- Skriv ut
- Uppdaterad 19 Sep 2013
Etappmål 2008 - rapport maj-augusti (2:a tertialet) Underlag till styrelsemöte 1-2 oktober 2008
Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 15 oktober 2008
Etappmål 2008 - rapport maj-augusti (2:a tertialet)
Några reflektioner om arbetet under perioden.
Sommaren, som tidigare ansetts vara en period av låg aktivitet i sektionen, har på senare år inneburit ett intensivt kampanj- och insamlingsarbete via främst sommarkampanjer och face-to-face. I år resulterade sommarkampanjen "Säg nåt!", där OS i Kina och MR 60 år var kampanjens huvudområden, i 64 utåtriktade aktiviteter och 20 000 undertecknade vädjanden. Kampanjen avslutades med manifestation och försök till överlämning av vädjanden till kinesiska ambassaden i Stockholm respektive konsulatet i Göteborg den 29 augusti. En central komponent i kampanjen var att Amnesty följde med på Lars Winnerbäcks sommarturné. Det var ett mycket lyckat exempel på en kampanj som engagerade våra aktivister.
Kampanjen Kina-OS har också givit oss ovanligt mycket mediauppmärksamhet. Den har också medfört ett framtida samarbete med Riksidrottsförbundet. När det gäller media generellt har vi nått ut bra i traditionella media och vår ambition är att framöver arbeta med att nå nya målgrupper och i andra medier.
Vi har för tredje året i rad varit i Almedalen där vi arrangerade några välbesökta seminarier, även de med hjälp av aktivister på plats.
Av förklarliga skäl är antalet besök och informationspass i skolorna väldigt lågt under den aktuella perioden vilket förklarar de lägre siffrorna på dessa aktiviteter i relation till övriga perioder.
I övrigt har arbetet flutit bra och handlat mycket om arbete som givit resultat efter denna period. Exempel på det är arbetet med den nordiska våldtäktsrapporten inom ramen för SVAW-kampanjen och som en fortsättning på aktionen 8 mars med enkäten "Var går gränsen?". Mycket arbete har lagts ner på vårt deltagande i European Social Forum.
När det gäller arbetet för individer har en del arbete lagts ner på att se till att enskilda individfall förts över till den nya databasen Individuals at Risk. Det har främst gällt individer i Burma. Styrelsen har varit inblandad i detta arbete. Annars flyter det arbetet på bra och många grupper arbetar nu med individer på ett mer organiserat sätt.
Även när det gäller arbetet med flyktingar har ett arbete pågått under perioden med att förbereda två tvådagarsutbildningar för offentliga biträden i asylprocessen. Utbildningarna har rönt mycket stort intresse och ger upphov till planering av en än mer uthållig utbildningsstrategi.
Juristgruppen har tagits i anspråk för ett arbete som legat utanför etappmålen men som varit nödvändigt. De har arbetat med sektionens yttrande över FRA-lagarna. Ett mycket bra yttrande som lades ut på vår hemsida dagen för riksdagens öppnande den 16 september.
När det gäller förberedelserna inför Human Dignity-kampanjen fortskrider utbildningarna och i enlighet med målen har ytterligare en ESK-grupp bildats. Ett spännande pilotprojekt, Human Rights Footprint, har tilldelats vår sektion från IS. Det handlar om att kartlägga MR-perspektivet i svenskt bistånd till Burkina Faso. Det är ett projekt inom ramen för Human Dignity-kampanjen. Det har förberetts under perioden och kommer igång på allvar nu under hösten.
När det gäller att växa med mångfald har hela detta år ägnats åt att ta fram en mångfaldsstrategi. Det arbetet kommer att förhoppningsvis ge resultat framöver. Men när det gäller antalet medlemmar och bidragsgivare har vi redan uppnått vårt mål för 2008. Vi är nu 78 050 medlemmar och bidragsgivare och målet för 2008 var 78 000. Däremot har vi inte nått upp till vårt intäktsmål och det finns flera förklaringar till det som beskrivs i rapporten. Jag känner ingen oro för framtiden när det gäller face-to-face som är en av våra viktiga inkomstkällor. Det som inte fungerat går att åtgärda. Den allmänna ekonomiska krisen har satt sina spår när det gäller intäkten från Humanfonden och vi bör så långt det är möjligt försöka frigöra oss från beroende av den. Något som vi också arbetar med.
Vi har introducerat vår nya organisation under perioden och det har varit både roligt och ganska tufft. Roligt för att den emotsetts med positiv förväntan och tufft för att en ny organisation ger förväntningar på snabba förändringar. Och det går inte att ändra allt på kort tid. Men organisationen börjar sakta sätta sig och de två nya cheferna, som haft en hård tid som nya och utan avlastning, har kommit in i arbetet bra. De är mycket ambitiösa och gör ett bra arbete. Som generalsekreterare ser jag framtiden an med tillförsikt.
Lise Bergh
Etappmål 2008 - rapport maj-augusti (2:a tertialet)
5.1 Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet
- Dödsstraffet
Arbetet mot dödsstraff har haft påtagliga framgångar under perioden 2004-2006. Genom beslut i USA:s högsta domstol i maj 2005 har dödsstraffet för minderåriga formellt avskaffats i hela världen, men enligt Amnestys senaste rapport om dödsstraffet i världen avrättar ett antal länder fortfarande personer som var under 18 år när brottet begicks. Vi ska fortsätta prioritera arbetet mot dödsstraff.
Svenska sektionens mål 2008:
5.1.1 Förbudet mot dödsstraff för minderåriga ska följas i hela världen.
5.1.2 Dödsstraffet för personer med psykiska funktionshinder ska avskaffas.
5.1.3 Dödsstraffet ska avskaffas i Västafrika.
5.1.4 Allmänhetens medvetande om Kinas särställning när det gäller dödsstraffet ska öka och antalet brott belagda med dödsstraff i Kina ska minska.
Målstyrning
5.1.1-4:
- Vi ska fortsätta prioritera arbetet med den internationella dagen mot dödsstraffet (10 oktober) och verka för att dagen blir allmänt känd.
- Under perioden ska minst sex ambassadbesök göras bl a till länder som avrättar minderåriga och/eller psykiskt funktionshindrade. Valet av ambassader görs även utifrån de länder i Västafrika som kommer att prioriteras under 5.1.3. Om möjligt ska besöken samordnas med övriga nordiska sektioner.
- Inför OS i Kina 2008 kommer det att anordnas en aktion och hållas utbildningar för journalister och idrottare som tar upp kränkningar av mänskliga rättigheter och då inte minst frågan om dödsstraffet. Sektionen kommer att skriva debattartiklar, medverka i seminarier och olika mediatillfällen för att väcka debatt och opinion inför OS. Vi kommer även rikta vårt arbete mot målgrupper som har ett särskilt intresse för landet, bl. a. svenska företag och kommuner.
- Minst en nationell utbildning om dödstraffet ska hållas under perioden.
Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2008:
5.1.1-4 - Inför aktionsdagen mot dödsstraffet den 10 oktober hölls en utbildning den 31 augusti med 17 deltagare från olika universitets- och ungdomsgrupper. OS i Kina: - Under tertialet genomfördes kampanjen "Säg nåt!" där dödsstraffet var ett av kampanjens fyra huvudområden. Kampanjen resulterade i 64 utåtriktade aktiviteter och 20 000 undertecknade vädjanden. Kampanjen avslutades med manifestation och försök till överlämning av vädjanden till kinesiska ambassaden respektive konsulatet den 29 augusti. En central komponent i kampanjen var att Amnesty följde med på Lars Winnerbäcks sommarturné. - Under Almedalsveckan i juli hölls två specifika Kinaseminarier samt ett offentligt samtal med Riksidrottsförbundet (RF). - Lise Bergh träffade den 9 augusti hela den Paraolympiska truppen. - Lise Bergh träffade regeringens representant Lena Adelsohn Liljeroth den 4 augusti inför hennes resa till Peking och framförde Amnestys synpunkter. - Mycket stor mediauppmärksamhet inför OS bl a via den sista OS-rapporten och under OS hade Amnesty en halvsida varje dag i Aftonbladets sportbilaga där ett flertal individuella fall lyftes fram. - Antalet pressklipp direkt relaterade till Säg nåt-kampanjen var 43 vilket var över uppsatt mål (40). - I juni skickades en folder om OS i Kina ut till samtliga specialförbund inom RF med följebrev från Amnesty och RF. |
- Tortyr
Vi ska också arbeta mot tortyr, framför allt i samband med ”kriget mot terrorism”.
Svenska sektionens mål 2008:
5.1.5 Urholkningen av förbudet mot tortyr i samband med kriget mot terrorism ska upphöra.
5.1.6 Tortyr ska uttryckligen förbjudas i svensk lag.
Målstyrning
5.1.5-6: Vi ska under 2007 bedriva en nationell kampanj mot tortyr och terror. En kampanjplan med tydliga målsättningar upprättas under hösten 2006.
Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2008:
5.1.5-6 - Stort medialt intresse för rapporten "State of denial" i juni. Juristgruppen försökte i samband med rapporten få in en debattartikel vilket slutligen blev insändare med bild i Svenska Dagbladet. - Betydande planeringsarbete inför seminarier om tortyr på ABF samt på European Social Forum. - Sekretariatet besökte två ambassader under perioden, Nigeria (5 juni) och Zimbabwe (10 juni), tillsammans med samordnarna för dessa länder. Vid både tillfällena togs grova MR-kränkningar, bl a tortyr och polisbrutalitet, upp. - Sektionen representerades i en panel vid ett Zimbabweseminarium i riksdagen den 9 juni där tortyr togs upp, och vid ett möte på Norrmalmstorg om Burma den 2 juni, även detta med fokus på tortyr. |
- Arbete för individer
I Internationella sekretariatets plan för perioden tas Amnestys arbete för individer upp under en särskild Cross-cutting strategy. Den brittiska sektionen erbjuder sina aktivister att arbeta för individer under programmet Individuals at Risk.
Svenska sektionens mål 2008:
5.1.7 Under perioden ska vi vara drivande i den internationella utvecklingen kring arbetet för enskilda individer i syfte att öka möjligheterna för aktivisterna i svenska sektionen att långsiktigt arbeta för enskilda individer.
Målstyrning
5.1.7: Vi ska under 2007 inrätta en arbetsgrupp med syfte att aktivister under 2008 kan delta i ett "Individuals at Risk-program".
Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2008:
5.1.7 103 grupper i sektionen jobbar med aktionsfall i 29 länder. Några av grupperna har mer än ett fall. 14 nya fall från IAR har placerats ut i 21 grupper. "Månadens aktion" tar för det mesta upp något av IAR-fallen. |
5.2 Slå vakt om kvinnors rättigheter
Arbetet för att slå vakt om kvinnors rättigheter fokuseras på diskriminering av och våld mot kvinnor. Svenska sektionen deltar även fortsättningsvis i den globala kampanjen Stoppa våldet mot kvinnor, även om de senaste årens intensiva arbete gällande situationen i Sverige nu avtar.
Svenska sektionens mål 2008:
5.2.1 Nationella rättssystem som diskriminerar kvinnor eller misslyckas med att skydda kvinnor mot våld ska reformeras.
5.2.2 Effektiv tillämpning av lagar så att kvinnor som utsatts för könsrelaterat våld får upprättelse. Kvinnor som utsätts för eller riskerar att utsättas för våld ska få stöd och skydd.
5.2.3 Förebygga och synliggöra effekten av sådant våld som drabbar flickor och kvinnor i den så kallade offentliga sfären.
5.2.4 Tidigare ställda rekommendationer till svenska myndigheter inom ramen för kampanjen "Stoppa våldet mot kvinnor" ska vara uppfyllda.
Målstyrning
5.2.1-3:
- Vi ska delta i de SVAW-aktioner som syftar till att reformera nationella rättssystem. Målsättningen är att täcka aktioner på de länder där vi har landprogram, samt sådana aktioner som Kvinnorättsgrupperna prioriterar.
- Minst 1-2 aktioner per år ska vara en sektionsangelägenhet, dvs skickas ut till samtliga arbetsgrupper.
- Minst två nationella utbildningar ska hållas kring de olika tema som utgör innehållet i SVAW-kampanjen de kommande fyra åren.
- Vi ska fortsatt uppmärksamma våldet mot kvinnor i samband med internationella kvinnodagen (8 mars) samt internationella dagen för avskaffande mot våld mot kvinnor (25 november). Målsättningen är att arrangera minst 10 utåtriktade arrangemang per år den 25 november.
5.2.4:
- Vi ska följa upp resultaten av vårt arbete kring kommunernas ansvar att tillhandahålla adekvat stöd och skydd till våldsutsatta kvinnor. Vi kommer att följa utvecklingen gällande en ny lag som tydligt klargör kommunernas ansvar, samt andra föreslagna åtgärder.
- Vi ska följa upp vårt arbete kring bristande implementering av lagstiftningen på områden som är relevanta, däribland gällande våldtäkt och sexuellt våld.
- Vi ska svara på remisser på området
- Vi ska, i samråd med IS, bidra till FN:s CEDAW-kommitté med en skuggrapport om våld mot kvinnor, i samband med att svenska regeringens periodiska rapport granskas av kommittén under 2007/2008.
Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2008:
5.2.1-3 - En aktion gällande kvinnorättsförsvarare i Iran har tagits fram och skickats till temagrupperna för kvinnors rättigheter. Aktionen ligger också ute på webben. - Ytterligare en aktion som kopplar ihop de globala kampanjerna SVAW och Human Dignity har tagits fram. Den omfattar rätten till hälsa för våldutsatta hiv-smittade kvinnor på landsbygden i Sydafrika. Aktionen har tagits fram i samarbete med Hälso- och sjukvårdsgruppen (HSV) och skickats till temagrupperna för kvinnors rättigheter, samt lagts ut på webben. 5.2.4 - Rapporten "Var går gränsen? En attitydundersökning kring våldtäkt" lanserades den 29 april på ett presseminarium och fick omfattande täckning i media. Fortfarande dyker referenser till rapporten upp i olika pressklipp och i andra former. Resultatet diskuterades även i ett stort antal bloggar. - Under perioden har ett intensivt arbeta bedrivits för att färdigställa den nordiska våldtäktsrapporten, bland annat i samarbete med IS. Ett sista nordiskt möte med medverkande sektioner hölls i Stockholm i maj 2008. - Lise Bergh satt med i panelen för Amnestys räkning i 09-nätverkets arrangemang "What should Sweden do during the EU-presidency?" på Stockholm Pride den 31 juli. Det var ett panelsamtal med 09-nätverket om vad hbt-frågor har att göra med regeringens fem prioriteringar inför förhandlingen med ordförandeländerna Frankrike och Tjeckien. 09-nätverket bildades 2007 och är en sammanslutning av RFSU, Afrikagrupperna, RFSL, Kvinna till Kvinna, Amnesty, RFSL Ungdom, Kvinnoforum, Svalorna Latinamerika och Sveriges Kvinnojourers Riksförbund. Nätverket arbetar för att regeringen under det svenska ordförandeskapet 2009 ska uppmärksamma EU:s roll för att säkra människors sexuella och reproduktiva hälsa och rättigheter oavsett kön och sexuell läggning – i och utanför Europa. |
5.3 Skydda flyktingars rättigheter
En ny instans- och processordning för asylprövning har nyligen införts i Sverige. Denna är särskilt viktig eftersom ny praxis utarbetas.
Svenska sektionens mål 2008:
5.3.1 Alla som söker asyl i Sverige ska ha tillgång till en rättssäker asylprocess samt beviljas skydd i de fall man vid en avvisning eller utvisning riskerar att utsättas för allvarliga kränkningar av sina mänskliga rättigheter.
5.3.2 Ingen person ska avvisas, utvisas eller utlämnas från Sverige med hänvisning till att så kallade diplomatiska försäkringar har erhållits i syfte att "eliminera " en annars förekommande risk för tortyr.
5.3.3 Sverige och övriga stater inom EU ska i harmoniseringsarbetet för en gemensam asyl- och flyktingpolitisk respektera flyktingars, asylsökandes och migranters rättigheter i enlighet med FN:s konvention om flyktingars rättsliga ställning samt UNHCR:s handbok och rekommendationer.
5.3.4 Vi ska utveckla nya arbetssätt som ger fler möjligheter för medlemmarna i sektionen att arbeta för flyktingars rättigheter.
Målstyrning
5.3.1: Åtminstone 100 asylsökande per månad ska vid periodens slut ha fått stöd i form av relevant landinformation, juridisk rådgivning eller information i asylprocessen av sektionen eller Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar (RGB).
5.3.2: Svenska regeringen ska ha tagit avstånd från s k diplomatiska försäkringar senast vid periodens slut. Vi ska ta upp frågan med regeringen i samband med uppföljning av tidigare korrespondens angående de två avvisade egyptiska männen, Mohammed El Zary och Ahmed Agiza. Diplomatiska försäkringar ingår i kampanjen mot tortyr där en rad aktiviteter kommer att gå av stapeln. Frågan lyfts vid relevanta föreläsningar och seminarier om asylrätt och EU.
5.3.3: Svenska regeringen ska ha skrivit under FN:s konvention för migranters rättigheter senast vid periodens slut. Vi ska uppnå detta genom påverkansarbete i såväl Sverige som i EU-sammanhang. Det senare eftersom Amnesty via IS och EU-kontoret har lyft frågan bland annat i EU. En brevkampanj som sprids via flyktingombuden och som riktar sig mot relevanta beslutsfattare i Riksdagen och dess utskott samt regeringen ska genomföras.
5.3.4: Åtminstone ett nytt arbetssätt för flyktingars rättigheter ska vara etablerat vid periodens slut.
Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2008:
5.3.1 - Planeringen kring de två tvådagarsutbildningarna för offentliga biträden under hösten framskred och under sommaren skickades inbjudningar ut till en stor mängd offentliga biträden. Såväl utbildningen i Stockholm i september som den i Malmö i december blev fullbokade inom loppet av några dagar, mycket stort intresse således. - Utvärderingsutredningen presenterade sitt delbetänkande kring bl a det offentliga biträdets roll där de tankar som vi presenterat kring årliga obligatoriska kunskapstester finns omnämnda och reflekterade kring. - Vi har påbörjat samtal med Kriminalvårdsstyrelsen samt bland andra Kronobergshäktet kring personer som är administrativt förvarstagna och häktesplacerade angående dessas möjligheter att kommunicera med omvärlden och Amnesty. 5.3.2 Uppföljande rapport kring bland andra Mohammed El Zary och Ahmed Agiza publicerades. I kontakter med regeringen och övriga partier har vi fortsatt lyft frågan kring betydelsen av att ta avstånd från diplomatiska försäkringar. Frågan har presenterats och lyfts i flera olika samtal, föreläsningar och utbildningar. 5.3.3 Vi för ett fortsatt löpande arbete där frågan om harmoniseringsarbetet lyfts i regelbundna möten med referensgrupp vid Justitiedepartementet samt i möten med migrationsministern. Vi har i skrivelser, möten samt i media i olika sammanhang aktivt arbetat med frågan kring Flyktingkonventionen och UNHCR:s status hos svenska myndigheter och domstolar. Detta har gällt bland annat tvångsvisa återsändanden till Eritrea samt frågan om Dublinförordningen och Grekland. I den sistnämna frågan har vi deltagit i seminarium och paneldebatt samt haft möte med Migrationsverkets generaldirektör. Migrationsrelaterade frågor tar en större plats i arbetet bl a i kontakter med media och andra organisationer samt i relation till arbetet i EU. 5.3.4 Vid flyktingombudsmöte i maj månad diskuterades nya arbetssätt för flyktingombuden. Till nästa möte ska förslag på en gemensam databas för utbyte av idéer, information om praxis och lagstiftning samt färdiga informationskit, föreläsningar och även tips om aktiviteter presenteras. |
5.4 Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet
Många länder har fortfarande inte implementerat den internationella lagstiftning som finns. Det finns behov och möjligheter att reformera rättssystemen i många länder.
Svenska sektionens mål 2008:
5.4.1 Nationella rättssystem, däribland det svenska, ska förbättras så att hinder för att ställa förövare till svars för deras brott ska bli färre.
5.4.2 Fler stater ska, i sin nationella lagstiftning, implementera dels Romstadgan för den internationella brottmålsdomstolen, dels regler om universell jurisdiktion för grova internationella brott.
5.4.3 Internationella brottmålsdomstolens brottsofferfond ska fungera effektivt i sitt arbete med att hjälpa brottsoffer och fler stater ska bidra ekonomiskt till fondens verksamhet.
Målstyrning
5.4.1-2: 102 länder har idag ratificerat Romstadgan. Under den kommande etappmålsperioden ska Amnesty International verka för att ytterligare 20 länder ratificerar Romstadgan. Av dessa har svenska sektionen valt två länder, Thailand och Filippinerna, för att få deras regeringar att ratificera (och implementera) Romstadgan senast vid periodens slut.
5.4.1-2: Svenska sektionen ska - delvis i samarbete med andra NGO:s - under perioden arrangera minst ett seminarium eller en debatt, skriva debattartiklar, bedriva lobbyarbete gentemot riksdagsledamöter samt skriva brev till Sveriges Justitieminister och ha löpande kontakter med relevant handläggare på Justitiedepartementet för att förmå den svenska regeringen att implementera Romstadgan i nationell rätt senast vid periodens slut.
5.4.3: Svenska sektionen ska under perioden skriva debattartiklar, bedriva lobbyarbete gentemot riksdagsledamöter samt skriva brev till Sveriges Utrikesminister och ha löpande kontakter med relevant handläggare på Utrikesdepartementet för att förmå den svenska regeringen att börja ge löpande finansiellt stöd till internationella brottmålsdomstolens brottsofferfond senast vid periodens slut.
Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2008:
5.4.1-3 - Juristgruppen har fortsatt sitt arbete tillsammans med IS gällande rapporten om universell jurisdiktion med fokus på Sverige (del av en serie rapporter på temat). Flera av juristgruppens medlemmar har varit engagerade i skrivandet av rapporten och faktagranskning. - Sektionen har under perioden arbetat med ett rwandiskt fall gällande anklagelser för bl a folkmord. Juristgruppen har hållit i fallet med bistånd från sekretariatet. - Sektionen har även engagerat sig gällande fallet med de svenska soldater som bevittnat tortyr i Kongo och inte anmälde de franska soldater som utförde tortyren. En del mediauppmärksamhet där sekretariatsrepresentanter uttalade sig och juristgruppens kontakter med åklagaren gällande fallet togs upp. - Juristgruppen har haft "Arrest Now", Darfurrapporten/aktionen, utlagd på sin hemsida under perioden. |
5.5 Arbete för ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter
Åtagandet vidgades 2003 till att omfatta de ekonomiska, sociala och kulturella rättigheterna på samma villkor som de rättigheter Amnesty arbetat för sedan begynnelsen. Den globala kampanjen "Human Dignity", som omfattar en del ESK-rättigheter, planeras starta 2008/2009.
Svenska sektionens mål 2008:
5.5.1 Svenska sektionen ska delta i den globala kampanjen "Human Dignity" som inleds 2008/2009 och ska under perioden genomföra förberedelser för den.
Målstyrning
5.5.1:
- Vi ska skapa organisationsformer för aktivister som vill arbeta med ESK-rättigheter vilket innebär bildande av minst en specialgrupp för ESK-rättigheter samt tre lokala kampanjgrupper.
- Minst sex ESK-utbildningar ska genomföras under perioden.
- En nationell kampanjstrategi samt kampanjplan ska ha upprättats innan kampanjstart.
Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2008:
5.5.1 - Den första regionala utbildningen kring ESK-rättigheter och Human Dignity-kampanjen genomfördes i maj i Göteborg med 26 deltagare. En andra regional utbildning hölls i Malmö i augusti 2008. Utbildningen kombinerades med en förberedande dag inför European Social Forum (ESF) i september. ESK-gruppen svarade för den första utbildningsdagen och ansvarig person från IS höll i den förberedande dagen inför ESF. 27 deltagare, mestadels från Skåne men även andra som skulle vara volontärer under ESF. - Under perioden har en lokal ESK-grupp bildats i Göteborg. - I juni hölls ett första möte med en mindre projektgrupp gällande pilotprojektet Human Rights Footprint. Svenska sektionen har tillfrågats av IS att delta och projektet syftar till att undersöka svenskt bistånd till Burkina Faso vad gäller mödradödlighet. Sektionen i Burkina Faso ska sedan titta på vad detta bistånd lett till. - Personal deltog på en konferens på SIDA med temat "Successful Strategies for Women's Health and Rights" med fokus på mödradödlighet och SRHR. - Amnesty var med och arrangerade och deltog i seminariet "Mödradödlighet – milleniemålet som glömdes" på Almedalsveckan i Visby (tillsammans med 09-nätverket). Deltagare Karin Alfredsson (moderator), Staffan Bergström, Karolinska Institutet, Åsa Regnér, RFSU, Gabi Björsson, Afrikagrupperna, Lena Ag, Kvinna till Kvinna, Maja Åberg, Amnesty samt Klas Hansson, Svalorna. |
5.6 Arbeta för företags efterlevnad av de mänskliga rättigheterna
I en globaliserad ekonomi, där ekonomiska aktörer får allt större inflytande på samhället, riskerar svenska företag att bidra till att mänskliga rättigheter kränks runt om i världen där de är verksamma.
Svenska sektionens mål 2008:
5.6.1 Vi ska öka svenska företags kunskaper och kartläggning gällande risker för att deras verksamhet bidrar till att kränka mänskliga rättigheter.
5.6.2 Vi ska bidra till att den svenska finanssektorn tar hänsyn till risken för människorättskränkningar vid fondförvaltning och kreditgivning.
Målstyrning
5.6.1: Vi ska öka andelen företag som redogör för arbetet med att motverka kränkningar av MR i den egna verksamheten på ett transparent, systematiskt och trovärdigt sätt (dvs genom att publicera en externt reviderad hållbarhetsredovisning), till över 15%. Idag gör 8% det.
5.6.2: Vi ska inleda företagsdialog med minst hälften av de medverkande företagen från finanssektorn.
Rapportering: Amnesty Business Group genomför årligen undersökningen Amnesty Business Rating/Survey för att kartlägga beredskapen att hantera risken för människorättskränkningar i Sveriges drygt 100 största företag.
Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2008:
5.6.1 - Enligt senaste Amnesty Business Survey redovisar 10% av de stora svenska företagen sitt arbete med MR i en externt reviderad hållbarhetsredovisning. - ABG deltog på Global Reporting Initiatives konferens i Amsterdam i maj och höll en presentation om våra krav på hållbarhetsredovisningar och varför vi ställer dem och deltog också i utfrågningen av expertpanelen där bland annat Maud Olofsson satt. - ABG medverkade i maj i UDs referensgrupp för frågor rörande CSR och framförde våra krav där. - Förutom våra utbildningar genom Amnestyakademin har vi under perioden gett skräddarsydda utbildningar hos tre olika företag. - En tvådagarsutbildning hölls i augusti för Amnestys aktivistgrupper där ca 15 personer deltog. 5.6.2 - Under perioden har ABG träffat ett antal svenska företag och fört diskussioner med dessa utifrån våra rekommendationer. Vi har även haft möten med två kapitalförvaltare. - Möte med Svenska Exportkreditnämnden (SEK) i maj avseende vilka krav de ställer när det gäller mänskliga rättigheter i kreditgivningen. |
5.7 Ett aktivt och synligt Amnesty med mångfald
Svenska sektionens mål 2008:
5.7.1 Vi ska fortsätta att prioritera utåtriktat arbete utfört av aktivister och sekretariat innebärande 100 utåtriktade aktiviteter per år under 2007 och 2008.
5.7.2 Under perioden ska vi använda den nya metod för att mäta och rapportera aktivismen som kommer att tas fram under hösten 2006 i enlighet med vår aktiviststrategi.
5.7.3 Vi ska öka vår synlighet i massmedia (radio, tv, press) för våra frågor och de aktiviteter vi genomför från nuvarande ca 2 300 pressklipp per år till 2 700 pressklipp år 2008, vilket är året då sektionen inleder arbetet med nästa globala temakampanj.
5.7.4 Våra aktiviteter ska genomföras med ett mångfaldsperspektiv enligt sektionens mångfaldspolicy.
Målstyrning
5.7.1: Med utåtriktad aktivitet avses och kommer mätas:
a) Antal utåtriktade aktiviteter inom ramen för prioriterade kampanjer exempelvis Kampanjen mot tortyr, globala kampanjer eller sektionskampanjer.
b) Utåtriktade aktiviteter i samband med aktivitetsdagar som t.ex. 8/3 (int kvinnodagen), 10/10 (int dagen mot dödsstraffet) och 10/12 (MR-dagen).
c) Utåtriktade aktiviteter genomförda av specialgrupper och landprogram.
5.7.2: Vi ska ta fram mer kunskap om hur vår aktiva medlemskår ser ut, för att veta vilka insatser som kan göras för att flera från olika grupper i samhället kan bli aktiva. Detta ska göras genom uppföljningar av den nya metoden för att mäta och rapportera aktivismen plus andra eventuella studier. Målstyrning för att mäta aktivismen formuleras i november 2007
5.7.3: Ökad satsning på centralt och lokalt mediaarbete i enlighet med kommunikativ plattform. Vi ska öka bredden av mediakanaler för att nå ut till nya målgrupper i samhället.
5.7.4: Vi ska sträva efter att nå fler grupper i samhället än vi gör idag med vårt utåtriktade arbete genom att
- ta fram en strategi för vårt framtida mångfaldsarbete,
- årligen ordna utbildningar i mångfald och jämställdhet på alla nivåer i organisationen, samt
- ta fram introduktionsmaterial på lätt svenska samt lägga ut på vår externa hemsida information om Amnesty på lätt svenska samt strategiskt valda främmande språk.
Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2008:
5.7.1 Kampanjen "Säg nåt!" resulterade i 64 events under perioden utgörande bl a aktionsdag den 4 juni, Winnerbäckturné samt festivaler som Pride och Arvika. Därutöver deltog vi på en HBT-festival i Göteborg i juni. Totalt 65 utåtriktade aktiviteter under perioden. 5.7.2: (Nyckeltal för aktivismen) Mäts varje månad (rapporteras tertialvis) 1. Antal besök i skolor i storstadsregionerna 2. Antal besök i underrepresenterade områden i storstadsregionerna 3. Antal bildade ungdomsgrupper som ett resultat av informationspass i skolor i storstadsregionerna 4. Antal bildade ungdomsgrupper i underrepresenterade områden i storstadsregionerna 5. Antal informationspass 6. Antal informationpass i underrepresenterade områden 7. Antal pressklipp genererade ur lokal aktivitet 8. Antal pressklipp som skildrar lokal aktivitet 9. Antal underskrifter på veckans vädjande 10. Antal SMS-aktivister/vädjanden 11. Antal arbetsgrupper 12. Antal tematiska grupper 13. Antal ungdomsgrupper 14. Antal aktiva specialgrupper 15. Antal aktiva landprogram Mäts en gång per år (årsskiftet) 16. Antal utförda aktioner av landprogram 17. Antal aktioner utförda av specialgrupper 18. Antal events och seminarier anordnade av landprogram och specialgrupper 19. Antal deltagare i FRI-programmet 20. Antal deltagare som slutför FRI-programmet 21. Antal män som deltar i FRI-programmet 22. Antal personer med utländsk bakgrund i FRI-programmet 23. Antal FRI-deltagare med formellt förtroendeuppdrag 24. Antal kampanjutbildningar 26. Antal deltagande orter med aktionsdagar 27. Antal aktiviteter i samband med aktionsdagar totalt i Sverige Nya nyckeltal 2008 Mäts varje månad (rapporteras tertialvis) 39. Antal skolbesök Sneställt (nationellt) 40. Antal informatörspass Sneställt (nationellt) 41. Distriktsgrupper (grupper som inte ryms inom definitionen arbetsgrupper eller specialgrupper) Nyckeltal för perioden maj-augusti 2008 (siffrorna inom parentes avser motsvarande period 2007) 1. 9 st (4) 2. 0 st (3) 3. 0 st (1) 4. 0 st (0) 5. 16 st (11) 6. 4 st (6) 7. 44 st (21) 8. 16 st (53) 9. 2 371 st (1 642) 10. 9 492 st (10 388) 11. 155 st (169) 12. 10 st (29) 13. 29 st (29) 14. 11 st: ABG, AMD, Arbetsgruppen för tortyrfrågor, ESK-gruppen, Fackliga gruppen, HSV, Juristgruppen, Kvinnorrättsgruppen, Kulturgruppen, Översättargruppen, Barngruppen är vilande och MSP-gruppen har slutat. Två grupper finns på flera orter: Juristgruppen i Lund, Göteborg, Örebro, Stockholm, Umeå och Uppsala. Kvinnorättsgruppen finns i Göteborg, Stockholm, Umeå och Uppsala (12). 15. 9 st. Dessa är Balkan, Brasilien, Colombia, Israel/OT, Kina, Nigeria, Nordafrika, Turkiet, Zimbabwe (13, några av LP har övergått till vanlig samordning av prioriteringsskäl). 39. 3 st 40. 4 st 41. 19 st Kommentarer - Antalet skolbesök och informationspass är av naturliga skäl avsevärt lägre under perioden maj-augusti än under övriga perioder av året. - Ökningen av nyckeltal 7 (pressklipp genererade ur lokal aktivitet) emanerar sannolikt ur årets sommarkampanj "Säg nåt!". - Nyckeltal 12: Här redovisades tidigare antalet tematiska arbetsgrupper och de grupper som arbetade tematiskt inom ramen för SVAW-kampanjen ihop, därav den betydligt högre siffran 2007. Fr o m 2008 räknar vi inte in de arbetsgrupper som arbetar tematiskt inom ramen för de globala kampanjerna i detta nyckeltal. Med det tidigare sättet att räkna skulle antalet för 2008 vara 26. 5.7.3 - Under perioden har vi haft 891 pressklipp, det vill säga ett snitt på 223 klipp i månaden. Om vi håller samma snittsiffra under resten av året blir det 2 676 klipp vilket motsvarar etappmålet på 2 700 klipp under 2008. En varningsflagga dock för att den senaste tidens turbulens i världsekonomin och det fokus detta har fått i medierna har medfört en klar minskning av vår synlighet i media som kan komma att hålla i sig. - Årsrapporten, som släpptes den 28 maj, uppmärksammades i flera medier men fick betydligt mindre uppmärksamhet än vanligt. Till skillnad från förra året, då förordet väckte ilska hos flera ledarskribenter, slapp vi dock negativ kritik i år. - Under sommaren har vår största fråga varit Kina. Amnestys rapport den 28 juli fick exceptionellt stor uppmärksamhet. Vi hade också dagliga halvsidesannonser i Aftonbladet/Sportbladet under de 17 dagar OS pågick. Uppmärksamheten kring OS och mänskliga rättigheter har även under denna period lett till intervjuer med en större bredd av redaktioner som "normalt" inte kontaktar Amnesty. Under sommaren har flera invandrarredaktioner hört av sig. Vi har bland annat medverkat i en längre TV-intervju som vänder sig till en arabisktalande publik samt skrivit en debattartikel i en kurdisk tidning. Resultatet av det samarbetet blev att de nu översätter flera av våra dagliga pressnotiser. - Vår "synlighet" i etermedia har också varit god under denna period. Vi har medverkat i flera radioprogram, förutom Ekot, P1 Morgon och Studio ETT i P1 även i P2 (Människor och tro) och i P3 och P4 samt i nyhetssändingar i SVT, TV4 och TV8. - Antalet klipp som rör gruppernas aktiviter och lokala insändare har varit fortsatt högt under sommaren. - Under sommaren har vi genomfört en medieanalys där vi har granskat fyra års pressklipp ur ett mångfaldsperspektiv. Resultatet av analysen har ännu ej sammanställts. 5.7.4 - Tolv förslag till åtgärder för ökad mångfald och tillgänglighet (bl a riktad aktivistrekrytering för personer med utländsk bakgrund, ledarskapsprogram för personer med utländsk bagrund, tillgänglighetsanpassning av hemsida och lokaler, kompetensutveckling av aktivister m m) har arbetats in i förslag till etappmål och budget för 2009. Den långsiktiga mångfaldsstrategin presenteras på styrelsens decembermöte. - Inom ramen för strategiarbetet har ca 10 mångfaldsworkshops genomförts på olika platser i landet. Ytterligare ca 10 workshops har planeras för perioden september - december. - Information på Lättläst svenska och på främmande språk (inkl teckenspråk) finns som förslag till åtgärder 2009. Viss information på lättläst svenska finns på hemsidan sedan ett par år tillbaka. Denna uppdaterades inte under tertialet, men uppdateras under tertial 3. |
5.8 Växa med mångfald
2005 ökade antalet medlemmar i den svenska sektionen för första gången på många år. Vid ingången av 2006 hade vi 61 332 medlemmar och bidragsgivare. Sektionen ska fortsätta växa, både i antal medlemmar och ekonomiskt. Medlemsbortfallet ska minska.
Svenska sektionens mål 2008:
5.8.1 Vi ska vara 78 000 personer som stödjer Amnesty som medlemmar eller bidragsgivare vid utgången av 2008.
5.8.2 Det årliga bortfallet av medlemmar ska minska till 11,5% år 2008.
5.8.3 Antalet aktiva medlemmar ska öka i samma takt som totala antalet medlemmar enligt det nya sätt att mäta aktivismen som nämns i 5.7.2.
5.8.4 Vi ska öka sektionens årliga intäkter från 2005 års utfall på 44 133 000 kr till 61 300 000 kr 2008.
5.8.5 Vi ska växa med ett mångfaldsperspektiv enligt sektionens mångfaldspolicy.
Målstyrning
5.8.1: Vi ska öka antalet medlemmar och bidragsgivare 2007-2008 genom ett program baserat främst på face-to-face och telemarketing i egen regi. Programmet utarbetas med start hösten 2006. Nyckeltal över medlemmar och bidragsgivare redovisas liksom tidigare månadsvis. Av 78 000 personer ska 72 000 vara medlemmar vid utgången av 2008.
5.8.2: Vi föreslår att nyckeltalet avseende bortfall, efter internationell förebild, räknas exklusive det första året för medlemmar via autogiro.
5.8.3: Vi ska sträva efter att rekrytera aktiva medlemmar från fler grupper i samhället än vi vanligen vänder oss till. Målstyrning för att mäta aktivismen formuleras i november 2007.
5.8.4: Som etappmål för 2008 föreslås att sektionens intäkter ökas från 2005 års utfall på 44 133 000 kr till 61 300 000 kr 2008.
5.8.5: Vi ska ta fram mer kunskap om hur vår stödjande medlemskår ser ut, för att veta vilka insatser som kan göras för att bli mer attraktiva för olika grupper i samhället. Vi ska vid periodens slut genomföra en medlemsundersökning utifrån samma parametrar som användes i medlemsundersökningen 2006 och analysera ev. förändringar i medlemskåren.
Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2008:
5.8.1 Den 31 augusti hade vi 78 050 personer som medlemmar och bidragsgivare (samma period förra året var vi 72 323). Av dessa var 72 183 medlemmar (samma period förra året var vi 66 182). Vi kan konstatera att vi redan nu har nått etappmålet 78 000 medlemmar och givare vid utgången av 2008. 5.8.2 För de 68 636 medlemmar som hade ett aktivt autogiro eller betalat full avgift hade vi den 31 augusti ett avhopp på 4 833 medlemmar vilket motsvarar 7,04%. Motsvarande siffra förra året var 7,64% och då slutade det totalt på 9,6% för hela året. Om utvecklingen är densamma som förra året bör vi således hamna någonstans mellan 9-10% i avhopp, d v s fortsätta att ligga på ett lägre avhopp än etappmålet på 11,5%. 5.8.3 Se rapport mål 5.7.4. 5.8.4 Prognosen efter andra tertialet visar på intäkter på 58 584 tkr för 2008, vilket är 2 716 tkr under budget. Anledningen till att prognosen är så mycket lägre än i tertial 1 är flera. Värvningen via face-to-face har gått sämre än förväntat och vi räknar med att vid årets slut ha värvat 8 600 medlemmar via face-to-face mot budgeterade 11 000. Detta främst på grund av svårigheten att hitta bra rekryterare, men vi märker också att marknaden har blivit mer mättad och konkurrensen större. Glädjande nog för intäkterna har dock medelgåvan ökat och vi har bra kvalitet i vår värvning vilket betyder färre avhopp. Vi har också fått in färre testamenten i år än vi i genomsnitt brukar få (prognos 700 tkr, budget 1 680 tkr) och dessutom förväntas Humanfonden få ett sämre utfall (prognos 5 067 tkr, budget 5 660 tkr och då är ändå budget 70% av utfallet 1 april 2007). 5.8.5 Vi följer numera löpande vid varje tertial utvecklingen av SCB-parametrarna. Nyckeltalen bifogas. [nyckeltal_mngfald080922.xls] Inom ramarna för mångfaldsprojektet har en ny mätning gjorts för att kontrollera hur pass riktiga de tendenser vi mäter i våra nyckeltal i praktiken är på individnivå, det vill säga hur vår medlemskår faktiskt relaterar till Sveriges befolkning (dock inte kopplat till namngiven individ). Tyvärr visade denna mätning att vårt sätt att mäta, där vi använt postnummerschabloner och inte faktiska uppgifter, i vissa fall inte ger en helt korrekt bild av våra medlemmar. Till exempel trodde vi att 45% av våra medlemmar hade någon form av eftergymnasial utbildning jämfört med 34% (2005) för hela befolkningen. De nya siffrorna visar att hela 78% av våra medlemmar/givare har någon form av eftergymnasial utbildning, och vi har därmed en stor överrepresentation. När det gäller inkomst trodde vi tidigare att 23% av våra medlemmar har en årsinkomst över 300 000 kr jämfört med 18% (2005) för hela befolkningen. De nya siffrorna visar att 34% av våra medlemmar tjänar mer än 300 000 kr. När det gäller utländsk bakgrund trodde vi att vår medlemskår ser ut som befolkningen i övrigt (ca 16-17% med utländsk bakgrund), men i själva verket har bara ca 11% av våra medlemmar utländsk bakgrund. I den nya statistiken har vi också uppgift om födelseland. Den visar att vi har fler medlemmar födda i Sverige (91%) än befolkningen i övrigt (87%) och något färre födda utanför Norden och "övriga världen" än befolkningen i övrigt. Sammanfattningsvis kan vi säga att de nya siffrorna inte förändrar bilden av våra medlemmar på något avgörande sätt, förutom att vi inte kan säga att vi har lika stor representation av personer med utländsk bakgrund som befolkningen i övrigt. När det gäller utbildning och inkomst visar de nya siffrorna att vi skiljer oss mycket tydligare från befolkningen i övrigt, än vad de gamla siffrorna visar. Vi bör dock överväga att genomföra denna typ av kontrollmätning varje år. [SCB-nycklar sep-08.doc] |