resurser finns för att telemarketingpersonal kan användas för att tillfälligt rekrytera aktivister på prioriterade orter.

Sekretariatets kommentar
Sekretariatet är positivt till rekommendation 3, med vissa tillägg. Vi kan till rimliga kostnader planera in utrymme för att Telephone Fundraising används för att rekrytera individer till långsiktiga medlemsstrukturer, men inte säkerställa en ständigt tillgänglig resurs för ändamålet. TF-insatserna bör ske vid begränsade tillfällen, t.ex i anslutning till rekryteringsmöten eller liknande. Sekretariatet är av åsikten att det är intressant att testa.

Rekommendation 4: Att tillsätta en ny tjänst på sekretariatet som ska jobba med stöd till distrikt och lokal aktivism.

Sekretariatets kommentar
Med vad som ovan sagts kring övriga rekommendationer ser vi inte att rekommendation 4 bör genomföras.